De fundamentele betekenis van 'bekering'

Publicatie: Januari 2020

De fundamentele betekenis van 'bekering'

In navolging van onze blog over het verlezing van redding zullen wij ons de komende blog artikelen richten op de schriftuurlijke betekenis van het woord bekering. Het onderwerp is te belangrijk om niet uitvoerig te behandelen.

Ik ga u heel bot zeggen dat u zonder een schriftuurlijk begrip van bekering niet verlost of verzoend bent met YHWH. Om het nog beter te zeggen, zoals Paulus zou zeggen, ben u niet gered. Bekering is, zoals we zullen zien, het beginpunt van uw redding. Dit is de perfecte plek voor Satan om te misleiden. Verdraai het begin en de rest van het huis is op zand gebouwd. Ik heb veel gezien dat gelovigen hun Messias met tranen zochten, en toch veranderde hun leven niet. Zou er een verschil kunnen zijn tussen verdriet om uw zonden en ware bekering? Is Bijbelse bekering meer dan van gedachten veranderen? Is het anders dan u gewoon van de zonde afwenden? Wat bedoelden Yahusha en Johannes de Doper toen ze tegen de Farizeeërs zeiden:"Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen" (Mat.3:2) met bekering? Gelooft u echt dat de betekenis van bekering in het Engels of het Grieks is wat ze bedoelden? Gelooft u dat alle 23.214 verzen van leringen in de Tenach (Oude Testament) over dit woord irrelevant zijn? In de Tenach leert YAHUAH ons Zijn wegen en legt hij de basis voor ons.

Wanneer ze Yahusha in de tempep onderwijzend aantreffen in Lucas 2 vers 49, zegt Hij tegen zijn ouders: “Waarom hebt u Mij gezocht? Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?”. Met andere woorden, mijn Vader heeft me Zijn wegen geleerd en ik doe wat Hij me heeft geleerd. Dit is alleen logisch als u kunt zien dat dit Yahusha Zijn Mikwa was. Toen zijn tijd van Mikwa gekomen was en hij nu een "zoon van de geboden" was, werd hij rechtstreeks verantwoordelijk jegens YAHUAH Zelf. De Tenach staat vol met onderricht over het feit dat de Messias de wegen van Zijn Vader zal observeren en volgen. Hij zou de geboden onderhouden en niemand anders leren zelfs de kleinste overtreding te begaan (Mattheüs 5:19). In vers 52 van Lucas 2 zien we dit bevestigd wanneer Lucas zegt dat Yeshua "toenam in wijsheid en gestalte, en in grootte en in genade bij YAHUAH en de mensen.”

Het Nederlandse woord berouw kan worden begrepen door het Griekse woord waaruit het is vertaald. Dit woord is metanoeo. Griekse lexicons definiëren dit woord over het algemeen als een verandering van gedachten of verdriet. De Griekse concordantie van de “New Englishman's” zegt verder dat het 'een verandering van hart en geest is, afkeren van zichzelf en zonde en gericht naar God en heiligheid'. Dit komt veel dichterbij, maar te veel studenten en docenten stoppen daar en proberen die definitie toe te passen op onze huidige levensstijl. Veel commentaren over dit onderwerp vermelden al snel dat dit afkeren van de zonde ook eindigt met een afkeer naar YAHUAH. Maar, zoals ik al zo vaak heb gezegd, betekent dit vrijwel niets voor ons vandaag. Ons is niet schriftuurlijk geleerd wat het betekent om naar YAHUAH te gaan. Voor moderne christenen betekent dit dat ze erkennen dat Jezus Heer is, dat de duivel slecht is, dat de Jehovah's Getuigen een sekte zijn en dat de regering van ons land verantwoordelijk zijn voor ons morele verval! We moeten dit zeer belangrijke woord dus terugbrengen naar zijn oorsprong, om te zien hoe de Vader het al heeft gedefinieerd. Dan zullen we ook weten wat Yahusha ermee bedoelt wanneer Hij dit van ons vraagt.

Het vergelijkbare woord dat in de Tenach en de Hebreeuwse cultuur wordt gebruikt, is teshuvah. Dit woord wordt over het algemeen vertaald met 'terugkeren' of 'teruggaan'. Dit komt voort uit de verbale wortel shoov. Het eerste gebruik van dit woord zet de standaard voor hoe het moet worden begrepen. In Genesis hoofdstuk 1 en 2 lezen we over de schepping en het creëren van alle dingen. De mens is perfect en zonder zonde geschapen en heeft alleen Elohim's woord gekregen. Hij heeft geen kennis van goed of kwaad. Zijn instructies zijn slechts het woord van Elohim en hem wordt verteld niet van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. Als hij toch van de boom van de kennis van goed en kwaad eet zal hij niet meer mogen eten van de boom van het leven. Deze levensboom, het zuivere woord van YAHUAH (Spreuken 3: 13-18, 11:30) staat in het paradijs van YAHUAH (Openbaring 2: 7).

