Schriftstudies in context

Tekst voor tekst studie het Bijbelboek Daniël

Veel mensen vinden profetische boeken of Schrift gedeelten erg moeilijk. Vaak worden ze omzeild, omdat men er toch niet mee uit de voeten kan. Je kunt er schijnbaar alle kanten mee op. Er zijn zo veel meningen over. Bovendien is de toekomst voor ons verborgen. De toekomst weet, en kent de Schepper alleen.

Toch is dit niet de bedoeling van de profetieën in de Schrift. De toekomst is wel aan de Schepper, maar soms wil Hij aan de gelovigen al iets van de toekomst laten zien. Hij wil hen zo bemoedigen om in moeilijke tijden het geloof te versterken. Zo werd ook in het Oude Testament steeds weer de komst van de Messias voorspeld. Via Daniël en andere profeten wilde de Schepper iets van de toekomst aan de gelovigen bekend maken. Dit is ook voor ons van grote betekenis. In deze "tekst voor tekst" studie zullen we de boodschap van Daniël vanuit Hebreeuwse context proberen te begrijpen.

Uitgebreide studie aangaande de onzichtbare realiteit

In veel van de studies en artikelen op deze website komen wij nogal eens “wezens” tegen, die niet van vlees en bloed zijn, wezens uit de geestelijke wereld. Daarom dat we in deze studie uitgebreid en contextueel onderzoek gaan doen over de voor ons onzichtbare realiteit.

In hoeverre is er bij ons iets bekend van die onzichtbare realiteit? En dan ook nog een realiteit, waarbij intelligente geestelijke wezens zich soms mengen in ons aards domein. De Schrift laat ons van begin tot eind niet in het ongewisse over de betekenis van deze onzichtbare realiteit.

Wat wij van die onzichtbare realiteit weten, komt hoofdzakelijk door datgene wat ons in de Schrift geopenbaard wordt. En dan is het nog een kwestie van geloven, want het blijft voor ons, vooralsnog onzichtbaar. De Schrift geeft ons echter op zeer veel plaatsen stukjes informatie, die als een mozaïek in elkaar kunnen worden gelegd, zodat je het geheel van die onzichtbare wereld, beter gaat overzien en begrijpen.

Hoe veel is er bij ons bekend over die onzichtbare realiteit? Waarschijnlijk niet zo veel. En, is dat wat wij daarover gehoord hebben, ook datgene wat er in de Schrift geschreven staat en bedoeld is? Vaak hebben wij tradities en veronderstellingen overgenomen die anderen voor ons verwoord hebben. Durft u over een andere uitleg van een aantal verzen, die over de onzichtbare realiteit gaan, na te denken en eventueel te accepteren? Dan daag ik u uit om deze studie serieus te nemen en te ontdekken wat de Schrift echt leert over de de onzichtbare realiteit.

Uitgebreide contextuele Schriftstudie van het boek Jona (Yonah - יוֹנָה )

Als gelovigen aan Jonah denken, denken we meestal meteen aan de (wal)vis en wat er met Jona gebeurde in die vis. Lezen we echter vers voor vers, dan vallen we van de ene verbazing in de andere. Het boek Jona, gerangschikt onder de kleine profeten, bevat een schat aan beelden en voorbeelden van de Schepper Zijn handelen met de mens en de verlossing door de Messias.

Het boek gaat over de houding en de reactie van diegene die door de Schepper geroepen worden en over het feit dat wij de Schepper Zijn handelen accepteren ook al begrijpen we het niet. Het gaat dus ook over gehoorzamen aan de stem van de Schepper en aan zijn Woord, dat geschreven staat.

Uitgebreide contextuele studie van het boek 1 Henoch

In “1 Henoch” vinden we beschreven hoe de gevallen engelen contact hadden met de dochters der mensen, waaruit een reuzengeslacht ontstond. Dit vinden we ook in de christelijke bijbel (Genesis 6; Judas 6; 2 Petr. 2 : 4). Maar “Henoch” geeft veel meer details over bijvoorbeeld de engelen en de gevallen engelen. Daar waar de canon christelijke bijbel slechts twee engelen bij naam noem. Maar dat is nog niet alles. in 1 Henoch vinden we ook het astronomische boek van Henoch; ‘hemelse lichtbronnen’. Een lange verhandeling over hemellichamen met als doel de lengte van een jaar correct te berekenen. Ook bijzonder is "Het boek van de droomvisioenen", een profetischdroom die van toepassing is op de zondvloed en waar een parallel liggen met het grote oordeel. Henoch zijn opmerkelijke 10 weken profetie is zeker de moeite waard om te bestuderen, de profetie verdeelt de geschiedenis van de aarde vanaf het begin met Adam tot aan het Laatste Oordeel in tien "weken". De profetie is tot op de dag van vandaag uiterst correct gebleken en is in deze studie in detail uitgeschreven.

