Deel 1: De onzichtbare realiteit -
Inleiding in de onzichtbare realiteit

Inleiding in de onzichtbare realiteit

In veel van de studies en artikelen op deze website komen wij nogal eens “wezens” tegen, die niet van vlees en bloed zijn, wezens uit de geestelijke wereld. Daarom dat we in deze studie uitgebreid en contextueel onderzoek gaan doen over de voor ons onzichtbare realiteit. De reden waarom wij dit doen, komt later aan bod.

In hoeverre is er bij ons iets bekend van die onzichtbare realiteit? En dan ook nog een realiteit, waarbij intelligente geestelijke wezens zich soms mengen in ons aards domein. De Schrift laat ons van begin tot eind niet in het ongewisse over de betekenis van deze onzichtbare realiteit.

Wat wij van die onzichtbare realiteit weten, komt hoofdzakelijk door datgene wat ons in de Schrift geopenbaard wordt. En dan is het nog een kwestie van geloven, want het blijft voor ons, vooralsnog onzichtbaar. De Schrift geeft ons echter op zeer veel plaatsen stukjes informatie, die als een mozaïek in elkaar kunnen worden gelegd, zodat je het geheel van die onzichtbare wereld, beter gaat overzien en begrijpen. Wij moeten dus zeer voorzichtig zijn met onze aannames en standpunten over die afzonderlijke stukjes informatie. Anders ontstaat er een verkeerd beeld.

Hoe veel is er bij ons bekend over die onzichtbare realiteit? Waarschijnlijk niet zo veel. En, is dat wat wij daarover gehoord hebben, ook datgene wat er in Yahuah Zijn woord geschreven staat en bedoeld is? Vaak hebben wij tradities en veronderstellingen overgenomen die anderen voor ons verwoord hebben. Inmiddels zijn wij er toch van overtuigd, dat wat er geschreven staat, niet altijd overeenkomt met wat ons geleerd is. En dat bepaalde verzen heel anders uitgelegd zijn of worden.

Wij zijn voor een deel bekend met die onzichtbare realiteit. Wij weten van Yahuah de Vader en van zijn Zoon, Yahusha. Maar wat weten wij over al die andere wezens in de geestelijke wereld en hun positie en taak en hoe zij omschreven worden? Houden wij vast aan de ons summier uitgelegde verklaring hierover. Of zijn wij loyaal aan de Bijbelse tekst, beschreven vanuit de zienswijze van de schrijvers van de Schrift? Durven wij over een andere uitleg van een aantal verzen, die over de onzichtbare realiteit gaan, na te denken en eventueel te accepteren?

Waarom zouden wij ons in deze materie dienen te verdiepen? Zijn daar redenen voor?

  1. Yahuah begint met de mens in Eden en eindigt met de mens in Eden. Prediker 1:9 “Wat er geweest is, zal er weer zijn. Wat plaats vindt, dat zal weer plaats vinden. Er is niets nieuws onder de zon.”

  2. Wij gaan deel uitmaken van dat laatste Eden.

  3. Wij, het lichaam van Yahusha, moeten aan de overheden en de machten in de hemel de veelvuldige wijsheid van Yahuah bekend maken, Efeze 3:10.

  4. Wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed, maar tegen …..

  5. Wij bidden: Uw wil geschiede gelijk in de hemel als ook op aarde.

  6. Wij ervaren vreugde en vrede in het openen van Yahuah Zijn woord.

Misschien hebben wij ons niet direct gerealiseerd dat in het voorbeeld gebed, dat Yahusha ons geleerd heeft, nadrukkelijk sprake is van: “Uw wil geschiede gelijk in de hemel als ook op aarde." M.a.w. Yahuah wil dat zijn regels, zijn wil, zowel in de zichtbare, als de onzichtbare wereld nagekomen wordt. Dat is toch bijzonder.

