De Namen van de Schepper, een wegenkaart om Zijn karakter te kunnen ontwaren.

De wegenkaart

De namen die in de Schrift voor Yahuah gebruikt worden dienen als een wegenkaart om het karakter van de Schepper van Hemel en Aarde te kunnen ontwaren. Hij koos Zijn namen zorgvuldig om Hem aan ons door die Namen te openbaren, waarom gebruiken wij ze dan niet?. Ontdek het zelf;

Namen voor de Schepper: Zijn Titels in de Geschriften Onthuld

"ELOHIM" (of Elohay) אֱלֹהִים is de eerste naam voor de Schepper die in de Schrift aangetroffen wordt, en deze wordt door het Oude Testament heen meer dan 2300 keer gebruikt. Elohim komt van het Hebreeuwse stamwoord dat "sterkte" of "macht" betekent, en heeft de ongewone karakteristiek dat het een meervoudsvorm is. In Genesis 1:1 lezen we: "In het begin schiep Elohim de hemel en de aarde." Meteen vanaf het begin wordt deze meervoudsvorm voor de naam van de Schepper gebruikt om de Ene God te beschrijven, een mysterie dat in de rest van de Bijbel wordt onthuld. Door de geschriften heen wordt Elohim gecombineerd met andere woorden om bepaalde karakteristieken van God te beschrijven. Enkele voorbeelden -Elohay Kedem - God van het Begin: (Deuteronomium 33:27). Elohay Mishpat - God van Rechtvaardigheid: (Jesaja 30:18). Elohay Selichot - God van Vergeving: (Nehemia 9:17). Elohay Marom - God van Hoogten: (Micha 6:6).Elohay Mikarov - God Die Dichtbij Is: (Jeremia 23:23). Elohay Mauzi - God Van Mijn Kracht: (Psalmen 43:2). Elohay Tehilati - God Van Mijn Aanbidding: (Psalmen 109:1). Elohay Yishi - God Van Mijn Verlossing: (Psalmen 18:47, 25:5). Elohim Kedoshim - Heilige God: (Leviticus 19:2, Jozua 24:19). Elohim Chaiyim - Levende God: (Jeremia 10:10). Elohay Elohim - God Der Goden: (Deuteronomium 10:17).


"EL" אל is een andere naam die in de Bijbel voor de Schepper gebruikt wordt, met meer dan 200 vermeldingen in het Oude Testament. El is een vereenvoudiging van Elohim en wordt vaak met andere woorden gecombineerd om een beschrijvende nadruk te creëren. Enkele voorbeelden: El HaNe'eman - De Trouwe God: (Deuteronomium 7:9). El HaGadol - De Grootse God: (Deuteronomium 10:17). El HaKadosh - De Heilige God: (Jesaja 5:16). El Yisrael - De God Van Israël: (Psalmen 68:35). El HaShamayim - De God Van De Hemel: (Psalmen 136:26). El De'ot - De God Van Kennis: (1 Samuël 2:3). El Emet - De God Van De Waarheid: (Psalmen 31:6). El Yahushati - De God Van Mijn Verlossing: (Jesaja 12:2). El Elyon - De Allerhoogste God: (Genesis 14:18). Immanu El - God Is Onder Ons: (Jesaja 7:14). El Olam - De God Van Oneindigheid (Genesis 21:33). El Echad - De Ene God: (Maleachi 2:10). "ELAH" is een andere naam voor God die ongeveer 70 keer in het Oude Testament voorkomt. Ook wanneer deze naam wordt gecombineerd met andere woorden zien we verschillende eigenschappen van God. Enkele voorbeelden: Elah Yerush'lem - De God Van Jeruzalem: (Ezra 7:19). Elah Yisrael - God Van Israël: (Ezra 5:1). Elah Sh'maya - God Van De Hemel: (Ezra 7:23). Elah Sh'maya V'Arah - God Van Hemel En Aarde: (Ezra 5:11).


