De Tabernakel - Deel 1 - De Ark

Introductie

Voor we de rijkdom van de Tabernakel gaan bestuderen moeten we allereerste bepalen hoe Yahuah, volgens de Geschriften, tot de mens spreekt. De Geschriften onthullen ons dat er vele manieren zijn waarop Yahuah Zijn wil en intellect aan ons openbaart. We moeten eerst begrijpen dat wat we lezen het intellect van Yahuah is en niet van de mens. Er zijn vele instructies die eenvoudig en duidelijk zijn, zoals de Tien Geboden. "Gij zult niet doden" is heel simpel. Er zijn een aantal begrippen geleerd in gelijkenissen. Sommige instructies worden gegeven in een contrast stijl of een doublet stijl zoals in Spreuken.


In Numeri wordt ons verteld:


Numeri 12:6-8Toen zeide Hij: Hoort nu mijn woorden. Indien onder u een profeet is, dan maak Ik, Yahuah, Mij in een gezicht aan hem bekend, in een droom spreek Ik met hem. Niet aldus met mijn knecht Mozes, vertrouwd als hij is in geheel mijn huis. Van mond tot mond spreek Ik met hem, duidelijk en niet in raadselen, maar hij aanschouwt de gestalte van Yahuah


Zo zie je maar dat er vele manieren zijn waarop Yahuah onderricht geeft. In Hoshea onthult Yahuah soortgelijke methoden.


Hosea 12:11En Ik zal tot de profeten spreken en Ik zal veel gezichten geven, en door de dienst van profeten zal Ik in gelijkenissen spreken.”


Yahuah gebruikt gelijkenissen. We krijgen het woord gelijkenis van het woord soortgelijke. Het Hebreeuwse woord dat hier gebruikt wordt is damah. Dit woord wordt voornamelijk gebruikt om het idee van gelijkenis of zoals tot aan te geven. Bijvoorbeeld, in Jesaja 14:14, in het spreken over de koning van Tyrus (die naar mijn mening een duidelijke remez is van hasatan) zegt het:


Jesaja 14:14 Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen.”


Hier wordt het woord damah gebruikt om de irrationele, onwaarschijnlijke verlangens van deze koning te uiten. In de Psalmen wordt damah gebruikt om een meer positieve vorm van vergelijking uit te drukken:


Psalmen 89:7 Want wie in de hemel kan Yahuah evenaren, wie onder de goden is Yahuahgelijk?”


Goede vraag! Het woord damah is alleen in Hoshea 12 vertaald als gelijkenis. Het woord dat het vaakst gebruikt wordt voor een lijken op, beeld, of type is het woord t'munah. Dit is het woord dat Yahuah gebruikt in Exodus:


Exodus 20:4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enig gestalte van wat boven in de hemel, …”


Het woord t'munah is van het woord miyn. Dit woord wordt vertaald als soort of naar zijn soort in Genesis hoofdstuk één. Damah is een van de verwantschappen van het woord voor grond of de aarde en wordt ook wel vertaald als ADAM! Dus wat betekent dit? Om je iets te geven om op te kauwen, ga dan naar Genisis 1:26, en kijk naar de tandem-achtige opstelling van het woord voor de mens (adam) en de woorden naar onze gelijkenis.


In deze studie zal ik, door middel van de tabernakel gelijkenis, een prachtig beeld van de Messiah, van de kehillot (gemeente), en van het menselijk lichaam en de natuur laten zien. De tabernakel is een afbeelding van iets dat veel groter is, maar we moeten niet vervallen in de traditionele, moderne theologische vallen. Daarmee bedoel ik de allegorieën en vergeestelijking van de oudere Geschriften.


Laten we eens kijken naar een aantal verwijzingen naar de tabernakel in het Nieuwe Testament. Hebreeën 8:5 en 9:1-24 geven beiden duidelijke verklaringen dat de tabernakel in de woestijn een figuur of een beeld was van de Messiah, en van een grotere en meer volmaakte tabernakel.


Sha’ul (Paulus) geloofde zeker dat er iets te leren viel over deze grotere tabernakel vanuit de eerste tabernakel. Als we de eerste tabernakel bestuderen, leren we het doel van een grotere tabernakel te uiten. Maar het is net zo belangrijk dat wanneer we de functie en de bedoeling van de grotere tabernakel begrijpen, we ook meer inzicht krijgen in de eerste tabernakel.

Ik ben van mening dat de Grotere Tabernakel, de meer volmaakte tabernakel, niet kan worden begrepen buiten de eerste tabernakel om. Zodra we de volheid van de eerste tabernakel beginnen te grijpen, zullen we in staat zijn om het doel met het oog op de grotere tabernakel goed te vervullen. Gewapend met deze informatie, kunnen we meer begrip krijgen voor de eerste tabernakel. Beide tabernakels hebben elkaar nodig.

Efeziërs 2:19-22Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Yahusha zelf de hoeksteen is. In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.”

De Structuur

Hebreeën 8:5 Dezen verrichten slechts dienst bij een afbeelding en schaduw van het hemelse, blijkens de godsspraak, die Mozes ontving, toen hij de tabernakel zou gereedmaken. Zie toe, zegt Hij immers, dat gij alles maakt naar het voorbeeld, dat u getoond werd op de berg.”


Exodus 25:8-9 En zij zullen Mij een heiligdom maken, en Ik zal in hun midden wonen. Gij zult het maken overeenkomstig alles wat Ik u toon, het model van de tabernakel en het model van al zijn gerei.”


