Pesach en het Feest van Ongezuurde Broden

De heilige dagen verstaan

De Heilige dagen van Yahuah welke in Leviticus 23 staan beschreven, werden aan ons door Yahuah gegeven, zodat Zijn volk de komst van de Messias (Mashiach) zou kunnen begrijpen en de rol die de Messias zou spelen in het verlossen en herstellen van zowel mens als aarde, terug aan Yahuah, na de val van de mens in de Hof van Eden (Gan Eden). Hoewel de meeste niet Hebreeuwse gelovigen van de feesten hebben gehoord, wordt de diepe betekenis en het belang van deze feesten in het algemeen niet begrepen. 


De apostel Šaʾul (Paulus) schreef in een brief aan de niet-Joodse gelovigen te Kolosse dat de feesten van Yahuah, de nieuwe maan en de Sabbat (Shabbat) dagen een schaduw van toekomstige dingen waren om ons over de Messias  te leren:


Kolossenzen 2:16-17, “Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.” 


Yahusha (welke "redding" betekent) was de vervulling van het grotere plan dat Yahuah in deze zeven belangrijke hoogtijden geopenbaard en aankondigde, namelijk Pesach, Ongezuurde Broden (Hag HaMatzah), Eerstelingen (Bikkurim) en Pinksteren (Sjawoe'ot) leren voornamelijk de belangrijke gebeurtenissen bij de eerste komst van de Messias en waarom deze evenementen een belangrijk onderdeel waren van Yahuah Zijn verlossing van de mens. Bij het bestuderen zal bovendien duidelijk worden dat de laatste drie feesten, het feest der Bazuinen (Jom Teruah, ook bekend als Rosh Hashana), de Grote Verzoendag (Yom Kippur) en het Loofhutten- of Tabernakel Feest (Sukkot), welke een fascinerend inzicht geven over belangrijke gebeurtenissen bij de tweede komst van de Messias.


Waarom de feesten bestuderen

Veel gelovigen vragen zich af waarom ze de hoogtijden moeten bestuderen en onderhouden. Ik geloof dat daarvoor twee goede redenen aan te geven zijn. Ten eerste, hoewel alle gelovigen Yahuah met heel hun hart liefhebben en Hem elke dag willen dienen, hebben de meeste gelovigen geen diepgaande kennis van de Schift en begrijpen de diepgang niet van de persoonlijke relatie die Yahuah met de mens verlangt te hebben. Als een gelovige er naar verlangt om Yahuah op een grotere wijze te begrijpen dan men vandaag doet, zullen de feesten deze diepgang  met betrekking tot persoonlijke relaties met Yahuah onthullen. 


Ten tweede zijn de feesten Yahuah Zijn hoogtijdagen en zijn vastgestelde tijden die wij in acht moeten nemen (Leviticus  23:1-2,4). 


Leviticus 23:4 - “Deze zijn de gezette hoogtijden des HEEREN, de heilige samenroepingen, welke gij uitroepen zult op hun gezetten tijd.”.


Yahuah gaf de feesten om over de dood, begrafenis en de opstanding van de Messias te leren; de bekrachtiging van de gelovigen met de Heilige Geest (Ruach HaKodesh); de opstanding van de doden; de kroning van de Messias; de bruiloft van de Messias; de verdrukking; de tweede komst van de Messias; het millennium (de Messiaanse tijd; en nog veel meer. De Bijbel geeft menige zwaarwegende redenen aan voor het bestuderen en begrijpen van de zeven feesten van de Messias: 



De betekenis van het woord feest

Om het woord feest goed te begrijpen moeten we naar twee belangrijke Hebreeuwse woorden kijken welke voorkomen in Leviticus hoofdstuk 23. Beide woorden worden in het Nederlands als feest vertaald. In vers 2 is het woord voor feest het Hebreeuwse woord mo'ed, zoals geschreven staat: "Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen, betreffende de feesten [mo'ed] van Yahuah ...." Het woord mo'ed betekent "een afspraak, een bepaalde tijd of jaargetijde, een cyclus of jaar, een vergadering, een vastgestelde tijd, een bepaalde tijd of het juiste uur. Door het begrijpen van de Hebreeuwse betekenis van het Nederlands woord feest, kunnen we zien dat Yahuah ons meedeelt dat Hij een "vastgestelde tijd of exacte tijd of een afgesproken tijdstip" beschikt waarop Hij een afspraak met de mensheid heeft om bepaalde gebeurtenissen in de verlossing te vervullen. 


Yahusha kwam feitelijk naar de aarde op de exacte tijd door Yahuah verordend (Galaten 4:2,4), en Hij heeft een precieze tijd of vastgezette afspraak, in de toekomst, wanneer Hij de wereld zal oordelen (Handelingen 17:31). 


In vers 6 wordt een ander Hebreeuws woord als feest vertaald, zoals er geschreven staat: "En op de vijftiende dag van dezelfde maand is het feest [chag] van de ongezuurde broden ...." Het Hebreeuwse woord chag, dat een "feest" betekent, is afgeleid van het Hebreeuwse wortelwoord chagag, dat "bewegen in een cirkel, marcheren in een heilige processie, vieren, dansen, een plechtige feest of heilige dag houden" betekent. Daaruit kunnen we zien dat Yahuah de feesten als jaarlijks te vieren cycli gaf, zodat door ze te vieren, we Zijn verlossende plan voor de wereld kunnen begrijpen, de rol die de Messias (Yahusha) in die verlossing zou spelen, en onze persoonlijke relatie met Yahuah betreffende hoe we van een baby Bijbel-gelovige tot een volwassen Bijbel-gelovige groeien. Hoewel Yahuah ons de feesten om te vieren gaf, gaf  Hij de feesten nooit met de bedoeling dat we door het vieren ervan de zaligheid van Hem zouden verkrijgen, want het heil komt alleen door het geloof (emunah); maar Yahuah heeft de feesten gegeven met de bedoeling te onderwijzen en Zijn volk te instrueren over Zijn verlossingsplan en onze persoonlijke relatie met Hem. 