"YHWH" יהוה is het Hebreeuwse woord voor Yahuah dat vertaald wordt als "HEER". Deze titel wordt in het Oude Testament vaker aangetroffen dan welke andere naam voor de Schepper dan ook (ongeveer 7000 keer), en aan deze wordt ook vaak gerefereerd als het "Tetragrammaton", wat "De Vier Letters" betekent. YHWH vindt zijn oorsprong in het Hebreeuwse woord "zijn" en is de speciale naam die de Schepper aan Mozes onthult bij de brandende struik. "Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlieten: “IK ZAL ER ZIJN heeft mij naar u toe gestuurd. Ook zei hij tegen Mozes: ‘Zeg tegen hen: “YHWH heeft mij gestuurd, de Elohim van uw voorouders, de Elohim van Abraham, de Elohim van Isaak en de Elohim van Jakob. En hij heeft gezegd: ‘Zo wil ik voor altijd heten, met die naam wil ik worden aangeroepen door alle komende generaties.’" (Exodus 3:14-15).

Daarom verklaart
YHWH het absolute wezen van de Schepper- de bron van alles, zonder begin en zonder einde. Hoewel sommigen YHWH uitspreken als "Jehova" of "Yaweh", is dat niet de juiste uispraak. Laat ik duidelijk stellen dat ik geloof dat de juiste uitspraak Yahuah is! Zoals besproken stopten de Joden de Naam van Yahuah te gebruiken uit vrees voor het gebod "Misbruik de naam van Yahuah, uw Elohim, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan." (Exodus 20:7). The Century Bible, Volume 1, pagina's 90-91, vertelt ons daarover het volgende:


Enige tijd na het christelijke tijdperk beginnen de Yahda (joden) te geloven dat de Heilige Naam Yahuah te heilig was om bij gewone gelegenheden te worden uitgesproken. Er werd gezegd dat het alleen mocht worden uitgesproken door de Hogepriester op de Grote Verzoendag. Op andere momenten, wanneer iemand hardop leest of citeerde uit wat het Oude Testament, moest het woord 'Adonai', 'Heer' worden genoemd. Hebreeuws werd oorspronkelijk zonder klinkers geschreven, maar toen de "klinkerpunten" werden toegevoegd, werden de klinkers van "Adonai" of "Elohim" geschreven, om een richting te geven dat deze woorden moesten worden gelezen in plaats van het woord waarvan de medeklinkers Yahuah waren; dus vinden we de combinaties JeWhoWa en JehoWiH. Bij de Reformatie werd het soms gebruikt als de Naam van de (Machtige) van Israël en vanwege de onwetendheid van de geschiedenis verkeerd gelezen als "Yahuah".


Yod Hey (יה) wordt uitgesproken als Yah als in (הללויה) HalleluYAH.


Yod Hey Vav (יהו) zal altijd het geluid van ya-hoo weergeven (geschreven als Yahu (יהו). Het

hedendaagse bewijs is in de achternaam van de (ex) premier van Israël, (נתניהו) NetanYAHU ook in (ישעיהו) YashaYAHU en (יהושע) Yahusha.


De laatste letter van de naam van de Vader is Hey, normaal klinkt de 'h' aan het begin van een woord. Als de Hey in het midden van het woord komt (in de meeste gevallen), wordt het geluid veranderd in een adembenemende 'ahh. Dit is waarom Hey Vav Hey HU-AH (hoo-ah) en niet HUH (hoo) geeft.


Yah (יה)


Yahu (יהו)


Yahuah (יהוה)


Hier zijn enkele voorbeelden van het gebruik van YHWH in de geschriften: YHWH Elohim - Yahuah God: (Genesis 2:4). YHWH M'kadesh - Yahuah Die Heilig Maakt: (Ezechiël 37:28). YHWH Yireh - Yahuah Die Ziet/Voorziet: (Genesis 22:14). YHWH Nissi - Yahuah Mijn Vaandel: (Exodus 17:15). YHWH Shalom- Yahuah Van Vrede: (Rechters 6:24). YHWH Tzidkaynu - Yahuah Van Oprechtheid: (Jeremia 33:16). YHWH O'saynu - Yahuah onze Maker: (Psalmen 95:6).