Hoewel het citaat van 1 Henoch in Judas 14-15 inspirerend genoeg is op het boek te bestuderen, gaat het belang van de inhoud van 1 Henoch vaak ten onder bij veel gelovigen. Dit terwijl er in het Nieuwe Testament vele, vaak complexe afhankelijkheden, duidelijk zijn tussen 1 Henoch en de brief van Judas en de brieven van Petrus. Als we het boek 1 Henoch nader bestuderen krijgen we inzichten die ook Petrus en Judas niet negeerden. Ze zijn voor ons van groot belang zijn om de geschiedenis en toekomst van de mensheid beter te begrijpen.

Kritische aantijging tegen het houden van de Shabbat weerlegd

De Shabbat is helaas nog steeds een onderwerp van veel controverse, zelfs binnen de 'Messiaanse' kringen. Ik ben van plan de citaten uit de Dakes-bijbel te gebruiken als springplank om alle controverses te weerleggen.

Omdat er voldoende studies beschikbaar zijn aangaande de Shabbat heb ik dit keer niet een gewone contextuele studie uitwerken. In plaatst hiervan heb ik de valse beweringen dat de brieven van Paulus de 'Shabbat' afschaften uitvoerig in context geplaatst en weerlegd.

Aantekeningen bij de Nieuwe Maan en de Schriftuurlijke Feesten

In deze studie behandelen wij zeer uitgebreid het belang van de Nieuwe Maan en de door de Schepper ingestelde Feesten.

Jesaja 66:23 vermeldt dat de mensheid de Eeuwige, Schepper van hemel een aarde , van Shabbat tot Shabbat zal aanbidden. In Zacharia 14 staat vermeld dat de overlevenden der volkeren van jaar tot jaar naar Jeruzalem zullen optrekken, om het Loofhuttenfeest te vieren. Ik wil hiermee aantonen dat het reëel is om met dit vers aan te geven dat dus ook de jaarlijkse feesten (Leviticus 23) nu nog van kracht zijn en gevierd dienen te worden.

Pesach en het Feest van Ongezuurde Broden

Waarom moeten wij Pesach bestuderen en onderhouden. Wat als wij zouden zeggen dat de Schepper de Feesten heeft gegeven met de bedoeling te onderwijzen en Zijn volk te instrueren over Zijn verlossingsplan en onze persoonlijke relatie met Hem?

Leviticus 23:4 - “Dit zijn de feestdagen van YHWH, de heilige samenkomsten, die u op hun vastgestelde tijd moet uitroepen”.

De Schepper zelf gaf deze Feesten om over de dood en de opstanding van de Messias te leren; de bekrachtiging van de gelovigen met de Heilige Geest (Ruach HaKodesh); de opstanding van de doden; de kroning van de Messias; de bruiloft van de Messias; de verdrukking; de tweede komst van de Messias; het millennium (de Messiaanse tijd; en nog veel meer.

Studie Een herhaling van de dagen van Noach en van Lot

Mattheüs 24:37-40 leert ons: “Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, en het niet merkten, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn”.

Kennen wij de Bijbel? Weten wij wat er vooraf ging aan de desastreuze zondvloed? Zo zal het beslist ook gaan net vóór de (weder)komst van de Zoon des mensen. Het is dus belangrijk om enig inzicht te hebben in de historische context waarin Noach leefde.

Uitgebreide contextuele Bijbelstudie: De Tabernakel

De Tabernakel, met al zijn onderdelen, wordt in het Nieuwe Testament gebruikt om veel waarheden en openbaringen te beschrijven. Zonder een goed beeld van de tabernakel mist de gelovig een deze tijd inzicht in deze waarheden! Mozes ontving de Goddelijke opdracht tot de bouw van de Tabernakel, opdat YHWH in dit bouwwerk, te midden van Zijn volk Israël kon wonen. In Exodus 25:8-9 staat: “Dan moeten zij voor Mij een heiligdom maken, zodat Ik te midden van hen kan wonen. Volgens alles wat Ik u zal tonen, een ontwerp van de tabernakel en een ontwerp van al zijn voorwerpen…”

Kijken eens naar een aantal verwijzingen naar de tabernakel in het Nieuwe Testament. Hebreeën 8:5 en 9:1-24 geven beiden duidelijke verklaringen dat de tabernakel in de woestijn een figuur of een beeld was van de Messias, en van een grotere en meer volmaakte tabernakel.