De aangewezen plaats

De feesten zijn niet alleen Yahuah Zijn vastgestelde tijden, maar moesten ook op Zijn aangewezen plaats worden beleefd. Hij zei dat Hij een plaats zou kiezen en dat het een voorgeschreven plaats zou zijn waar Zijn verlossend plan zou worden gerealiseerd. Pesach, het Wekenfeest (Shavu’ot), en het Loofhuttenfeest (Sukkot) moesten op een aangewezen plaats worden beleefd (Deuteronomium 16:2,6,9-11, 13-16) . Deze plaats was Jeruzalem (Yerushalayim) (2 Koningen 21:4). Hieruit kunnen we zien dat Jeruzalem (Yerushalayim) door Yahuah werd vastgesteld om de plaats te zijn waar belangrijke gebeurtenissen rond Yahuah Zijn verlossende plan van zouden worden gerealiseerd. Yahusha  stierf, werd begraven en herrees in Jeruzalem. De bekrachtiging van de gelovigen door de Heilige Geest (Ruach HaKodesh) vond in Jeruzalem plaats. Yahusha zal terugkeren en zijn voet op de Olijfberg in Jeruzalem zetten (Zacharia 14:4) en Jeruzalem zal het middelpunt zijn van de wereld belangstelling en controverse vóór de komst van de Messias (Zacharia 12:2-3; 14: 2-4). 


Drie keer per jaar samenkomen

Hoewel er in totaal zeven (het goddelijk getal voor perfectie of volledigheid) feesten zijn, verdeelde Yahuah de zeven feesten in drie grote feestperioden. De feesten pesach, Ongezuurde Broden (Hag HaMatzah) en Eerstelingen (Bikkurim) vinden plaats in de Hebreeuwse maand Nisan, dat de eerste maand van Yahuah Zijn kalender, wanneer het lente is. Het Wekenfeest (Shavuot), of Pinksteren, wordt in de derde maand gehouden, dat is de Hebreeuwse maand Sivan. Het Feest van de Bazuinen (Yom Teruah), Grote Verzoendag (Yom Kippur), en het Loofhuttenfeest (Sukkot) worden in de zevende maand Tisjri gehouden, dat is in het najaar (Exodus 23:14-17; 34: 22-23: Deuteronomium 16:16-17). Drie is het getal van de volledige en volmaakte bewijs en getuigenis (Deuteronomium 17:6, 19:15; Mattheüs 18:19-20, Lukas 24:44-45, 2 Korinthe 13:1; 1 Timoteüs 5:19; 1 Johannes 5:8). 


De feesten zijn dus een getuigenis van Yahuah zijn goddelijk plan en de rol van Yahusha die dat plan vervult. Dit is de boodschap die aan gelovigen wordt meegedeeld met betrekking tot de drie grote feestperioden in het jaar. Van oudsher worden de feesten door niet-Joodse gelovigen als puur Joodse feesten gezien. Echter, Leviticus 23:1-2,4 vertelt ons heel duidelijk dat dit feesten van Yahuah zijn. In werkelijkheid instrueert Yahuah ons dat deze feesten voor zowel Jood als niet-Jood zijn, en samen met elkaar moeten worden gevierd (Deuteronomium 16:10-11, 14-16). In Deuteronomium 16:11, 14, is het woord dat in het Nederlands met vreemde(ling) vertaald is, het Hebreeuwse woord ger, wat op de niet-Jood (gelovige heiden) duidt die zich heeft aangesloten bij Israël en dus de feesten met het volk samen viert.


De feesten begrijpen

De Bijbelse feesten zijn dus een  blauwdrukken waarmee Yahuah zijn totale plan van verlossing openbaarde voor zowel de mens als de aarde na de zondeval van de mens in de Hof van Eden (Gan Eden)/ Alsook de rol die Yahusha in die verlossing zou spelen. De feesten zijn verdeeld in twee grote delen, afhankelijk van of ze in de lente dan wel in de herfst vallen. De lente feesten onderwijzen over de eerste komst van Yahusha de Messias en de herfstfeesten onderwijzen over de tweede komst van de Messias.


In Hosea 6:3 staat geschreven: "... Zijn vertrek is bereid als de dageraad, en Hij zal tot ons komen als de regen, als de laatste en voorafgaande regen tot de aarde." De " laatste en voorafgaande regen" in deze passage wordt algemeen geïnterpreteerd en begrepen als de komst van de Heilige Geest (Ruach HaKodesh). Dit is inderdaad een geldige interpretatie en toepassing; maar de laatste en voorafgaande regen verwijst ook naar de eerste en de tweede komst van de Messias (Yahusha). 


Yahuah plaatste de feesten in een agrarische context. Hij gaf ons het “natuurlijke” om het “geestelijke” te begrijpen (1 Korinthe 15:46-47). Door het jaar heen regent het in Israël voornamelijk in twee seizoenen – in de lente en in de herfst. Als we Joël 2:23 naast Hosea 6:3 leggen, zien we dat de voorafgaande regen met het Hebreeuwse woord moreh aangegeven is wat "leraar" betekent en het woord matig in Joël 2:23, is de Hebreeuwse woord tzedakah, wat "gerechtigheid" betekent. 


Hosea 6:3 - “Dan zullen we weten, als we voortgaan de HERE te kennen: Zijn vertrek is bereid als de dageraad, en Hij zal tot ons komen als de regen, als de laatste en voorafgaande regen tot de aarde.”


Joël 2:23 “Wees blij dan, gij kinderen van Sion, en verheug je in Yahuah, uw Elohim, want Hij heeft u de voorafgaande regen (moreh - leraar) matig (tzedakah - gerechtigheid) gegeven, en hij zal voor u naar beneden doen komen de regen, de voorafgaande regen(moreh), en de laatste regen in de eerste (maand).”