Duidelijk mag zijn dat de Hebreeuwse lettercombinatie יהוה (jod-hee-vav-hee (YHWH)) DE grote Naam YAHUAH van Elohim is. Kijk eens naar de schoonheid van zijn Naam en accepteer Hem en zijn Naam over je leven, Timotheüs 2:19 “Een ieder die de naam van Yahuah noemt, breekt met de ongerechtigheid.”

YHWH יְהֹוָה ~ Ik ben die Ik ben (Exodus 13-15)

Ik zal zijn die Ik zijn zal – met andere woorden, Yahuah doet wat Hij zegt en Hij zal zijn die Hij beloofd heeft. "Ik ben met je, klaar om je te redden en te helpen zoals Ik dat altijd gedaan heb in de geschiedenis."

Maar als je hem wilt volgen dan zul je het pad moeten gaan lopen die Abraham, Isaac en Jacob ook hebben gelopen. YHWH heeft dit ook gedaan en was volmaakt in de uitvoering hiervan.


YHWH-Zidkenu יְהֹוָה צִדְקֵנוּ ~ Yahuah is onze gerechtigheid (Jeremia 23:5,6 ) 2 Korinthe 5:21 leert dat jij door Yahshua (Yahusha) gerechtvaardigd bent voor Yahuah. Yahshua (Yahusha) heeft al je zonden, die je onrechtvaardig maken, op zich genomen als Pesachlam van Yahuah.

YHWH-M’kaddesh יְהֹוָה קָדַשׁ ~ Yahuah is degene die ons heiligt (Leviticus 20:8) Kodesh (Heiligen) betekent “apart zetten”, “afzonderen”. De Ruach haKodesh (Heilige Geest) woont in ons om ons te helpen een leven te leiden dat geestelijk en moreel zuiver is. Yahuah heeft een hoge norm (de Thora is hiervan de schriftelijke verwoording), maar Hij is het die ons helpt te breken met de natuur van de zonde (is overtreding van de geboden / wetten. Het kruis en het bloed van Yahshua (Yahusha) nemen onze zonde weg, maar ze verbreken ook de macht van de zonde in ons. Richt je op YHWH die je heiligt en niet op de daad van de zonde, concentreer je op het woord van YHWHen doe wat Hij van ons vraagt.

YHWH-Shammah יְהֹוָה שָׁמָה ~ Yahuah is de altijd aanwezige (Ezechiel 48:35). Yahuah wil bij ons wonen, elke dag, Hij wil tegenwoordig zijn en niet afwezig.


YHWH-Shalom יְהֹוָה שָׁלוֹם ~ Yahuah is vrede (Richteren 6:24)


Yahuah is volledig in harmonie met zichzelf, er is in Hem zelf geen enkele onenigheid. Hij is volledig tevreden met Zichzelf en is totaal één (echad).


Yahshua is als Pesachlam geoffert om vrede te brengen tussen ons en de Vader, zodat wij zelf innerlijke vrede zullen hebben. Te weten dat we er mogen zijn, dat we niet anders hoeven te zijn. Om tevreden met jezelf te mogen zijn.


YHWH-Rofeh יְהֹוָה רופא ~ Yahuah geneest

Rofeh betekent herstellen, genezen, heel maken wat kapot was.


Dit geldt in geestelijke, lichamelijke en morele zin.


YHWH-Jireh יְהֹוָה יִרְאֵה ~ Yahuah zal voorzien (Genesis 22:14)


YHWH heeft de mogelijkheid om te voorzien in alles wat we nodig hebben. Hij kan geestelijk, sociaal, emotioneel, financieel en moreel voorzien.


YHWH-Nessi יְהֹוָה נִסִּי ~ Yahuah Mijn banier (Exodus17:15)


Een teken dat het Yahuah Zijn zaak is, het is zijn strijd, een teken van verlossing en overwinning. Hij is onze overwinning en maakt ons tot overwinnaars. Zijn banier over ons is liefde. En wij hebben de Vader lief, als wij zijn geboden opvolgen. De banier is een vaandel die hoog werd gehouden om mensen te verzamelen en om hoop op te wekken dat er speciale dingen gingen gebeuren. Wanneer de banier werd opgeheven gebeurde er vaak een wonder.