Het is goed om te beginnen met de eigenlijke structuur op zichzelf ofwel Hem zelf. De Schrift zal ons telkens opnieuw tonen dat deze structuur ontworpen is voor een zeer echt doel, en een perfect beeld was van een komende Messias. Dit is de reden waarom Yahuah onvermurwbaar was dat Zijn instructies aandachtig werden opgevolgd.

Het woord tabernakel is vertaald uit meerdere woorden, en er zijn diverse andere Engelse woorden die verwijzen naar de tabernakel. Er zijn in principe twee Hebreeuwse woorden die zijn vertaald als tabernakel. Deze zijn mishkan (משכן) en ohel (אהל). Deze woorden worden in de hele Tenach door elkaar heen gebruikt om te spreken over de structuur in het algemeen. Ze vertegenwoordigen twee verschillende aspecten van de structuur. Het woord ohel spreekt in het algemeen van de overhangende tent hulpmiddelen en de mishkan van alle onderdelen die het omhoog houden. Het woord ohel spreekt van een op een tent lijkende structuur of bedekking. De werkwoordelijke bron van dit woord is ahal, wat uitstralen betekent of verder stralen. Ohel is meer een beschrijving van wat onze ogen zien wanneer we kijken naar de tabernakel. Yahuah plaatst Zijn volk altijd onder een soort van tent voor het fysieke oog. Rondom de tabernakel zouden spoedig de stammen zijn in divisies van drie onder de tent van één gekozen stam. Het meer gebruikelijke woord voor tabernakel is echter mishkan. Dit woord betekent in feite een verblijfplaats, maar heeft een veel diepere en meer diepgaande achtergrond. Ik heb in mijn jaren van studie ontdekt, dat de eerste verschijning van een woord meestal de meest betrouwbare basis is voor latere betekenissen en verwantschappen. De werkwoordelijke bron of bouwsteen van mishkan is shakan (שכן). Dit woord wordt vertaald als wonen, te blijven, om te bewonen of continueren. Het verschijnt voor het eerst in Genesis hoofdstuk 3:

Genesis 3:24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.”

De woorden, Hij stelde, is letterlijk vertaald als "Hij veroorzaakte te wonen" of shakan. Yahuah zal shakan tussen twee cherubs boven de verzoendeksel in de tabernakel. Om te verblijven gaat het om meer dan één entiteit. Dit is waarom het woord shakanook het woord is voor naaste. Yahuah heeft er altijd naar verlangd om bij zijn menselijke schepping te verblijven. Over het algemeen denken we van Yahuah als van ons gescheiden en als ons niet nodig hebben. Wij denken van Yahuah als een eeuwig wezen, zichzelf-instandhoudend, en eeuwig alleen met betrekking tot de korte tijd die de mens hier is. Maar de Schrift beschrijft een Schepper, die verlangt om onze Vader te zijn, en voortdurend uitreikt naar degenen die Zijn kind willen zijn, hen verlossende en hen vergevende. In de hof woonde ’Elohiym met Adam en liep met hem samen. Toen Adam van de boom des levens at, liep Hij met hem mee. Yahuah maakte Adam's hart perfect en schiep hem van binnen naar buiten. Dit was de wens van Yahuah vanaf het begin. Adam koos, om zich van Yahuah Zijn weg af te keren en werd verwijderd uit Yahuah Zijn bedoelde woonplaats. ’Elohiym zou vanaf nu de boom des levens bewaken door cherubs te laten wonen in het oosten van de tuin. De mens zou geen toegang hebben tot de boom des levens ten gevolge van de zonde. Slechts een mens zonder zonde kon voorbij de cherubs komen. Hij zou dan binnen moeten komen vanuit het oosten en van buiten naar binnen, en slechts dan kan de mens opnieuw shakan met zijn Schepper. Yahuah, met Zijn voorkennis van de uiteindelijke toestand van de mens, zorgde voor deze man, voordat Adam werd verdreven. HIJ geeft ons het "zaad van de vrouw", en begint zo de woonplaats van Yahuah. De volgende zijn enkele Teksten die de woonplaats van Yahuah beschrijven.

Exodus 29:45-46; Jozua 22:19;1 Koningen 6:11-13; Psalm 68:16, 74:2, Jesaja 57:15; Joël 3: 21, Johannes 6:56; Kolossenzen 2:9;1 Timoteüs 6:16; en 1 Johannes 4:12.

De tabernakel in de woestijn, zoals die bekend staat, zal de focus zijn in deze studiereeks. Maar het is belangrijk om in te zien dat waar Yahuah kiest te wonen, is waar Hij woont. We kunnen Hem niet theologisch manipuleren te wonen of te vertoeven op plaatsen waar Hij niet woont. Hij kiest om te leven in een schone ruimte. Dit is waarom het noodzakelijk is om bijbels te weten wat schoon is en niet schoon. Vuilheid (tamei) en zonde (chatta') zijn als termen geen synoniemen. Er zijn dingen die Yahuah geschapen heeft om rein te zijn en dingen die geschapen zijn als onrein. Voordat Yahuah gebiedt om de tabernakel te bouwen, "reinigt" Hij Zijn volk. In Exodus 19 heeft Yahuah Zijn volk verlost en riep:

Exodus 19:4 Gij hebt gezien, wat Ik de Egyptenaren heb aangedaan, en dat Ik u op arendsvleugelen gedragen en tot Mij gebracht heb.”