De leraar van gerechtigheid was een term voor de Messias. Yahusha was de leraar van gerechtigheid door Yahuah gezonden, zoals in Johannes 3:2 te lezen is. Yahusha was door Yahuah naar de aarde gezonden om ons trouw Zijn gerechtigheid te onderwijzen, net zoals Hij ons trouw de regen stuurt (Jesaja 55:10-11). De oogst (gelovigen in de Messias) is het product dat de regen (de Messias) oplevert. 


In Leviticus 23:2 staat geschreven, "...... de feesten van Yahuah, die gij als heilige samenkomsten zult uitroepen...." 


De Hebreeuwse term als uitroeping vertaald in Leviticus 23:2,4 is miqra, wat "een repetitie" betekent. Hieruit kunnen we zien dat Yahuah de feesten als jaarlijkse "repetities" gaf van de toekomstige gebeurtenissen in de verlossing. Omdat Yahuah de "repetities" gaf om ons te leren over de belangrijkste gebeurtenissen in de verlossing, dan is het nodig dat we begrijpen wat Yahuah ons door deze repetities aan het leren was als we de belangrijkste gebeurtenissen in de verlossing willen begrijpen. De "repetities" leren ons dus over de werkelijke gebeurtenissen in de verlossing en de rol van de Messias (Yahusha) in deze gebeurtenissen.  


Pesach “feest voor vrijheid

Exodus 12:24,26-27 - “En gij zult deze zaak (Pesach) naleven als een verordening aan u en uw zonen voor altijd: … En het zal geschieden, wanneer uw kinderen tot u zeggen: Wat bedoelt gij met deze dienst? dat gij zult zeggen, Het is een Pesachoffer voor Yahuah, die voor de huizen van de kinderen van Israël in Egypte voorbijging... “


Yahuah verklaarde Pesach tot een blijvend feest voor eeuwig (Exodus 12:2,6,13-14). Historisch viert men met Pesach Yahuah Zijn bevrijding van de kinderen van Israël uit de slavernij in Egypte (Mitzrayim), waar ze slaven van de Egyptenaren waren (Exodus  2:23-24, 6:5-8; 13:3,14).


De geestelijke toepassing die Yahuah ons wil laten inzien is deze: Egypte (Mitzrayim) is een type van de wereld en het wereldsysteem. Zijn heerser, Farao, was een type van Satan (Ha satan). De gebondenheid, waarin mensen zitten wanneer zij volgens de wegen van het wereldsysteem leven, is zonde (Johannes 8:34).  


Historisch werden de kinderen van Israël bevrijd uit de slavernij in Egypte (Mitzrayim) door het bloed van een lam op de deurposten van hun huizen aan te brengen (Exodus 12:2,6,13). Geestelijk is dit een beeld van de Messias. En hoe zij die in Hem geloven worden verlost uit de slavernij van de zonde en de heerschappij van satan (Ha satan) in hun leven. Yahusha is het Lam van Yahuah (Johannes 1:29). Degenen die Yahusha navolgen zijn het huis van Yahuah (Hebreeën 3:6; 1 Petrus 2:5). De deurposten zijn onze harten. Het is slechts door middel van vertrouwen door geloof (emunah) in het vergoten bloed van Yahusha, dat we vrij van de slavernij van de zonde zijn (Galaten 4:3-5,9; 5:1; 2 Petrus 2:19). Dit komt omdat het bloed van Yahusha ons van de zonde verlost (Leviticus  17:11, Efeze 1:7; Kolossenzen 1:14; 1 Petrus 1:18-19, 1 Johannes 1:7; Openbaring 1:5).  


Tijdens Pesach moest het hoofd van elk gezin op de tiende dag van de eerste maand bekend als Nisan een eenjarig lam nemen en het tot de veertiende dag van de andere afzonderen (Exodus 12:3-6) . In de avond van de veertiende dag, precies om 3:00 uur, moest het lam gedood worden (Exodus 12:6). Het bloed van het lam moest worden besprenkeld op de bovendorpel en twee zijkanten van de toegangsdeur van het huis. Het lam moest worden gebrand met vuur, met bittere kruiden, en met ongedesemd brood, en het hele huishouden moest feesten op het lichaam van het lam (Exodus 2:7-8). Het volk werd van Yahuah opgedragen om het lam met haast te eten en volledig gekleed en klaar te zijn om Egypte  te verlaten op het middernachtelijk uur. Dit op de vijftiende dag van Nisan (Exodus 12:10-11). 


Om middernacht op die noodlottige avond in Egypte, trok de dood door het land heen. Ieder huis dat niet het teken van het bloed op de deurposten en de latei had, onderging het oordeel van Yahuah (Exodus 12:12-15). Het Hebreeuwse woord Pesach, wat "voorbijgaan of  overheen zweven" betekent. Dit woord spreekt ons over twee dingen. In de eerste plaats toont het de overgang van oordeel van dood en zonde naar leven in Yahusha. Ten tweede spreekt het ons van door het geloof (emunah) het bloed van Yahusha toelaten om over onze levens te zweven en ons goddelijke bescherming tegen de boze (Ha satan) te geven.


Yahuah Zijn  Geboden (Mitzvot) voor Pesach


1. Pesach was het begin der maanden (Exodus 12:2). 

Geestelijke Toepassing: Nisan is de eerste maand van de religieuze kalender. Yahusha in ons leven ontvangen, is het begin van een Nieuw Verbond (Brit Hadashah) relatie met Yahuah (Jeremia 31:31-33; Johannes [Yochanan] 3:5-7, Romeinen 6:1-4, 2 Korinthe 5:17). Pesach is het eerste der feesten. Zo is ook het bekeren van onze zonden (teshuvah) en het geloof in het vergoten bloed van Yahusha onze eerste stap in onze wandel (halacha) met Yahuah. 