YHWH-Rohi יְהֹוָה רָעָה ~ Yahuah mijn herder (Psalm 23)


Rohi betekent: voeden, naar de wei brengen en een vriend / metgezel zijn. Een herder weidt, leidt, beschermt en zorgt – dus we hoeven niet te vrezen.


IK ZAL ZIJN

Ik ZAL ZIJN, Die Ik ZIJN ZAL! (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה);

Een mooi en belangrijk stuk uit de Schrift wat iedereen gelijk herinnert als we het hebben over de naam van de Schepper, is het verhaal van Mozes als hij wordt gestuurd door de Eeuwige naar de Farao om zijn volk te bevrijden. Dan hebben we het over:

Exodus 3:14 "En Yahuah zeide tot Mozes: Ik ZAL ZIJN,, Die Ik ZIJN ZAL! (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, ehyeh ašer ehyeh [ehˈje aˈʃer ehˈje]) Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israels zeggen: Ik ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!"

Ik zal zijn/ Wie ik ben הָיָה hayah. Hayah betekent "Ik ZAL zijn" of "het ZAL gebeuren" en "tot stand komen", toekomstige tijd! In het Hebreeuws; "ehyeh" is de enkelvoud onvolmaakte vorm en wordt meestal vertaald als "Ik zal zijn" (of "Ik wil er zijn").

Wat we nu zien is dat het belangrijke gedeelte “Ik ZAL ZIJN,, Die Ik ZIJN ZAL’’ verkeerd vertaald is. Er staat letterlijk ‘Ik zal zijn dat ik zal zijn’ Dit is een belangrijk verschil ten opzichte van ik ben die ik ben. Hij is, hij was en zal er altijd zijn.

Voor de mensen die de bijbel goed bestuderen en opletten hoe De Eeuwige spreekt over zichzelf gedurende de bijbel dan valt er iets op. Wij werken vaak van het verleden naar de toekomst, maar ‘Hij’ spreekt altijd vanuit de toekomst naar het verleden. Voorbeeld is zoals hierboven letterlijk ‘ik zal zijn dat ik zal zijn.’ (toekomst). Daarnaast spreekt ‘Hij’ dan vaak vanuit ‘ik ben jullie God die je bevrijd heeft etc’ (heden), en als laatst hebben we als voorbeeld ‘Ik ben de God van je voorouders, de God die je etc’ (iets uit het verleden).

Filippenzen 3:13-14 "Broeders, ikzelf denk niet dat ik het gegrepen heb, maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in de Messias Yahusha."

Paulus (Šaʾul) een was iemand die de Thora (תּוֹרָה) uit zijn hooft kende, Hij wist dat de Schepper zelf vanuit de toekomst leeft ipv het verleden. Paulus geeft aan het niet te begrijpen, maar moedigt ons aan te leven vanuit de toekomst, ons er naar uit te stekken. Wij zijn gemaakt om één te zijn met de Schepper (Yahusha Zijn gebed voor ons in Johannes 17), laten we dan gelijk aan hem leven vanuit de toekomst en ons verleden achter ons laten. Paulus begreep het niet, maar deed het wel.


IMMANU’EL, ELohim met ons

Immanuël עִמָּנוּאֵל – God met ons

Jesaja 7:14 "...... zij zal een zoon ter wereld brengen en hem IMMANUELעִמָּנוּאֵל, 'God is met ons', noemen."

Immanuel ook wel Emmanuel of Imanu'el (Hebreeuws עִמָּנוּאֵל "God [is] met ons" bestaat uit twee Hebreeuwse woorden: אֵל (’El, wat betekent 'God') en עִמָּנוּ (ʻImmānū, wat betekent 'met ons'). Ja, de naam Immanuël laat het duidelijk zien dat de Schepper met ons is. En hoe is de Schepper met ons? Door ons redding te bieden! Redding is uitsluitend te vinden bij en door Yahuah. Het is Yahuah die redt, en Yahuah alleen die redding kan brengen.


Jesaja 43:11
"Ik, Ik ben Yahuah, buiten Mij is er geen Heiland" (vergelijk Jesaja 45:21).

