Henoch zijn opmerkelijke 10 weken profetie – 1 Henoch 91-93

Inleiding in het boek Henoch

Het Boek van Henoch (ook bekend als "Eerste Henoch") was opgenomen in de oorspronkelijke verzameling boeken die als heilig werden beschouwd door de eerste gelovigen en volgers van Yahusha. Het werd door de Messias en zijn apostelen als Schriftuur aanvaard en is geschreven door de grote profeet Henoch (Judas 1:14-15, die Henoch 2:1 aanhaalt). Het boek werd door het Concilie van Nicea in 325 na Chr. verworpen als te raar. In verschillende Bijbelboeken wordt er verwezen naar boeken die niet tot de canon behoren van de Bijbel. In 2 Samuël 1:18 en Jozua 10:13 wordt ons verteld dat we meer informatie kunnen vinden in het Boek van de Oprechten. En dan is er nog het boek van Henoch. Uit dit boek wordt zelfs geciteerd door bijvoorbeeld Judas, de broer van Yahusha. In Judas 1:14-15 lezen we een letterlijk citaat van Henoch 1:9. Maar ook Yahusha Zelf verwijst ernaar in Mattheus 22. Hij geeft daarin antwoord op een strikvraag van de Farizeeën over huwelijken in de hemel en verwijst hen in vers 29 naar de 'schriften'. In vers 30 geeft Hij hen vervolgens antwoord, maar dit is een antwoord dat je nergens letterlijk in de Bijbel terug zult vinden. Maar wel in Henoch 15:5-7. Het wordt in mijn werken als authentiek beschouwd. De Concilie van Nicea heeft in mijn ogen onterecht het boek van Henoch uit de canon verwijderd. Hetgeen betekent dat ik geloof dat het daadwerkelijk door Henoch is geschreven, niet dat het perfect bewaard is gebleven. Ik gebruik in mijn stukken verschillende vertaling om de waarheid te tonen. Dit om zo de teksten zo goed mogelijk te presenteren, zoals deze door Henoch waren bedoeld. Ik gebruik de oa de Laurence-vertaling en de Ethiopische vertaling van Jim Sabelis

Het Boek van Henoch wijdt verschillende hoofdstukken aan het beschrijven van wat in mijn artikelen de Henoch-kalender wordt genoemd. Het is eigenlijk een zonnekalender met jaren van 364 dagen die in de lente begint. De week is de fundamentele eenheid en elk jaar bevat een exact aantal weken. Dat wil zeggen, 364 dagen zijn precies 52 weken. Indien nodig wordt om de paar jaar een hele extra week toegevoegd, zodat het jaar altijd begint aan het einde van de Shabbat op of na de eerste lentedag. Het jaar is verdeeld in vier gelijke seizoenen van 13 weken, elk beginnend na de Shabbat. Elk seizoen heeft drie maanden van 30 dagen en één speciale heilige dag voor de equinoxen (lente en herfst) en zonnewendes (zomer en winter).

U kunt tijdens het bestuderen van dit artikel zowel de Laurence vertaling van het boek Henoch gebruiken op onze webiste. Ofwel een andere vertaling, zoals de Nederlandse vertaling van het boek Henoch, welke wij kunnen aanraden.


De profetische perioden

De profetie verdeelt de geschiedenis van de aarde vanaf het begin met Adam tot aan het Laatste Oordeel in tien "weken". Het definieert niet hoe lang een week is, maar het is duidelijk dat een week zeven "dagen" heeft. Zijn alle dagen even lang, tenminste in termen van Henoch-jaren? Omdat het precedent is dat dagen in wezen allemaal even lang zijn, wil ik als werkhypothese aannemen dat de geschiedenis is verdeeld in 70 'dagen' die elk uit hetzelfde aantal Henoch-jaren bestaan.


Omdat het een oude traditie is dat de geschiedenis van deze aarde 7.000 jaar lang is (Barnabas 13:4,6), is het verleidelijk om de voor de hand liggende indeling van precies 100 jaar voor één ‘dag’ te kiezen. Laten we eens kijken naar wat er feitelijk in de profetie staat voordat we tot die conclusie overgaan.