2. Het lam werd gedurende vier dagen verborgen (Exodus 12:3,6). 

Messiaanse Vervulling: Yahuah gebood Israël om op de tiende Nisan een lam te nemen en het apart te zetten tot de veertiende dag. Deze vier dagen werden vervuld door Yahusha tijdens Pesach. Onthoud, Yahusha is het Lam van Yahuah (Johannes 1:29). Hij kwam in Jeruzalem en ging naar de tempel, dat het huis van Yahuah was, en toonde zich daar vier dagen, van 10 tot 14 Nisan, aan het publiek (Matteüs 21:1,9-12,17-18,23; 24:1,3; 26:1-5). 


3. Op het lam mocht niets aan te merken zijn (Exodus [Shemot] 12:5). 

Messiaanse Vervulling. Yahusha was het Lam van Yahuah (Johannes 1:29) zonder vlek of smet (1 Petrus 1:18-20). 


Tijdens de week van Yahusha Zijn dood werd Yahusha ter vervulling van deze Schrift door velen ondervraagd, waaronder:

(a) De overpriesters en oudsten (Matteüs 21:23) 

(b) Pilatus (Matteüs 27:1-2,11-14,17-26) 

(c) Herodes (Lukas 23:6-12) 

(d) Annas, de hogepriester (Lukas 3:2; Johannes 18:13,24) 

(e) Kajafas, de hogepriester (Johannes 11:49-53; 18:13-14,19-24,28) 

(f) Judas (Matteüs 27:3-10) 

(g) De honderdman (Matteüs 27:54) 

(h) De berouwvolle dief (Lukas 23:39-43). 


Wanneer we Yahusha onderzoeken, moeten we ook concluderen dat Hij zonder vlek of smet was. 


4. Het lam was van het eerste jaar (Exodus 11:4-7; 12:5). 

Geestelijke Toepassing: Yahuah maakt altijd onderscheid tussen de gelovigen en de wereld (Exodus 12:29-30). De eerstgeborene van zowel mens als dier moesten apart gezet en aan Yahuah worden gegeven (Exodus 13:2,11-13). Het thema van de eerstgeborene gaat door de hele Bijbel heen. Kaïn was opzij gezet voor Abel (Genesis 4:1-8); Ismaël voor Isaac (Genesis 16:1,11-12,15; 17:17-19); Ezau voor Jacob (Genesis 25:19-26, Romeinen 9:8-13) en Egypte voor Israël. 


Geestelijk: Yahuah gaf ons deze voorbeelden om ons te leren dat de eerstgeborene naar het vlees (dat wat natuurlijk is) gereserveerd is om de eerstgeborene naar de geest voort te brengen (dat wat geestelijk is). In dit proces, maakt Yahuah onderscheid tussen de eerste of de natuurlijke geboorte en de tweede of geestelijke geboorte. De eerste geboorte bestempelt ons als zondaars en de tweede geboorte maakt ons tot gelovigen en kinderen van Yahuah 1:12; 3:1-7, Romeinen 9:8-13, 1 Korinthe 15:22; 15:45-47). 


Messiaanse Vervulling: Yahusha was natuurlijk de eerstgeborene van Maria (Miryam), en geestelijk de eerstgeborene van Yahuah (Matteüs 1:21-25, Romeinen 8:29; Kolossenzen 1:15,18; Openbaring 3:14). 


5. Een mannelijk lam (Exodus 12:5). 

Geestelijke Toepassing:  Het was door de zonde van één mens dat de zonde in de wereld kwam (Romeinen 5:12; 1 Timoteüs 2:12-14). Omdat Adam, de eerste man, zondig was.


6. Een lam voor een huis (Exodus 12:3-4). 

Geestelijke Toepassing: Yahuah' Zijn bedoeling was dat allen in het huis redding ervaren. Het lam was een lam voor het huis. Door in Yahusha de Messias te geloven, worden we de leden van het huishouden van geloof (Galaten 6:10; Efeze 2:19). Redding voor een huishouden is voor allen beschikbaar die in de Messias geloven, Yahusha, het Lam van Yahuah (Genesis 7:1; 18:16-19; Joshua 24:15, Johannes 4:46 -54; Lukas 19:5-10; Handelingen 16:15,31; 18:3,8). 


Messiaanse Vervulling: Er is in de Bijbel een progressieve openbaring van het Lam. Ten eerste is er een lam voor een huis (Exodus 12:3-4, ten tweede, een lam voor een natie (Johannes 11:49-52), en tenslotte, een lam voor de wereld (Johannes 1:29). Genesis 22 is in het Hebreeuws bekend als de Akeidah, of de binding van het offer. In Genesis 22:7 vroeg Isaac: "Waar is het lam?" Het lam waarnaar Isaac vroeg, is Yahusha (Jesaja 53:7). 


7. Een Pesach lam moest tussen de avonden gedood worden (Exodus 12:6).  

Messiaanse Vervulling: Yahusha stierf op het negende uur van de dag (Matteüs 27:45-50). Dit zou precies 3:00 n.m. zijn (het negende uur, geteld vanaf 6:00 v.m.). 


8. De hele vergadering zal het doden (Exodus 12:6). 

Geestelijke Toepassing:  Elke persoon die ooit op de planeet Aarde heeft geleefd heeft  gezondigd is schuldig aan de dood van Yahusha, omdat Hij voor alle zondaars stierf (Romeinen 3:10,23). Geen mens had de macht om Zijn leven te nemen (Johannes 10:17-18). Daarom legde Yahusha Zijn leven af voor ons uit Zijn eigen vrije wil. 


Messiaanse Vervulling: Een hele gemeenschap van mensen was bij de dood van Yahusha betrokken. De evangeliën van Matteüs, Marcus, Lukas en Johannes laten zien hoe het Sanhedrin, de priesters, de Romeinen, en het volk van Israël allemaal schreeuwen om de dood van Yahusha en om Zijn bloed te vergieten (Matteüs  27:17,20-22,25; Handelingen 4:26-28).


