Deel 2 - Meditatie - Stilte om iets van Yahuah te horen

Publicatie: april 2022

Inleiding

Om de inzichten wat betreft meditatie en verbinden met Yahuah uit het eerste artikel in de praktijk te brengen, kunnen we best eerst begrijpen waarom het zo belangrijk is om te leren genieten van het simpelweg aanwezig te zijn in het moment. In stilte, zonder afleiding of lawaai van de wereld. Zonder afleiding van onze eigen woorden of onze innerlijke monologen en gedachten.


Ik kan enorm genieten van stilte. Hoewel ik graag sociale contacten onderhoud, houd ik evenzeer van de momenten alleen. Als gevoelig persoon komen geluiden bij mij vaak extra intensief binnen. En met die geluiden en gesprekken alle bijkomende rijke indrukken en innerlijke emotionele beleving.


Daarom is het belangrijk om met regelmaat stil te zijn. Om even geen lawaai om u heen te horen. Om even geen onrust meer in het leven te hebben. Om niet alleen rust te hebben, maar ook iets sterkers: echte stilte. Dat alles om u heen even stil is, en ook uzelf. In de Schrift kunnen we lezen dat we in die stilte Yahuah kunt vinden. Yahuah laat niet alleen van zich horen in harde donder of in bazuingeschal, maar ook in pure stilte.


In de Schrift lezen we vaak dat mensen de stilte opzoeken om met Yahuah te praten. In die stilte komen ze heel dicht bij Hem. Hanna bidt in stilte, diep bedroefd en in tranen legt ze een gelofte af aan Yahuah(1 Samuël 1:13). We lezen ook over mensen die in stilte bij elkaar komen, om zo het lijden van de ander te erkennen (Job 2:11-13). Sommige psalmen zijn stille gebeden, waarbij de schrijver in nood en angst Yahuah om hulp vraagt (Psalm 16; Psalm 56-60). Ook Yahusha zoekt de stilte op om met Yahuah te praten:


Mattheüs 14:22-23 “En meteen dwong Yahusha Zijn discipelen in het schip te gaan en voor Hem uit te varen naar de overkant, terwijl Hij de menigte weg zou sturen. En toen Hij de menigte weggestuurd had, klom Hij de berg op om er in afzondering te bidden. Toen het avond was geworden, was Hij daar alleen”.


Stilte om iets van Yahuah te horen en dicht bij Hem te zijn

In de Schrift kunnen we lezen dat u in de stilte niet alleen met Yahuah kunt praten, maar dat u daar ook iets van Yahuah kunt horen. Als wij alles stil maken, ook onszelf en onze gedachten, dan kunnen wij echt in verbinding zijn met Yahuah. Stil zijn is dan een houding om te luisteren. Dat zegt Mozes ook tegen het volk Israël:


Deuteronomium 27:9-10 “Verder sprak Mozes, samen met de Levitische priesters, tot heel Israël: Zwijg en luister, Israël! Op deze dag bent u tot een volk geworden voor Yahuah, uw Elohim. Daarom moet u de stem van Yahuah, uw Elohim, gehoorzaam zijn, en Zijn geboden en Zijn verordeningen (Thora) die ik u heden gebied, doen.”


David laat ook zien dat stil zijn een teken van eerbied is. Het is het omgekeerde van trots en arrogant zijn. De ideale manier om open te staan voor Yahuah Zijn wil:


Psalm 131:1-2 “…. Yahuah, mijn hart is niet hoogmoedig, mijn ogen zijn niet trots, ook wandel ik niet in dingen die te groot en te wonderlijk voor mij zijn. Voorwaar, ik heb mijn ziel tot rust en tot stilte gebracht, als een kind dat de borst ontwend is, bij zijn moeder, mijn ziel is in mij als een kind dat de borst ontwend is.”


De stilte is de beste plek om dicht bij Yahuah te zijn. In 1 Koningen 19:11-13 staat heel mooi beschreven hoe Yahuah dicht bij Elia komt. Niet in groot lawaai, maar in ‘het zachte suizen van de stilte’ (BGT) hoort Elia Yahuah. In de Schrift ontmoeten Yahuah en mensen elkaar vaak in de stilte. Als het om Yahuah gaat, zou de hele aarde eigenlijk stil moeten zijn:


Habakuk 2:20 “Maar Yahuah is in Zijn heilige tempel. Wees stil voor Zijn aangezicht, heel de aarde!”