En dat niet iedereen in de hemel Yahuah Zijn wil doet, blijkt uit ditzelfde vers, anders is dat deel van het gebed, dat over de hemel gaat, overbodig. Maar het blijkt ook uit de rest van het voorbeeldgebed, want wij bidden ook nog om “verlost te worden van de boze.” Wie is “de boze”? Daar gaat een deel van deze studies over. Daarom is die onzichtbare wereld voor ons van belang? Omdat dat de wereld is volgens Paulus in Efeze 6:10-18 (lezen), waartegen wij te strijden hebben en wij ons staande moeten houden.

Efeze 6:10. "Voorts, wees krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht."

"Voorts" slaat op hetgeen Paulus in de brief aan de Efeziërs uiteengezet heeft met betrekking tot de positie van de heidenen die tot geloof gekomen zijn. Hun positie ten opzichte van Yahuah en Yahusha. Hun positie ten opzichte van de Jood en de rest van de gemeenschap van gelovigen. Na alles wat daarin geschreven staat komt er nu een laatste advies met betrekking tot hun positie ten opzichte van de hemelse machten. Wees krachtig in de Yahuah. Niet in onze eigen kracht en in onze eigen mening en onze eigen ideeën. Maar onze kracht vinden we in Yahuah, in de werking van zijn Geest.

Efeze 6:12 "Want wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers der duisternis dezer eeuw, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten."

Maar wie zijn in vers 12b die, overheden en machten en wereldbeheerders der duisternis van deze eeuw, de boze geesten in de hemelse gewesten, tegen wie wij staande moeten blijven? Waar kunnen wij daar meer over vinden in de Schrift? Volgens vers 12a zijn het geen wezens van vlees en bloed. Dat betekent dat zij dan behoren tot de voor ons onzichtbare wereld.

Overheden komt van het Griekse “arche” met de betekenis: begin, oorsprong, de eerste, de leider, waar iets begint. Ik denk dan het is, v.w.b. het contact tussen de mens en deze overheden, begonnen in de hof van Eden.

Machten komt van het Griekse “exousia” met de betekenis: recht van keuze, vrijheid om te doen zoals men wenst. Ook gezegd van leidende geestelijke wezens, die de vrije keus hadden zich voor of tegen Yahuah op te stellen. Dit is een belangrijk gegeven. Yahuah heeft geen robots geschapen, maar wezens met een vrije wil om te kiezen.

Wereldbeheerser komt van het Griekse “kosmokrator” met de betekenis: heer van de wereld, vorst van deze eeuw. Dit is de enige keer dat dit woord voorkomt in het NT. Denk aan 2 Korinthe 4:4.

Boze komt van het Griekse “poneria” met de betekenis: laagheid, ethische slechtheid, verdorvenheid, kwaadwilligheid, boze verlangens.

Geesten komt van het Griekse “pneumatikos” met meerdere betekenissen. Een daarvan is: behorende aan een geest of een wezen hoger dan mensen, maar lager dan Yahuah. Deze “boze geesten” verblijven in de hemelse gewesten volgens de vermelding in het vers. Realiseren wij ons dat?

Dit vers geeft dus aan dat er, een voor ons onzichtbare realiteit is, waar wij mee te dealen hebben. Een realiteit die ons beïnvloed en aanvalt. Een realiteit waar wij ons tegen moeten wapenen om stand te kunnen houden. Die onzichtbare realiteit is een gegeven, die bestaat dus absoluut. Wij worden gewaarschuwd voor het gevaar wat daar vandaan komt. Wij hoeven die geestelijk wereld niet aan te vallen, want dat is onbegonnen werk. Maar wij moeten zorgen dat wij stand houden tegen hun aanvallen. Daarvoor hebben wij de volledige wapenrusting van Yahuah ter beschikking. Die moet ieder wel zelf aandoen, dat is onze verantwoordelijkheid hier, want zonder die wapenrusting heb je weinig kans, dan ben je zeer kwetsbaar.

Laten wij daarom de diverse teksten over de onzichtbare wereld eens lezen en doornemen en van daaruit kijken, wat die verzen ons nu te zeggen hebben. Het zou zomaar kunnen dat veel andere verzen in de Schrift dan in een heel andere context gelezen en begrepen kunnen worden. Het begint allemaal bij Yahuah, Elohim, zelf.

