Deel 3 - Meditatie - focussen op en verbinden met Yahuah

Publicatie: april 2022

Inleiding

Meditatie en bewustwording zijn niet zoals het gebed of andere vormen van aanbidding waarbij we een heldere handleiding hebben. Bewustwording kan beoefend worden in de vorm van stilte, afzondering en meditatie. Er bestaat geen eenduidige manier om uw bewustzijn te oefenen, dus moet ieder voor zich ontdekken wat het beste werkt voor hem of haar. Elke menselijke ziel is namelijk anders en iedereen bevindt zich in een andere situatie en levensstroom.


Dit 3 deel van de serie “heel uw leven, verbindt u met Yahuah”, geeft u een dieper inzicht in hoe en waarom meditatie Schriftuurlijk is. We zullen hier enkele belangrijke voordelen opsommen waarom een gelovige zou moeten mediteren;


  • Nabijheid tot Yahuah

  • Inzicht & Wijsheid

  • Vrede


Bijbelse referenties van meditatie zijn:


  • Genesis 24:63

  • Jozua 1:8

  • Psalm 1:1-2

  • Psalm 19:14

  • Handelingen 4:25

  • Filippenzen 4:8

  • 1 Timoteüs 4:15


Meditatie in de Thora

De Thora vertelt ons dat Abrahams zoon Isaak "naar de velden zou gaan" om te mediteren (Genesis 24:63 - Strong's H7742 - śûaḥ), terwijl het bekend was dat Jacob dat vooral 's nachts deed, zoals we zien aan zijn nachtelijke visioenen van de Hemelse Ladder en zijn "worstelen” met een engel.


In Deuteronomium bracht Mozes de woorden van het Shema over die het hele volk instrueren om te mediteren over Gods Woord "als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat...". Zijn opvolger Joshua vertelde ons dat "Deze Thora met deze wet mag niet wijken uit uw mond, maar u moet het dag en nacht overdenken (mediteren), zodat u nauwlettend zult handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Dan immers zult u uw wegen voorspoedig maken en dan zult u verstandig handelen." (Jozua 1:8). Koning David was misschien de meester-mediteerder, zoals we zien uit talloze verzen in zijn Psalmen. De Misjna (de mondelinge leer van de Thora) is de eerste oude tekst die ons rechtstreeks vertelt dat de vroegste Joodse wijzen een uur mediteerden voordat ze begonnen te bidden (Berakhot 5:1). Ze waren zo diep in hun meditatie verdiept dat "zelfs als een slang zich om hun hiel zou wikkelen, ze niet zouden ophouden".


Hier in dit artikel zullen we ons concentreren op eenvoudiger meditaties waarbij het reciteren en/of visualiseren van bepaalde woorden of verzen centraal staat. Wanneer we dit doen, staat de juiste manier, de juiste context en gemoedstoestand centraal. Hierop zal ik nu enige uitleg proberen te geven.


In een meditatieve staat komen

meditatie-oefeningen gaan niet over het ervaren van spirituele extase, hoewel de oefeningen soms plezierige gevoelens teweeg brengen. Veel mensen proberen enkel te mediteren omdat ze een soort van spirituele zielsverrukking willen voelen. Maar dit gevoel is niet het punt dat we willen bereiken met meditatie. Het gaat over oefenen en trainen, op dezelfde manier als hoe we ons lichaam trainen. Soms voelt het goed -dit is natuurlijk een pluspunt- maar het belangrijkste doel is om gezond en krachtig te worden. Dit geldt ook voor meditatie en zelfbewustwording; het is een middel om mentale en geestelijke kracht te verzamelen.


Hoe beginnen aan meditatie?

Kies om te beginnen een tijdstip gedurende de dag waarop u alleen en op een rustige plek kunt zijn. Zoals eerder besproken is geef ik de voorkeur aan afzondering. Sommige gelovigen geven de voorkeur aan de tijd voor gebed, voor of na het werk, tijdens de lunchpauze of zelfs voor het slapengaan. Als u even een bewust moment neemt voor een gebed, helpt dit natuurlijk als mentale voorbereiding op het gebed zelf. Maar in principe kan het op elk moment van de dag dat voor u uitkomt of het beste past in het ritme van de dag.. Maak ten minste vijf minuten tot een uur vrij. U begint uiteraard met korte momenten om er wellicht op termijn een goede routine in te krijgen. Als u de positieve effecten van de oefening begint te ervaren en leert te genieten van stilte en het gewoon aanwezig zijn, wil u de oefening uiteindelijk misschien langer doen.