In IMMANU’EL vinden we een Schriftuurlijke werkwijze waarin dat de naam van de Messias het idee moet belichamen dat Yahuah onze verlosser is. Hij brengt verzoening door Yahusha, Yahusha zelf is het middel van Yahuah. Hieronder geeft Joel ons letterlijk de betekenis aan. Wie de naam van Yahuah aanroept zal behouden worden, die moet dan ook in de naam van de Messias terug te vinden zijn:

Joël 2:30
"Ik zal wondertekenen geven aan de hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookzuilen. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voor die dag van Yahuah komt, die grote en ontzagwekkende. Het zal geschieden dat ieder die de Naam van Yahuah zal aanroepen, behouden zal worden. Want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals Yahuah gezegd heeft, namelijk bij hen die ontkomen zijn, die YAHUAH roepen zal."


Yahusha betekend "Yahuah is redding"
Als het gaat om de zoon van Yahuah –
de ben Elohiym – worden er tegenwoordig veel namen onderwezen. De meesten in de Westerse wereld zeggen Jezus. Maar we hebben een probleem, want er is geen letter "J" in het oude Hebreeuws. Hoewel er mensen zijn die beweren dat de Hebreeuwse naam Yeshuah / Jesoea is, geloven wij niet dat dit waar is. De naam "Jezus" in het Engels heeft een ingewikkelde taalkundige geschiedenis die voor veel onduidelijkheid zorgt in moderne Bijbels. "Jezus" is een verengelste vorm van de Griekse naam Iesous/Yesous gevonden in het Nieuwe Testament. Yeshua is op zijn beurt een verkorte vorm van de naam Yehoshua ("Jozua"vin Engelse bijbels), kwam dit tot stand door de introductie van de Mazoretische klinkertekens na de Babylonische ballingschap. De rechterhand van Mozes, Jozua, heeft drie namen in de Schrift. Oorspronkelijk was zijn naam Husha, maar Mozes veranderde het in Yahusha (Numeri 13:16). Later werd afgekort tot Yeshua (Nehemia 8:17) en werden klinkertekens toegevoegd, deze gaven de naam Yahusha de uitspraak van Yeshua.


Uit de tekst van Joël 2:30 moet de conclusie worden getrokken dat het Yahuah is die redding brengt. Laat dat nu precies verwijzen naar de ware naam van de Messias. Dit komt prachtig tot uiting in de naam Yahusha. Hieronder zien we dat de boodschapper van Yahuah de naam van de Messias afleverde en de naam werd gegeven omdat het een naam met betekenis is. Die betekenis is
"Yahuah zal Zijn volk redden van hun zonde". De naam die aan Jozef en Maria werd gegeven, was Yahusha, die in het Engels verkeerd werd vertaald als Jezus, wat in het Hebreeuws geen naam is.

De naam van onze Messias, "Yahusha", is een samengestelde naam die uit twee elementen bestaat. Het voorvoegsel "Yahu-" is een afkorting van het Tetragrammaton, Elohims vierletter Naam: יהוה: Yahuah. Het tweede element van de naam Yahusha is een vorm van het Hebreeuws werkwoord yasha wat betekent om te leveren, te redden of te redden. Dus, taalkundig gezien, brengt de naam Yahusha het idee over dat Yahuah (Elohim) verlost of redt (Zijn volk), uiteindelijk door zijn dienaar de Messias. Volgens Mattheüs 1:21 is "Yahusha" de naam welke Yahuah (Elohim) aan zijn Zoon gaf. Het is zijn oorspronkelijke geboortenaam.


Mattheüs 1:21
"en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus [Grieks] / Yahusha [Hebreeuws] geven, want Hij (Yahu) zal Zijn volk zalig (yasha) maken van hun zonden."

We zien hieronder dat de Messias moet komen "in de naam van Yahuah", d.w.z. YAHusha.


Psalm 118:26 "Gezegend wie komt in de Naam van Yahuah! Wij zegenen u vanuit het huis van Yahuah."

Johannes 12:13 "namen zij de takken van palmbomen en gingen de stad uit Hem tegemoet en riepen: Hosanna! Gezegend is Hij Die komt in de Naam van Yahuah de Koning van Israël!"