Ik ben van mening dat de Grotere Tabernakel, de meer volmaakte tabernakel, niet kan worden begrepen buiten de eerste tabernakel om. Daarom zal ik in deze studiereeks, door middel van de tabernakel gelijkenis, een prachtig beeld van de Messias, van het menselijk lichaam en de natuur laten zien.

Studie Heilig, heiliging en heiligheid

Het woord ‘heilig’ is afgeleid van het Hebreeuwse woord (stam) kadosh, hetgeen oorspronkelijk de betekenis heeft van zowel ‘vreselijk zijn’ als ‘helder schijnen’. Wanneer de Schepper verschijnt aan Mozes, verklaart Hij die plaats als heilige grond en moet Mozes zijn schoeisel van zijn voeten doen (Exodus3:5).In het roepingsvisioen van Jesaja hoort hij de Serafs roepen: “Heilig, heilig, heilig YHWH Sebaot. Deze heiligheid van Yahuah betekent eveneens een perfecte en eindeloos verheven reinheid, waarbij de mens zichzelf onmiddellijk herkent als nietig, zondig en onrein; feitelijk niet waardig om in zijn nabijheid te vertoeven (Vgl. bijv. Psalm 15).

Heiligheid is van groot belang voor Yahuah. Wat betekend 'heilig' zijn voor de ware gelovige in deze tijd?... daar we weten dat de schrift leert in 1 Thessalonicenzen 4:7: “Want Yahuah heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar tot heiliging”.

Engelen en andere hemelse wezens

Wat weten wij eigenlijk van engelen en andere hemelse wezens zoals de aartsengel, Cherubs en Serafs? Wie zijn zij, wat is hun natuur en bestaanswijze, en wat is hun plaats en functie in YHWH Zijn werk? Wij weten uit de Schrijft van hun bestaan. Dus we zouden deze uitsluitend in context moeten bestuderen om antwoorden te vinden aangaande hun bestaan en functie.

Deze uitgebreide studie gaat antwoord geven op vele vragen, zoals: Wat zijn engelen en wat betekend het woord engel in de Hebreeuwse en Griekse tekst ? Welke vermogens en handelingen bezitten zij? Wat is de relatie tussen engelen met reuzen of nephilim? Zijn demonen gevallen engelen? Wat zijn Cherubs en Serafs en wat is hun functie? En wie zijn de engelen Michaël en Gabriël?

De Bergrede in context

Wie besluit het evangelie van Mattheüs in context te gaan bestuderen komt vanzelf uit bij de enige volledig opgeschreven 'preek' van Yahusha de Messias, ook wel "de Bergrede" genoemd. Het is opmerkelijk dat wanneer je Mattheüs 5 en 6 in context van het oude testament (Thora) belichten het nog duidelijker wordt dat Yahusha de Messias de door Mozes in de Thora aanwezen Profeet moet zijn. De Profeet die de draad oppakt waar Mozes het neer moest leggen. Yahusha legt uit hoe Mozes te interpreteren en hoe wij ons leven vanuit geloof en toewijding aan de Schepper moeten leven. Omwille van Hem (Matthes 5:11)! Na het lezen van deze studie zal de inhoudt van Yahusha boodschap vanuit context beter begrepen worden en wordt duidelijk wat Zijn boodschap betekend voor het dagelijks leven, in het hier en nu in onze westerse maatschappij.

De Boom van Kennis en de Boom van Leven

Openbaring 22:14 verteld ons dat zij die de Thora volgen “macht hebben over” de Boom van Leven en dat zij door de poorten de stad (het Nieuwe Jeruzalem) zullen binnen gaan. Dit is geen verassing als we lezen in Openbaringen 12:17 "En de draak werd razend op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren met de overigen van haar zaad, die de Thora van de Schepper bewaren en het getuigenis van de Messias (Yahusha ) hebben."

Waarom is kiezen voor de Boom des levens, ons richten op Yahusha en de Schepper zijn Thora doen? Wat symboliseert deze Boom des Levens? En waarom zou het belangrijk zijn? Hierop geeft deze studie antwoorden. Lees deze studie en ontdek wat kiezen voor de Boom van leven betekent: zoeken naar wat 'goed' is in Yahuah Zijn ogen, in plaats van dat doen wat 'recht' lijkt in onze eigen ogen (of in de ogen van andere mensen).