Dé Elohim

Elohim is het Hebreeuwse woord voor God. Hoewel “elohim” een meervoudsvorm is, kan het zowel in het enkelvoud als in het meervoud vertaald worden. Dus God of goden. Dat is afhankelijk van de context. Er kan dus sprake zijn van meerdere “goden” zoals wij dadelijk gaan zien! Het woord “Elohim” komt 2249 keer voor en vaak in combinatie met de eigennaam van Yahuah. Daarnaast wordt nog de verkorte vorm “El” gebruikt, wanneer er sprake is van “G(g)od”.

Als Mozes door Elohim (God) geroepen wordt, maakt Elohim zich bekend aan Mozes. Exodus 3:6 Ik ben de Elohim (God) van uw vader, de Elohim van Abraham, de Elohim van Isaak en de Elohim van Jakob. Hieruit blijkt al dat er meerdere goden zijn. Maar deze Elohim is van Abram, Isaak en Jakob. Mozes wil aan het volk Israël verantwoording afleggen, door welke Elohim hij gestuurd is om hen uit Egypte te leiden. Dus vraagt Mozes aan deze Elohim, God wat hij dan moet zeggen tegen het volk over deze Elohim.

Exodus 3:14 "Toen zeide God (Elohim) tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. (Ik zal zijn, die Ik zal zijn) En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden."

“IK ben”, het Hebreeuwse “hayah”, Die Ik zal zijn, het Hebreeuwse “hoveh yijheh” is de omschrijving van de essentie, van het wezen van Elohim, zoals deze in de Schrift opgetekend is, namelijk “zijn”. Deze naam zegt dus iets over Yahuah, Hij is de Zijnde, de Bestaande, de altijd Aanwezige, de Voortdurende. Hij was, Hij is en Hij zal zijn. Dat is een zeer belangrijke verklaring van Yahuah Zijn naam die o.a. terugkomt in het Boek Openbaring. Openbaring 1:4 "genade zij u en vrede van Hem, die was, die is en die komt ..." en in Openbaring 4:8.

Deze Elohim, heeft geen begin en geen einde, en is zonder tijd en ruimte. Hij “is”, zou je kunnen zeggen “de altijd Bestaande”, de altijd Zijnde. Zo maakt Yahuah zich aan Mozes bekend. Het gaat dus over een Elohim die altijd bestaan heeft, en altijd zal bestaan. Hij is er! Psalm 90:2 Ja van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God (Elohim).

Exodus 3:15 "Toen zei God (Elohim) verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen. Yahuah, de God (Elohim) uwer vaderen, de God (Elohim) van Abraham, Isaak en Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is mijn naam voor eeuwig en dat is mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht!!!!"

De 4 letters die in de Hebreeuwse tekst gebruikt zijn om Yahuah Zijn naam aan te geven, zijn Yahuah, met de betekenis dus: Ik ben, die Ik zal zijn. Wanneer het dus vanaf nu gaat over Yahuah, dan gaat het over Exodus 3:15, Yahuah, de God (Elohim) van Abraham, de God (Elohim) van Isaak en de God (Elohim) van Jakob.

Er staat dus duidelijk “hoe” en tot “hoelang” Elohim, de Schepper, met deze naam, Yahuah, herinnerd wil worden, daar kunnen geen twijfels over zijn. Van geslacht tot geslacht! Dat is voor altijd. Dus ook voor nu, vandaag, heden! Wij weten dus hoe die naam geschreven wordt, Yahuah. Want wat in de NBG vertaald is met “aangeroepen worden” betekent: gedenken, in herinnering brengen. Andere verzen beamen dit.

Jesaja 42:8 "Ik ben Yahuah, dat is Mijn naam......."

Psalm 102:13 "Maar Gij, o Yahuah, troont voor eeuwig, uw naam blijft van geslacht tot geslacht."

Psalm 135:13 "O Yahuah, uw naam is in eeuwigheid; Yahuah, uw gedachtenis is van geslacht tot geslacht."