We zien hieronder dat de naam van Yahusha hetzelfde overkomen is als naam van Yahuah. Net als bij de naam van Yahuah hebben de Schriftgeleerden de naam van Yahusha verwijderd door het in te korten tot Yeshua. Dit zoals gezegt het toevoegen van klinkertekens, het kan evenzo zijn also vanwege hun eerbiedige domheid om de naam Yahuah niet uit te spreken. Yahusha was er evengoed niet blij mee, Hij kwam immers in de Naam van Yahuah:

Lukas 13:34-35 "Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn, hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild! Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van YAHUAH."


Yahusha maakte niet die kritieke denkfout door de naam van Yahuah niet uit te spreken. Hij gebruikte de naam Yahuah vaak! Het is één van de redenen waarom Hij in aanraking kwam met het rabbijnse jodendom van zijn tijd, omdat hun "oren beledigd waren" door het gebruik van de naam van Yahuah:


Johannes 17:6 "Ik heb Uw Naam (Yahuah) geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven, en zij hebben Uw woord in acht genomen".


De engelen instrueerden Jozef en Maria om hun zoon "Yahusha" te noemen, omdat die naam letterlijk verklaart: "Yahuah is redding". We zien hierboven dat de Messias "moet komen in de naam Yahuah" en dat de Messias verklaarde dat hij deze profetieën vervulde en "de naam Yahuah openbaarde" aan de zonen van Yahuah. We zien ook dat de Messias hoogstwaarschijnlijk te maken had met het Joodse bijgeloof om zijn naam niet uit te spreken als Yahusha, maar dat Yeshua de naam van Yahuah verwijderde en verklaarde: "Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van YAHUAH."


Het is een duidelijk Schriftuurlijk bevel van Yahuah dat de naam van de Messias "Yah" moet belichamen en redding "yasha" moet verklaren. Elke naam die deze "intentie" niet belichaamt, is een vervalsing. Elke keer dat je de naam Yahusha uitspreekt, leg je letterlijk de vereiste verklaring af in Joel "dat iedereen die de naam van Yahuah aanroept, gered zal worden", daarom is er maar ÉÉN naam onder de hemel waardoor je verlossing kunt verkrijgen. Yahusha brengt ons de Naam YAHUAH en komt in Zijn Naam, als MENS om Yahuah zijn karakter en wil (Thora) te laten zien op aarde: “wie Mij (Yahusha) heeft gezien , heeft de Vader gezien” (Johannes 14:9)

Ook in samenstellingen, zoals:
„Ik ben [de Messias]” (Johannes 4: 26), „Ik ben het Brood des Levens” (Johannes 6: 35, 41, 48, 51), „Ik ben het Licht der wereld” (Johannes 8: 12; 12: 46), „Ik ben de Goede Herder” (Johannes 10: 11, 14), „Ik ben de Zoon van God” (Johannes 10: 36), „Ik ben de Opwekking en het Leven” (Johannes 11: 25), „Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven” (Johannes 14: 6), „Ik ben de Ware Wijnstok” (Johannes 15: 1, 5). In al deze „Ik ben's zien wij Yahuah zijn wil op aarde duidelijk door Yahusha heen. Dit omdat Yahusha wandelde volgens Yahuah Zijn waarheid, welke de Thora is (Johannes 17:17). Yahuah Schiep Yahusha om Zijn karakter (eeuwig en rechtvaardig) en WIL (Thora) duidelijk aan de wereld te openbaren, Zijn genade te tonen en verlossing te brengen. Dankzij het Pesachlam kunnen wij kinderen van Yahuah zijn. Door Yahusha kan de Schepper ons in Genade aannemen.