Als we wat dieper naar de details kijken, zien we dat Henoch de laatste Oordeelsdag in zijn tien weken profetie opneemt. Het boek Openbaring geeft echter duidelijk aan dat het laatste oordeel plaatsvindt na het "kleine seizoen" volgend op het Millennium (periode van duizend jaar, Openbaringen 20:7,12). In het geval van de Henoch-kalender, de voor de hand liggende keuze voor deze profetie, is er dan ook een voor de hand liggende tijdseenheid om te gebruiken. Yahuah leert ons dat Hij soms jaren als dagen telt (Numeri 14:34). In het bijzonder is er een "geweldig jaar" op de Henoch-kalender die 364 jaar omvat (volgens het patroon dat een jaar 364 dagen heeft). Twee van die geweldige jaren omvatten 728 jaar. Tien weken van elk 728 jaar zouden gelijk zijn aan 7.280 jaar, wat precies passend is om het "kleine seizoen" na het millennium mee te nemen als men rekent vanaf van de menselijke sterfelijkheid. Dit event ligt precies 4000 jaar vóór de geboorte van Yahusha de Messias, wanneer elk van de "weken" van de tien weken profetie precies gelijk is aan 728 Henoch-jaren.

Inleiding in Henoch zijn opmerkelijke profetie en de rol van de Mazzaroth

Er is een werkelijk verbazingwekkende profetie van Henoch die hij ergens rond het jaar 3000 voor Chr. aan zijn zonen vertelde. Henoch zijn genealogie was Adam, Sheth, Enosh, Kenan, Mahalal'el, Yered en Henoch. In het Boek van Henoch hoofdstuk 91 van de Ethiopische versie lezen we het volgende:

Henoch 91:12-13 "En nu mijn kinderen zal ik jullie de weg van rechtvaardigheid tonen, naast de weg die daar recht tegenin gaat. Ik zal ze opnieuw aan jullie voorleggen, zodat jullie weten zullen wat jullie in de toekomst te wachten staat. Luister nu goed naar mij kinderen, wandel op de weg van rechtvaardigheid en wijk van de weg die daar tegenin gaat. Iedereen die op de weg van onrecht wandelt, zal voor eeuwig vergaan.’"

Henoch 93:1 "Hierna las Henoch uit een boek voor....."

Bedenk dit, boeken waren er in die tijd nog niet. Er zou hier in de tekst natuurlijk "hemelse rollen" moeten staan. En boek dat in de sterren geschreven was. De Hemelse Boekrollen waren de Mazzaroth of Zodiak. Ze zijn het eerste evangelie van Yahuah, dat vóór de grondlegging van de wereld is geschreven. Het 'boek' waarin het lam wordt verkondigd dat geslacht zou worden, evenals vele andere profetieën. Jesaja wist alles over de Hemelse Boekrol.

Jesaja 46:9-10 "Denk aan de dingen van vroeger, van oude tijden af (geschreven in de Mazzaroth), dat Ik Elohim ben en niemand anders. Ik ben God, en er is er geen als Ik, Die vanaf het begin verkondigt wat het einde zal zijn (verkondigd in de Mazzaroth), van oudsher de dingen die nog niet plaatsgevonden hebben; Die zegt: Mijn raadsbesluit houdt stand en Ik zal al Mijn welbehagen doen;"

Ook Job kende de Hemelse Boekrol:

Job 38:3132 "Kunt u de banden van het Zevengesternte vastbinden, of de ketenen van de Orion losmaken? Kunt u de Mazzaroth tevoorschijn laten komen op zijn tijd, en kunt u de Wagen met zijn kinderen leiden?"

Ezechiël wist alles over de rollen. Het grootste deel van hoofdstuk 10 gaat over de wielen in wielen, wat verwijst naar de Mazzaroth. Henoch was in staat om de Hemelse Boekrol te interpreteren. Dat was de manier waarop Yahuah Zijn volk onderwees.

Henoch 93:3-4 "Ja, ik Henoch zal aan jullie mijn zonen uitleggen wat mij in een hemels visioen geopenbaard is en wat ik door de woorden van heilige engelen te weten ben gekomen, wat ik begrepen heb van de hemelse tafels (geschriften, de mazzaroth). Hij las voor uit het boek en sprak: Op de zevende van de eerste week ben ik geboren, toen het oordeel en de rechtvaardigheid nog bestonden."