Deze naam Yahuah, (Strong 03068) komt 6828 keer voor in het OT. Met zijn eigen naam Yahuah, wil Elohim herinnerd en aangeroepen worden voor eeuwig. Hier kan dus geen misverstand over zijn! In onze vertalingen wordt vrijwel nergens Yahuah neergeschreven maar Heer of Here.

Nu wij dit weten over onze Elohim, Yahuah, kunnen wij verder gaan kijken naar de overige, voor ons onzichtbare wezens.

Welke benamingen heeft de Schrift allemaal over wezens uit de onzichtbare wereld? Inventarisatie. Welke namen kent u? (Op bord schrijven)

Er is sprake in de Schrift van 1. goden en hemelse heerscharen 2. de raad der heiligen of 3. de raad van Yahuah, over 4. De zonen van Elohim, over 5. cherubs, over 6. 4 levende wezens, over 7. aartsengelen, over 8. de engel van Yahuah, over 9. engelen, 10. serafs, 11. morgensterren, 12. overheden en 13. machten in de hemelse gewesten, 14. boze geesten, 15. demonen, over 16. een draak, de oude slang, genaamd satan en duivel. Kortom er zijn nogal wat voor ons onzichtbare wezens, waar de Schrift veelvuldig over spreekt. Dan hebben we ook nog namen als 17. Rahab, 18. Leviathan en 19. Zeemonster, hierbij is het niet altijd duidelijk of dit letterlijk of figuurlijk bedoeld is. Kortom genoeg benamingen van wezens, die allemaal iets te maken hebben met wat zich afspeelde of afspeelt buiten ons gezichtsveld. En wat moeten we met 20. de Nephilim en de reuzen, die op zeker moment wel zichtbaar waren in het verleden en ons iets openbaren over hun herkomst en gedrag op aarde? 21 Wachter in het boek Daniël. Met deze inventarisatie kunnen wij voorlopig vooruit. Laten wij beginnen!

Waar begint het?

Genesis 2:4 en 5b "Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde, toen zij geschapen werden. Ten tijde dat Yahuah, God (Elohim) aarde en hemel maakte. Er was nog geen mens om de aardbodem te bewerken."

Wij moeten voorzichtig zijn met conclusies trekken. Maar waren er al wel geestelijke wezens, omdat hier nadrukkelijk vermeld wordt dat er nog geen mens was? Dadelijk het antwoord op deze vraag.

Nehemia 9:6 "Gij zijt die Yahuah, alleen Gij hebt gemaakt de hemel, de hemel der hemelen en al hun heer, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is, en geeft aan allen het leven, en het heer der hemelen aanbidt U."

Hier staat toch duidelijk vermeld wie alles geschapen heeft, ook in de voor ons deels onzichtbare wereld. Al het “heer” in de hemelen, is door Yahuah ontstaan, tot stand gebracht, gevormd, gemaakt.

Het woord “heer” betekent: leger, heirschare, gezegd van mensen, van engelen en van zon, maan en sterren. Maar ook gezegd van de hele schepping. De context geeft aan wat bedoeld wordt. De zon, maan en sterren kunnen wij zien, maar de hemelse wezens nog niet.

1 Koningen 22:19 "(Micha) zei :Daarom hoort het woord van Yahuah. Ik zag Yahuah op zijn troon zitten, terwijl het ganse heer des hemels aan zijn rechter- en aan zijn linkerhand stond."

Er is in de hemel dus daadwerkelijk een “heer, een macht, een leger” aanwezig.

Tevens hebben wij gelezen over aanbidding door het heer des hemels. Meerdere keren lezen wij hierover o.a. in Psalm 103:19-22 en in Psalm 148 geeft de gehele schepping eer aan Yahuah.

Kolossenzen 1:15-16 "Yahusha is het beeld van de onzichtbare Elohim, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare: hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten: alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen."

Hier krijgen wij de bevestiging dat Yahusha het beeld, de afbeelding, is van de onzichtbare Yahuah. Denk ook aan kolossenzen 1:3. De afstraling van de heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen. Dat is een belangrijke vermelding voor onze studies. Opnieuw de vermelding dat alles wat in de hemel is, geschapen is op enig moment.