De Schepper liet het mozes ook zien, Zijn hele naam ademt er voor ons te willen zijn:
"Toen zei God tot Mozes: „Ik ben, Die Ik ben.” (Exodus 3:4). Waar de vertalers schrijven: „Ik ben, Die Ik ben” (NBG), „Ik zal zijn Die Ik zijn zal” (SV), of „Ik ben Die er zijn zal” (NBV), staat in het Hebreeuws: אהיה אשר אהיה - ’Ehjeh ’asher ’Ehjeh. Hiermee maakt de Schepper iets duidelijk van waar Zijn heerlijke Naam voor staat. De drie voornaamste aspecten van de Schepper Zijn ‘ER ZIJN’ die dit korte zinnetje beschrijft, zijn:

  1. De Schepper is hoog verheven. Hij is niet bepaald door Zijn omgeving (zoals wij dat zijn); Hij heeft die omgeving Zelf geschapen! We vinden dit aspect ook terug in de vertaling ALMACHTIGE die wel gehanteerd is voor de Schepper Zijn Naam. Ook deze tekst geeft dit aspect weer: Ik ben de Alfa en de Omega, zegt de Schepper, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.” (Openbaringen 1: 8)

  2. De Schepper is altijd dezelfde. Hij is Die Hij is, door alle tijden en omstandigheden heen; punt. Vandaar dat we Hem ook wel de EEUWIGE noemen. Dit aspect wordt onder meer ook weergegeven door de schrijver van de brief aan de Hebreeën, in de korte beschrijving die hij van de Schepper geeft: Hij Die gisteren en heden Dezelfde is en tot in eeuwigheid (Hebreeën 13: 8)

  3. De Schepper is altijd nabij Zijn volgelingen. יה ו ה is bij uitstek de Naam van de Schepper in relatie met Zijn mensen. Het gebruikte woord ’Ehjeh is meestal een relationeel ‘er zijn’ in de zin van ‘er actief bij zijn’, ‘de ander bijstaan’. Dit thema, dat Yahuah actief en betrokken bij Zijn mensen (geestelijk Israël) wil zijn, loopt als een rode draad heel de Schrift door. Wanneer gelovigen hun blik naar Hem keren, blijkt steeds dat Zijn gezicht al naar hen gekeerd is.

De Schepper wil er, net als de Messias, altijd voor ons zijn! Zijn hele naam en wezen ademt dit uit. Hij gaf zijn eigen en eerste geboren zoon IMMANU’EL עִמָּנוּאֵל in een perfect Pesachoffer om dit te laten zien en de weg vrij te maken om zonder schroom bij Hem te kunnen komen. Dit zodat Yahuah ER ZIJN kan voor JOU! De Messias IMMANU’EL is zeker niet een vleesgeworden God, nee Hij laat ons het karakter en de wil van Yahuah zien, en in Zijn wandel mogen wij Hem navolgen.


El Shaddai (אֵל שַׁדָּי) en de Schepper van tedere liefde....

"Ik ben aan Abraham, Izak en Jakob verschenen, als El Shaddai ..." (Exodus. 6: 3). De naam El Shaddai (אֵל שַׁדָּי) wordt vaak vertaald als "Almachtige God," waarschijnlijk omdat de vertalers van de Septuagint (dat wil zeggen, de Griekse vertaling van het Oude Testament) dachten dat shaddai kwam uit een wortel "shadad" wat zoiets betekende als "te overmeesteren" of "vernietigen". Daarbij wordt uit het Latijns Shaddai vertaald als "Omnipotens" (van waaruit we onze woord almachtig kennen). Met andere woorden, de Schepper is zo overweldigend dat hij wordt beschouwd als "de Almachtige".

Het is echter veel waarschijnlijker dat de naam Shaddai is verbonden aan het Hebreeuwse woord shadayim (שָׁדַיִם). Te vertalen als "borsten" als teken van voorzing en de voeding (dat wil zeggen, de borsten van een moeder die "rachamim" tonen, tedere liefde en medelijden " en altijd in meervoud, om de intensiteit van de emotie erachter te brengen.) En inderdaad, als we de schrift bestuderen kunnen we de naam "El Shaddai" verbinden aan liefde, medeleven, groei, voorziening en vruchtbaarheid. El Shaddai wil dicht bij ons leven, almachtige, maar vooral vanuit zijn diepste emotie, Liefde.

Prijs zijn naam YAH

Wie prijzen we eigenlijk als we zingen halleluYAH?