9. Het bloed moet aan de deur aangebracht worden (Exodus 12:7,13,22). 

Geestelijke Toepassing:  Degenen die in de Messias geloven, zijn het huis van Yahuah (Efeze 2:19; 1 Timoteüs 3:15; Hebreeën 3:6). De enige weg het huis van Yahuah in is door het vergoten bloed van Yahusha, die de Deur is (Johannes 10:7-9). 


10. Het lichaam van het lam moet gegeten worden (Exodus 12:8-10). 

Geestelijke Toepassing:. Beide, het lichaam en het bloed van het lam spreken van het lichaam en bloed van Yahusha (Matteüs 26:26-28). Wij eten geestelijk van het lichaam van het Lam (Yahusha), wanneer we van Zijn lichaam eten (vandaag door het brood voorgesteld), dat geestelijk het Woord van Yahuah is (Lukas 11:3; 4:4). Door het Woord van Yahuah te volgen en de geboden (mitswot) van Zijn met oprechtheid van hart te gehoorzamen, eten we (geestelijk) van Zijn lichaam. 


a) Het moet dezelfde nacht gegeten (Exodus 12:8). 

Yahusha werd aan de paal genageld, leed en stierf dezelfde nacht. 


b) Het moet met ongezuurde broden worden gegeten (Exodus [Shemot] 12:8). Zuurdesem spreekt van zonde (1 Korinthe 5:6-8). Ongezuurde brood is zonder zonde. Als gelovigen is ons opgedragen om heilige (ongezuurd) levens te leven voor Yahuah (Leviticus [Vayikra] 11:44, 19:2, 1 Petrus [Kefa] 1:15-16).


c) Het moet met bittere kruiden gegeten worden (Exodus 12:8). 

Geestelijke Toepassing: Voor diegenen die de Messias in hun leven hebben aanvaard, spreken bittere kruiden van twee dingen. Ten eerste spreken ze van de slavernij en de lasten die we ervaren terwijl we in deze wereld (een type van Egypte) leven, voordat we Yahusha in ons leven toe lieten. Deze last van zonde wordt door satan (Ha satan) op ons gelegd als we toegeven aan zijn leugens en bedrog, en dan zondigen omwille van onze eigen slechte verlangens. Ten tweede, spreken de bittere kruiden van de bittere dingen die in ons leven komen nadat we Yahusha aanvaardden en Hem dagelijks proberen te volgen. 


Messiaanse Vervulling: Voor Yahusha was sterven op de paal een bittere ervaring, want Hij moest voor de zonde van de mens betalen met Zijn zondeloos leven. 


d) Het lam moet in vuur gebraden worden (Exodus 12:8). 

Geestelijke Toepassing: Vuur spreekt van oordeel, raffinage, en zuivering. Ons geloof (emunah) wordt beoordeeld en getest door het vuur, zodat het kan worden verfijnd en gezuiverd en als puur goud tevoorschijn komen (Zacharia 13:9; Jakobus 1:12; 1 Petrus  1:7; Openbaring 3:18).


e) Het mag niet van water doorweekt worden. 

Het evangelie van Yahusha mag niet worden afgezwakt (Marcus 7:9,13; 2 Timoteüs 3:5). 


f) De kop, poten en andere delen van het lam moeten worden gegeten. 

Geestelijke Toepassing: Degenen die in Yahusha geloven, moeten zich voeden met de geest van Yahusha (Filippenzen 2:5; 1 Korinthe 2:16; Romeinen 12:2; Efeze 4:21-23; Hebreeën 8:10). De poten spreken van onze wandel (Kolossenzen 2:6). Hoe moeten de gelovigen in Yahusha wandelen? (Zie Romeinen 6:4; 8:1,4; 2 Korinthe 5:7; Galaten 5:16, Efeze 2:10; 5:2,8; Kolossenzen 1:10, 4:5; 1 Tessalonicenzen 4:1; 1 Johannes 1:7; 2 Johannes 1:6; 3 Johannes 1:4.)


11. Het lam moet met haast worden gegeten (Exodus 12:11). 

Geestelijke Toepassing: Gelovigen moeten snel zijn om Egypte te verlaten (de invloeden van de wereld) en naar het leven lopen dat in de Messias is (Lukas 19:5-6). 


a) Het moet worden gegeten met onze lendenen omgord (Exodus 12:11). 

Onze lendenen omgord spreekt over de wens van ons hart om Yahuah geestdriftig te dienen en te gehoorzamen. Onze spirituele lendenen zijn de waarheid van het Woord van Yahuah (Efeze 6:14). Tot de Schriftgedeelten die over onze lendenen omgord spreken, behoren: 1 Koningen 18:46; 2 Koningen 4:29; 9:1; Jeremia 1:17, Lukas 12:35, Efeze 6:14; 1 Petrus 1:13.


b) We moeten schoenen aan onze voeten hebben (Exodus 12:11).

Schoenen aan onze voeten spreekt van onze wandel met Yahuah. Tot de Schriftgedeelten die over schoenen aan onze voeten spreken, behoren: Jes. 52:7; Rom. 10:15; Ef. 6:15. 


c) In onze hand moet een staf zijn (Exodus 12:11). 

Een staf in onze hand spreekt van het gezag van de gelovige in het Koninkrijk van Yahuah door de naam van Yahusha (Matteüs 28:18-20). Tot de Schriftgedeelten die over een staf in onze hand spreken, behoren: Genesis 38:17-18, Exodus 14:16; Rechters 6:21; 1 Samuel 17:39-40; 2 Samuel  3:29; 2 Koningen 4:29, 18:21, Psalmen  23:4, Jesaja 10:24, 14:5, Mark 6: 7-8. 


12. Het is het Pesach van Yahuah (Exodus  12:11). 

Geestelijke Toepassing: Als we Yahusha met heel ons hart volgen, zullen we overgaan van dood naar leven, en van oordeel naar goddelijke bescherming (Johannes 5:24; 1 Johannes 3:14; 2 Korinthe 5:17; Psalmen 91). 


13. Het is een herdenking (Exodus 12:14; Lukas 22:1,7-8, 13-15,19). 

Geestelijke Toepassing: Pesach is een gedenkteken of een herinnering (Lukas 22:1,7-8,13-15,19). Er zijn twee elementen van herinnering: 


a) Yahuah gedenkt ons (Genesis 8:1; 9:1, 5-16; 19:29, 30:22, Exodus 2:24- 25; 3:1; 6:2,5; 32:1-3,7,11,13-14; Leviticus 26:14,31-33,38-45, Numeri 10:1-2,9; Psalmen 105:7-8,42-43; 112:6).

Yahuah heeft in feite een gedenkboek (Exodus 32:32-33; Maleachi 3:16-18; Openbaring 3:5; 20:11-15; 21:1,27). 


b) Wij moeten Yahuah gedenken (Exodus 13:3, 20:8, Deut. 7:17-19, 8:18, 16:3, Numeri 15:37-41).

Het moet nagekomen worden bij het ondergaan van de zon (Deuteronomium 16:2,6). Dat werd vervuld door Yahusha bij Zijn dood (Matteüs 27:45-46). 


14. Het is de plaats waar Yahuah Zijn naam zou doen wonen (Deuteronomy 16:2,6). 

Messiaanse Vervulling: De plaats waar Yahuah Zijn naam gevestigd heeft, is Jeruzalem (2 Koningen 21:4). Yahusha werd in Jeruzalem gedood (Yerushalayim). 


15. Geen been van het lam mocht worden gebroken (Exodus 12:43-46). 

Messiaanse Vervulling: Geen bot van Yahusha werd op de paal gebroken (Joh. 19:33). 


16. Bij de viering moest uitleg gegeven worden (Exodus 12:25-28). 

Messiaanse Vervulling: Yahusha lichte elk deel van Pesach toe, toen Hij de dienst verrichtte (Lukas 22:14-20; 1 Korinthe 11:23-26). 


17. De Egyptenaren werden bij de Exodus beroofd (Exodus  12:31-36). 

Messiaanse Vervulling: Satan werd beroofd toen Yahusha in de hel kwam en weer opstond (Kolossenzen 2:15). 


18. Om het lam te eten, moet je besneden zijn (Exodus 12:48; Jozua 5:2-10). 

Geestelijke Toepassing: De fysieke handeling van de besnijdenis was slechts een beeld van de innerlijke of geestelijke besnijdenis die Yahuah wilde dat we hadden (Romeinen 2:28-29, 1 Kor. 15:46, 2 Korinthe 4:18). Yahuah heeft altijd van Zijn volk verlangd om besneden van hart te zijn (Deuteronomium 10:12-16, 1 Korinthe 7:18-19; Galaten 2:3, 5:2-3, 6:12-15, Efeze 2:11-13). 


19. Pesach  moet een heilige samenroeping zijn, en dan mocht er niet gewerkt worden (Exodus 12:16). 

Geestelijke Toepassing:  Een gelovige vindt echte rust in het stoppen van zijn eigen werken en rusten in het volbrachte werk van Yahusha, Yahuah Zijn Pesachlam (Genesis 2:1-2; Matteüs 11:28-30; Johannes 17:1-4, 19:30, Hebreeën 3:14- 19, 4:1-10). 


20. Het lam moest buiten de poorten van de stad gedood worden (Deut. 16:5). 

Messiaanse Vervulling: Yahusha werd buiten de stadsmuren van Jeruzalem gedood op een plaats Golgotha genaamd (Johannes 19:16-19; Hebr. 13:10-13). 


21. Er is geneeskracht in het lam (Exodus 15:26). 

Messiaanse Vervulling:  Yahusha is de vanuit Yahuah gezonden Genezer (Psalmen 105:36- 38; Jesaja 53:1-5, 1 Petrus 2:24, 1 Korinthe 11:26-30). 


22. De Exodus gebeurde op adelaarsvleugels (Exodus 19:4). 

Schrift verwijzingen in verband hiermee zijn Deuteronomium 32:9-13, Jesaja 31:5, 40:31, Lukas 17:33-37, Openbaring 12:6,14. 


23. Zij zongen een vreugdelied voor Yahuah (Exodus 15:1,19-21).

Geestelijke Toepassing: Wanneer een gelovige de betekenis van het Pesach ervaart en begrijpt, is er een geest van vreugde naar Yahuah voor zijn of haar verlossing uit de zonde, en voor het ervaren van de nieuwheid van het leven in de Messias. 


24. Israel is de eerstgeborene van Yahuah (Exodus 4:22-23). 

Geestelijke Toepassing:. Allen die de Messias Yahusha accepteren, worden de eerstgeborene van Yahuah genoemd, zelfs als Yahusha de eerstgeborene van Yahuah wordt genoemd (Romeinen 8:29; Kolossenzen 1:15,18; Hebreeën 12:22-24). " 


De Messiaanse Verlossing Is Zoals de Egyptische Verlossing 

De profeten van Israël leren ons dat de uitstorting van de Heilige Geest (Ruach HaKodesh), om de beide huizen van Israël bijeen te brengen, in het einde der dagen zal gebeuren voorafgaand aan de tweede komst van de Messias. 


Dit begon in Hand. 2 op de dag van Pinksteren (Sjavoeot) en bereikt zijn hoogtepunt in het einde der dagen, wanneer Yahusha over beide huizen van Israël (Huis van Jacob - Lukas 1:33) zal regeren tijdens het Messiaanse tijdperk. De profeten van Israël vergelijken de toekomstige verlossing van beide huizen van Israël met de historische Egyptische verlossing. In Micha 7:15 staat geschreven:  “Overeenkomstig de dagen van uw komst uit het land Egypte zal Ik hem wonderbare dingen laten zien.“


In Hosea 2:14-15 staat geschreven:


“Daarom, zie, Ik zal haar verlokken, en haar naar de woestijn brengen, en behaaglijk tot haar spreken. En Ik zal haar vanaf daar haar wijngaarden geven, en de vallei van Achor [moeite] tot een deur van hoop: en zij zal daar zingen, zoals in de dagen van haar jeugd, en als ten dage toen zij uit de land van Egypte kwam.”