Nu wij “iets” weten over de schepping van het onzichtbare, kunnen wij daar verder onderzoek naar doen. Want wij hebben gelezen over een bepaalde rangorde en heerschappij in de onzichtbare wereld zoals overheden, machten, wereldbeheersers en boze geesten in de hemelse gewesten.

Wat weten wij van en over de heerschappij in en vanuit het hemelse?

Deuteronomium 4:35 "Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zou weten, dat Yahuah die God (Elohim) is, er is niemand meer dan Hij alleen."

Als je dit vers uit de context haalt, zou je kunnen vaststellen er is maar één Elohim. Maar het gaat hier over die Elohim die allerlei wonderen en tekenen gedaan heeft voor het volk Israël vóór en bij de uittocht uit Egypte. Er is verder geen andere Elohim die dat zou kunnen. Dat blijkt ook uit de volgende verzen.

Wij gaan nu een aantal verzen lezen.

Exodus 15:11 "O Yahuah! Wie is als Gij, onder de goden (elohim), wie is als Gij, heerlijk in heiligheid, vreselijk in roemrijke daden, wonderbaar in uw doen."

Psalm 86:8 "Onder de goden (elohim) is niemand U gelijk, o Adonai en niets is als uw werken."

Psalm 95:3 "Want Yahuah is een groot God (El), een groot Koning, boven alle goden (elohim)."

Psalm 97:9 "Want Gij, Yahuah, zijt de Allerhoogste over de ganse aarde, Gij zijt hoog verheven boven alle goden (elohim)."

Deuteronomium 3:24 "Heer, Yahuah, Gij zijt begonnen uw knecht uw grootheid en uw sterke macht te laten zien; want welke god (el) is er in de hemel of op de aarde, die zulke werken en zulke krachtige daden kan doen als Gij?"

1 Koningen 8:23 "Yahuah, God (Elohim) van Israël, er is in de hemel boven en op de aarde beneden geen god (elohim) als Gij …."

Denk ook aan de uitvoerige omschrijving in Openbaring 4 en 5 van de troonzaal van Elohim (Yahuah) en Hebreeën 12:22-24.

Waaraan denkt u als er in de Schrift sprake is van goden? ???????????

Aan afgodsbeelden die mensen gemaakt hebben? Wat lezen wij?

Yahuah is een Elohim, te midden van en boven alle andere goden. Die goden behoren dus tot het heir des hemels. Die goden kunnen zowel in de hemel als op aarde zijn volgens de verzen. Maar er is een wezenlijk verschil tussen de andere “goden” en de Elohim Yahuah. Want niemand kan werken doen als Yahuah. Je kunt zeggen: “Yahuah is een “Elohim” een God, maar er is geen enkele andere “elohim” Yahuah.” Dit is een wezenlijk onderscheidt in de geestelijke realiteit.

Veel teksten spreken over de “Heer der heirscharen”, Yahuah Tsebaoth. Van alle heirscharen is Yahuah de hoogste. Andere verzen geven meer uitleg. Het maakt dus nogal wat verschil over wie het gaat als het woord elohim, “god” gebruikt wordt. Vandaar dat de Allerhoogste Elohim ervoor gekozen heeft om zich met zijn eigen naam bekend te maken, namelijk Yahuah. Het woord “god” heeft dus niet altijd dezelfde lading in de Schrift. Maar wie zijn dan die andere goden en wat doen zij? Waar moeten wij aan denken? Enkele voorbeelden, waar “elohim” gebruikt wordt voor andere goden dan Yahuah.

  1. Als goden van andere volken. Richteren 11:24 … de elohim Kamos …en 1 Koningen 11:33 ..Astarte, de elohim, godin van de Sidoniërs, Kamos, de elohim van Moab, en voor Milkom, de elohim van de Ammonnieten …

  2. Als duivelen. Deuteronomium 32:17 Zij hebben aan duivelen geofferd, niet aan Elohim (God), aan de goden die zij niet kenden, nieuwe die van nabij gekomen waren. Hier staat eerst dat Israël aan duivelen (shedim) geofferd heeft en vervolgens worden die duivelen, “goden” genoemd, elohim! Goden die Israël niet kende, maar die van nabij gekomen waren. Het waren de goden van de omliggende landen. Daar moeten wij volgende keren meer studie naar doen.