En als Yahuah in vrede bij de mensen komt wonen, zal dat volgens de schrift ook echt gebeuren. Die ontmoeting tussen Yahuah en mensen zal gebeuren in stilte:


Zacharia 2:13 “Wees stil voor het aangezicht van Yahuah, alle vlees, want Hij is ontwaakt uit Zijn heilige woning.”


Stilte is gerelateerd aan horen van en bij Yahuah Zijn. Het geregeld aanhouden van stille momenten in afzondering zorgt voor meer aanwezigheid en bewustzijn van Yahuah in het hier en nu. Door middel van stille reflectie, meditatie en bewustwording zijn we gewoon aanwezig in het moment. Zonder ons zorgen te maken over het verleden noch over de toekomst. Noch dwalen onze gedachten ergens anders in de schepping.


Stilte en afzondering zijn gelegenheden om de aanwezigheid van Yahuah te ervaren. Dit is de aanwezigheid die we moeten hebben tijdens ons gebed. Er bestaat natuurlijk ook een geschikte tijd om na te denken over andere zaken. Over het verleden of de toekomst, over het leren van onze fouten, over acties om te plannen, over het dagelijks leven dat we leiden of om na te denken over ons lot. Maar, het hele punt van mediatie is om te leren aanwezig te zijn in stilte. Om onze gedachten over het verleden of de toekomst alleen te beperken tot wat nodig en nuttig is. En in ultieme relatie met Yahuah komen we erachter dat wanneer Yahuah één is (Deuteronomium 6:4), alleen zijn gedachte en goddelijke wil nodig en nuttig is. Daar ons over te geven in stilte aan Yahuah kunnen wij Zijn wil en gedachten over ons leven ontvangen door te bidden in de Geest en niet vanuit onze gedachten die het gebed verstoren.

De waarde van afzondering

Bij een bepaalde gelegenheid ging Yahusha „alleen de berg op om te bidden. Ofschoon het laat werd, was hij daar alleen” (Mattheüs 14:23). Bij een andere gelegenheid ’ging hij toen het dag werd naar buiten en begaf zich naar een eenzame plaats’ (Lukas 4:42). Deze schriftplaatsen laten zien dat Yahusha Hamashiach af en toe momenten van afzondering zocht en daar waarde aan hechtte. De Schrift geeft nog meer voorbeelden van mannen die, net als Yahusha, de afzondering waardeerden. In de eenzaamheid van de nachtwaken mediteerde de psalmist over de grootheid van zijn Grootse Schepper. En wat Yahusha Hamashiach betreft, vlak nadat hij het nieuws over de dood van Johannes de Doper gehoord had, ging hij “naar een eenzame plaats om alleen te zijn” (Mattheüs 14:13; Psalm 63:6). Tegenwoordig, bij alle drukte en lawaai van het moderne leven, is afzondering, hetzij door omstandigheden of verkozen, geen optie die hoge prioriteit krijgt. Herinnert u zich wanneer u voor het laatst tijd alleen hebt doorgebracht? Is afzondering werkelijk nodig? En zo ja, hoe kunnen rustige momenten nuttig en lonend gebruikt worden? En welke rol speelt evenwichtigheid bij het zoeken van afzondering?


Afzondering — Waarom waardevol?

De Schrift leert ons dat Isaak, “tegen het vallen van de avond” afzondering zocht “in het veld”. Waarom? “Om te mediteren”, leert de Schrift (Genesis 24:63). Volgens het woordenboek is mediteren “nadenken op een beschouwende of ontspannen manier”. Het impliceert een serieuze en geruime periode van concentratie. Bij Isaak, die weldra zware verantwoordelijkheden te dragen zou krijgen, zal zulk mediteren zonder afleiding hem in staat gesteld hebben helder te denken, zijn gedachten te ordenen en prioriteiten te stellen. Een psychologische verklaring van mediatie: “zolang eenzaamheid binnen de perken wordt gehouden, de afwezigheid van anderen het mogelijk maakt onze gedachten te ordenen, ons beter te concentreren”. Velen zullen kunnen bevestigen dat dit verkwikkend, versterkend en heilzaam kan zijn.