De apostel Šaʾul HaTarsi (die ook Paulus genoemd wordt - Handelingen 13:9) in context

De meeste argumenten om maar niet te wandelen naar de Schepper Zijn wegen, die in de Thora staan, worden ontleend aan de brieven van Šaʾul (Paulus). De anti-Thora vertaaltraditie van het christendom heeft vaak cruciale passages uit de brieven foutief of bevooroordeeld vertaald en woorden toegevoegd die niet in de Griekse grondtekst staan. Door bijvoorbeeld niet goed lezen, haalt men uit de brieven van Šaʾul valse argumenten om maar niet naar de Thora te wandelen. Maar het is absoluut waanzin om te denken dat Šaʾul tegen een anti Thora-leefstijl zou preken! Als we de persoon Šaʾul gaan bestuderen komen we erachter dat Šaʾul , een Messiaanse Farizeeër, zelf een Thora-leefstijl heeft! Begrijp aan de de hand van diepe deze contextuele Bijbelstudie wie Šaʾul echt was en wat zijn boodschap exact inhield.

Bijbelse ofwel Schriftuurlijke opvoeding van kinderen in context

Opvoeden is kinderen leren leven volgens de richtlijnen van de grote, genadige Schepper: Deuteronomium 31:13 “Zodat hun kinderen die het niet weten, het ook horen, en leren Yahuah, uw Elohim, te vrezen, al de dagen dat u leeft in het land waarvoor u de Jordaan oversteekt om het in bezit te nemen.”

Wanneer een zoon zijn vader vraagt wat de Thora betekenen, moet de vader de achtergrond uitleggen, de Exodus en het verbond: Deuteronomium 6:24 “Yahuah gebood ons al deze inzettingen te onderhouden en YHWH, onze Elohim, te vrezen, opdat het ons altijd wèl zou gaan en Hij ons in het leven zou behouden, zoals dit heden het geval is.”

We doen er goed aan ons af te vragen welke stappen we moeten nemen om onze kinderen te leren de Schepper te vrezen, niet met de angstaanjagende verschrikking die bang is voor grillige boosaardigheid maar met de diepgaande overtuiging dat deze Enige Levende Elohim volmaakt rechtvaardig is.

De wapenrusting vanuit Hebreeuws gedachtegoed

In Efeze 6:10 staat in de Nederlandse vertaling “De geestelijke wapenrusting”, maar de verzen die volgen vertellen meer dan alleen hoe de geestelijke wapenrusting er uit ziet. Het zegt iets van de reden van het dragen van de wapenrusting en hoe deze gedragen en gehanteerd dient te worden. Juist in tijd van verdrukking en vijandschap die bij het einde ter tijden passen.

Door de eeuwen heen zijn er over dit onderwerp veel doctrines ontstaan. Doctrines die veelal zijn gestaafd op ervaringen. Maar kloppen deze inzichten en wat zegt de Schrift hier over? Ontdek het zelf en lees deze Bijbelstudie waarbij de Hebreeuwse wortels van ons geloof centraal gesteld zijn en waarbij de Schrift uitgelegd wordt binnen Zijn originele kaders, zoals de Hebreeuwse, culturele en historische context.

De Namen van de Schepper een wegenkaart om Zijn karakter te kunnen ontwaren.

De Schepper koos Zijn namen zorgvuldig om Hem aan ons door die Namen te openbaren, waarom gebruiken wij ze dan niet?

Ontdek zelf wat de Namen van de Schepper betekenen en leer hierdoor meer van Zijn karakter. Lees deze Bijbelstudie waarbij de Hebreeuwse wortels van de Schrift centraal staan en je zult verbaast staan over het karakter van de Schepper van hemel en aarde

De vreze voor / van Yahuah

In deze studie kijken wij uitgebreid naar de uitdrukking “vreze des Heren”. In de grondtekst staat dan “de vreze van / voor Yahuah”. Overal waar HEER of HERE staat, staat in de grondtekst YHWH - YAHUAH, de eigennaam van Elohim. De uitdrukking waarbij sprake is van een vorm van “de vreze des Heren” komt in de Schrift buitensporig veel voor, ruim 300 keer. Als een uitdrukking zo vaak voorkomt, wil Yahuah ons kennelijk iets nadrukkelijk duidelijk maken. Om te weten waarom deze uitdrukking zo belangrijk is, moeten wij niet alleen gaan kijken waar die uitdrukking gebruikt wordt, maar ook waar die gebruikt wordt in combinatie met andere woorden. Door de uitdrukking in context te bestuderen krijgen wij meer zicht op de betekenis van deze uitdrukking.

Online Bronnen:
  • Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)

Hoewel ik deze websites aanbeveel ben ik het niet noodzakelijk eens met elk ingenomen standpunt:
Handelingen 17:11 "En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren."Daarnaast leren deze websites niet "al de raad Gods":
Handelingen 20:27 "want ik heb niet nagelaten u heel het raadsbesluit van Yahuah te verkondigen."
Meerdere van deze sites dwalen op minder essentiële punten maar toetst daarom altijd alles, evenals dat u onze leerstellingen altijd zelf moet toetsen aan de Schrift