In Ezechiël 20:34-36 staat geschreven: 


“En Ik zal u uit de volken uitleiden, en zal u verzamelen uit de landen waarin gij verspreid zijt, met een sterke hand, en met een uitgestrekte arm, en met uitgestorte woede. En Ik zal u in de wildernis van de volken brengen, en daar zal Ik uiteenzettingen houden met u aangezicht tot aangezicht. Net zoals Ik uiteenzettingen met uw vaderen hield in de woestijn van het land van Egypte, zo zal Ik uiteenzettingen met u houden, zegt de Here God.“


We kunnen nu begrijpen dat de Elohim van Israël Pesach aan Zijn volk gaf, zodat we de dood van Yahusha op de paal/boom bij Zijn eerste komst zouden kunnen begrijpen, maar ook onze persoonlijke geestelijke redding in Yahusha van Farao en Egypte (die met satan [ha satan] wordt vergeleken en het koninkrijk van zonde en duisternis). Bovendien werd het historische Egyptische uittocht ook door de Elohim van Israël gegeven, zodat we de toekomstige verlossing van Zijn volk (beide huizen) in het einde der dagen zouden kunnen begrijpen wanneer ze zullen terugkeren naar het land van Israël (m.n., de bergen van Israël of de Westelijke Jordaanoever). Deze verlossing zal plaatsvinden in het einde der dagen voorafgaand aan de komst van de Messias. Omwille van de historische bevrijding uit de slavernij van Egypte, ons persoonlijk heil in Yahusha als Messias en onze toekomstige verlossing uit de ballingschap in de naties van de wereld en terugkeer naar het land van Israël in het einde der dagen, werd  Pesach door de rabbijnen de toepasselijke titel van "Feest van onze Vrijheid !!!" gegeven. 


Het feest van de ongezuurde broden

De dag na het Pesach, de vijftiende dag van de maand Nisan is het Feest der Ongezuurde Broden. Het is een zeven dagen feest voor Yahuah (Leviticus 23:6-7; Exodus 12:7-8,14-17). Op de vijftiende Nisan en gedurende de volgende zeven dagen, verbood Yahuah het volk ook maar iets gezuurd/gegist brood in hun huizen te hebben. 


Het feest van de Ongezuurde Broden is te vinden in Exodus 12:14-17, waar staat: 


“Nu zal deze dag een gedenkteken voor u zijn, en u zult het vieren als een feest voor Yahuah, doorheen uw geslachten moet u het te vieren als een permanente verordening. Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten, maar op de eerste dag zult gij zuurdeeg uit uw huizen verwijderen; want wie iets gerezen eet vanaf de eerste dag tot de zevende dag, die persoon zal van Israël worden afgesneden. En op de eerste dag moet je een heilige samenkomst hebben, en een andere heilige samenkomst op de zevende dag; helemaal geen werk zal daarop verricht worden, met uitzondering van wat door iedereen moet worden gegeten, dat alleen mag door u worden bereid. U zult ook het Feest der Ongezuurde Broden in acht nemen, want op deze dag bracht Ik uw menigte uit het land van Egypte; daarom moet u deze dag naleven doorheen uw geslachten als een permanente verordening.”


Exodus 12 beschrijft dat nadien het lam was gedood, het bloed op de deurposten werd aangebracht. Waarna het lam moest worden geroosterd in vuur en worden gegeten met matzah (ongezuurde brood) en bittere kruiden (Exodus 12:7-8). 


Gist Uit het Huis Verwijderen

Yahuah geeft opdracht al het zuurdesem uit de  huizen te verwijderen verwijderen.


Geestelijke Toepassing:. Geestelijk zijn de gelovigen in de Messias Yahusha het huis van Yahuah (Hebreeën 3:6; 1 Petrus 2:5; 1 Timoteüs 3:15; Efeze 2:19). Ons huis, dat ons lichaam is, moet worden leeggemaakt van zuurdesem (zonde) (1 Korinthe 3:16-17, 6:19-20, 2 Korinthiërs 6:15-18).


Geestelijk moeten we de zuurdesem (zonde) uit onze huizen (levens) verwijderen door de Heilige Geest (Ruach HaKodesh) toe te staan ons de zonde die in ons leven is te onthullen, via de kennis van Yahusha en de Schrift. Het is alleen door Yahuah Zijn Woord, dat wij in staat zijn om zonde in ons leven te identificeren zoals het geschreven is in Psalm  119:105: "Uw woord is een lamp voor mijn voeten en een licht op mijn pad." Ook al hebben we het Woord van Yahuah, dan hebben we de Geest van Yahuah (Ruach HaKodesh) nodig om ons de hele Bijbel te belichten, met inbegrip van de Thora en de Tenach (1 Korinthe 2:11-14). 


De Vijftiende Nisan

De vijftiende Nisan markeert het begin van een zeven dagen durende feest periode waarin Israël brood moest eten zonder zuurdesem (zonde) ter nagedachtenis van hun bakken van Ongezuurde brood in hun haast om uit Egypte te ontsnappen. Het belangrijkste thema van dit feest is het uitzuiveren van zuurdesem (zonde). 


Historisch gezien zijn er twee opmerkelijke gebeurtenissen die op deze dag plaatsvonden. 


1. Het begin van de Exodus reis uit Egypte (Exodus 12:41). In Deuteronomium  16:3, wordt het brood als "het brood van ellende" aangeduid. 