De opmerkelijke profetie van de 10 weken in context

Laten we nu de profetie, welke Henoch in de Hemelse Boekrol las, en welke hij aan zijn zonen uitlegde, vers voor vers en week na week bestuderen. Sommige gebeurtenissen zullen gemakkelijk te identificeren zijn, zoals Henoch die ons vertelt op welke dag van welke week hij werd geboren. Anderen zijn meer onduidelijk, niet altijd vanwege Henoch zijn uitleg van de Hemelse Boekrol, maar door onze onwetendheid over wat er in bepaalde tijdsintervallen is gebeurd. Per week zal ik uitleg geven over wat er is gebeurd of zal gebeuren in een periode van 728 jaar. Slechts twee keer in de openbaring is een gebeurtenis gelokaliseerd op een exacte "dag" van de week die wordt besproken. Die gebeurtenissen zijn de geboorte van Henoch en het Laatste Oordeel. Hou tijdens het bestuderen van de profetie in het achterhoofd, dat deze duidelijk wordt gepresenteerd als een openbaring van wat het lot van de wereld gaat zijn, of meer in het bijzonder van het uitverkoren volk.

De eerste week

De eerste week van 728 jaar loopt van het jaar -4004 tot en met -3277, waarbij de jaren worden opgevat als de periode van lente tot lente. In dat tijdsinterval vond de val van Adam plaats, de geboorten van de andere vijf patriarchen tussen Adam en Henoch, en natuurlijk de geboorte van Henoch zelf. Henoch was al bekend met het verleden. De enige gebeurtenis die in de eerste week van de geschiedenis werd opgemerkt, was zijn eigen geboorte op de laatste dag daarvan:

Henoch 93:4 " .....Op de zevende van de eerste week ben ik geboren, toen het oordeel en de rechtvaardigheid nog bestonden."

Deze zin lijkt gemaakt om twee verschillende betekenissen te uit te leggen. Ten eerste lijkt het duidelijk te impliceren: "Ik ben geboren [op] de zevende [dag] in de eerste week." We zeggen hetzelfde in het Nederlands: "Ik ben geboren op de eerste van de maand", waar "dag" wordt geïmpliceerd na "eerste". De zevende 104-jarige dag van die week begon volgens het voorgestelde model in -3380.

In een andere verklaring in deze profetie wordt het woord "dag" expliciet vermeld. Dit kan een aanwijzing zijn dat deze zin bedoeld was om een ​​dubbele betekenis over te brengen. In het bijzonder was Henoch de zevende patriarch, inclusief en vanaf Adam. Deze betekenis kan ons ook helpen de profetie over de volgende week te begrijpen.

Het is ook belangrijk dat de hele periode wordt beschreven als in wezen rechtvaardig, in tegenstelling tot toekomstige weken. Dus hoewel we de zondeval in deze week misschien kunnen benadrukken, is het per slot van rekening een profetie die aan Henoch wordt gegeven en hij wordt hierin benadrukt. Evenzo was hij in de profetie aan Nebukadnezar het hoofd van goud (Daniël 2:38), hoewel Assyrië vóór hem een ​​grote wereldmacht was geweest.

De tweede week

Henoch 93:5-7 "Maar in de tweede week na mij zal groot onrecht opkomen en bedrog voortspruiten.Tijdens deze week zal het eerste einde zijn, hierin zal een man worden gered. Aan het einde hiervan zal slechtheid overheersen en Hij zal het oordeel over de zondaars vellen."

In tegenstelling tot de eerste week van gerechtigheid, beschrijft de tweede een wereld waarin goddeloosheid en bedrog ontstaan. De volgende zin lijkt cryptisch, dus laten we naar de vertaling van Charlesworth, James, kijken (The Old Testament Pseudepigrapha (Garden City, NY: Doubleday, 1983), vol. 1, p. 74). kijken: "daar zal de eerste voleinding plaatsvinden. Maar ook daarin zal een zeker mens behouden worden."

Wat wordt bedoeld met "het einde van de eerste" of "de eerste voleinding"? Adam werd impliciet aangeduid als "de eerste", wat "de eerste mens" betekent in de beschrijving van de gebeurtenissen in de eerste week. De dood van Adam is kan volgens de telling van de Henoch kalender worden voorgesteld op -3070, wat in deze tweede week valt. Voor mij lijkt het waarschijnlijk dat deze profetie ons vertelt dat Adam in de tweede week zal sterven.