Kies een positie

Kies vervolgens een houding die u prettig vindt. Er zijn vier belangrijke posities tijdens het mediteren: rechtop staan, rechtop zitten met een rechte rug, horizontaal liggen en een foetushouding met het hoofd tussen de knieën. Dit laatste lijkt misschien vreemd, maar we vinden deze positie in de Tenach (1 Koningen 18:42). Dat gezegd hebbende, is de meest gebruikelijke houding voor meditatie om te gaan zitten, in losse, comfortabele kleding, met een rechte rug om een ​​goede ademhaling te vergemakkelijken.


Focus op uw ademhaling

Ademhaling staat absoluut centraal bij meditatie en diepe ritmische ademhalingen zijn van vitaal belang voor succes. Merk op dat het Hebreeuwse woord voor "ziel", neshamah, bijna hetzelfde is als "adem", neshimah. Een goede adem is nodig om op de ziel af te stemmen. In verband hiermee moet de lucht rond iemand die mediteert zo schoon en fris mogelijk zijn. Sommige mensen steken graag kaarsen of wierook aan om hen te helpen ontspannen, maar het is belangrijk om te beseffen dat een vlam ongezonde rookdeeltjes en giftige koolmonoxide produceert (zij het in kleine hoeveelheden). Het is het beste om frisse, koele lucht te hebben en nog beter om buiten te mediteren in het bos, waar de bomen als natuurlijke luchtfilters dienen.


Nu kan u beginnen met uw aandacht te focussen op uw natuurlijke ademhaling. Ontspan geleidelijk aan uw spieren en dan uw gehele lichaam: armen, benen, uw romp en zelfs uw kaken. U kunt uw ogen sluiten of ze gewoon laten zakken. Terwijl u rustig ademhaalt, probeer u te voelen vanuit uw hart en geest. Forceer het rustig ademhalen niet. Wanneer u uw lichaam rustig probeert te ontspannen zal de ademhaling vanzelf volgen.


Wat voel u?

Wat denk u?

Is uw geest aan het racen of bent u juist kalm?


Probeer uw geest tot rust te brengen door bewust en ontspannen adem te halen. Kijk eens of u bewust het leven en de energie die Yahuah door uw hele lichaam stuurt, kunt voelen. Wek in uzelf een diep gevoel van dankbaarheid op ten opzichte van Yahuah, voor uw adem, uw leven en zijn op dit moment.


Sommige mensen luisteren graag naar muziek om in een rustige, ontspannen staat te komen. Dit kan zeker helpen, en we zien op meerdere plaatsen in Tenach dat muziek werd gebruikt door de profeten (zie bijvoorbeeld 2 Koningen 3:15). Uiteindelijk kan een persoon de muziek als een afleiding ervaren en zou absolute stilte de voorkeur hebben.


Leg uw innerlijke dialoog stil

Ten slotte is een van de meest voorkomende zorgen tijdens meditatie het opkomen van verschillende gedachten en zorgen in de geest. Een persoon kan zich plotseling herinneren dat ze iets belangrijks moeten doen, of verzonken raken in een dringende kwestie. Het is helemaal goed dat zulke gedachten de kop opsteken, en het is niet nodig om te proberen ze weg te duwen. Men kan enkele minuten afwijken van de meditatie en, indien nodig, een beetje nadenken over de kwestie, het dan voorzichtig wegleiden en doorgaan met de meditatie. Wanneer een persoon mediteert moeten men hun mond "teugelen", dat wil zeggen stil houden en als iemands gedachten "afdwalen", moeten ze gewoon "terugkeren" naar de meditatie.


Terwijl u innerlijk tot rust komt, kunt u uw zorgelijke gedachten beteugelen door te weten en te voelen dat Yahuah u ziet en hoort.


Sefanja 3:17 “Yahuah, uw Elohim, is in uw midden, een Held, Die verlossen zal. Hij zal Zich over u verheugen met blijdschap. Hij zal zwijgen in Zijn liefde. Hij zal Zich over u verblijden met gejuich.”