  3. Als een geest van een overledene. In 1 Samuel 28:13 En de koning zei tot haar: Vrees niet, maar wat ziet gij? Toen zei de vrouw tot Saul: ik zie goden (elohim) uit de aarde opkomen. Samuël wordt door de waarzegster gezien als een elohim.

  4. In Exodus 3:2-4 verschijnt Elohim, Yahuah, aan Mozes als de engel van Yahuah.

  5. Als geestelijke wezen in de raad van Yahuah. Dit verdient meer uitleg.

Psalm 89:6-8 "Daarom loven de hemelen uw wondermacht, o Yahuah, ook uw trouw in de vergadering der heiligen. Want wie in de hemel kan Yahuah evenaren, wie onder de zonen van Elohim (Yahuah) (El) is Yahuah gelijk? Elohim is zeer ontzagwekkend in de raad der heiligen, geducht boven allen die rondom Hem zijn."

Hier staat veel informatie in. Opnieuw de vermelding dat in de hemelen Yahuah geëerd wordt en dat niemand in de hemel aan Yahuah gelijk is of Hem kan evenaren. Het moet dus gaan over geestelijke wezens.

Het woord “raad” komt van “cowd”, met de betekenis: samenkomst, vergadering. En ook de vermelding “allen die rondom Yahuah zijn” geeft aan dat het om wezens gaat die zich bij Yahuah bevinden. Het kan dus niet over mensen gaan, want alle verzen hebben het over de situatie in de hemel. Maar deze “vergadering” wordt aangeduid met zowel: vergadering der heiligen, als raad der heiligen en zonen van Elohim. Zijn dat allemaal namen voor dezelfde groep wezens in de hemel? Dat kan ons helpen bij andere verzen, waar dezelfde omschrijvingen voor komen.

Wij zouden ons kunnen afvragen: Heeft Yahuah een raad, nodig om uitvoering te geven aan zijn plan? Yahuah is soeverein en heeft m.i. niemand nodig, maar de Schrift geeft aan dat Yahuah er voor gekozen heeft om een raad te hebben. Het is een gegeven waar wij mee moeten dealen en dat meerdere keren vermeld wordt.

Jesaja 40:13-14 "Wie bestuurde de Geest van Yahuah en onderichtte Hem als zijn raadsman? Wie raadpleegde Hij, dat deze Hem inzicht zou geven, het rechte pad zou leren, en de weg des verstands doen kennen?"

Romeinen 11:34 "Wie heeft de geest van Yahuah gekend? Wie is hem tot raadsman geweest? Zie ook 1 Korinthe 2:16."

Is die raad van Yahuah dan volledig overbodig? Doen zij helemaal niets? Lees Daniël 4:13-17 en ook 1 Koningen 22:16-23.

Laten wij verder onderzoek doen.

Jeremia 23:18 "Want wie heeft in de raad van Yahuah gestaan, en zijn woord gezien of gehoord." Ook hier lijkt het te gaan over de mededelingen die Yahuah doet in de “raad van Yahuah”. Waarvan de valse profeten menen te weten wat daar gezegd wordt, vers 16-17. Wanneer je deze verzen leest, moet je constateren dat er een soort regeringsraad in de hemel is, waarvan Yahuah de belangrijkste is, ontzagwekkend, zegt het vers. Zelfs niet eens te vergelijken is met wie dan ook in die raad van Yahuah, geducht boven allen. Dat betekent dat die raad dus bestaat uit geestelijke wezens.

Psalm 82:1 "God (Elohim) staat in de vergadering der goden (elohim). Hij houdt gericht te midden der goden, (elohim)"

Het woord vergadering komt van “edah”, bijeenkomst. Volgens de tekst zijn er meerdere goden, en is Yahuah daar de God (Elohim) die de algehele leiding heeft. Hij is het middelpunt en de belangrijkste van al die andere goden. Niemand is aan Yahuah gelijk. Meerdere verzen spreken hiervan, zoals wij reeds gelezen hebben.

Gericht houden betekent: regeren, besturen, oordelen, optreden als wetgever of rechter. In dit vers komt “elohim” twee keer voor. De eerste keer slaat het op Yahuah en is het werkwoord “staat” enkelvoud dan is het dus enkelvoudig bedoeld. De tweede keer slaat het op de goden, dan is “elohim” een meervoudsvorm. Want als je te midden van meerdere wezens staat moet het meervoud zijn. Je kunt niet te midden van één wezen staan. Maar waar moeten wij hier aan denken? Is dat een tafereel in de hemel? Het kan toch bijna niet anders, want hoe zouden wij dit anders moeten verklaren?

Kennelijk voeren die “goden” Yahuah Zijn regels op aarde niet goed uit, want zij worden in vers 2-5 aangesproken op hun werk. Hadden die “goden” een bepaald aards gebied onder hun hoede? En zo ja, welk gebied? Je zou het zeggen, want hoe moet je deze verzen anders uitleggen. Geeft de Schrift daar meer uitleg over? Volgens mij wel, en daar wil ik een volgende keer uitvoerig op terugkomen, maar laten wij nu de overige verzen van Psalm 82 doornemen.

Psalm 82:6-7 "Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden (elohim), ja, allen zonen der Allerhoogste. Nochtans zult gij sterven als mensen, als een der vorsten zult gij vallen."

Deze Psalm lijkt inzicht te geven over de handelswijze in de onzichtbare wereld, m.b.t. de goden, die hier allen ook zonen van de Allerhoogste genoemd worden. Zonen betekent dat er een familie relatie is. De vermelding Allerhoogste, betekent dat het om de Elohim van Israël gaat, zie Numeri 24:16, Psalm 7:18; 18:14 en 47:2.

Ook de vermelding van “sterven als mensen” geeft aan dat dit oorspronkelijk niet de bedoeling was. Denk aan Adam en Eva! Maar het betekent tevens dat deze “goden” geen mensen zijn. De vermelding van “vallen als één der vorsten” is iets om over na te denken, waar dit betrekking op zou kunnen hebben!

Wij hebben nu gelezen dat de volgende benamingen genoemd worden samen met de vermelding van de zonen van Elohim. Goden, raad der goden, vergadering der heiligen. Volgende keer komen daar nog, morgensterren en engel bij

Wij weten nu dat er ook ongehoorzame geestelijke wezens zijn m.b.t. Yahuah Zijn geboden. Ter bevestiging nog een paar verzen. Job 4: 17 Zie, in zijn dienaren stelt Hij geen vertrouwen en bij zijn engelen vindt Hij dwaling. In Job 15:15 is sprake van “dat zelfs de hemelen niet rein zijn in Zijn ogen”. Kennelijk gebeuren daar ook onreine zaken? Zo zijn er ook ongehoorzame mensen m.b.t. Yahuah Zijn geboden.

Door de prediking van het evangelie van het Koninkrijk van Yahuah in de gehele wereld heeft iedereen de mogelijkheid om zijn keuze te maken. Als Elohim ons roept, kunnen wij Yahuah Zijn liefde teruggeven door Hem gewillig te dienen. Wat is Yahuah Zijn doel? Het doel is om de gevallen mens terug te brengen naar Eden. Wij mogen daarbij zijn vertegenwoordigers op aarde zijn. En wij weten dat wij aangevallen worden door krachten en machten uit de onzichtbare wereld. Maar wij weten niet altijd wanneer wij hulp krijgen uit de onzichtbare wereld.

Hebreeën 1:14 "engelen zijn dienende geesten, uitgezonden ten dienste van hen die het heil zouden beërven."

Hebreeën 13:2 "Vergeet de gastvrijheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd."

Volgende keer gaan wij verder met het lezen van verzen die meer informatie geven over de onzichtbare realiteit.

Einde van de inleiding, voor vervolg: Deel 2: De onzichtbare realiteit - De slang