Als we naar de tweede vertaling kijken, wordt ons vervolgens verteld dat in dezelfde tweede week een man gered zou worden. Wat betekent dat? Omdat de eerste week iets in het persoonlijke leven van Henoch (zijn geboorte) benadrukte, doet deze tekst dat misschien ook. Henoch werd opgenomen in de Hemel tijdens deze tweede week. Dat lijkt mij de uitleg van een man die wordt gered. Hierdoor komen de voorgestelde betekenissen samen: de eerste patriarch zal sterven, maar de zevende zal worden gered (opgenomen en niet sterven!).

"Aan het einde hiervan zal slechtheid overheersen" Dit vertelt over de goddeloze gevallen engelen die de dochters van mensen tot zich namen en het leven schonken aan reuzen, de Nephilim. Het waren enorme mensen met een kwade geest zonder geweten en veroorzaakten veel slechtheid.

De derde week

Henoch 93:8 "Hierna (de tweede week) aan het einde van de derde week zal een man, als een boom van rechtvaardig oordeel, worden uitgekozen. Zijn nageslacht zal voor eeuwig de boom van rechtvaardigheid vormen."

Hier zien we dat de goddeloosheid van de wereld blijft toenemen totdat het rijp is van ongerechtigheid (volwassen). Dan wordt er een oordeel uitgesproken tegen de zondaars. Wat zou dat kunnen zijn? Dit is de tijdsperiode waarin de Grote Zondvloed plaatsvond (-2342) en die gebeurtenis lijkt zowel de voor de hand liggende als de juiste interpretatie van dit deel van de profetie.

In het bovenstaande citaat is de zin tussen haakjes mijn invoeging. Duidelijk moet worden dat de gebeurtenissen in de derde week komen nadat "slechtheid overheersen en Hij zal het oordeel over de zondaars vellen". In veel uitleggen van de 10 weken profetie wordt de tweede week, en daarmee de man die gered wordt, aan Noach toebedeeld. Echter kan dit niet omdat aan het einde van de tweede week slechtheid zal overheersen, nadat de man gered is. Deze man kan dus niet Noach zijn, maar is Henoch zelf, zoals hiervoor uitgelegd. Al deze uitleggen volgen niet de chronologische volgorde welke Henoch presenteert. In plaats daarvan zien we hier in de derde week de tijdsperiode van de Grote Zondvloed. Wij weten vanuit een simpele rekensom uit Genesis 4 dat dit moet kloppen.

Er zijn boeken geschreven over de olijfboom die Israël vertegenwoordigt (Romeinen 11:16-24). Dan gebeuren er na de zondvloed twee grote gebeurtenissen in Henochs profetie over de uitverkorenen van Yahuah en van het uitverkoren volk. Eerst "zal een man, als een boom van rechtvaardig oordeel worden gekozen" (alternatieve vertalingen zeggen "uitverkoren" (Charles, R.H., The Apocrypha and Pseudepigrapha, (Oxford: Claredon Press, 1913), vol. 2, p. 263, (Enoch 93:5).)) Dat lijkt duidelijk te verwijzen naar Abraham, die in deze periode leefde. Hem werd niet alleen het grote nageslacht van het "uitverkoren volk" beloofd, maar ook dat alle mensen van de aarde door hem gezegend zouden worden (Genesis 12:3). Dan gaat de profetie verder met te zeggen dat uit hem " eeuwig de boom van rechtvaardigheid " zal worden gevormd. Wat hoogstwaarschijnlijk verwijst naar israël (Israël is de nieuwe naam voor zijn kleinzoon Jacob). Een andere vertaling lijkt beter: "een zeker mens zal worden uitverkoren als de plant van rechtvaardig oordeel, en na hem zal een ander verschijnen als de eeuwige plant van gerechtigheid." (Charlesworth, op. cit., p. 74, (Enoch 93:5).)

Deze vertaling beschrijft duidelijker twee mannen, waarbij de tweede wordt geïdentificeerd met de eeuwige boom. Dat klinkt als Abraham en Jacob. Vele malen in de Schrift wordt Israël (Jakob) vergeleken met de heilige olijfboom (Romeinen 11:24, Jacobus 5:3). Omdat Henoch zegt dat deze profetie gaat over de kinderen van gerechtigheid, de uitverkorenen van de wereld en de boom van gerechtigheid, lijkt mij deze betekenis de beste interpretatie van dit vers van de profetie.