Hij geeft hen dan de beroemde tien geboden in hoofdstuk 20. Dit is altijd Yahuah Zijn patroon. Eerst verlost Hij je door Zijn genade en dan geeft Hij je regels. Adam is volmaakt geschapen, en vervolgens één gebod gegeven. Noah vindt genade in de ogen van Yahuah en wordt vervolgens de opdracht gegeven om een ark te bouwen. Israël is geboren op arendsvleugels en vervolgens de wet gegeven.

Eerst moet je een kind worden om vervolgens instructies te worden gegeven door een Vader. Het mag nooit een vraag zijn of de kinderen van Yahuah de geboden zouden moeten gehoorzamen of niet. De waarheid is echter dat een waarachtig kind van Yahuah de enige is die naar verwachting de geboden gehoorzaamt. In Exodus 24, voordat Mozes terug gaat naar de berg, geeft Yahuah Mozes opnieuw de opdracht om het volk te reinigen:

Exodus 24:8 “Toen nam Mozes het bloed en sprengde het op het volk en hij zeide: Zie, het bloed van het verbond dat Yahuah met u sluit, op grond van al deze woorden.”..

Nu dat Yahuah zijn volk gereinigd heeft, instrueert Hij hen voor Hem een plek te bouwen om te verblijven.

Het beeld dat Hij gaat geven laat een beeld zien van Zijn bedoelingen in de hof. Hij zal hen opdragen te beginnen vanuit het Heilige der Heiligen en dan naar buiten. Yahuah begint weer om Zijn volk Zijn wil te tonen. Alles wat heilig en rechtvaardig is moet in het Heilige der Heiligen beginnen. De tabernakel dient te worden onderverdeeld in drie afzonderlijke gebieden. Het Heilige der Heiligen, Het Heilige en het voorhof. Ik hoop aan te tonen dat het Heilige der Heiligen het hart van de mens is, het Heilige de geest of de ziels omgeving, en het voorhof, het lichaam. In het Heilige der Heiligen is er slechts één voorwerp. Er is eigenlijk slechts ruimte voor maar één voorwerp daar, met slechts één persoon die toegelaten wordt om het te betreden.

Laten we beginnen waar Yahuah begint, de ark van Zijn verbond.

De Ark

We hebben het feit vastgesteld dat Israël door genade van Yahuah werd geroepen en de kinderen van Yahuah gemaakt zijn. Nu zal Yahuah hen instructies gaan geven. Zoals eerder benoemd, is dit altijd Yahuah Zijn patroon. Yahuah gaat nu Zijn kinderen instructies voor het leven geven. Hij begint door hen een aards bouwwerk te geven, dat tot ons, evenals tot hen, zal spreken over hemelse dingen, met name de Verlosser, de Messias. Hij begint:

Exodus 25:1-2 Yahuah sprak tot Mozes: Zeg tot de Israëlieten, dat zij voor Mij een heffing inzamelen; van iedere man, wiens hart hem dringt, zult gij voor Mij een heffing inzamelen.”

Er zijn verschillende dingen die we hier moeten aanwijzen. Yahuah spreekt tot Zijn kinderen om Hem een offer te brengen. Er zijn vele soorten offers in de Thora. Dit offer is de terumah ofwel offer dat wordt opgeheven. Naar dit offer wordt vaak verwezen in het Nieuwe Testament. Twee goede voorbeelden zouden zijn Romeinen 11:16 en Johannes 12:32. De heiligheid van de eerstelingen in Romeinen is het eerste gedeelte van het deeg, dat letterlijk opgeheven en geofferd wordt aan Yahuah als een vertegenwoordiging van de rest van de klomp {deeg}. Als het eerste gedeelte heilig wordt geacht, dan is de rest van de klomp door identificatie ermee ook heilig. Yahusha verwijst ook naar Zichzelf als offerande in Johannes 12:32 waar hij zegt: "en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.”

Onmiddellijk wordt in deze aardse structuur op Yahusha gezinspeeld. De tweede opmerking is dat dit aanbod gewillig uit het hart moet komen. Eén van de verwante betekenissen van dit woord betekent te stromen van binnen uit. Vergeet niet, dat deze kinderen recentelijk onder Yahuah Zijn vleugels waren geplaatst. Ware vrijheid komt uit het doorgaan in Yahuah Zijn woorden, niet vrijgezet worden van deze woorden zoals vaak wordt onderwezen. (zie Johannes 8:31-32.)

De volgende vijf verzen van Exodus 25 zijn een overzicht van materialen die we één voor één zullen behandelen op het moment dat daarom wordt gevraagd door Yahuah.

Exodus 25:8 En zij zullen Mij een heiligdom maken, en Ik zal in hun midden wonen.”

Het exacte bouwwerk dat Yahuah hen opdraagt om te bouwen vanuit hun hart. Dit is de reden waarom het noodzakelijk is dat zij exact bouwen volgens het patroon dat Yahuah Mozes getoond heeft. Het woord heiligdom is miqdash of een heilige plek. Dit woord verwijst in het algemeen naar de tabernakel zelf en is afgeleid van het woord qodesh of heilig. Het werd ontworpen om een plaats van afscheiding te zijn en wordt ook wel gewoon aangeduid als "het huis van Yahuah". De tempel op het moment van het schrijven van het Nieuwe Testament werd ook wel aangeduid als de Bet HaMikdash. Het wordt vaak simpelweg genoemd "het huis" en dit is waar de vroeg Joodse discipelen kwamen op het feest van Shavu‘ot in Handelingen hoofdstuk twee, niet in de bovenkamer.

Exodus 25:9 Gij zult het maken overeenkomstig alles wat Ik u toon, het model van de tabernakel en het model van al zijn gerei.

Yahuah draagt hen op het te maken volgens een model. Welk model? Ik denk, zoals velen dat doen, dat Mozes de "echte" tabernakel op de berg getoond was, en Yahuah hem de opdracht gaf om het op aarde te maken zoals in de hemel. Het woord modelis hier vertaald uit het woord tav'niyt. Dit woord wordt vertaald als model, vorm, afbeelding of figuur. (Jesaja 44:13, Ezechiël 10:8, Deuteronomium 4:16.)

Zijn actie of werkwoordelijke bron is banah, bouwen, of een bouwplan. Banah is ook het bronwoord voor zoon. Een zoon is in het patroon of de gelijkenis van de vader. Ik denk dat je hier de verbinding ziet. Yahuah heeft een "plan", geconstrueerd in de hemelse gewesten, dat uitgedrukt of gedupliceerd moet worden op de aarde. Het zal een beeld zijn van de hemelse dingen, maar met name van Zijn Zoon. Dit is Yahuah Zijn gewijde blauwdruk om het doel en de aard van Zijn komende Verlosser te begrijpen. Deze Verlosser zou herkend en gevolgd moeten worden volgens Yahuah Zijn patroon, niet volgens de door de mens veranderende leerstellingen over de Messiah.

Yahuah gaat nu specifieke instructies geven voor de bouw van zijn verblijfplaats. Hij zal beginnen waar hij altijd heeft verlangd om te beginnen, en dat is vanuit het exacte hart van de mishkan of tabernakel. Hij zal beginnen met het materiaal voor de ark, de plek waar Zijn getuigenis zal verblijven, de plaats van perfectie en pure heiligheid. Zoals het vaak is met veel vertaalde woorden, geeft het Nederlandse woord ark niet een volledige beschrijving van dit unieke element.

Voor velen is het gewoon een mysterieuze kist of een irrelevant ritueel vanuit het donkere, mistige, zwart/wit verleden. In het Hebreeuws, is dit woord ’aron. Wij zouden erover denken als een kist, want de werkwoordelijke bron van dit woord is ’arah of verzamelen. In de context hier zal het een opbergplaats of verzamelplek zijn voor het getuigenis of het Woord van Yahuah, uiteindelijk uitgedrukt geworden op de stenen tafelen. ’Aron is een vrouwelijke vorm en niet door toeval. De drager van het “Woord van Yahuah" is altijd in deze vorm, te beginnen met het zaad van de vrouw in Genesis 3:15. Het Woord van Yahuah wordt afgebeeld als een kind in een baarmoeder, om te worden beschermd, bewaard en gekoesterd.

Vijf hoofdstukken daarvoor had Yahuah Zijn volk Zijn woord gegeven, en nu geeft Hij instructies voor de bewaarplek voor Zijn woorden. Het zal een model zijn ontworpen om ons te tonen waar Hij zal wonen. Zoals we zullen zien, zal er slechts één voorwerp in het hart van het heiligdom moeten zijn, de ark. Yahuah zal één ontwerp maken welk Zijn kinderen moet leren, begeleiden en instrueren, dat wat Zijn eeuwige woorden herbergt. Vanuit Yahuah Zijn gezichtspunt is dit hele bouwwerk opgebouwd rondom Zijn woord. Zijn woord was, is en zal altijd zijn, het centrum van Zijn wil voor de mens. Dit is precies de reden dat Yahusha eerst aan ons is voorgesteld door Johannes als het "Woord van Yahuah". Opnieuw zal het woord gedurende negen maanden in een vrouwelijke beschermplek zitten genaamd Miriam. Hij zal daar beschermd, bewaard en gekoesterd worden totdat dit zaad openbarst vanuit de grond om voor iedereen zichtbaar te worden, en wederom zal het woord van Yahuah in een tabernakel leven, een volmaakte tabernakel. Het hemelse model dat aan Mozes getoond werd door Yahuah, zal vlees worden en onder ons shakan.

Exodus 25:10a Zij moeten dan een ark van acaciahout maken.”

De ark moet worden gemaakt van 'tzey shittiym of shittim hout. Dit woord wordt soms vertaald als acaciahout, welk al dan niet hetzelfde hout was waaruit Yahusha’s doornenkroon was geconstrueerd. Het waren ook de stekelige takken die des nachts geplaatst werden over de schaapskooien tijdens de wintermaanden, waarnaar Yahusha refereert in Johannes 10:8-17. Deze boom groeit met zeer diepe wortels, trekt voeding van diep uit de aarde, en overleeft zeer goed in droge grond. Deze boom is niet een aantrekkelijke boom, zoals een machtige eik. In de Septuagint vertaling (Grieks) van de Schrift, is shittim vertaald als aphthartos of incorrupt.

Dus laten we even samenvatten. Deze bewaarplek voor het woord van Yahuah moet van een boom gemaakt worden die wortels heeft die groeien uit droge grond.

Jesaja 53:2a Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde:”

Het is een onaantrekkelijke boom.

Jesaja 53:2b “....hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd.”

Deze boom is vertaald als niet-corrupt.

Hebreeën 7:26 zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven;”

Dit shittim hout spreekt van een perfecte menselijkheid van de Messiah. Dit hout werd geraakt door alles wat de natuur er tegenin kon brengen, zoals het gebeurde, en gebeurt met alle bomen, maar bleef toch onbesmet en niet-corrupt. Waarom? Omdat daarin het woord van Yahuah woonde.

Exodus 25:11 Gij zult die overtrekken met louter goud; van binnen en van buiten zult gij die overtrekken en er rondom een gouden omlijsting op maken.”

De ark zal in beginsel gemaakt worden van twee materialen, hout en goud. We hebben al het "menselijke" beeld van de shittim hout besproken, en hoe de Ruach haQodesh ons Zijn, ik bedoel, Zijn koningsschappelijke natuur onthuld. Yahuah beveelt ten eerste, dat het zal worden "bedekt" met goud. Het gebruik van dit woord is enigszins verwarrend voor veel joodse en niet-Joodse commentatoren. Het woord hier is tzaphah en wordt vertaald als bedekken, overdekken met, en van alle dingen, te kijken of een wachter, als in de kal stam van het werkwoord.

In Genesis 31:49 lezen we: “Yahuah houdt wacht tussen mij en u, wanneer wij van elkander gescheiden zullen zijn." De wachters van Ezechiël hoofdstuk 3 zijn er geplaatst om de goddelozen te waarschuwen, te bewaken, en te beschermen als bedekking tussen Yahuah en de mens. Hoe dit overdekkings proces werd gedaan is waar de verwarring ontstaat.

Er is wat bewijs dat de Egyptenaren een proces hadden waarbij goud daadwerkelijk kon worden geïnjecteerd in hout om het goud en hout één te maken. Als deze ark een beeld van de Messiah is, dan verbaast het mij niet dat de precieze relatie tussen het goud (goddelijk) en het hout (de mensheid) enigszins verwarrend is, maar als we meer van de tabernakel gaan zien, zullen de stukken bij elkaar komen. Goud is altijd al een beeld van de royalty of koningschap. Het is één van de dingen in Genesis hoofdstuk 2 genaamd tov of het goede. Goud of zahav betekent schijnend, of helderheid, en Yahusha wordt verklaard te zijn de afstraling van Yahuah Zijn heerlijkheid in Hebreeën 1:3. Goud is het mineraal van de koningen. Zo zien we dat de Ark niet een combinatie is van verschillende materialen, maar gewoon twee. Eén is gewoon en één is kostbaar.

Exodus 25:12-15Gij zult er vier gouden ringen voor gieten en die bevestigen aan de vier voetstukken en wel twee ringen aan de ene zijwand en twee ringen aan de andere zijwand. Gij zult draagstokken van acaciahout maken en die met goud overtrekken. Gij zult de draagstokken steken in de ringen aan de zijwanden van de ark, om daarmee de ark te dragen. De draagstokken zullen in de ringen van de ark blijven, zij zullen er niet uit verwijderd worden.”

Nu hebben we het gietstuk van de vier gouden ringen, twee aan elke kant, waar doorheen de twee staven moeten worden geplaatst om de ark te dragen. Dit ontwerp biedt een perfecte balans en begeleiding voor het verplaatsen van de ark. Het vergt er twee om evenwicht te bieden. Yahuah maakte, vanaf het begin, altijd al twee tot één, want Yahuah Zijn zegeningen stromen slechts door middel van eenheid. Mens "alleen" (het Hebreeuwse woord bad) was niet Yahuah Zijn ontwerp (Genesis 2:18). Het woord bad of alleen wordt op andere plaatsen uitgedrukt als yacheed of alleenheid in tegenstelling tot echad dat samenzijn van eenheid uitdrukt.

Volheid wordt nooit bereikt door alleen zijn of scheiding, maar alleen als twee dingen uitgroeien tot één is er eenheid en harmonie. Toen Yahuah Chava (Eva) scheidde van Adam, verspeelde Hij geen tijd om hen weer één te maken, en nu kon Yahuah Zijn zegen vloeien. Yahuah plaatste twee staven om de éne ark omhoog te houden. Het is niet door toeval dat het woord voor staven exact hetzelfde woord is als "alleen", het woord bad. Het is mijn mystieke mening dat de vier gouden ringen spreken van de universele gift van deze kist van Yahuah Zijn woord. Het getal vier spreekt van de aarde en zijn vier hoeken. (Mattheüs 24:31 bijvoorbeeld.) In de modern christelijke leer is vaak geleerd dat "de wet" alleen voor Israël was, maar ik denk dat de aard van deze ark anders spreekt.

Nu komen we aan dat wat omringt en eeuwig zweeft boven het getuigenis van Yahuah, de kapporeth of verzoendeksel.

Exodus 25:21-22 Gij zult het verzoendeksel bovenop de ark leggen en in de ark zult gij de getuigenis leggen, die Ik u geven zal. En Ik zal dáár met u samenkomen en van het verzoendeksel af, tussen de beide cherubs op de ark der getuigenis …”

Dit verzoendeksel, dat één woord is in het Hebreeuws, wordt boven op de ark geplaatst. Het Hebreeuws zegt hier, kapperet 'al-ha'aron milema'elah. Dit zegt letterlijk dat de bedekking op de ark wordt geplaatst van boven. Dat wat de ark overschaduwt, kan alleen van boven komen. De verzoendeksel is vertaald van het woord kapporet welke komt van het bronwoord kopher wat betekent om te boeten, bedekking of losgeld. Dit woord wordt vertaald als verzoening in Romeinen 3:25. Zoals met alle woorden in het Nieuwe Testament is hun betekenis gegrondvest in de Tanakh. Het idee van verzoening of vrijkopen in een "geestelijke" context moet worden begrepen in zijn fysieke omgeving, anders heeft de geestelijke werkelijkheid geen vergelijkende context.

Deze bedekking is letterlijk bovenop het getuigenis geplaatst van boven als eerste ding dat je ziet bij het naderen van de ark. De wetten van Yahuah zullen omringd zijn door Zijn verzoenend bloed, en pas nadat dit vrijkopende werk der genade op de ark is geplaatst, is het hart van het Heilige der Heiligen voltooid. De verzoendeksel is de plaats waar het bloed door de hogepriester besprenkeld moet worden. De verzoendeksel EN de ark vormen samen één voorwerp. Onze nadering tot Yahuah moet vooraf worden gegaan door deze bedekking, maar deze bedekking EN het getuigenis vormen het geheel. Het éne kan en zal in zijn geheel niet functioneren zonder het andere. Men kan de Thora van Yahuah niet naderen zonder Zijn bedekking. De Schrift is vol met voorbeelden van degenen die ervoor kozen om Yahuah op een andere manier te benaderen. De evolutie van de Farizeeën zag de mens proberen de gerechtigheid tot stand te brengen door het houden van de wet.

Dit omzeilen van het bloed is duidelijk begrepen door de modern christelijke leer en constant gebruikt om belachelijk te maken. Echter, deze zelfde leer is even onwetend aangaande de eenheid van de ark en de bedekking, door te stoppen bij de verzoendeksel en te falen een echt licht (licht is Thora en de Thora is licht) te zijn voor de wereld door het uitgieten van de helper der genade, Thora. Dus Yahuah Zijn zegen kan en zal niet stromen door bad of datgene dat alleen staat, zonder het andere. We zullen dit voortdurend zien in de tabernakel en dan zul je deze relatie ook duidelijk beginnen te zien in het Nieuwe Testament.

Een plaats waar deze relatie wordt getoond is in Efeziërs:

Efeziërs 2:8-10 Want door genade [kapporet] zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. Want zijn maaksel zijn wij, in Messiah Yahusha geschapen om goede werken[aron] te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.”

De verzoendeksel gaat hier vooraf aan de ark. Zijn goedheid en schoonheid brengen ons in de ark van Yahuah tot goede werken. Goede werken zijn onmogelijk zonder genade, en genade is alleen en leeg zonder dat de ark de mens van Yahuah begeleidt. De ark is de helper van de verzoendeksel, want het is niet goed dat deze bedekking alleen zou zijn.

Exodus 25:19 Maak één cherub aan het ene einde en één cherub aan het andere einde; uit één stuk met het verzoendeksel zult gij de cherubs op zijn beide einden maken.”

Er moeten cherubs zijn aan elk uiteinde van de bedekking, gemaakt van geslagen werk van zuiver goud. Het vers zegt dat deze cherubs ‘al-hakapporet moeten zijn of uit de verzoendeksel. Ze moeten deel zijn van de bedekking. Het is interessant om op te merken dat twee cherubs werden geplaatst bij het oosten van de tuin van Eden, samen met een vlammend zwaard om de weg van de boom des levens te bewaken (Genesis 3:24).

Ik durf dan ook de stelling neer te zetten dat de Thora de boom des levens IS en dat het op Yahuah Zijn tijd vleselijk werd en onder ons getabernakeld heeft. Deze cherubs waren er om de mens de toegang tot de Thora te weigeren, gedurende de afwezigheid van Yahuah Zijn verlossende genade. Want zonder de kostbare genade van Yahuah, zou Adam of de mens voor eeuwig kunnen bestaan in zonde, zonder Yahuah. Slechts één man kon deze plek ingaan. Alleen dat wat volmaakt was zou toegang kunnen krijgen. Slechts één man is het waard. Deze man, volgens Yahuah Zijn plan, zou beginnen met een zaad.

De ark van Yahuah, volgens de Schrift, was op twee verschillende locaties. In Numeri hoofdstuk tien moest het exact in het centrum van het kamp worden geplaatst. Het was daar waar de 12 stammen zich rondom zouden concentreren en legeren. Maar tegelijkertijd zou het ook voor hen uitgaan op hun reis. Dus, aan de éne kant is het Woord van Yahuah exact in het hart van Yahuah Zijn volk en aan de andere kant was het er om hen te leiden waar ze ook maar heengingen (Numeri 10:33). Zoals we zullen zien moest de ark, die de eeuwige woorden van Yahuah bevatte, in het exacte hart van de tabernakel zijn. Dit is de reden waarom de Shema centraal in de Schrift staat.

Deuteronomium 6:4-6 Hoor, Israël: Yahuahis onze ‘Elohiym; Yahuah is één! Gij zult Yahuah, uw ‘Elohiym, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.”

Yahuah moet eerst beginnen met het hart. Als de ark van Yahuah in u komt verblijven, komt het in z’n geheel: de ark en de verzoendeksel, niet alleen de verzoendeksel. Yahusha is de tabernakel van Yahuah, niet alleen de kapporet van Yahuah. Als Yahuah je een nieuw hart geeft, een tabernakel, gemaakt zonder handen, draagt Hij ons op te bewaren wat Hij ons gegeven heeft.

Johannes 14:15-16Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn.”

Het doel van de cherubs en waar die daar staan is duidelijk geworden, maar de tekst geeft ons wat meer details over het structurele ontwerp, die belangrijk zijn. In Exodus hoofdstuk 25 vers 19-20, wordt ons verteld, dat deze bijzondere wezens bedoeld zijn om de kapporeth te bedekken met hun gestrekte vleugels. Vleugels spreken notoir van vertrouwen in de Schrift.

Psalmen 61:4 Laat mij in uw tent voor altoos vertoeven, laat mij schuilen, geborgen onder uw vleugelen. sela.”

Psalmen 36:8Hoe kostelijk is uw goedertierenheid, o God; daarom schuilen de mensenkinderen in de schaduw uwer vleugelen;”

Psalmen 91:4 Met zijn vlerken beschermt Hij u, en onder zijn vleugelen vindt gij een toevlucht; zijn trouw is schild en pantser.”

Luister aandachtig naar de schrijver van het boek van Ruth:

Ruth 2:12 Yahuah vergelde u uw daad, en uw loon valle u onverkort ten deel van Yahuah ’Elohiym van Israël, onder wiens vleugelen gij zijt komen schuilen.”

Deze cherubs beelden de daad van veiligheid (schuilen) uit, het vertrouwen in Yahuah. Vele malen in de Schrift wordt vertrouwen geassocieerd met kinderen.

In Mattheüs zegt Yahusha:

Mattheüs 18:3 Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.”

Kinderen zijn de belichaming van vertrouwen. Zij vertrouwen volledig op de wijsheid, koesteren en het richting geven door hun moeder en vader. Het is dan ook geen toeval dat in de Rabbijnse literatuur, cherubs worden afgebeeld met de gezichten van kleine kinderen, zwevend boven de ark welke de instructies van onze Vader bevat. Het Woord van Yahuah is "onder de schaduw van uw vleugels."

De ark bevat of zal drie objecten bevatten. De wet - (Tien Geboden of Tien Woorden) - Deuteronomium 10:2; de staf van Aäron - Numeri 17:1, en de kruik met manna - Hebreeën 9:4.

Alle drie deze objecten maken deel uit van het getuigenis van Yahuah, evenals de tabernakel zelf, Numeri 9:15.

Echter concreet is de ark het getuigenis van Yahuah. Dus, wat is Yahuah Zijn getuigenis? Nou, dit Nederlandse woord wordt vaak vertaald als "de getuige". Het Hebreeuwse woord is 'edut. Deze ark moest Yahuah Zijn getuige zijn. Deze ark, een meubelstuk in enkelvoud, is Yahuah Zijn instructies bedekt door Zijn genade. Dit moet ZIJN getuige zijn van ZIJN karakter en natuur. Vaak wanneer we getuige zijn van Zijn goede nieuws, focussen we ons op de verzoening (kapporeth) of genade, en niet de rest van het getuigenis.

Yahusha getuigt van Zijn Vader door barmhartigheid en genade uit te delen aan de verloren mensen en door Zijn geboden te gehoorzamen. Dit is een perfecte voortzetting van het beeld van Yahuah Zijn getuigenis en niet dat van de mens. De drie objecten in de ark getuigen allen van de weg, de waarheid en het leven van Yahuah. In Numeri 17, zien we dat het ware leven wordt uitgedrukt door de bloeiende toppen van de staf van Aharon. We zien het beeld van de Hogepriester, zijnde de enige weg naar het Heilige der Heiligen, en we ervaren de waarheid door de openbaring van de ene ware staf van Yahuah, degene die vruchten produceert. In tegenstelling tot het soort voedsel waar Israël naar verlangde, was de enige manier waarop ze door Yahuah gevoed zouden worden, het eten van Zijn manna, of Zijn brood. Dit brood was een beeld van het echte leven van Yahuah.

Johannes 6:33want dát is het brood van Yahuah, dat uit de hemel nederdaalt en aan de wereld het leven geeft.”

Vers 32 van datzelfde hoofdstuk vertelt ons dat dit manna een beeld is van het echte brood uit de hemel. Het manna was altijd een yad of een aanwijsstok naar de woorden van Yahuah.

Deuteronomium 8:3Ja, Hij verootmoedigde u, deed u honger lijden en gaf u het manna te eten, dat gij niet kendet en dat ook uw vaderen niet gekend hadden, om u te doen weten, dat de mens niet alleen van brood leeft, maar dat de mens leeft van alles wat uit de mond van Yahuah uitgaat.”

De Tien Geboden, een vertegenwoordiging van al Yahuah Zijn geboden, is ook een getuige van de weg, de waarheid en het leven van Yahuah.

Psalmen 119:1 Welzalig zij, die onberispelijk van wandel zijn, die in de wet van Yahuah gaan.”

Psalmen 119:50dit is mijn troost in mijn ellende, dat uw belofte mij levend maakt.”

Yahusha drukt dit heel goed uit in Johannes 6.

Johannes 6:63De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.”

In Psalmen 119 lezen we weer:

Psalmen 119:142, 151 Uw gerechtigheid is gerechtigheid voor eeuwig, uw wet berust op waarheid.. U bent nabij, Yahuah, al uw geboden zijn betrouwbaar.”

Ik geloof dat het hart de plek is waar Yahuah Zijn Thora woont, en dat het altijd zo geweest is. Veel Bijbelgeleerden leren dat Mesopotamië de bakermat is en het hart van de beschaving, en dat de tuin van Eden in het hart van Mesopotamië was. De Schrift gaat verder en onthult dat vanuit dit hart van het land vier rivieren uitgingen van Eden om de tuin te bewateren. (Genesis 2:10). Dit, natuurlijke, zou de bron van het water zijn om leven te geven aan de tuin, en een beeld van de bron van levend water.

Johannes 7:38 Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.”

Het was in deze tuin, dat Yahuah Adam instructies gaf ofwel Thora. Adam werd verteld dat hij vrij kon eten van alle bomen in de tuin. De tuin was Adam’s wereld, en hij kreeg vrijheid in deze wereld als hij Yahuah Zijn instructies opvolgde.

Genesis 2:17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.”

Heel eenvoudige instructies. Doe wat Ik vraag en u zult vrijheid hebben, Wees ongehoorzaam en je verliest je vrijheid en je leven. Vanuit het hart en het centrum van Adam's wereld komt vrijheid als hij naar Yahuah luistert en dood als hij dit niet doet. Vrijheid komt niet door vrijzetting van Yahuah Zijn instructies, maar door er gehoorzaam aan te zijn. In Genesis hoofdstuk drie zal de slang deze fundamentele Bijbelse waarheid tegenspreken en leren dat de vrijheid komt door bevrijding van Yahuah Zijn geboden. Vanaf dit punt zal deze perversiteit van een fundamentele Bijbelse waarheid de basis vormen voor de meeste religies. Na Adam en Eva’s verwijdering uit de tuin, zal dit oude paradijs van het toneel verdwijnen. Vanaf dit punt zal de tuin geplaatst worden in de harten van de mensen door de handeling van het offeren van onschuldig bloed. Elke persoon sinds Adam kan deze tuin niet meer in. Yahuah Zijn waarheid, door het geloof, zou met ons wonen, en op een zekere dag zouden we weer gaan om te zijn waar Hij is (Johannes 14:3).

Yahuah zou snel opnieuw een beeld schilderen van Zijn woonplaats in de tabernakel. Een plaats voor Zijn genade en instructies, de ark. Deze tabernakel in de woestijn zou voor Zijn volk een hart of een bron zijn voor de rivieren van Yahuah, om daaruit leven te geven. Het zal het hart van dit bouwwerk zijn dat de instructies en het leven zal geven aan het Heilige en het voorplein. Dit is waar Yahuah als eerste moet beginnen, en dit is de reden waarom vanuit Zijn gezichtspunt, Hij hier begint. Het hart of de lev in het Hebreeuws is het centrum van de mens. Soms is het ook wel aangeduid als de buik of beten. De werkwoordelijke bron van dit woord betekent ook uitsteken vanuit het centrum. De beten of de baarmoeder is de bron van voedsel voor het kind. De Schrift leert ons dat, wat we van buiten zien, voortkomt uit het centrum van ons wezen, of ons hart.

Mattheüs 12:34 Adderengebroed, hoe kunt gij, die slecht zijt, iets goeds zeggen? Want uit de overvloed des harten spreekt de mond.”

Als het hart niet de woorden van Yahuah bevat, dan zijn het niet de woorden van Yahuah, die zullen worden weergegeven. Wanneer wij, als gelovigen, een nieuw hart krijgen, hebben we daar Zijn Thora geschreven. Waarom? Omdat Yahuah Zijn ark daar geplaatst heeft in het centrum van ons wezen. Een ark die wordt afgedekt door Zijn genade, maar Zijn wetten bevat. Zijn wetten moeten worden geschreven op ons hart. Yahusha geeft aan wat Yahuah daarmee bedoelt, door het doen van wat zijn instructies zeggen.

Psalmen 40:9 “ik heb lust om uw wil te doen, mijn God, uw wet is in mijn binnenste.”

Yahusha deed altijd wat zijn Vader Hem vertelde. Hij gehoorzaamde altijd Thora. Dit is de reden waarom de wedergeboorte of het nieuwe hart de Thora in gedachten heeft. Luister aandachtig naar:

Ezechiël 36:26-27 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.”

Dit is ook de reden waarom het hart de bron is van de ware besnijdenis. (Jeremia 4:4) Wanneer het hart besneden is, is het rein gemaakt door het Woord van Yahuah. Alleen dan kan de mens nee zeggen tegen de zonde.

Psalmen 119:11 Ik berg uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige.”

Dus de ark moet als eerste gebouwd worden. Het zal het centrum en het hart van de tabernakel zijn. Het hart van de Mishkan moet één eenheid zijn. Dit éne voorwerp zal een eenheid zijn van Yahuah Zijn genade en de Thora. Thora zonder genade is dood. Het kan niet op zichzelf staan, en er is geen ander hulp maatje voor. Denk er eens over na. Als Adam geen hulp maatje had, hoe zou hij zich dan vermenigvuldigen? Hoe zou vanuit hem het leven kunnen stromen? Genade zonder Thora is leeg. Als genade (Chava) geen zaad heeft, geen bron van kiemen, hoe kan ze dan leven produceren? Ware genade is gevuld met het zaad van het leven.

Johannes 6:63 de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.”

Het getuigenis of getuige van de ark zal dezelfde getuige zijn als van Yahusha. Hetzelfde getuigenis of "goede nieuws" om te worden onderwezen en nageleefd door Yahuah Zijn volk in alle generaties. Het getuigenis van een Vader, geërfd door zijn Zoon, om te worden gegeven aan Zijn kinderen.

Mattheus 28:19-20 .. en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Einde deel 1, vervolg: De Tabernakel - Deel 2 - De tafel van het Toonbrood en de Menorah