In Openbaring 19:1-6 is Yah ingebed in de uitdrukking "hallelujah" (In het Hebreeuwse הַלְלוּיָהּ Halləluya, Tiberisch halləlûyāh), een Hebreeuwse uitdrukking die letterlijk "Prijs YAH" betekent. De korte vorm "IA" (Yah of Jah (יה)) in de zin hallelouia (Ἁλληλουιά) wordt getranscribeerd door het Griekse ia.

We zien Jesaja Yah (יָהּ) en YAHUAH (יהוה) in verbinding brengt;

Jesaja 12:2 "Zie, God (El) is mijn heil, ik zal vertrouwen en geen angst hebben, want mijn kracht en psalm is de YAH (יָהּ) Yahuah (יהוה), en Hij is mij tot heil geworden."

Jesaja 26:4 "Zoekt toevlucht bij YAHUAH(ביה יהוה), voor eens en altijd, want hij, de YAHUAH Yah (יהוה (יָהּ , is de rots der eeuwen.".

En in Jesaja 38 vers 11 zien we Jesaja iets doen wat slecht eenmaal in het hele oude testament voorkomt, hij herhaald de naam Yah twee keer;
"ik zei al: ik zal YAH (יָהּ) - niet meer zien, YAH (יָהּ) , in het land der levenden.."

Yah is een afkorting voor Yahuah. Deze naam voor Yahuah komt 50x voor in de Tenach. 43 keer in de Psalmen, in Exodus 15:2; 17:16; en Jesaja 12:2; 26:4, evenals tweemaal in Jesaja 38:11.


Tot slot, hoe sprak Yahusha over de Naam van onze Vader?

In Matteüs 21:9 zingen de Joden “Hosanna voor de Zoon van David, gezegend is Hij, die komt in de Naam van Yahuah, hosanna in de hoogste hemelen” en dan citeren ze Psalm 118:26. In het Hebreeuws staat in Psalm 118:26 dan ook “YHWH” en als het volk de Naam Yahuah al zingend gebruikt in het eren van Yahusha, die Yerushalayim binnen rijdt, dan weten we, dat Hij met de mensen om Hem heen over Yahuah sprak en niet over “Baal, Heer, Lord, Adonai”.

In Mattheüs 4 citeert Yahusha 3 keer een tekst uit de Tenach, waarin letterlijk YHWH staat. Ook van Mattheüs 21:42, Mattheüs 22:37, 44 en 23:39 hebben we een Hebreeuwse grondtekst, de Du Tillet vertaling, waarin we volgens de James Trimm uitgave ook op die plaatsen de Naam Yahuah terugvinden. Uiteraard is dat in de tekstverwijzingen naar de Tenach ook het geval. We bidden in het gebed, dat Yahusha ons leerde in Mattheüs 6:9-13, “Onze Vader, die in de hemelen zijt ”. Yahusha spreekt met deze aanspreektitel over Yahuah - YHWH, zo zien we in de hiervoor genoemde teksten terug.

In Johannes 16:23 zegt Yahusha:”Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, als gij de Vader om iets bidt, zal Hij het u geven in Mijn Naam. Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in Mijn Naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervult zij”.

Dus: we dienen te bidden tot Yahuah, onze Vader en niet tot Yahusha. We bidden tot Yahuah in naam van Yahusha. Het nieuwe in vergelijking tot de tijd voor Yahusha is natuurlijk, dat door Yahusha zijn voorbeeld beter begrijpen wie Yahuah is, omdat we door Yahusha de Schepper beter kunnen begrijpen; we beseffen sinds de komst van Yahusha beter Wie Yahuah is en bidden met des te meer vertrouwen en geloof tot Hem. Want we weten, dat Yahuah ons zo lief heeft, dat Hij Yahusha als Pesachlam tot ons heeft laten komen, om voor ons als perfect (Pesach) offer te worden geslacht.

Romeinen 8:32 ”Hoe zal Hij (Yahuah), die zelfs Zijn eigen Zoon (Zijn eerstgeboren MENSENzoon) niet gespaard heeft, ons met Hem (Yahusha) ook niet alle dingen schenken”

Daarom bidden we in de Naam van Yahusha (d.i. de eerst geboren Zoon van Yahuah) tot Yahuah, onze hemelse Vader. In het besef dat Yahuah ons geeft wat nodig is.

Amen en Shalom!