De vierde week

Henoch 93:9 "Aan het einde van de vierde week zullen visioenen over de Heilige en Rechtvaardige worden gezien. Dan zal een wet voor alle generaties worden gemaakt en een domein (land) aan hen worden toegewezen........."

Wat zijn de visioenen van de heiligen en rechtvaardigen? Wie zijn de heilige en rechtvaardigen? Betekent dit dat de visioenen aan de heiligen en rechtvaardigen werden gegeven of dat de visioenen over hen gingen? Laten we naar een andere vertaling kijken:

"visioenen van de oude en rechtvaardigen zullen worden gezien" (Ibid., p. 74, (Enoch 93:6).)

Deze vertaling lijkt één vraag te beantwoorden: de visioenen gingen over de "ouden en rechtvaardigen". Mozes leefde en de Exodus vond plaats tijdens deze week. Deze voorspelling lijkt niet te spreken van wonderen zoals de splitsing van de Rode Zee. Wel over Mozes en de aan hem gegeven tien geboden op de berg Sinaï. Bovendien vermeldt de tekst "voor alle generaties", hetgeen betekent dat de Thora is gegeven voor alle mensen en alle generaties, net zoals Abraham alle mensen op aarde zou zegenen.

De betekenis van de laatste zin dat er een heilige woning zou worden bereid voor de rechtvaardigen, lijkt te verwijzen naar het Israël (waarop dit visioen betrekking heeft) dat het Beloofde Land Kanaän binnen gaat. Jozua steekt de Jordaan over, waarbij de priesters met de Ark van het Verbond voorop lopen. Het is niet de Exodus uit slavernij die werd genoemd, maar het binnentreden van een nieuwe woning. Blijkbaar is dit moment vele malen belangrijker dan de uittocht uit Egypte! Merk op dat Mozes en Jozua niet worden genoemd, maar eerder de gebeurtenissen waaraan ze deelnamen.

De vijfde week

De vijfde 728-jarige week loopt van het jaar -1092 tot en met -365. Hier is de profetie voor dat tijdsinterval:

Henoch 93:9 ".............Dan zal aan het einde van de vijfde week het huis van heerlijkheid en heerschappij voor eeuwig gebouwd worden."

De uitdrukking "huis van heerlijkheid" doet onmiddellijk denken aan de Tempel welke David voorbereidde en door Salomo in deze periode werd afgebouwd. Maar nadat ik deze profetie die interpretatie had gegeven, was ik verrast dat David niet werd genoemd. Hij is tenslotte een enorm centraal figuur, daar Yahusha zichzelf de zoon van David noemde.

Een tweede blik riep een vraag op. Er staat een "huis van heerlijkheid en heerschappij". Heerschappij? De tempel lijkt niet op een huis van heerschappij. Bovendien staat er dat het huis "voor altijd zal worden gebouwd". Die tempel werd in brand gestoken, en zelfs nadat hij was herbouwd, lijkt een latere profetie in deze serie duidelijk te stellen dat de tweede tempel zou worden vernietigd.

Dus wat is een huis dat heerschappij zal hebben en voor altijd zal blijven bestaan? Het is niet het huis van David? De koninklijke lijn is door de generaties heen van David uitgegaan, precies zoals Yahuah had beloofd dat het zou gebeuren. Hoe dat precies gebeurde, is een ander verhaal voor een andere artikel, maar het volstaat te zeggen Yahusha werd geboren uit de bloedlijn van David.

De hier voorgestelde interpretatie is dat de profetie een dubbele betekenis heeft, namelijk het voorspellen van zowel het huis van David als het huis van Yahuah. Tempel verwijst naar huis. We hebben al gezien dat er op andere plaatsen in deze profetie dubbele betekenissen worden geïmpliceerd.

De zesde week

De zesde week van 728 jaar loopt van het jaar -364 tot +363. Hier is de profetie voor deze tijdsinterval:

Henoch 93:10-11 "In de zesde week zullen alle (mensen) die dan leven verblind worden. Ieders hart zal verduisterd zijn en wijsheid verachten. Dan zal een man verrijzen. Aan het einde ervan zal het huis van heerschappij met vuur verbrand worden en zal het hele geslacht van rechtvaardigen worden verstrooid."

Deze periode van - 364 tot +364 wordt beschreven als donker, toen mensen wijsheid verachten. Die periode begint nadat alle profeten de Tenach klaar waren met profeteren. Vanaf dat moment tot de eerste komst van de Messias was inderdaad een donkere tijd.

Merk op dat de geboorte van Yahusha in het jaar 0 precies in het midden van dit tijdsinterval ligt. De geboorte van de Messias was een uiterst belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis, maar het belangrijkste moment is bij uitstek de opstanding van Yahusha de Messias. Henoch zegt dat een man zou "verrijzen". Dat zou zeker een verwijzing kunnen zijn naar de opstanding, dat de Mensenzoon inderdaad zou "verrijzen" uit het graf.

Dit lijkt een voorbeeld te zijn van een gangbare praktijk in openbaring om geheimzinnige taal te gebruiken die pas duidelijk wordt nadat de gebeurtenis is vervuld. Het doel van de meeste profetieën lijkt niet te zijn om de nieuwsgierigheid van mensen te bevredigen, maar om achteraf een getuigenis te zijn van Yahuah Zijn voorkennis van het einde vanaf het begin. Het lijdt weinig twijfel dat deze profetie verwijst naar de opstanding van Yahusha de Messias.

"Aan het einde ervan zal het huis van heerschappij met vuur verbrand worden" Dit voorspelt de opkomst het Christendom. Het was in deze periode dat keizer Constantijn de Grote de grondslag legde voor de christelijke fase van het Romeinse Rijk en daarmee de gehele wereld. Het zal de mensheid verblinden voor de waarheid van het Woord van Yahuah. Het was door de vervolging van de volgelingen van de Hebreeuwse Messias in de donkere jaren die volgden, dat door misleiding het ware geloof langzaam werd gecorrumpeerd. De zogenaamde door God aangestelde leiders wilden steeds meer macht en door misleiding ontstond een misplaatst geloof dat tegenwoordig bekend staat als 'christendom'. De misleidende vals doctrines gebouwd op "syncretisme" zou later worden geformaliseerd tijdens het Concilie van Nicea in 325 na Christus. Daarmee deed het Christendom afstand van de Hebreeuwse wortels van het geloof. De Shabbat, Pesach en vele andere door de Thora vastgestelde verordeningen en geboden werden afgeschaft. Het is geen toeval de juist deze Concilie van Nicea "aan het einde" van de zesde week is gehouden.

De zevende week

De zevende week van 728 jaar loopt van het jaar 364 tot 1091. Hier is de profetie voor dat tijdsinterval:

Henoch 93:12. "Hierna zal in de zevende week een verdorven generatie opstaan. Deze generatie zal veel ondernemen en al hun daden zullen verdorven zijn. Aan het einde ervan zullen de geselecteerde rechtvaardigen, die de boom van rechtvaardigheid vormen, uitgekozen worden. Aan hen zal de zevenvoudige wijsheid van heel Zijn schepping worden toevertrouwd."

Dit is het vers dat voor mij nog het meest onduidelijk is. Het is ook de periode waarvan ik waarschijnlijk het minst weet. Wat heb je vastgelegd voor grote evenementen tussen 364-1091 na Yahusha? Koning Alfred de Grote die geletterdheid naar Engeland bracht in de 800 na Chr.? Onthoud dat het antwoord over het uitverkoren volk zou moeten gaan.

Na de heerschappij van Constantijn nam het aantal christenen in het rijk daarom ook toe. Dat leidde in 380 tot het Edict van Thessaloniki (cunctos populos) van de keizers Theodosius I, Gratianus en Valentinianus II. Dat edict bombardeerde het katholieke christendom tot staatsgodsdienst. Ironisch genoeg spreekt het zich uit tegens tegen heidense rituelen. Echte stopte het heidendom hier niet omdat de christelijke leer inmiddels doorspekt geraakt is van heidense doctrines! Dit is naar mijn idee de generatie waarvan hun daden verdorven zijn. De zevenvoudige leer verwijst waarschijnlijk naar de volledige en volmaakte leer die we nog niet hebben.

De achtste week

Henoch 93:13-14 "Dan komt er nog een week, de achtste van rechtvaardigheid. Hierin wordt een zwaard (macht) gegeven om een rechtvaardig oordeel te vellen over alle tegenstanders. Zondaren zullen worden overgeleverd in de handen van de rechtvaardigen. De rechtvaardigen zullen aan het einde ervan op grond van hun rechtvaardigheid een woonplaats toegewezen krijgen. Het huis van de Grote Koning zal worden gevestigd om er eeuwig feest te vieren."

Gedurende deze periode zal er een huis worden gebouwd voor de grote koning "in glorie voor altijd". De Thora (het zwaard) zal hersteld worden. Het herstel van (Geestelijke) Israël is aangebroken.

Johannes 14:2-4 "In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken. En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben. En waar Ik heen ga, weet u, en de weg weet u."

Waarom het huis van de Grote Koning in de achtste week wordt gevestigd wordt duidelijk in de negende week. Waarin de mens de weg naar oprechtheid zoeken. Hetgeen betekent zijn Koninkrijk binnengaan via de weg (de nauwe poort), welke voert naar het eeuwige leven, een eeuwig feest in de aanwezigheid van Yahuah!

De negende week

De negende week van 728 jaar loopt van het jaar 1820 tot 2547.

Henoch 93:14-15 "Hierna zal in de negende week een rechtvaardig oordeel over de hele wereld worden geveld. Al het werk van de boosdoeners zal uit de hele wereld verdwijnen, de wereld zal vernietigd worden en ieder mens zal op zoek gaan naar de weg van oprechtheid "

Dan zal de wereld vernietiging over zich heen krijgen (de grote verdrukking) en vervolgens komt de periode van 1000 jaar vrede. Dat lijkt allemaal nog ver weg, maar omdat Henoch deze profetie in weken van 728 jaar heeft opgedeeld, betekent dit dat dit millennium zich uitspreidt over 2 van die weken.

De volgende toevoeging is interessant. Daarin staat dat alle mannen "op zoek gaan" naar de "weg van oprechtheid", dat veel lijkt op het "rechte en smalle pad". Wat betekent "op zoek gaan"? Hier kan het helpen om naar een andere vertaling te kijken:

"alle mensen zullen hun blik richten op het pad van gerechtigheid" (Charlesworth, op. cit., p. 73, (Enoch 91:14))

Dat verduidelijkt de betekenis dat alle mensen naar het pad kijken. We worden de weg naar eeuwig leven te volgen. Wij dienen daarvoor Zijn Koninkrijk binnen te gaan door de nauwe poort, ofwel het smalle pad.

Mattheüs 7:13-14 “Gaat (het Koninkrijk) binnen door de nauwe poort (van Pesach, ); want de weg die naar de ondergang voert (Godslastering waarover het oordeel zal vallen) is wijd en breed, en velen zijn er die hem inslaan. Hoe nauw toch is de poort en hoe smal de weg (Volgen van de THora welke wij moeten zoeken in waarheid) die voert naar het leven (dit is eeuwig leven, dat ze U kennen de Enige God (Yahuah)… Johannes 17:3), en weinigen zijn er die hem vinden.”

De tiende week

De tiende en laatste week van 728 jaar loopt van het jaar 2548 tot en met 3275. Hier is de profetie voor dat tijdsinterval:

Henoch 93:16-17 "Dan zal, op de zevende dag van de tiende week , er een eeuwig oordeel plaatsvinden, dit zal over de wachters (engelen) worden uitgesproken. Een ruime eeuwige hemel zal te midden van de engelen ontstaan. De voormalige hemel zal verdwijnen en voorbijgaan, een nieuwe hemel zal verschijnen en alle hemelse krachten zullen met een zevenvoudige kracht voor eeuwig stralen........"

Hier wordt weer de exacte dag van de week wordt gegeven. Het is niet verwonderlijk dat het op de laatste dag valt, omdat het oordeel soms de laatste dag wordt genoemd. De laatste 104-jarige dag van de 728-jarige week begint in 3172. Dus, volgens mijn interpretatie van het boek, voorspelt Henoch dat het Laatste Oordeel zal plaatsvinden in het interval van 3172 tot 3275 na Chr.

De verwijzing "er een eeuwig oordeel plaatsvinden, dit zal over de wachters (engelen) worden uitgesproken" verwijst naar het Grote Oordeel.

Openbaring 20:11 "En ik zag een grote witte troon, en Hem Die daarop zat. Voor Zijn aangezicht vluchtten de aarde en de hemel weg, zodat er geen plaats meer voor hen te vinden was. En ik zag de doden, klein en groot, voor Yahuah staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, overeenkomstig hun werken. En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken. En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood. En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen."

De passage "De voormalige hemel zal verdwijnen en voorbijgaan, een nieuwe hemel zal verschijnen en alle hemelse krachten zullen met een zevenvoudige kracht voor eeuwig stralen........" maakt duidelijk dat er nieuwe hemel zal komen omdat de oude voorbij zal gaan, zoals beschreven in Openbaring 21:1.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van Yahuah uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is. En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en Yahuah Zelf zal bij hen zijn en hun Elohim zijn. En Yahuah zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar. En Hij zei tegen mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Wie dorst heeft, zal Ik voor niets te drinken geven uit de bron van het water des levens. Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn. Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.

Vele weken

Henoch 93:17-18 "Hierna zullen er opnieuw vele weken zijn, die zullen bestaan uit louter goedheid en heiligheid. Zonde zal voor eeuwig en altijd niet meer worden genoemd."

Dit verwijst naar de eeuwige vrede welke zal zijn in het Nieuwe Jerusalem.

Openbaring 21:10,22-26 "En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en liet mij de grote stad zien, het heilige Jeruzalem, dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan. ..... Ik zag geen tempel in haar, want Yahuah, de almachtige Elohim, is haar tempel, en het Lam. En de stad heeft de zon en de maan niet nodig om haar te beschijnen, want de heerlijkheid van Elohim verlicht haar, en het Lam is haar lamp. En de naties die zalig worden, zullen in haar licht wandelen, en de koningen van de aarde brengen hun heerlijkheid en eer erin. En haar poorten zullen overdag nooit gesloten worden, want daar zal geen nacht zijn. En zij zullen de heerlijkheid en de eer van de naties daarin brengen."


Conclusie

Het is een pittige passage om te lezen, maar met boeken als Openbaring in context kunnen we begrijpen wat hier feitelijk bedoeld wordt. Toen Henoch begon voor te lezen in de Hemelse Boekrol, omschreef hij de zevende generatie vanaf Adam. Daarna openbaarde hij de tijd het Chistendom welke als een "verdorven generatie" wordt omschreven. Daarna wordt de terugkeer van de Messias geopenbaard, waarna het 1000 jaar vrede zal zijn. Met daarna de korte terugkeer van Satan, met als slot Yahuah Zijn Grote Oordeel. Daarna zijn er 'vele weken' die bestaan uit "louter goedheid en heiligheid".

Dit raamwerk voor het interpreteren van de 10 weken profetie in het Boek van Henoch, wordt voorgesteld op basis van gelijke lengte "weken" van 728 Henoch jaren. Het beginnend in 4005 voor Christus. De jaren zijn bepaald met behulp van de Henoch Kalender beschreven in hetzelfde boek. Ik heb de profetie naar eer en geweten vers voor vers geanalyseerd en lijkt heel goed in dit door Henoch gestelde kader te passen. De resultaten zijn als volgt:

Het is niet bewezen dat de voorgestelde intervallen correct zijn; er zijn waarschijnlijk veel schema's die vergelijkbare resultaten kunnen opleveren. Aan de andere kant is er niet veel speelruimte omdat sommige gebeurtenissen, zoals de geboorte van Henoch, heel dicht bij de grenslijnen van het gestelde tijdskaders liggen. De geboorte van Yahusha valt precies in het midden van de zesde week. Astronomische notatie (-4004) in plaats van v Chr. -notatie (4005 v. Chr.) wordt gebruikt om de jaren in bovenstaande figuur aan te duiden. Dit om de chiastische symmetrie van de jaren ten opzichte van Zijn geboorte te benadrukken. Daarom is men van mening dat deze interpretatie de moeite waard is om te overweging en ook om de profetie onder de aandacht te brengen bij degenen die er niet bekend mee zijn.