Adam wordt uit de Hof van Eden verbannen en op de plaats gezet waar hij uit werd gehaald, namelijk de grond (Genesis 3:23). Dit komt omdat de Hof van Eden een plaats is voor eeuwig leven. Als hij in de Hof van Eden was gebleven en had gegeten van de boom des levens, zou hij eeuwig in een gevallen staat hebben geleefd. Elohim verwijdert hem van deze plek en plaatst hem terug van waar hij werd meegenomen en verbiedt hem de Hof van Eden terug in te gaan. Dit leert ons ook dat Adams fysieke lichaam niet is gemaakt van materiaal uit de Hof van Eden, maar van de aarde buiten de Hof van Eden, hetgeen niet naar het beeld van Elohim is gemaakt vanaf het begin. Dit betekent dat Adam niet eeuwig in de Hof kan leven, maar de Boom des Levens IN hem kan ontvangen en eeuwig leven IN hem kan hebben. Dit brengt Adam terug naar toegang tot de levensboom (het woord van YAHUAH).

Merk op dat de andere boom (de boom van kennis van goed en kwaad) nooit meer in de Schrift voorkomt. Waarom? Omdat het in ons allemaal is door overerving, deze boom is er van nature. Houd er dus rekening mee dat de boom er van nature is, niet noodzakelijk de vrucht. Dit is waarom de gelovige twee naturen heeft die in hem worstelen. Vraag Paulus. Hij zal het u vertellen (Romeinen 7). Nu terug naar bekering. Het is geen toeval dat het woord shoov zo snel na Adams opstand opduikt. In hoofdstuk 3 zien we de misleiding van Eva en de overtreding van Adam (hierover later meer). Adam en Eva zetten vervolgens de standaard voor de reactie van de mens op Elohim's oproep voor de rest van de menselijke geschiedenis. Elohim zoekt naar hem en roept hem bij zich. De mens ontkent vervolgens persoonlijke verantwoordelijkheid voor het ongehoorzaam zijn aan Hem. Eva volgt snel met dezelfde ontkenning dat ze persoonlijk iets verkeerds heeft gedaan. Satan heeft als slang geen been om op te staan ​​en zegt niets. Yahuah Elohim zal nu Zijn tijd besteden aan het terugtrekken van de mens naar Zijn boom. Hij illustreert dit op dramatische wijze in Adams vloek.

Genesis 3:17-19 “En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u geboden had: U mag daarvan niet eten, is de aardbodem omwille van u vervloekt; met zwoegen zult u daarvan eten, al de dagen van uw leven; dorens en distels zal hij voor u laten opkomen en u zult het gewas van het veld eten. In het zweet van uw gezicht zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren.”

Er zijn hier een heleboel interessante dingen te vertellen, maar laten we bij ons onderwerp blijven. Het woord terugkeren, dat hier tweemaal wordt gebruikt, is het eerste woord van bekering. Dit sluit naadloos aan bij de 'val' van Adam. De basis van bekering is de terugkeer naar waar u vandaan kwam. Adam kwam uit het stof en daar zal hij tesjoevah zijn, of naar terugkeren. De wortel van bekering is om ergens naar terug te gaan. Het is waar we naar terug moeten gaan, dat is van cruciaal belang. Denk hier een tijdje over na. Is deze bekering niet altijd de constante roep van YAHUAH tot Zijn volk? Als u leest over het vreselijke oordeel dat in de laatste dagen zal worden uitgestort, is dit dan omdat de naties niet erkenden dat Yahusha hun Meester was, of is het omdat ze zich van Zijn wegen afwenden (shoov)? Gelooft u echt dat Yahuah een hele nieuwe boom (christendom) heeft gemaakt die is ontworpen om hun eigen weg te gaan? Of kunt u zien dat YAHUAH ware gelovigen heeft geënt in een apart staande, rechtvaardige boom die hier al die tijd is geweest, en dat de natuurlijke takken naar die boom kunnen terugkeren?

We zullen dit woord de volgende keer duidelijk blijven definiëren.


Vervolg: Bekering deel 2: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen