Verlangen naar transformatie en verandering van denken

Publicatie: oktober 2022

Inleiding

Ik zit al een paar jaar in het proces veranderen. U kent het wel; dat Yahuah diep in u bezig is en alles overhoop lijkt te halen. Lees: aan het helen en vrijmaken is zodat je krachtiger dan ooit zal zijn.


Van nature ben ik erg doelgericht. Ik ben een aanpakker en ik houd van zo snel mogelijk resultaat. Daarom frustreerde het me heel erg dat ik in sommige dingen na een paar jaar nog steeds geen verandering zag. Bijvoorbeeld in mijn gezondheid, omstandigheden, mijn denken of mijn gevoel. We lezen vaak “laat je verleden los”, of “laat je verleden niet je toekomst bepalen”. Vaak wordt dit in kringen van gelovigen bevestigd met teksten als “Zo is dan wie in de Messias is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen” (2 Korinthe 5:17). Of sterker nog Lucas 6:37 “laat los en gij zult losgelaten worden”.


Hoe kan dat nu zo moeilijk zijn? Ik doe toch zo mijn best om naar Zijn Thora te leven? Dit heeft mij jaren gefrustreerd, ik heb geprobeerd mijn jeugd en de gebeurtenissen daarin de negeren, ze bestonden toch niet meer? Ik was toch een nieuwe schepping? Ik moest ze toch loslaten. Maar werkt dat wel zo, is dat wat de schrift bedoeld? Omdat het loslaten van je verleden en het veranderen van denken (lees geloof) hierover en proces is. Het is niet loslaten en doorgaan. Er is namelijk een duidelijke reden dat problemen van volwassenen vaak te herleiden zijn naar hun jeugd. In je jeugd heeft overtuigingen gevormd die vandaag de dag effect op u hebben:


1. De overtuiging die je hebt over jezelf: Je jeugd gaf jou een gevoel van wie je bent als persoon. De communicatieboodschappen die hebt ontvangen van je ouders, broers en zussen, ouders en vriendjes hebben je iets over jezelf geleerd. Deze ervaringen hebben je geholpen om te beslissen of je aardig, slim, sociaal of verlegen was. Ook hebben deze ervaringen jou gevormd in je huidige keuzes en interacties met mensen.

2. De overtuigingen die je hebt over anderen: Je jeugd heeft je ook veel over andere mensen geleerd. Zijn mensen goed of slecht? Helpen mensen anderen of doen ze anderen bewust pijn? Als jij een liefdevolle jeugd hebt gehad dan heb je waarschijnlijk geleerd dat je anderen kunt vertrouwen en dat het goed is om anderen te helpen. Maar als de mensen in je jeugd niet zo aardig waren dan heb je waarschijnlijk geleerd dat mensen je pijn doen of je zelfs zullen misbruiken.

3. De overtuigingen die je hebt over de wereld: Kinderen die opgroeien in een veilige omgeving geloven dat de wereld een relatief veilige plek is. Ze hebben zin in hun toekomst in een vredevolle wereld. Kinderen die harde en onvoorspelbare dingen hebben meegemaakt geloven dat de wereld een harde plek is waarin je moet worstelen om te kunnen overleven.


Deze overtuigingen zijn uiteindelijk onze waarheden geworden. Wanneer je gelooft dat iets de waarheid is dan ga je op zoek naar bewijs om deze waarheid te ondersteunen. En met elk stukje bewijs wordt jouw geloof versterkt. Als jij bent opgegroeid met het geloof dat je niet slim genoeg was om te studeren dan zul je elke fout die je maakt zien als bewijs dat je niet slim genoeg bent. Wanneer je zo nu en dan wel een goed cijfer haalt dan zie je dit als geluk en niet als bewijs dat je slim bent. Je kunt je niet eens voorstellen dat jouw overtuigingen niet kloppen, vooral omdat de bewijzen hier ook nog eens voor zijn.


Deze overtuigingen hebben invloed op je gedrag: als je gelooft dat je niet slim genoeg bent dan zul je minder de neiging hebben om je best te doen op school. Als je gelooft dat mensen je niet aardig vinden, dan zul je meer moeite hebben met het maken van vrienden. Wanneer je geen oogcontact maakt of mensen niet op een vriendelijke manier begroet dan zul je het lastig vinden om hechte relaties te ontwikkelen. En deze relatie ‘moeilijkheden’ zullen ervoor zorgen dat jouw geloof, dat je niet leuk genoeg bent, wordt versterkt.


Dan heb ik nog niet eens gesproken over het begrip jeugdtrauma. Een jeugdtrauma (of meerdere trauma’s) leidt niet alleen tot gedrag omdat het gevormd heeft, maar ook tot ‘emotionele littekens’. Mensen die in hun jeugd zijn misbruikt of verwaarloosd kampen later vaker met depressie en angst. We hebben dus een oplossing nodig, want de mens kan dit niet alleen of zelfstandig oplossen.


Maar hoe verander je deze overtuigingen of herstellen we van onze littekens? Veel volwassen overwinnen hun lastige kindertijd, maar bij anderen blijft hun moeilijke jeugd ze achtervolgen. Hierdoor worstelen ze met hun zelfbeeld, maar gelukkig kun je jouw jeugd wel loslaten. De sleutel hiervoor is transformatie!


Laten we daarom naar de Schrift kijken, het staat er zo simpel geschreven: wordt veranderd door de vernieuwing van je denken (Romeinen 12:2). Oké, ik moet mijn denken dus vullen met Yahuah Zijn waarheid, Zijn Thora en Zijn door de profeten geopenbaarde beloftes. Maar dit deed ik toch? Ik geloof toch wel wat de Thora leert? Ik stem er toch mee in? Waarom gaat het dan zo langzaam of werkt het niet? Ik kwam erachter dat ik wel geloof met mijn verstand, maar geloof ik het ook echt van binnenuit? Geloven mijn emoties en mijn hele zijn het ook? Zijn die helemaal één met Yahuah Zijn beloftes? Je kunt niet iets doen of zijn waarvan je niet gelooft dat je het ook daadwerkelijk bent. Je emoties volgen immers wat je écht gelooft! Dat is precies hoe de geloofsovertuigingen uit je jeugd je gevormd heeft.


De Schrift geeft ons de belofte dat de Waarheid ons vrij maakt: Johannes 8:32 ”Gij zal de waarheid verstaan en de waarheid zal je vrij maken”. We moeten dus gaan gelovigen in de waarheid. Wat is de waarheid over mijzelf, over mijn situatie, over Yahuah? Kortom we moeten ons denken vernieuwen of beter transformeren. Om dit begrip toe te kunnen passen in ons leven wil ik dit onderwerp in dit artikel uitvoerig uitwerken. Je verleden simpel loslaten gaat niet zonder een nieuw geloof. Dat soort simple quotes zijn een leugen! Genoeg inleiding, laten we naar de inhoud van transformatie kijken.


Transformatie

Transformatie is een veel over het hoofd gezien Schriftuurlijk concept. Het thema is als een rode draad door zowel het Oude als het Nieuwe Testament geweven. De realiteit van transformatie is alomtegenwoordig in de Schrift omdat het een essentieel onderdeel is van Yahuah Zijn verlossing!


Als we transformatie niet Schriftuurlijk begrijpen, lopen we het risico deze belangrijke realiteit in ons leven te missen of onjuist te te passen. Door ons streven naar transformerende opwekking te wortelen in de openbaring van de Schrift, worden we in staat gesteld om Yahuah zijn verlossende beeld te zien, Zijn eeuwige wegen te begrijpen en ons voor te bereiden op duurzame resultaten op de lange termijn.


Yahuah Zijn Thora en profeten zijn een ware en betrouwbare openbaring, die openbaart wie Yahuah is in Zijn aard, karakter en bedoelingen. Yahuah openbaarde Zijn hart en natuur toen Hij de 2 stammen Juda en Benjamin, die 70 jaar in ballingschap gingen vanwege hun zonden en de zonden van hun voorvaderen, verzekerde in Jeremia 29:11“Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt Yahuah. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.” Deze reis van transformatie was een reis naar Yahuah Zijn eigen hart en naar Zijn verlossende doeleinden en plannen voor de mensheid die al in de Schrift zijn geopenbaard.


We moeten voorzichtig zijn als we transformatie observeren, niet alleen om geïnspireerd te worden door het transformerende bewijs, maar ook om Yahuah en Zijn wegen te ontdekken. Dan zullen onze harten Yahuah Zelf zoeken, niet alleen de bevrijding en zegeningen die Hij brengt. Wij moeten altijd Yahuah, Zijn Koninkrijk en gerechtigheid eerst zoeken: Mattheüs 6:33 “Maar zoek eerst het Koninkrijk van Yahuah en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.”


Achter Yahuah "daden" zijn altijd Zijn "wegen" die Zijn karakter en wijsheid openbaren. Godvruchtige leiders in de Schrift waren in staat om Yahuah Zijn volk te leiden omdat ze Yahuah kenden en Zijn wegen begrepen. Laten we, terwijl we Yahuah Zijn hart zoeken voor transformatie en bevrijding van onze jeugd overtuigingen, zoals Mozes uitroepen: "Maak ons ​​Uw wegen bekend, o Yahuah!" (Psalm 103:7)


Om concept transformatie goed uit te leggen wil ik een goed voorbeeld in de Thora bestuderen. Vaak wordt ons het voorbeeld van de rups en de vlinder voorgeschoteld, Maar ik denk dat de Thora ons een beter begrip van transformatie kan geven dan een kinderlijke voorstelling van transformatie. Hoewel de natuurlijk die door Yahuah geschapen is ons vele dingen kan leren. Jazeker de rups en de vlinder zijn een beeld van Transformatie, echter laat de Thora ons meer detail zien.


Verandering en metamorphose in context

Wat betekent veranderen voor ons wanneer we op veranderingen van onze oude naar nieuwe natuur focussen, ofwel van goddeloze (brede pad) naar gelovige (smalle pad). We kunnen uit Romeinen 12:2 opmaken dat transformatie zowel verandering of vernieuwing van een leven kan betekenen: "verandering of vernieuwing van een leven dat niet langer overeenkomt met de wegen van de wereld naar een leven dat Yahuah behaagt" wil ik hier dieper op ingaan. De mens houdt in basis vaak niet van veranderingen, want dat maakt hem of haar onzeker. Toch zoeken mensen naar verandering, want stel je voor dat altijd alles hetzelfde bleef. Deze dubbelzinnigheid hoort bij mensen. Verandering van spijs doet eten. Een nieuwe ervaring is immers stimulerend. Maar als iemand veranderlijk als het weer wordt genoemd, is dat nadrukkelijk geen compliment. stilstand is achteruitgang, geldt weer wel als een bewijs van kracht om niet stil te staan, maar open te blijven staan voor veranderende vernieuwingen.. Kennelijk heeft de houding ten opzichte van verandering te maken met controle. Zolang veranderingen beheersbaar lijken, zijn we positief gestemd. Dan is het vooruitgang. Maar als anderen ze ons opleggen, worden we er ongelukkig van. Van baan veranderen is een waagstuk voor de een en een welkom nieuw begin voor een ander.


In de Schrift kunnen we ook deze verschillende kanten van verandering terugvinden. Veranderingen zullen plaatsvinden, zolang de geschiedenis verder gaat. Want de schepping en de mensen zijn onderweg naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en tot zolang zal er steeds verandering zijn. Soms vooruitgang, soms problemen die door menselijk gedrag worden opgeroepen, maar ook altijd weer nieuwe ruimte die wij van Yahuah uit genade ontvangen. Veranderingen zijn een verbetering als ze samenhangen met bijvoorbeeld meer medische kennis, of rechtvaardiger verhoudingen in de samenleving. Maar ook is er sprake van verandering die mensen zichzelf en elkaar aandoen. Verandering uit onrust en stress, omdat alles beter moet en sneller. Of verandering uit de behoefte om grenzen te verkennen, omdat mensen zich in een positie van onafhankelijkheid of onverschilligheid willen manoeuvreren tegenover Yahuah en hun medeschepselen. Daarom stelt de Schrift steeds weer de vraag naar de veranderlijkheid van de mens: niet alleen in een richting van Yahuah af (zonde tegen de Thora), maar ook naar Yahuah toe (bekering van zonde en Zijn smalle weg kiezen).


Laten we eens naar de woorden kijken welke we voor verandering in de Schrift tegenkomen. De Tenach (Het Oude Testament) kent een aantal werkwoorden voor veranderen. Bij het werkwoord ‘moer’ ligt de nadruk op veranderen als vervangen (Psalm 106:20): hoe kan het dat Israël van goden veranderde? Daarnaast is er sprake van veranderen, als iets wordt omgezet in iets anders: ‘hafach’. Water veranderde in bloed, bij de plagen in Egypte (Exodus 7:15). Maar ook kan rouw overgaan in vreugde, aldus de woorden van Yahuah in Jeremia 31:13, wanneer Israël terugkeert uit ballingschap naar Sion. Veranderen van richting (‘sjoev’) is een thema dat regelmatig wordt genoemd. Het is omkeer in beide betekenissen van het woord: terugkeer uit ballingschap en bekering, verandering van leefwijze (Deuteronomium 30:1-3). In de omgang van Yahuah en Israël komt er altijd weer de indringende vraag op: verandert Yahuah Zijn handelen? Kan Yahuah fundamenteel veranderen (‘sjana’) in zijn omgang met mensen? De psalmen noemen soms met schrik die mogelijkheid dat zijn handelen (rechterhand - Psalm. 77:11) zeker kan veranden. Zijn handelen kan dus duidelijk veranderen, wanneer de mens het verbond met zijn Schepper breekt, als persoon echter kan Yahuah niet veranderen (Maleachi 3:6, Psalmen 102:27). Hij niet zondigen (1 Petrus 2:22; Hebreeën 4:15) want is rechtvaardig en kan ook niet sterven.


Het Nieuwe Testament toont dezelfde verscheidenheid in woordenschat. De Griekse woorden worden gebruikt in een tweetal betekenisvelden. Er is sprake van veranderen in de betekenis van ruilen, vervangen door iets anders. En er is sprake van veranderen als omvormen, een andere gestalte aannemen (metamorphose). Bij het eerste betekenisveld ‘vervangen’ hoort het werkwoord ‘allassein’. Het inruilen van de oude tradities door nieuwe, is het heftige verwijt van de joodse leiders aan Stefanus (Handelingen 6:14). Nog sterker is het naamwoord ‘paralla-gè’ in Jakobus 1:17. Wat gelovigen ook overkomt, er is geen sprake van een fundamentele verandering in Yahuah als identiteit. Hij houdt vast aan zijn besluit om hen die in Yahusha geloven tot de eersten van zijn nieuwe schepping te maken. Hierbij past ook het naamwoord ‘metathesis’ dat in de Hebreeënbrief wordt gebruikt om aan te geven hoezeer door de dood en opstanding van Yahuah de relatie van mensen is veranderd. De brief spreekt over verandering van priesterschap: door Yahusha Zijn dood mogen mensen hoopvol voor Yahuah staan (Hebreeën 7:12, 19). Bij de nieuwe situatie na Yahusha Zijn opstanding hoort ook de belofte van een verandering van Yahuah Zijn schepping: van voorlopig en eindig naar blijvend (Hebreeën 12:27).


Het tweede betekenisveld, veranderen in de zin van ‘omvormen’, een andere gestalte aannemen, wordt aangegeven door werkwoorden die beginnen met het element ‘meta’. Bijvoorbeeld het werkwoord metastrephein dat de grote omwenteling aangeeft aan het eind van de geschiedenis: de zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed. Het is het kosmische signaal dat het einde van deze tijd zal inluiden (Handelingen 2:20), waarin hij deze dingen aanhaalt uit de profetie van Joël en Jesaja (Joël 3:4 en vergelijkbare teksten, zoals Jesaja 13:10). Een ander werkwoord voor veranderen, een andere gestalte aannemen, is ‘metamorphousthai’. Het wordt gebruikt in Filippenzen 2:6-11 om aan te geven, hoezeer de Messias Zijn komst onder de mensen betekende.. Niet een vermomming, niet iemand die de menselijke gestalte van Yahuah speelt, maar een bewust gekozen gestalte: die van een mens (geen God) als de knecht en Pesachlam. Dat is het tegengestelde van een ander werkwoord uit hetzelfde betekenisveld van verandering: ‘metaschèmatidzein’: veranderen van vorm, in de zin van zich anders presenteren. Paulus gebruikt dit werkwoord om de gelovigen van Korinte te waarschuwen zich niet anders voor te doen dan wat zij zijn: we zijn allemaal mensen die de Messias hebben ontvangen (1 Korinthe 4:6). Niemand beschikt over een ander of een diepzinnige boodschap dan andere gelovigen. Je kunt wel doen alsof, maar het is schijn. Wij leven allemaal van hetzelfde geschenk.


Laten we hiervan de betekenis in context plaatsen. In de Tenach verandert Yahuah Zijn schepping. Dat Yahuah veranderingen tot stand brengt, is in de Tenach een gegeven. Yahuah verandert mensen, Hij verandert zelfs de natuur om zijn volk en zijn toekomst en ruimte te geven. Zo wordt het bezongen in de psalmen, in herinnering aan de grote daden van Yahuah bij de uittocht uit Egypte. Hij veranderde de zee in het droge (Psalm 66:6). Hij veranderde de rots in een waterreservoir (Psalm 114:8). Dit zijn woorden uit de lofzang van Israël, waarin de verhalen van de tocht door de woestijn op een lijn staan met actuele redenen om Yahuah Zijn Naam te prijzen. Hij deed ons herleven (Psalm 66:9), Hij laat ons ook nu lofzingen (Psalm 66:17). Het is een ervaring die zowel in de psalmen als door de profeten wordt genoemd. Als mensen zich onverschillig gedragen of zichzelf als onaantastbaar beschouwen, gaat de omgang van Yahuah en mensen stuk en dan gaat het leven stuk (Psalm 30:7). Dan lijkt het alsof Yahuah verandert en Zich schuil houdt (vs. 8). Maar zijn aandacht is niet veranderd (zijn identiteit verandert nooit, al kan zijn handelen daarop lijken), Hij ziet uit naar verandering. Ik smeekte om genade, zegt de psalm (vs. 9). En dan: U hebt mijn rouwklacht veranderd in een reidans (vs. 12). Dat geldt niet voor een enkel mens alleen. In de palmen kan men op die manier zingen, omdat Israël als volk het ook zo heeft meegemaakt. De verwoesting van Jeruzalem en de ballingschap van Juda was godverlatenheid, een zware verwonding als gevolg van onrecht en zonde (Jeremia 30:12). Dit was Yahuah zijn handelen in het verbond met Israël, maar een ding is niet veranderd: Zijn persoonlijkheid, Ik heb jullie liefgehad met een eeuwige liefde (Jeremia 31:3). Daarom is er verandering: Ik verander hun rouw in vreugde (vs. 13).


Yahuah Zijn handelen kan dus veranderen ten aanzien van de mensen (let op altijd door handelen van de mens zelf, zij breken de Thora of het verbond), om zo Zichzelf te kunnen blijven, de Elohim van Israël (Hosea 11:8). Toch kunnen we daar geen systeem van maken, want voor Yahuah Zijn allesomvattendheid is geen formule. Israël zal steeds Yahuah tegenkomen als iemand die niet onaangedaan is. Dat betekent dat Hij kan ophouden met het verdragen van onrecht en zonde en met het oproepen tot verandering. Dan kan Hij zelfs de rol van vijand op Zich nemen. Hij veranderde in een vijand (Jesaja 63:10). Een tegenstander, maar wel een tegenstander die Zich altijd laat aanroepen (Jesaja 64:7-12). Hij verandert, om heel te houden (Jesaja 65:15). Dat blijft zo. Het klinkt een beetje cynisch, als Yahuah zegt: Ik ben niet veranderd, maar jullie zijn ook niet veranderd (Maleachi 3:6), namelijk nog steeds niet bereid Mij te volgen. Maar de tekst zegt dan: Ik blijf zoeken, hoe Ik jullie kan zegenen. Toets Mij toch door mijn instructies uit te voeren, dan kan Ik zegenen (vs. 10-11).


In het Nieuwe Testament leren zijn de teksten over de verandering van gestalte het meest fundamenteel. We lezen bij wijze van terugblik en vooruitblik over de verandering van de Messias Zijn gestalte (Marcus 9:2 en Mattheüs 17:2) bij zijn ontmoeting met Mozes en de profeet Elia, op de berg. We lezen over Yahusha die de gestalte van een knecht aanvaardde terwijl hij (Filippenzen 2:6-11). Hier is het woord morphe dat verwijst naar uiterlijk voorkomen of vertoning. Messias Yahushua was in het uiterlijke een voorkomen van Yahuah, zozeer dat hij zei: ‘Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien’. Messias deed namelijk altijd Yahuah Zijn wil volkomen, en vertegenwoordigde en representeerde zijn Vader perfect, op elke manier. Zoals de rest van ons was Messias volledig mens en had een uiterlijke vorm (morphe) van een mens. Maar doordat hij de wil van Vader volkomen deed en godvruchtig gedrag vertoonde had hij het uiterlijke “voorkomen” (morphe) van Yahuah ook. Maar ook veranderde zijn vertoning (schema), regelmatig, net als bij ons. Dus kan in Filippenzen 2:8 schema synoniem gebruikt worden met morphe, of het kan nadruk leggen op het feit dat de vertoning dat Messias had als menselijk wezen veranderlijk was. De verwoording in Filippenzen 2:6-8 stelt ons niet een Godmens voor, met wie niemand van ons zich kan identificeren. Maar het stelt ons een mens zoals wij voor, die groeien en oud worden, maar wel één die zich volmaakt op Yahuah richtte in elke gedachte en daad zodat hij de Vader perfect representeerde.


Door zijn gehoorzaamheid tot in de dood en door de hoge status als Heer van hemel en aarde die hij daarna ontving, is het niet langer vruchteloos wanneer wij ons inspannen onze verandering tot zijn navolgers vast te houden (vs. 16). Wie Yahuah heeft aanvaard, is burger van Yahuah Zijn rijk, schrijft Paulus. Van Hem verwachten wij dat Hij komt en ons ook definitief verandert: ons dezelfde gestalte geeft als zijn gestalte van goddelijke heerlijkheid (Filippenzen 3:21). Wie van ons weet wat je je daarbij moet voorstellen? Maar het betekent ten minste één ding: als Yahusha terugkomt is een er ‘verandering van ons lichaam’, onze hele bestaanswijze. Om al deze dingen kan Paulus al veel verwachten van veranderingen in het dagelijkse leven van gelovigen. Wie door het deze waarheid over de Messias is aangeraakt, zal zijn leven en zijn denken veranderen (Romeinen 12:2). Bekering door de Messias is een verandering die nieuwe mensen van ons maakt, eerst nieuw geboren worden uit de Geest, bij de wederkomst ontvangen we ook nieuwe lichamen. Dit is een verandering die vrijheid weerspiegelt, welke zelfs de glorie van Yahuah (2 Korinthe 3:18) zichtbaar maakt.


De kern is dat verandering een woord is dat Yahuah Zijn optreden in de wereld aangeeft. Bevrijdende veranderingen, zoals bij de uittocht uit Egypte, om zijn volk te redden van slavernij. Verandering kan ook voelbaar zijn in Yahuah Zijn reactie op menselijk daden. Profeten, psalmdichters en apostelen spreken daar steeds over. Soms is dat de ervaring dat Yahuah Zich verbergt, dat Yahuah zelfs een tegenstander wordt. Maar daarna is er ook de ervaring dat Yahuah Zich weer naar mensen keert en hen vernieuwt. Veranderen is Yahuah Zijn manier om ten opzichte van ons dezelfde te blijven. Hij gaf ons zijn Messias als perfect Pesachlam als uitweg voor de tweede dood.. Zo is Yahuah begonnen mensen te veranderen tot een nieuwe bestaanswijze in Zijn glorie. Verandering is niet verbetering, maar voltooiing. Verandering is niet straks, zij is al onderweg. Laten we daarom na dit contextuele deel van dit artikel, kijken naar wat Paulus ons over transformatie wilde leren. Wat voor ons belangrijk is om zeker te onthouden is dat wij volgelingen van de Messias zijn. Wij zijn Zijn leerlingen, Hij is ons voorbeeld. Hij was volledig mens en had een uiterlijke vorm (morphe) van een mens. Maar doordat hij de wil (Thora) van Vader volkomen deed en godvruchtig gedrag vertoonde had hij het uiterlijke “voorkomen” (morphe) van Yahuah. Dat is ook voor het voorbeeld, onze metamorphose heeft dus alles te doen met een heilig en godvruchtig leven. Wij dienen onze levens te spiegel aan dat van de mens Yahusha de Messias. Ik zal later laten zien dat het proces van verandering dan ook ‘heiliging’ betekent.


De les van Paulus over transformatie

Wie kan ons meer leren over verandering en transformatie dan Paulus? Hij was een kenner van de Thora en begreep het proces als geen ander. Laat mij daarom zijn lessen over transformatie als uitgangspunt nemen voor dit artikel over transformatie. Daarbij beleeft de apostel Paulus beleefde een dramatisch verhaal van radicale transformatie. Hij vervolgde actief gelovigen in de Messias (Nazareners, NIET christenen) tot de Messias hem ontmoette op de weg naar Damascus (Handelingen 9). Daar werd op de weg naar Damascus vond de start van transformatie plaats in het het leven van Paulus. Vanaf dat moment pleitte hij net zo ijverig voor het de Messias als hij in het verleden volgers van de Messias had vervolgd.


Paulus weet uit eigen ervaring duidelijk iets over Geestelijke transformatie. Paulus schreef Romeinen 12:1-2 en leerde ons vanuit zijn ervaring van transformatie.


Duidelijk wordt dat voor Paulus transformatie betekent: "verandering of vernieuwing van een leven dat niet langer overeenkomt met de wegen van de wereld naar een leven dat Yahuah behaagt" (Romeinen 12:2). Dit wordt bereikt door de vernieuwing van onze geest, een innerlijke spirituele transformatie die zich zal manifesteren in uiterlijke acties. Paulus presenteert het getransformeerde leven in de Messias zoals aangetoond door ons "vrucht dragen in elk goed werk [en] groeien in de kennis van Yahuah" (Kolossenzen 1:10). Transformatie houdt in dat degenen die eens ver van Yahuah waren, door het bloed van Messias tot Hem "naast" worden getrokken (Efeziërs 2:13).


Bovendien wordt het bewijs van transformatie volgens Paulus in ons gezien in de manier waarop we in toenemende mate de gelijkenis en heerlijkheid van de Messias weerspiegelen (2 Korintiërs 3:18). Want zoals Paulus schrijft: “U wordt echter niet beheerst door de zondige natuur, maar door de Geest, als de Geest van Yahuah in u woont. En als iemand de Geest van de Messias niet heeft, is hij niet van de Messias” (Romeinen 8:9). Om als kinderen van Yahuah te worden beschouwd, moeten we geleid worden door de Geest van Yahuah. En het is door de kracht van Yahuah Zijn Geest dat wij van de Messias Zijn, de weg bewandelen welke hij ook gewandeld heeft in onderwerping aan Yahuah Zijn Geest. Het veranderde leven weerspiegelt de houding van Paulus: “Ik ben met de Messias gekruisigd en ik leef niet meer, maar de Messias leeft in mij. Het leven dat ik in het lichaam leef, leef ik door het geloof in de Zoon van Yahuah (dus niet Yahuah Zelf in het vlees), die mij heeft liefgehad en zichzelf voor mij heeft gegeven” (Galaten 2:20).


Deze kracht van transformatie komt uit één bron. Paulus schreef: "Want de boodschap van het evangelie (van het Pesach Lam Yahusha dat geslacht is) is dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor ons die gered worden is het de kracht van Yahuah" (1 Korinthe 1:18). Toen hij over Yahusha sprak, verklaarde de apostel Petrus, bekrachtigd door de Heilige Geest, vrijmoedig deze waarheid: "Verlossing wordt in niemand anders gevonden, want er is onder de hemel (in de hemelse boekrol beschreven) geen andere naam aan de mensen gegeven waardoor wij gered moeten worden" (Handelingen 4 :12).


Door Yahusha te volgen en hem te accepteren als ware Messias leren we “je oude zelf af te leggen, dat tot je vroegere manier van leven behoort en verdorven is door bedrieglijke verlangens, en vernieuwd te worden in de geest van je geest, en het nieuwe zelf aan te , geschapen naar de gelijkenis van Yahuah in ware gerechtigheid en heiligheid” (Efeze 4:22-24). Deze boodschap laat gaat om overgave aan de Geest van Yahuah en niet aan het vlees “Want als je naar de zondige natuur leeft, zul je sterven; maar indien u door de Geest de wandaden van het lichaam ter dood brengt, zult u leven, want zij die door de Geest van Yahuah worden geleid, zijn zonen van Yahuah” (Romeinen 8:13-14).


Vlak voordat hij stierf, gaf de apostel Petrus ons specifieke instructies over hoe we ons getransformeerde leven moeten leiden: "Zijn goddelijke kracht heeft ons alles gegeven wat we nodig hebben voor leven en godsvrucht ... want als je deze dingen doet, zul je nooit vallen, en u zult een rijk welkom ontvangen in het eeuwige koninkrijk van Yahuah en (niet dezelfde persoon) Heiland Yahusha de Messias” (2 Petrus 1:3-11).


Oude en nieuwe natuur transformeren

In de inleiding heb ik al aangehaald dat het proces van verandering niet zo eenvoudig is als vaak wordt gepredikt. Het is niet simpel je verleden vergeten en al helemaal niet als je bent gevormd door een trauma. Veranderen is een proces, een Geest geleid proces waarin onze rol is overgave aan Yahuah, kortweg gezegd heiliging.


Hoe zal echter het karakter, dat wat wij leren van onze Messias, daadwerkelijk zichtbaar in ons worden? Zodat ook wij in ons uiterlijke “voorkomen” (morphe) naar het voorbeeld van de Messias een heilig en godvruchtig leven tonen. Hoe vormen we een leven waarmee we Yahuah Zijn wil op aarde tonen, Hem vertrouwen en onze oude natuur verdwijnt? Hoe kan ons uiterlijke “voorkomen” (morphe) veranderen zelfs al hebben we last van slecht jeugdervaringen of erger nog een jeugdtrauma?


Verandering en groei van een gelovige vindt ongemerkt plaats als je dicht bij de Messias leeft, ofwel doet wat je van Hem geleerd hebt. Vertrouw daarbij op de vernieuwende kracht van de Geest in alle situaties van je leven. Paulus schreef in dit verband: "... blijft ... uw behoudenis bewerken met vreze en beven." (Filippenzen 2:12, NBG1951) en "... werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven." (Filippenzen 2:12, HSV2010). Hier kunnen we overigens door de woorden 'behoudenis' of 'zaligheid' gemakkelijk op het verkeerde been gezet, alsof je door eigen inspanning je eeuwige behoud zou moeten verdienen. Wat bedoeld wordt is: leef vanuit ontzag voor Yahuah Zijn wil, stel jezelf open voor het herscheppende werk van Yahuah Zijn Geest in je leven, waardoor er Verandering plaatsvindt.


Als je pas wedergeboren bent, moet je focus zijn op het vernieuwende werk van de Geest en moet je door de kijken naar de Messias hem in je gedrag kopiëren. We kijken naar Yahuah als onze liefhebbende vader, zoals de Messias ons Hem heeft laten zien. Je bent daarbij veranderd maar dat betekent niet dat vanaf dat moment al je verkeerde gewoontes zijn verdwenen. Helemaal niet wanneer deze verkeerde gewoonten zijn ontwikkeld vanuit de gebeurtenissen uit je jeugd. Mensen die in hun jeugd zijn misbruikt of verwaarloosd kampen later vaker met depressie en angst. Het is als het ware normaal voor je geworden, je ziet het als je natuur. Met je wedergeboorte is de Heilige Geest is in je komen wonen, maar er moet nog een diepgaande omvorming van je levensstijl plaatsvinden. Dat gaat niet vanzelf. Het is een levenslang groeiproces. Trap niet in de valkuil van je verleden simpel vergeten, maar werk eraan. De mensen die je de leugen voorhouden om je verleden te vergeten, helpen je van de wal in de sloot. Je zult nooit aan je trauma of slechte jeugdervaringen werken, waardoor je het transformatieproces alleen maar vertraagt of erger nog tegenhoudt. Je blijft dan vastzitten in angst, of vasthouden aan je verslaving. Waardoor het een levenslange worsteling zal worden. Ik zal je proberen verder te helpen met een praktische aanpak.

Na je wedergeboorte heb je te maken met twee manieren van leven: je oude natuur en je nieuwe natuur. Je oude natuur bestaat uit al je oude leefgewoonten van vóór je bekering en wedergeboorte. Je nieuwe natuur heb je bij je wedergeboorte van Yahuah gekregen. Het is de actieve inwoning van de Geest waardoor je wordt geholpen om nieuwe leefgewoonten te ontwikkelen, door navolging van Yahusha de Messias. Geestelijke groei betekent dat je steeds meer vanuit je nieuwe natuur gaat leven en dat je oude natuur een steeds zwakkere rol gaat spelen in je leven. Het is dat ook niet zo dat focus op je ervaring of trauma moet liggen, maar op je nieuwe natuurlijk van leven. Echter is het wel goed om je bewust te zijn waar vandaan bepaalde oud natuur gedraging vandaan komen, om er mee af te kunnen rekenen.


Je richt je vooral op het veranderen van het gedrag door vanuit de nieuwe natuur te gaan leven, niet eenzaam maar met behulp van de Geest. Hoe iemand zich gedraagt bepaalt namelijk in belangrijke mate hoe de persoon zich voelt. Bijvoorbeeld depressieve mensen bekijken of zij inderdaad mislukt zijn in het leven en of andere personen hen werkelijk niet mogen of minachten. Vaak hebben zij alleen hier nog maar aandacht voor. Door deze 'disfunctionele' gedachten om te buigen en te leren om gebeurtenissen vanuit hun nieuwe natuur te interpreteren komt er een goddelijke kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen en zullen negatieve gevoelens verdwijnen, waardoor ook het gedrag verandert. Bij trauma’s is het echter ook belangrijk op de bron van het gedrag aan te pakken, omdat de traumatische herinnering en angst vaak vast zitten in het hoofd (soms nog dieper in het onderbewustzijn) van de mens. In plaats van het trauma weg te drukken en te negeren is het naar mijn idee beter om het benoemen. Zo kunnen verstoorde veronderstellingen van de oude mens transformeren door hem of haar weer in contact te laten komen met de gedachten, gevoelens en emoties die tijdens het trauma aanwezig waren. In plaats van negeren, maar er te laten zijn, kan de mens dan ervaren dat het nu in de nieuwe natuur bij Yahuah veilig is zodat de angst zal uitdoven. Dan pas kan het verleden worden achtergelaten. De tekst in 2 Korinthe 5:17: “Zo dan, indien iemand in de Messias is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.” staat hiermee in een heel ander daglicht. We vergeten het verleden niet, maar door een groei en verwerkingsproces met focus op de nieuwe schepping groeien we daadwerkelijk als gelovige. Met als resultaat dat de oude natuur, welke misschien met slecht jeugdervaringen of trauma’s is belast, zal uitdoven en we actief en bewust kunnen leven vanuit onze nieuwe natuur.


De termen 'oude natuur' en 'nieuwe natuur' komen in de meeste Bijbelvertalingen niet voor. In de aangehaalde Bijbelgedeelten in dit onderwerp kom je verschillende woorden of uitdrukkingen tegen, waarin je gemakkelijk ontdekt dat het over de oude en/of nieuwe natuur gaat. Je oude natuur bestaat uit al je zondige, ik-gerichte leefgewoonten die je als vanzelf hebt ontwikkeld. We zijn geboren uit zonde en vanuit onze vorming zijn we specifiek zondig en destructief gedrag gaan uiten. Dat is de neiging om te zondigen waar alle mensen na de zondeval van Adam en Eva mee zijn geboren. Paulus schrijft hierover: "... ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is." (Romeinen 7:18, NBV2004)


In onder meer de Herzien Statenvertaling kom je voor 'oude natuur' meestal het woord 'vlees' tegen dat twee figuurlijke betekenissen heeft: (1) je aardse leven in je lichaam (2) je oude natuur. Je komt deze twee betekenissen soms in één Schriftvers tegen, als een soort woordspeling: "Want al wandelen wij in het vlees (=in ons aardse lichaam), wij voeren geen strijd naar het vlees (=vanuit onze oude natuur)" (2 Korinthe 10:3, HSV2010). Let eens op hoe verschillend de oude natuur in diverse Bijbelvertalingen wordt omschreven: "Want toen wij in het vlees waren (=vóór onze bekering), waren de hartstochten van de zonden ... in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood." (Romeinen 7:5, HSV2010), maar ook: "Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten ... en droeg het alleen vrucht voor de dood." (Romeinen 7:5, NBV2004). Deze manier van leven staat lijnrecht tegenover geestelijk leven. Heel veel zondigheid komt voort uit het 'vlees' dat zich laat leiden door verlangens en begeerten die niet passen in Yahuah Zijn koninkrijk.


Galaten 5:16, HSV2010 "... Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen."


Galaten 5:19-21, HSV2010 "Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke ..."


Elke gelovige heeft tot op zekere hoogte last van zijn eigen vleselijke, zondige gewoonten en daden. Verandering of transformatie betekent in deze zin dat de invloed van 'het vlees' steeds verder afneemt en dat kan alleen als er leven vanuit Yahuah Zijn Geest tegenover staat. Een ander bestrijdingsmiddel is er niet. Vleselijk leven is te herkennen in bijvoorbeeld één of meer van de volgende eigenschappen:

  • eigenbelang, hebzucht, trots

  • leven vanuit angst en depressie

  • onmatig zijn in eten en drinken

  • verslaafd zijn aan alcohol, roken, porno, drugs, enz.

  • agressief of zelfs lichtgeraaktheid op bepaalde punten

  • toegeven aan jaloezie en onenigheid

  • belangrijk vinden hoe anderen over je denken


Elk van dit soort eigenschappen kan een bolwerk van je oude natuur zijn waardoor je geestelijke verandering wordt belemmerd. Verandering of transformatie van de gelovige betekent onder meer dat de invloed van zulke bolwerken wordt teruggedrongen of uitgeschakeld. Elke vorm van vleselijk leven leidt alleen maar tot zondigen en remt je in je veranderingsproces.


Zielse manier van leven versus Nieuwe natuur (geestelijke manier van leven)

Verandering of transformatie vindt plaats vanuit leven in onze nieuwe natuur. We kunnen dit ook een geestelijke manier van leven noemen. Duidelijk moet zijn dat Geestelijke dingen alleen te begrijpen zijn door mensen in wie Yahuah Zijn Geest woont en werkt.

1 Korinthe 2:14, NBG1951 "Doch een ongeestelijk (letterlijk: ZIELS) mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest van Yahuah is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is."

Mensen of zelf woord gelovigen (gelovigen die niet waarlijk zijn wedergeboren) hebben alleen de vleselijke en de zielse manier van leven waar ze het mee moeten doen. Op een zielse manier zijn ze misschien in staat om op plichtmatige manier of voor een goed gevoel goede dingen te doen, maar niet op een geestelijke manier. Maar pas op, ook wedergeboren gelovigen kunnen gemakkelijk op het verkeerde spoor zitten en ziels geloofsleven vertonen. Ze zijn misschien heel toegewijd en actief en doen hun uiterste best om de Messias na te volgen, maar ... ze doen bepaalde dingen vanuit hun eigen krachtbronnen en niet uit de kracht van de Geest. Ziels geloofsleven lijkt aan de buitenkant op geestelijk leven, maar is te herkennen door bijvoorbeeld één of meer van de volgende eigenschappen:

  • zelf willen bepalen wat je doet en hoe je je tijd indeelt

  • ambitieus zijn en willen scoren in Yahuah Zijn koninkrijk

  • trots zijn op eigen prestaties, Schriftkennis of geestelijke ervaringen

  • streven naar een geestelijk lijkend geluksgevoel


De apostel Jakobus schrijft hierover in niet mis te verstane bewoordingen: "Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden? Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid. Maar als u zich laat beheersen door bittere jaloezie of egoïsme, kunt u beter niet zo hoog van de toren blazen; u zou de waarheid geweld aandoen. Dat soort wijsheid komt niet van boven; ze is aards, ongeestelijk (letterlijk: ZIELS), demonisch." (Jakobus 3:13-15, NBV2004)


Een zielse manier van leven brengt geen geestelijke vruchten voort die eeuwigheidswaarde hebben. Je nieuwe natuur echter hoort bij je nieuwe leven dat je van Yahuah hebt ontvangen bij je wedergeboorte. De nieuwe natuur is geestelijk van aard, staat in directe verbinding met Yahuah door de Heilige Geest en motiveert je om als navolger van Yahusha te leven in Yahuah Zijn wil. Die nieuwe natuur is volmaakt en zelfs goddelijk:


2 Petrus 1:4, NBV2004 "Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur."


De meeste mensen denken bij het begrip 'geestelijk' leven vooral aan naar een kerk gaan en andere typisch geloofs-dingetjes. Maar dat is niet het geestelijke leven dat in de Schrift beschreven is. Wat is het dan wel? Het is een vrijwillige overgave en toewijding aan Yahuah en handelen in verbondenheid met de Heilige Geest. Geestelijk leven is het enige echte vernieuwde leven zoals Yahuah dat bedoelt en dat ook uitstraalt naar je ziel en zelfs naar je lichaam.


Romeinen 8:6-9, NBV2004 "Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. Onze eigen wil staat vijandig tegenover Yahuah, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan Yahuah niet behagen. Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van Yahuah woont in u."


Galaten 5:16-17, NBV2004 "Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt."


Galaten 5:16-17, BGT2014 "Want in je hart vechten die slechte verlangens en de heilige Geest met elkaar. De Geest wil niet dat je luistert naar je verlangens. En je verlangens willen niet dat je luistert naar de Geest. Je kunt dus niet zomaar doen wat je wilt."


Je hebt als gelovige geen twee afzonderlijke persoonlijkheden. Het zijn eerder twee manieren van leven, twee verschillende pakketten met normen, waarden, prioriteiten en gewoonten die twee manieren van leven vertegenwoordigen. En de hele dag door kies je bewust of onbewust om iets te doen op de eerste of op de tweede manier. Ofwel kies je voor geen verandering en blijf je leven vanuit de oude natuur, ofwel kies je voor het nieuwe leven gefocused op verandering door heiliging.


De rol van verandering van denken in het veranderingsproces

Romeinen 12:2, HSV2010 "En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van Yahuah is."


Het veranderingsproces begint bij de wedergeboorte en een keuze om te leven vanuit de nieuwe natuur. Vervolgens is het tijd voor een verandering van DENKEN die Yahuah tot stand brengt door de actieve werking van Zijn Geest vanuit het hart van de gelovige. Jammer genoeg kennen veel gelovigen dat leven vanuit Yahuah Zijn Geest niet of nauwelijks. Daardoor zijn ze voornamelijk aangewezen op hun eigen wilskracht als ze willen veranderen. Als zij in de Schrift aansporingen lezen tot vernieuwing van denken vatten zij die onmiddellijk op als opdrachten om dat proces ZELF uit te voeren, maar dat levert bitter weinig resultaat op. Wil je echt veranderen ofwel transformeren dan moet er een sterker verlangen zijn naar vervulling met deze Geest. Dan ben je op de goede weg.


Ik kan niet genoeg benadrukken dat de Schrift leert zegt: "WORDT veranderd" en niet: "VERANDER JEZELF" Sommige vertalingen poetsen dat stukje betekenis weg, zoals de NBV2004 vertaling waarin we lezen: "U moet ... veranderen door uw gezindheid te vernieuwen." Door deze vertaling wordt je precies op het verkeerde been gezet omdat je het kunt lezen als een aansporing om jezelf te veranderen. In de brontekst staat letterlijk: "Laat er een metamorfose plaatsvinden in je innerlijk." Vrij weergegeven: "Stel je open om door Yahuah Zijn Geest van binnen te worden veranderd zodat je op een totaal nieuwe manier gaat denken." Het gaat dus niet om een paar kleine aanpassingen, maar om een herschepping van je denkwijze. Dat is een proces waar je samen met Yahuah en Zijn Geest doorheen gaat.


Aan de ene kant is het dus de Geest die je verstand verlicht met zijn waarheid. Dan krijgt Yahuah Zijn wetten en wil voor jou betekenis:


Ezechiël 36:26-27 “Dan zal Ik u een nieuw hart (wedergeboorte) geven en een nieuwe geest (Yahuah Zijn Gees) in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven. Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt (Zijn Thora en wil, wat leidt tot heiliging) en ze houdt.”


Aan de andere kant heb je als gelovige de opdracht en uitdaging om de waarheid te zoeken en je gedachten ermee te vullen:


Filippenzen 4:8, HSV2010 "Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat."


Als je je hart openstelt voor de waarheid van de Thora en de Messias en verlangt om vanuit deze kracht nieuwe leven (naar de Geest) te leven, zul je deze vernieuwing van denken ook ervaren. Yahuah verlangt ernaar je te vernieuwen. De enige beperkende factor ... ben je zelf. Er is een immens verschil tussen wie jij vandaag bent en wat Yahuah van je zou willen maken. Ik hoop van harte dat jij en ik altijd blijven verlangen om steeds weer verder door de Geest vernieuwd te worden. Bij elke levende relatie moet er altijd gewerkt worden aan groei en verdieping/. Dat geldt voor het huwelijk, voor vriendschappen en ook voor het leven in verbondenheid met Yahuah geldt hetzelfde.


De basis voor je nieuwe manier van denken, begint bij het besef dat Yahuah jou nodig heeft uitsluitend het allerbeste met je voor heeft. We moeten dan ook denken vanuit het perspectief dat: "elke goede gave, elk volmaakt geschenk komt van boven, van de Vader van de hemellichten; bij hem is nooit enige verandering of verduistering waar te nemen." (Jakobus 1:17, NBV2004). Yahuah KAN je het allerbeste geven, Yahuah WIL het en Hij ZAL het doen. Deze kernwaarheid moet je in geloof vastgrijpen, je eigen maken en nooit meer loslaten, ongeacht je levensomstandigheden en wat er ooit met je gebeurt. Deze nieuwe manier van denken heeft vrede als belangrijkste kenmerk: de vrede die Yahuah geeft, die je bevrijdt van onrust en krampachtigheid, van je beklemmende afhankelijkheid van je omstandigheden: "Dan zal de vrede van Yahuah, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in de Messias Yahusga bewaren." (Filippenzen 4:7, NBV2004)


Als mens ben je zelf verantwoordelijk voor je gedachten. Yahuah heeft je een wil gegeven om zelf te bepalen wat je denkt. Yahuah bestuurt je gedachten niet, want dat behoor je zelf te doen. Om een gezonde manier van denken te hebben, denk dan vanuit het goede dat de Schrift je aanreikt: Yahuah wil je innerlijk vernieuwen zodat je volkomen vrij bent in je gedachten vol met jeugdherinnering en misschien wel trauma’s. Laat jezelf vrijmaken van ongezonde gedachten hetgeen het transformatieproces zal bespoedigen. De manier waarop je over jezelf denkt is daarbij misschien wel van het grootste belang voor je veranderingsproces. Maar het zal je niet verbazen, ook de sleutel tot een gezond, evenwichtig zelfbeeld kunnen we in de Schrift terugvinden:


Jakobus 1:9-10, NBV2004 "Laat de onaanzienlijke gelovige trots zijn op zijn hoge waarde, en de rijke op zijn nederige staat ..."


Wie zich aan deze gouden regel houdt, is al een aardig eind op weg om zijn gedachten ten aanzien van een realistisch zelfbeeld te transformeren. Dat helpt je om niet meer trots te zijn op jezelf (narcisme) of jezelf onwaardig te vinden (minderwaardigheidsgevoelens). Het brengt je als vanuit je nieuwe natuur in balans.


Omdat ik aangaande het onderwerp verandering of transformatie wel een boek kan schrijven wil ik dit artikel besluiten met het feit dat verandering en transformatie door Heiliging wordt vormgegeven. Het artikel is immers al langer geworden dan dat ik had gewild. Echter verkies ik volledigheid boven een kortere meer leesbare stof. Nog een laatste punt daarom, terugkomen op Heiliging.


Verandering en transformatie door Heiliging

De Schrift leert een proces van verandering, door heiliging. Wanneer we gaan leven vanuit onze nieuwe verhouding tot Yahuah, als geliefde kinderen van Yahuah, als mensen met een nieuwe identiteit, levend vanuit de ontmoeting met Yahuah, dan zal het navolgen van de Messias zich vormen in ons karakter. Waardoor wordt ons karakter bepaald? We zouden kunnen zeggen door onze gedachten, gevoelens en wil. Vanaf onze bekering werkt Yahuah Zijn doel uit in ons gedachteleven, gevoelsleven en wil. Deze drie veranderen door de invloed van Yahuah Zijn Thora en Geest op ons leven.


Gedachten

Onze gedachten zullen 'indien wij werkelijk met Yahuah vanuit onze nieuwe natuur willen leven' veranderen van bijvoorbeeld zelfmedelijden (je moet eens weten wat ik heb meegemaakt, ik kan niet anders zijn dan wat ik nu ben) tot het vermogen met anderen mee te lijden (Yahuah kan mij gebruiken met mijn verleden. Als hij voor mij is, wie zal dan tegen mij zijn?) De manier waarop je denkt over je verleden zal ook een verandering ondergaan. We moeten, i.p.v. te strijden tegen ons verleden, Yahuah vertrouwen dat Hij het ten goede zal gebruiken. De focus ligt dan niet op de pijn van het verleden, maar op de winst die het je kan brengen. In de Romeinenbrief staat: “En wij weten dat voor wie Yahuah liefhebben (willen leven volgens Zijn Thora en Geest), voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede (vanuit het nieuwe leven)” (Romeinen 8:28).


Gevoelens

Onze gevoelens veranderen. We hoeven niet meer gebonden te zijn aan verdriet over wat we hebben meegemaakt. Ook niet aan bitterheid t.o.v. degene die ons bezeerd hebben of aan neerslachtigheid door een destructieve, negatieve manier van denken. In Openbaring 21, ontmoeten we ook huilende mensen. De Schrift is levensecht en tekent ons de mens zoals hij is, met al zijn emoties. Ook verdriet hoort bij het leven, helaas. Huilende mensen, een wereld vol tranen… Maar de Schrift tekent voor ons nieuwe werkelijkheid in onze nieuwe leven, een openbaring: dat Yahuah naar die huilende mensen toekomt en de tranen van hun ogen afwist. Wanneer we leren onze gevoelens te overeen te laten stemmen met de Schrift dan zal leven vanuit de Geest en onze nieuwe natuur onze gevoelens veranderen.


Wil

Onze wil verandert. We gaan ernaar verlangen om heel bewust nee te zeggen tegen alles wat ons afleidt van de innige verbondenheid met Yahuah. We leren andere keuzes te maken. We leren de toekomst te aanschouwen vanuit Yahuah Zijn wil (Matteüs 6:10). In de Schrift staan veel duidelijke geboden om na te volgen. Hier zijn een paar specifieke geboden over het doen van ‘Yahuah Zijn wil’. Hij wil dat we meer en meer op de Messias gaan lijken: ‘Want dit is de wil van Yahuah: uw heiliging’ (1 Thessalonicenzen 4:3, HSV). Yahuah wil dat we elke dag meer op Yahusha gaan lijken, in onze gedachten, onze woorden en onze daden. Maar Hij verwacht niet dat we dat helemaal alleen doen, zie Filippenzen 2:13. Vergeet daarbij niet dat het voor heiliging belangrjk is ons geheel aan Yahush te wijden, dat wil zeggen Zijn geboden na te leven en de Messias als voorbeeld te stellen. De apostel Paulus zei het mooi: “Ik zeg u daarom, vrienden, dat u zich helemaal aan Yahuah moet wijden. Temeer omdat Hij u al Zijn liefdevolle goedheid aanbiedt. Laat uw lichaam een levend offer zijn, heilig, zodat het een vreugde voor Yahuahis. Dat is de beste manier waarop u Yahuahkunt dienen. U moet niet worden als de mensen die zich niets van Yahuah aantrekken. U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken. Dan kunt u ontdekken wat Yahuah Zijn wil. En wat Hij wil, is goed, aangenaam en volmaakt.” (Romeinen 12:1-2).


Heiliging betekent dat we Yahuah in Zijn doel voor ons leven volgen, Zijn perfecte wil over ons leven nastreven. Tot de gelovigen van Korinthe schrijft Paulus in zijn eerste brief: "Zie ik deel u een geheim mee. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin" (1 Korinthe 15:51,52a). Deze woorden schrijft Paulus in verband met de terugkeer van de Messias op aarde om het Koninkrijk te gaan vestigen. Er zullen op dat moment gelovigen zijn, die niet zullen sterven, maar in een zeer kort moment veranderen. Het oude lichaam, niet geschikt om in de tegenwoordigheid van Yahuah te zijn, zal veranderd worden in een nieuw lichaam, geschikt voor een zichtbare ontmoeting met de Messias. Wat hier wordt beschreven is de voltooiing van het veranderingsproces. We zullen eens 'wanneer en hoe, zal ik nu niet uitleggen' een nieuw lichaam ontvangen. Wanneer wij gestorven zijn, zullen wij i.v.m. de komst van Yahusha opstaan in een nieuw lichaam, geschikt voor de ontmoeting met Hem.


Er zal dus een moment komen dat er niets meer kan veranderen. Dan is Yahuah Zijn doel met ons leven bereikt. Tot die tijd moeten we onze levens wijden aan het helpen uitwerken en invullen van het plan wat aan het doel ten grondslag ligt. Dat is gelijk ook het doel voor ons leven. Wij zijn voor dat specifieke doel geschapen. Uiteindelijk zullen wij voor eeuwig en volmaakt in Zijn nabijheid leven. In een wereld zonder tranen, zonder verdriet, zonder zorgen, zonder stress, zonder zoeken naar het goede gevoel, maar met blijdschap, vrede, rust en boven alles Yahuah Zijn volmaakte liefde. Daarom wil ik eindigen met de woorden van Paulus in 1 Korinthe 15:54: “En zodra dit vergankelijke (lichaam) onvergankelijkheid aangedaan heeft (vernieuwd is) en dit sterfelijke (lichaam) onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: de dood is verzwolgen (opgeslokt) in de overwinning.” Wat een verandering!!!


Hiermee besluit ik dit artikel, over heiliging en het doel heb ik meerdere artikelen geschreven en verwijs je graag naar deze artikelen voor meer diepgang aangaande deze onderwerpen.