Tot de aantrekkelijke resultaten van meditatie behoren inzicht en rustige bedachtzaamheid, hoedanigheden die bevorderlijk zijn voor discrete spraak en daden, die op hun beurt tot harmonieuze menselijke relaties leiden. Zo kan iemand die leert mediteren, ook leren wanneer er het zwijgen toe te doen. In plaats van overhaast te spreken, denkt hij eerst na over de mogelijke uitwerking van zijn woorden. “Hebt gij een man aanschouwd die haastig is met zijn woorden?”, vraagt de schrijver van Spreuken 29. Hij vervolgt: “Er is meer hoop voor een verstandeloze dan voor hem” (Spreuken 29:20). Wat is de remedie voor zo’n onnadenkend gebruik van de tong? De Schrift geeft antwoordt: “Het hart van de rechtvaardige mediteert om te antwoorden.” (Spreuken 15:28; vergelijk Psalm 49:3).


Voor de gelovigen is rustig mediteren in afzondering een essentiële factor in de groei tot geestelijke rijpheid. De apostel Paulus zegt in dat verband: 1 Timotheüs 4:15 “Overdenk deze dingen, leef erin, opdat uw vorderingen op elk gebied openbaar worden.”


Maak van afzondering gebruik om dichter tot Yahuah te naderen

Walter Savage Landor schreef: "Een eenzame plek is de audiëntiekamer van God.". Soms had Yahusha er behoefte aan zich terug te trekken en in afzondering Yahuah Zijn aanwezigheid binnen te gaan. Een voorbeeld daarvan staat ook in Markus 1 beschreven: “En 's morgens vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op, ging naar buiten en begaf Zich naar een eenzame plaats, en bad daar.” (Markus 1:35).


In de Psalmen wordt herhaaldelijk gesproken over op Yahuah gerichte meditatie. Koning David wendde zich tot Yahuah met de woorden: “Ik mediteer over u”. Van dezelfde strekking zijn de woorden van Asaf: “Ik zal stellig over al uw activiteit mediteren, en met uw handelingen wil ik mij intens bezighouden” (Psalm 63:6; 77:12). Het nadenken over Yahuah Zijn eigenschappen en daden is dan ook zeer lonend. Het vergroot onze waardering voor Yahuah en maakt het mogelijk dichter tot hem te naderen; Jakobus 4:8 “Nader tot Yahuah, en Hij zal tot u naderen. Reinig de handen, zondaars, en zuiver de harten, dubbelhartigen!”


Probeer u eens voor te stellen hoe het jouw levenssituatie zou verbeteren. Als u gewoonweg tevreden en in stilte eenvoudigweg voor Yahuah zou kunnen zitten. Zonder behoefte aan smartphone, games, televisie of andere elektronica, verslavingen of afleidingen.


Zou u zich rustiger, gelukkiger en meer tevreden voelen?


Als ieder van ons voldoende discipline zou hebben om van het innerlijke leven te genieten, zonder onophoudelijk te verlangen naar externe stimulatie, dan zou de wereld wellicht een betere plek zijn voor ons allemaal. Dus rijst de vraag: hoe kunnen we leren om te genieten van stilte? Hoe kunnen we onze aandacht voor Yahuah en onze innerlijk bewustzijn bevorderen? Ons geloof biedt ons – ook al lijkt het een vergeten traditie – de handvaten tot meditatie die hierbij helpen.


Praktische meditatie

In Exodus ezen we hoe Mozes bij drie verschillende gelegenheden de berg Sinaï opgaat. Zijn eerste beklimming eindigt met het ontvangen van de twee tafelen, om vervolgens naar beneden te komen en de gruwel van het Gouden Kalf te zien. Hierna vertelt de Thora ons dat "Mozes terugkeerde naar Yahuah", terug de berg op, om het fiasco rondom het gouden kalfs en de nasleep ervan met Yahuah te bespreken (Exodus 32:31). Mozes kwam toen terug naar beneden om een "tent van ontmoeting" (Exodus 33:7) op te zetten waar hij regelmatiger met Yahuah kon communiceren zonder de berg te hoeven beklimmen, en voor wanneer de Israëlieten de Sinaï zouden verlaten om naar Israël te gaan. Mozes vroeg om Yahuah Zijn Aanwezigheid rechtstreeks te zien, en Yahuah antwoordde dat geen sterveling Yahuah kan zien en leven, hoewel Hij Mozes Zijn "rug" zou tonen. Om dit te doen, vroeg Yahuah Mozes om nog een laatste keer op de berg Sinaï te komen (Exodus 34:2), waar een nieuwe reeks tafelen zou worden gemaakt om de verbrijzelde tafels te vervangen.


Toen Mozes voor de laatste keer van de Sinaï afdaalde om de nieuwe tafelen te presenteren, vertelt de Thora ons dat “Hij daar veertig dagen en veertig nachten bij Yahuah was; hij at geen brood en dronk geen water ..." (Exodus 34:28). Mozes was drie keer de Sinaï opgegaan, elk gedurende veertig dagen, dus 120 dagen in totaal. Inderdaad, als we de dagen van de tussen Shavuot en Yom Kippur zou tellen, zou u 120 dagen tellen, aangezien Shavuot de datum is van de eerste Sinaï-openbaring, terwijl Yom Kippur is wanneer Yahuah de Israëlieten vergaf voor het Gouden Kalf en Mozes terugkeerde met de nieuwe tafelen. Aan het einde van Mozes zijn drie sessies van intense meditatie met Yahuah, gloeide zijn gezicht en konden de mensen hem niet langer rechtstreeks aankijken (Exodus 34:29-30). Mozes zou voortaan een doek over zijn gezicht dragen.


Het Thora-motief om een ​​berg op te gaan om tijd door te brengen in gebed en goddelijke meditatie, verspreidde zich over de hele wereld, en we vinden zeer vergelijkbare beschrijvingen in andere religies. Boeddha, bijvoorbeeld, bracht 40 dagen (of 49 dagen) door op een berg om te mediteren onder een bodhiboom om verlichting te bereiken, en onthield zich in die tijd ook van voedsel en water. Mohammad zou zijn eerste openbaring ontvangen hebben terwijl hij op 40-jarige leeftijd mediteerde en dagenlang vastte op de berg Hira. Ondanks het feit dat Mozes zonder twijfel de eerste was, wordt meditatie vandaag onterecht geassocieerd met oosterse religies, en vreemd genoeg niet met ons Schriftuurlijke geloof. Dit terwijl ons grote voorbeeld, Yahusha Hamashiach veertig dagen in de wildernis heeft doorgebracht zonder voedsel en water, zonder twijfel om tijd door te brengen in gebed en goddelijke meditatie.


De waarheid is dat meditatie sinds de oudheid altijd centraal heeft gestaan ​​in het Schriftuurlijke geloof. In feite is het zeer waarschijnlijk dat het de ballingen waren die meditatieve praktijken over de hele wereld introduceerden na hun verdrijving uit Israël in de 6e eeuw BCE door toedoen van de Babyloniërs. Het is intrigerend om erop te wijzen dat veel wereldreligies zijn begonnen in de eeuw na de ballingschap van Israël, waaronder het boeddhisme en het confucianisme, evenals de pythagorische en orfische religies in Griekenland. Zelfs het oude zoroastrisme en het hindoeïsme werden sterk beïnvloed door de verspreiding van Thora-ideeën.


Tegenwoordig heeft de wetenschap de enorme voordelen van regelmatige meditatie blootgelegd - alles van het verminderen van stress en het verbeteren van de slaap, tot het stimuleren van het immuunsysteem en het versnellen van genezing, en zelfs een positieve invloed op de expressie van onze genen! Dus, wat leert de Thora traditie ons over meditatie, en wat zijn enkele specifieke Schriftuurlijke meditatietechnieken die we dagelijks in praktijk kunnen brengen om ons leven te verbeteren?


Ik denk dat maar weinig gelovigen hier een goed antwoord op kunne geven! Het woord meditatie roept bij gelovigen helaas begrijpelijk enige aarzeling op. Er zijn inderdaad zoveel verschillende soorten van meditatie. Sommige zijn specifiek gelinkt aan de Thora en andere praktijken spreken het tegen.


Het feit is echter dat de gelovigen uit de Thora verschillende vormen van meditatie beoefenen. Door deze meditaties bereikten ze een voortreffelijke geestelijke staat die hun handelingen en vormen van aanbidding, zoals het gebed en het actief gedenken van Yahuah en Zijn wil (Thora) verbeterden. Het is dus ook voor ons van belang – als we de term meditatie nieuw leven willen inblazen – om dit nauwkeurig te onderzoeken. Hoe beleefden de gelovigen uit de Schrift dit concept van meditatie? En hoe uitte zich dit in hun geloof, aanbidding, ethiek en etiquette? We kunnen moderne inzichten van mediatie meenemen, zolang we gegrond blijven in de Thora.


In het derde en laatste artikel rond meditatie en bewustwording (Deel 3 - Meditatie - focussen en verbinden met Yahuah), zullen we enkele eenvoudige manieren bespreken om dagelijkse meditatie in een Schriftuurlijke context te oefenen.