2. De begrafenis van Yahusha na Zijn dood, die het Brood des Levens is (Johannes  6:35). 


Feitelijk komt de plaats van Yahusha's geboorte, Bethlehem, van twee Hebreeuwse woorden, beit en lechem. Beit betekent "huis" en lechem betekent "brood." Bethlehem betekent dus huis van brood. Daarom werd Yahusha, die het brood van Yahuah is, geboren in een plaats genaamd het huis van brood. De feesten zijn vaste afspraken (mo'ed) van Yahuah die vermelden wat Hij wil doen en de exacte tijd waarop Hij het zal doen. De Joden moesten zich haasten om Yahusha's lichaam in de grond te stoppen, omdat de sabbat nabij was. Dit was een grote sabbat en de eerste dag van de Ongezuurde Broden (15 Nisan). Dit is te vinden in (Johannes 19:31). Dit zou betekenen dat Yahusha op de veertiende Nisan stierf, de dag van Pesach. Yahusha was de dag na hij stierf aan de paal in het graf, dat is de vijftiende Nisan, de eerste dag van Ongezuurde Broden. 


Het Feest der Ongezuurde Broden in de Schrift 

1. Het Feest der Ongezuurde Broden was zozeer een deel van het Pesach, dat de namen van Pesach en Ongezuurde Broden door elkaar werden gebruikt of bijna synoniem waren (Lukas 22:1). 


2. Het feest moest zeven dagen lang worden gehouden (Exodus 12:15-19). Het getal zeven is het bijbelse getal voor voltooiing of volheid. De gelovige die dit feest houdt moet het helemaal voor Yahuah houden en zichzelf voor Hem helemaal opzij zetten. Het Feest der Ongezuurde Broden spreekt van een volledige afscheiding van alle dingen die gegist (zondig) zijn en van Yahusha leven, die het brood van de gelovige is (Johannes 6:32-36,38). 


3. Het Feest der ongezuurde broden is een hoge sabbatdag. Een hoge sabbat heet in het Hebreeuws een shabbaton. Tijdens het Pesach, is er een extra sabbat naast de wekelijkse sabbat. Deze sabbatten worden hoge sabbatten genoemd. De hoge sabbat der Ongezuurde Broden kan in Johannes 19:31 worden gevonden. 


4. Ongezuurd brood wordt voor wijding en afscheiding gebruikt. Het wordt ook met olie ingewreven. De gelovigen in de Messias moeten worden gewijd en afgezonderd om het werk te doen waarvoor Yahuah ons heeft geroepen en een leven te leven dat Hem heilig is. Als we dit doen, zal de zalving van de Heilige Geest (Ruach HaKodesh) van Yahuah op ons leven rusten. 


a. Het brood vertegenwoordigt wijding (Leviticus 8:1-2,26-27; Exodus 29:2-23). 


b. Het maakte deel uit van de heilige gelofte van afscheiding voor de Nazareners (Numeri 6:1-21). - 34 - 


c. Het was het voedsel voor de priesters in de spijs en vredeoffers (Leviticus 2:1,4,14-16, 6:14-18, 7:11-12). 


d. Het kenmerkte Israëls goddelijke afscheiding van het Egyptische (de wereld) leven van slavernij en gebondenheid (Exodus 12:17,30-34). 


e. Alle zuurdesem moest worden weggedaan (Exodus 12:15,19-20). Wanneer zuurdesem of gist in een baksel ongezuurd deeg wordt gedaan, gaat de zuurdesem het deeg opblazen. Zo ook als we zonde in ons leven toelaten, zal het ons in hoogmoed en arrogantie opblazen. 


De Schrift verwijst naar de zuurdesem van verschillende groepen mensen. Deze worden als volgt onderverdeeld: 


1. De zuurdesem van Herodes (Marcus 8:14-15, 6:14-18, Mat. 2:7-12). 


2. De zuurdesem van de Farizeeën (Marcus 8:15; Mat.16:5-12; 23:1-3, Lukas 11:37-44, 12:1. 


3. De zuurdesem van de Sadduceeën (Mat. 16:6-12). De Sadduceeën geloofden niet in het bovennatuurlijke. Ze ontkennen het bestaan van de Geest van Yahuah, engelen en de opstanding (Marcus 12:18; Handelingen 23:6-8). 


4. De zuurdesem in Korinthe. Het zuurdeeg in Korinthe was sensualiteit, voornamelijk ontucht (1 Korinthe 4:17-21; 5:1-13; 6:1,9-11,13,16-18, 8:1; 13:4, 2 Korinthe 12: 20-21). 


Tot slot, hoe het feest vieren

De kinderen van Israël namen het deeg voordat het gezuurd was, omdat ze in Egypte niet konden talmen. Er was geen tijd om het zuurdeeg erin te laten komen en het deeg te kneden (Exodus 12:34,39). Als gelovigen moeten we vluchten van de wereldse manieren en filosofieën die strijdig zijn met het Woord van Yahuah. Oprechtheid (1 Korinthe 5:7-8) vereist zuiverheid en wijding, dat heiliging en scheiding betekent. De Bijbel gebruikt water en wassen om ons te instrueren met betrekking tot heiliging en scheiding (Jozua 24:14, Efeze 5:26, 6:24, Filippenzen 1:10; 1 Petrus  2:2). Heiligen betekent heilig maken, zuiveren, toewijden. De gelovigen worden geheiligd door het gehele Woord van Yahuah te gehoorzamen, met inbegrip van de Thora en de Tenach (Johannes 17:17,19; Handelingen 20:32, 2 Kronieken 30:15, 35:1,6; Exodus 19:10, 14; 28:39-41; Leviticus 8:30, 11:44, 20:7, Hebreeën 10:10,14; 1 Korinthe 1:2). 


In 1 Korinthe 6:11, wordt heiliging gekoppeld aan wassen (Handelingen 22:16). Historisch, nadat Israël Pesach vierde, werden ze ondergedompeld (gewassen) in het water van de Rode Zee (1 Korinthe 10:1-2). Zo ook, nadat we de Messias in ons leven aanvaarden, moeten we onszelf onderdompelen in het bestuderen van de Bijbel en door dit te doen, de kennis van het Woord van Yahuah toelaten ons leven te transformeren en te veranderen. 


Amen en Shalom