Yahuah weet alles wat er op dit specifieke moment en op elk moment in en rondom u gebeurt. Focus op deze staat van innerlijke stilte. Probeer te stoppen met praten tegen uzelf en stop jouw gedachtenspinsels. Leg uw innerlijke dialoog zoveel als mogelijk het zwijgen op en concentreer u gewoon op het aanwezig zijn bij Yahuah in het moment.


Meditaties voor iedereen

Als schriftuurlijke meditatie nieuw voor u is, begrijpen ik dat het misschien intimiderend is om te weten waar u moet beginnen. Meditatie is in geloofskringen vrij ongebruikelijk en er wordt eigenlijk zelden over gepredikt. Dit bericht is opsomming van mediatietechnieken is er om elke beginner toe te rusten om zijn eigen meditatiereis op een Schriftuurlijke doch gerichte manier te beginnen.


Hoe beoefenen Schriftuurlijke meditatie? Er zijn een aantal manieren waarop gelovigen kunnen kiezen om te mediteren. Alle meditatie moet gebaseerd zijn op de Schrift. Het is belangrijk om te weten dat gelovigen mediteren niet om de geest leeg te maken, maar om in stilte verenigd te zijn (Echad) met de ene, ware Elohim.


U vindt hieronder de stappen om elke beginner door het Schriftuurlijke meditatie proces te leiden. Houd er rekening mee dat ze niet in perfecte volgorde hoeven te worden gedaan. En eigenlijk hoeft hier niets perfect aan te zijn, dus ga uw gang en haal de druk van uzelf af. Yahuah kent uw hart en Hij zal uw inspanningen belonen.


Voor ik de verschillende meditatie methodes opsom wil ik nogmaals benadrukken dat meditatie absolut Schriftelijk is. We weten dat het woord 'mediteren' bijna 20 keer voorkomt in de huidige canon van de bijbel, uiteraard afhankelijk van de vertaling die u gebruikt. Wanneer meditatie in de Schrift wordt genoemd, verwijst het naar het mediteren op Yahuah Zijn geboden of karakter. Joshua 1:8 leert ons het "waarom" van Schriftuurlijke meditatie: Jozua 1:8 "Dit boek met deze wet (Thora) mag niet wijken uit uw mond, maar u moet het dag en nacht overdenken (bestuderen), zodat u nauwlettend zult handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Dan immers zult u uw wegen voorspoedig maken en dan zult u verstandig handelen."


Yahuah wil dat u op zijn Thora mediteert, zodat u Hem leert te gehoorzamen. Als u Hem gehoorzaamt, zal Hij u met succes kunnen leiden in het leven omdat u Zijn wil voor uw leven zult volgen. Psalm 119 bevat verschillende voorbeelden van meditatie, zoals blijkt uit deze verzen:


Psalm 119:23 "Zelfs toen vorsten op hun troon gezeten tegen mij spraken, overdacht Uw dienaar Uw verordeningen."


Psalm 119:27 "Geef mij inzicht in de weg van Uw bevelen, dan zal ik Uw wonderen overdenken."


Psalm 119 leert u te mediteren over Yahuah Zijn decreten, daden en voorschriften. Als u dat doet, krijg u rust en comfort. Twee andere psalmen geven meer redenen voor meditatie:


Psalm 48:10 "O Elohim, wij gedenken (letterlijk mediteren) Uw goedertierenheid in het midden van Uw tempel."


Psalm 145:6 "Zij zullen de kracht van Uw ontzagwekkende daden in herinnering (letterlijk op mediteren) roepen; waw Uw grootheid, die zal ik vertellen."


U kunt mediteren over Yahuah Zijn liefde, majesteit, glorie, pracht en wonderen, zoals geopenbaard in de Schrift. Door zorgvuldig over al deze eigenschappen van Yahuah Zijn karakter na te denken, zul u hem beter leren kennen. U begint te begrijpen hoe Hij wil dat u leeft, en u zult aanmoediging en veiligheid krijgen. Als u regelmatig over Yahuah Zijn Woord mediteert, kunnen deze zegeningen van jou zijn, ongeacht de moeilijkheden waarmee u wordt geconfronteerd.


Soorten meditatie

In tegenstelling tot oosterse meditatie, is Schriftuurlijke meditatie niet het leegmaken van de geest. Het is veeleer stil zijn en terugtrekken uit de wereld om uw geest daarna te vullen met Yahuah Zijn Woord en Zijn Goddelijke natuur om negatieve of zondige gedachten te vervangen. Mediteren over de Schrift maakt een diepere gemeenschap met Yahuah mogelijk.


Een van de meest populaire manieren om te mediteren is door een vers uit de Schrift te lezen en er dan zorgvuldig over na te denken op een rustige plek zonder afleiding. U kunt het vers en uw gedachten erover ook opschrijven in een notitieboekje voor verdere reflectie.


Mensen kunnen ook een vorm van meditatief gebed gebruiken. Dit type meditatie kent vier stappen. Eerst leest u het vers of de passage uit de Schrift. Vervolgens mediteer u er rustig op. Ten derde bid u over wat u net hebt geleerd. Ten slotte neem u de tijd om opnieuw over de Schrift na te denken en de Ruach HaKadosh uit te nodigen om uw ervaring te verlichten.


Zelf sluit ik mijn dag vaak af met een avondmeditatie. Ik gebruik vaak Tekst uit de Schrift als startplaats voor een tijd van meditatie. Let wel op; ik lees en mediteer niet op losse teksten, ik neem altijd de gehele context in beschouwing. Losse teksten lezen zonder context is gevaarlijk. Tijdens de avondmeditatie stel ik mijzelf vragen en antwoorden noteer ik waar nodig in een notitieboekje. Vragen als "Wat zegt dit vers mij over Yahuah?" en “Wat zegt dit vers mij over het leven dat ik moet leven?” zijn geweldig om u te betrekken bij de Schrift. Ik beëindig mijn meditatie met gebed, dit is een goede manier om de dag te af te sluiten en rustig te gaan slapen.


Een andere manier om te mediteren is door middel van mindfulness. Met dit type meditatie bestudeert u een vers en let u vervolgens goed op uw omgeving om een ​​groter gevoel van Yahuah Zijn aanwezigheid te ervaren. Hij is er altijd en overal! Alleen moeten we Zijn aanwezigheid leren zien. Wat betreft mindfulness bestaat er grote weerstand, maar feitelijk gezien is het Schriftelijk gezien goed te onderbouwen. Echter moet het vanuit de juiste geest en intentie worden beoefend. Schriftelijke mindfulness heeft niks te maken met een ongezonde mate van zelffocus of het bevorderen een één-met-de-kosmos wereldbeeld. Ook mag het ontsnapping uit de realiteit niet aanmoedigen. Wanneer dit de kern van uw mindfulness betreft dan is het niet de Schriftelijke mindfulness waar ik over spreek. Seculiere mindfulness / niet Schriftuurlijke mindfulness is horizontaal. Met andere woorden, u let alleen op uzelf. Die benadering is echter in tegenspraak met de leer van de Schrift om de geest van Yahusha te hebben en alles te evalueren in het licht van onze verticale relatie met Yahuah.

Kortom Mindfulness is verenigbaar met een Schriftuurlijke wereldbeeld, zolang het geworteld is in de Schrift en zich richt op verbinding met Yahuah.


Gelukkig heeft de Schrift veel te zeggen over het kalmeren van onze geest en het houden van een verticale focus op Degene die ons liefdevol heeft geschapen en ons intiem kent. Bijvoorbeeld:


  • De apostel Paulus herinnert gelovigen eraan dat ze geroepen zijn om bewust te zijn en te leven met een besef van het heden (Filippenzen 2:1-5).

  • Gebed is een zeer praktische manier waarop gelovigen mindfulness toepassen in het dagelijks leven (1 Thessalonicenzen 5:17).

  • Meditatie komt in de Schrift voor in de context van tijd besteden aan het bestuderen van het Woord van Yahuah (Psalm 48:9; Psalm 63:6).

  • We moeten naar Yahusha (zijn leven) kijken en nadenken over ware, bewonderenswaardige dingen (Hebreeën 12:2; Filippenzen 4:8).

  • Gelovigen moeten zich niet laten afleiden door zorgen over de toekomst (Matteüs 6:25-34).

  • De Schrift leert ons om "elke gedachte gevangen te nemen" (2 Korintiërs 10:5).

  • Paulus zegt ons dat we "getransformeerd" moeten worden door onze geest te vernieuwen (Romeinen 12:2) en door Yahuah-eervolle gedachten in praktijk te brengen (Filippenzen 4:9).


U kunt bijvoorbeeld tijdens een wandeling buiten op een vers mediteren en hem prijzen voor alle bezienswaardigheden en geluiden van de natuur. U zou ook op de Schrift kunnen mediteren terwijl u binnen zit en alle input van uw vijf zintuigen observeert. Als u de Schrift als uitgangspunt gebruikt, kan mindfulness uw geestelijke wandel verbeteren.


Veel hymnes en aanbiddingsliederen zijn gevuld met Schriftversen. U kunt ook mediteren over de Geestelijke waarheden in de liederen om te groeien in geloof. Schriftuurlijke meditatie is handig en gemakkelijk om onderweg te doen als u dit type meditatie gebruikt. Let wel kies uw liederen zorgvuldig, teksten en liederen moet men altijd in context overdenken


Praktische mediteren; Schrift meditatie voor bijvoorbeeld angst

Angst is tegenwoordig epidemisch in onze cultuur. Een van de makkelijkste, goedkoopste en meest effectieve manieren om angst te behandelen, is door Schriftuurlijke meditatie. Studies tonen aan dat regelmatige meditatie uw bloeddruk verlaagt, uw immuunsysteem stimuleert en u helpt beter te slapen. Het kan u helpen u beter te concentreren en uw stress te beheersen. Wanneer Yahuah Zijn Thora de focus van uw meditatie is, ontketen u de kracht van Yahuah om u te helpen angst te overwinnen.


Om angstige gedachten kwijt te raken, moet u ze vervangen door de waarheid van Yahuah Zijn Thora. Elke keer dat u een angstige gedachte hebt, kun u die overwinnen met een deel uit de Thora dat u helpt u weer op Yahuah te concentreren.


Hier geef ik een voorbeeld hoe het Shema toe te passen in Meditatie om onze Geest op het één zijn van Yahuah te richten:


Shema: De eenvoudigste en krachtigste meditatie van enkele minuten is ongetwijfeld het Shema. (We hebben het hier over het gebruik van het eerste vers van Shema als meditatie). Het is onze missie het Shema te leven. Elk van de zes woorden heeft een enorme betekenis en kan tijdens het reciteren in de geest worden gevisualiseerd. (Het is het beste om de letters in hun juiste vorm te visualiseren, zoals beschreven in de Thora.)


Het eerste woord Shema bevat de drie grondtonen: een "a" die een open klank is, een "m" die een duidelijke toon is, en een "sh" die een kakofonie is. De "m" wordt beschouwd als een "schoon" geluid, terwijl de "sh" een luidruchtig geluid is, het geluid van witte ruis op een niet-afgestemde radio of televisie. (Als iemand luidruchtig is, zeggen we dat ze "sh!") De Shema-wezens met al het geluid van "sh", vordert in een gerichte "m", en eindigt met een open "a". Het is bedoeld om ons weg te halen van al het "lawaai" om ons heen in ons leven en ons te concentreren op de eenheid van Yahuah.


Het laatste woord echad is die eenheid, en onze wijzen leerden erop te mediteren op de volgende manier: de alef (1) vertegenwoordigt de Ene Elohim, en de chet (8) vertegenwoordigt de hemelen en de aarde, terwijl de dalet staat voor de vier richtingen. Het idee is om u intens te concentreren op de eenheid van Yahuah en het feit dat Yahuah elke jota van het bestaan ​​doordringt, de werelden en rijken van de schepping, ook in ons. U kunt de laatste dalet "verlengen" als ze hier diep over wil mediteren. Merk op dat de juiste manier om deze letter uit te spreken geen harde dalet is, maar een zachte dhalet (zonder dagesh, zoals het in de Thora wordt gespeld), wat lijkt op de "th" -klank daarin (maar niet zoals de "th" in drie, wat een tav is zonder een dagesh). Als het dalet hard wordt uitgesproken (zoals velen ten onrechte doen), is het onmogelijk om het uit te breiden. Met een zachte d daarentegen kan hij gemakkelijk worden uitgerekt.


Deze manier van meditatie is mijn favoriete manier. Alle meditatie moet gebaseerd zijn op de Schrift, dus waarom niet meteen naar de bron gaan.


Filippenzen 4:8-9 "Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat. Wat u ook geleerd en ontvangen en gehoord en in mij gezien hebt, doe dat; en de God van de vrede zal met u zijn."


Dit is een zeer belangrijke verwijzing naar de Schrift om in overweging te nemen bij deze vorm van meditatie. Wat Paulus zegt, is dat we moeten mediteren over wat waar, eerbaar, juist, puur, lieflijk, goed, uitstekend en prijzenswaardig is. Als we ervoor kiezen om over iets te mediteren, vullen we dan onze geest met wat van Yahuah is? En waar beter dan In de Schrift vinden we elke benodigd onderwerp over Yahuah.


Deze meest basale manier om als gelovige te mediteren, is dus door de Schrift te lezen en erover na te denken. Hier zijn enkele eenvoudige stappen om te volgen tijdens een tijd van meditatie:


  1. Zoek stilte en rust (zoals eerder beschreven in een meditatieve staat komen). Psalm 65:2: l'cha dumia tehillah, "De lofzang is in stilte tot U" is een van de vele teksten welke gaan over stilte. Een voorafgaande van de meditatie een periode (15 minuten tot 1 uur) om stil te zijn om 'de geest tot rust te brengen en gedachten stil te laten zijn'.

  2. Bid voordat u begint met lezen en leg de tijd voor aan Yahuah. Vraag Hem nederig om uw hart te openen, zodat u Hem beter leert kennen en de rijkdommen begrijpt die Hij voor u heeft (zie Efeziërs 1:17-19).

  3. Lees een passage of vers (in context) uit de Schrift.

  4. Denk na / Mediteer over de woorden, herhaal ze in gedachten of hardop als u wilt.

  5. Let op welke woorden of zinnen u opvallen. Denk en bid over wat de passage u mag leren.

  6. Vraag ten slotte Yahuah om u te helpen handelen naar wat u hebt geleerd. Mediteren over Zijn Thora en profeten zou altijd tot echte verandering in ons leven moeten leiden, omdat het ons leert hoe we naar het voorbeeld van Yahusha de Messias kunnen leven.

  7. Rust in deze laatste stap in wat u hebt geleerd. Bid contemplatief (stil) en communiceer met Yahuah in Zijn aanwezigheid. Neem eventueel opnieuw een periode (15 minuten tot 1 uur) om stil te zijn.


Tenslotte, geeft niet op! Soms racen onze geesten tijdens de oefening en dwalen onze gedachten steeds weer af. Zo kan u het gevoel krijgen dat u niets bereikt hebt met deze oefening. Daarmee zet u uzelf op het verkeerde been. De beste mediatie-oefensessie is degene die u hebt voltooid, punt uit. Het maakt niet uit hoe lang uw geest onachtzaam is. Elke keer dat u uw geest terugbracht naar Yahuah, wordt hij sterker en sterker. Het poetst enkele van de geroeste plekken op uw hart weg.


Als u van deze eenvoudige meditatie oefening een gewoonte maakt, zal u in de loop van de tijd positieve resultaten zien. U zal merken dat uw aanwezigheid in uw gebed gemakkelijker en natuurlijker wordt dan voorheen. Ook leert u dealen met uw stress en zal u makkelijker kunnen ontspannen. U merkt dat u uw focus beter kan houden wanneer dat nodig is. Meditatie-oefeningen helpen ook om beter om te gaan met de moeilijke momenten in het leven en om meer compassie te hebben met anderen. Mediatie zal op den duur plezierig worden, maar we moeten nooit onze aanbidding zoals gebeden, vasten of het vieren van de Schriftuurlijke feesten inclusief de Shabbat vergeten.


Andere voordelen

Naast dat mediatie ons helpt de focussen en verbinden met Yahuah bestaan er nog andere belangrijke resultaten. Zo zijn meditatie-oefening de manier waarop we controle krijgen over onze gedachten en emoties. Omdat u tijdens de mediatie merkt dat er allerlei gedachten verschijnen, zal u op een ander moment gemakkelijker slechte gedachten opmerken. Dit geeft u de tijd om erop te reageren voordat u een slechte gedachtegang gaat volgen of ernaar handelt waardoor u in zonde valt. We kunnen nu slechte gedachten zien als ‘kleine rimpelingen in een vijver’, die zeker zullen verdwijnen als we ons ervan bewust zijn wanneer ze opborrelen vanuit het onderbewustzijn (of van satan). We kunnen ze dan gemakkelijker laten passeren zonder hen aan te spreken of er met onszelf over te praten. Als we goede gedachten hebben, zullen we ze sneller opmerken en daarom koesteren zoals we willen. We willen ons niet geheel losmaken van gedachten, zoals heidense beoefenaars van mindfulness volgens de oosterse tradities aanleren. Liever leren we om onze emoties en gedachten te reguleren.


Een soortgelijk mechanisme is ook van toepassing op gevoelens en emoties. Naarmate we gewend raken aan subtiele interne veranderingen, worden we ons meer bewust van de afstand tussen een gevoel en een reactie erop. Spreuken 29:11""Een dwaas geeft uiting aan al zijn gevoelens, een wijze houdt ze in toom.". Maar we geve allemaal wel eens uiting aan gevoelens, door bijvoorbeeld boosheid en hebben allemaal op een gegeven moment boze gedachten. Naarmate we ons meer bewust worden van onze gevoelens, worden we ons meer bewust van de negatieve triggers. We leren als het ware om ze te negeren. Evenzeer kunnen we een bufferzone tussen ons en onze gevoelens opzetten. Dit geeft ons de tijd om op de juiste manier te reageren. Zo kan u uw toevlucht zoeken bij Yahuah wanneer u boos wordt, in plaats van reflexmatig naar anderen te schreeuwen. Of voorkomt u iets te doen waar u later spijt van krijgt.


We zullen onvermijdelijk verlangens en driften ervaren om te zondigen. Dit maakt deel uit van de beproevingen van het leven. Maar wanneer we mediatie leren cultiveren, kunnen we ons bewust zijn van zulke verlangens als ze beginnen te ontkiemen. We kunnen ze zonder schuld erkennen. Want ze zijn natuurlijk en onvermijdelijk. Het hebben van slechte verlangens maakt ons niet tot slechte mensen. Hoe bewuster we ons worden van onze innerlijke toestand, des te beter zullen we onszelf losmaken van onze lagere verlangens. In plaats daarvan zullen we handelen naar deugdzame en hogere verlangens. De gewoonte om terug te grijpen op wat we leren in meditatie geeft ons net voldoende ademruimte om vol vertrouwen ‘nee’ te zeggen tegen de slechte suggesties van onszelf of satan.


Conclusie

Het is belangrijk om te weten waarom het concept van meditatie Schriftuurlijk is, omdat het vrijheid geeft aan de gelovige. Ze hoeven niet bang te zijn of ze zondigen of niet, en ze zijn ook uitgerust met Schriftuurlijke voorbeelden van anderen die hen zijn voorgegaan. Als gelovigen moeten we niet deelnemen aan wat buiten de Schrift staat, vooral niet voor geestelijke oefening, dus het is erg belangrijk om te weten dat meditatie Schriftuurlijk is.


Schriftuurlijke meditatie biedt een manier om elk facet van het geloof een diepere betekenis te geven. Meditatie is geen doel op zich, maar een partner-proces voor een gezond (geloofs) leven. Verwijzingen van meditatie-ervaringen zijn wijdverbreid te vinden in de Thora. De Thora leert dat Isaak een veld in ging om te mediteren en zijn toekomstige levenspartner ontdekte toen hij omhoog keek in die bewustzijnsstaat (Genesis 24:63).


Schriftuurlijke meditatie betekent: focussen op en verbinden met Yahuah


Het Nazarener geloof kent een lange geschiedenis van meditatie. Er zijn talloze verzen over meditatie in de Schrift. Deze verzen verwijzen meestal naar het mediteren over Yahuah Zijn Thora en profeten, de dingen die Hij heeft gedaan en Zijn liefde. Net zoals gezond voedsel ons voedt via de bloedstroom, zo voedt Schriftuurlijke meditatie onze 'zielenstroom'. Meditatie kan het geloof transformeren van het puur intellectuele proces waarmee de meesten van ons zijn opgegroeid in een geestelijke praktijk die ons op de meest diepgaande manier met Yahuah verbindt.


Succes met meditatie en daarmee verbinden met Yahuah, die onze burcht is in tijden van verdrukking en nood!


Psalm 9:1 "Moge Yahuah een burcht zijn voor de verdrukte, een burcht in tijden van nood."