DEBORAH - Een moeder in ISRAËL

Een les aangaande profetie 

DEBORAH - Een moeder in ISRAËL

Net voordat de  kinderen van Israël, het Beloofde Land binnengingen, stierf Mozes op de berg Nebo. Het leiderschap van de natie werd doorgegeven aan Joshua.

YHWH gebruikte Joshua om het volk op een wonderlijke wijze door de Jordaan te leiden door de rivier op te drogen, net zoals  ze 40 jaar eerder door de Rode Zee trokken. Joshua en de Israëlieten omcirkelden Jericho en YHWH zorgde ervoor dat de muren omvielen. De Israëlieten verspreidden zich over het Beloofde Land en gedijden daar.

Toen Joshua en de andere leiders stierven, bleef er een leegte over. Het duurde honderden jaren voordat Israël zijn eerste koning kreeg. Deze tijdsperiode is vastgelegd in de Hebreeuwse Geschriften in het boek Rechters. Het is in dit boek dat de term 'een moeder in Israël' is ontstaan. Laten we ons hart en onze geest openen en kijken wat YHWH ons vandaag wil leren!

Wie zijn enkele van de bekendere rechters die YHWH heeft voortgebracht om Israël te helpen?

Richteren 4:4, 8:22, 16:-32-31 "En Debora, een vrouw die een profetes was, de vrouw van Lappidoth, die gaf in die tijd als richter leiding aan Israël. .....  Toen zeiden de mannen van Israël tegen Gideon: Heers over ons, u zowel als uw zoon en uw kleinzoon, want u hebt ons uit de hand van Midian verlost. ...... Vervolgens zei Simson: Moge mijn ziel sterven mét de Filistijnen! Hij boog zich met kracht en het huis viel op de stadsvorsten en op al het volk dat daarin was. En de doden die hij in zijn sterven heeft gedood, waren talrijker dan die hij in zijn leven gedood had.  Toen kwamen zijn broeders en heel zijn familie en zij namen hem op, voerden hem mee en begroeven hem tussen Zora en Esthaol, in het graf van zijn vader Manoach. En hij had twintig jaar als richter leiding gegeven aan Israël."

Deborah, Gideon en Samson zijn slechts drie van de meer dan twintig rechters die Israël gedurende deze periode van ongeveer 400 jaar hebben geleid.

Wat deden de kinderen van Israël in de tijd van Deborah, toen Israël meedogenloos werd onderdrukt door koning Jabin van Kanaän en zijn legeraanvoerder Sisera?

Richteren 4:3 "Toen riepen de Israëlieten tot YHWH, want hij had negenhonderd ijzeren strijdwagens en hij had de Israëlieten met geweld onderdrukt, twintig jaar lang."

Wat profeteerde Deborah, hun profetes en rechter in die tijd?

Richteren 4:6-7 "Zij stuurde een bode en liet Barak, de zoon van Abinoam, uit Kedes-Naftali, roepen en zei tegen hem: Heeft YHWH, Elohim van Israël, niet geboden: Ga, trek op naar de berg Tabor en neem tienduizend man met u mee, van de nakomelingen van Naftali en van de nakomelingen van Zebulon? Dan zal Ik bij de beek Kison Sisera, de legerbevelhebber van Jabin, naar u toe trekken met zijn strijdwagens en zijn troepenmacht, en Ik zal hem in uw hand geven."

Hoe reageerde Barak en welke tweede profetie gaf YHWH aan de dappere profetes Deborah?

Richteren 4:8-9 "Toen zei Barak tegen haar: Als u met mij mee zult gaan, dan ga ik. Maar als u niet met mij mee zult gaan, dan ga ik niet. En zij zei: Ik zal wel met u meegaan. Maar er zal op de weg die u gaat voor u geen eer te behalen zijn, want YHWH zal Sisera overleveren in de hand van een vrouw. Toen stond Debora op en ging met Barak naar Kedes."

Barak, de leider van het leger van Israël, had geen volledig geloof in het Woord van YHWH en was alleen bereid om de strijd aan te gaan als Deborah met hem zou meegaan. Vanwege zijn gebrek aan geloof nam YHWH de glorie en de eer voor de overwinning van hem weg en gaf het aan een vrouw die niet eens getraind was voor de strijd.

Wat gebeurde er toen Barak en zijn kleine leger naar Sisera trokken en het leger van de Kanaänieten tegenkwamen?

Richteren 4:14-16 "En Debora zei tegen Barak: Sta op, want dit is de dag waarop YHWH Sisera in uw hand gegeven heeft. Is YHWH  niet uitgetrokken voor u uit? Toen daalde Barak van de berg Tabor af met tienduizend man achter zich. En YHWH bracht Sisera met al zijn strijdwagens en heel zijn leger door de scherpte van het zwaard in verwarring vóór Barak, zodat Sisera van zijn wagen afklom en te voet vluchtte. Barak joeg de strijdwagens en het leger na tot Haroseth-Haggojim. En heel het leger van Sisera viel door de scherpte van het zwaard; zelfs niet één bleef er over."

Sisera, de Kanaänitische legeraanvoerder, sprong uit zijn wagen en rende voor zijn leven. Hij verborg zich in de tent van een man genaamd Heber. Wat deed de vrouw van Heber, Jael, met Sisera terwijl hij zich in haar tent verborg en de profetie vervulde die YHWH aan Deborah gaf?

Richteren 4:21,23, 5:31 "Vervolgens nam Jaël, de vrouw van Heber, een tentpin, nam een hamer in haar hand, ging stilletjes naar hem toe en dreef de pin in zijn slaap, zodat hij aan de grond vastzat. Hij was namelijk in een diepe slaap gevallen, en uitgeput. En hij stierf. ...... Zo vernederde God op die dag Jabin, de koning van Kanaän, vóór de Israëlieten. ........ Zo moeten al Uw vijanden omkomen, YHWH! Maar laten zij die Hem liefhebben, zijn als het opgaan van de zon in haar kracht. En het land had veertig jaar rust."

Je zou kunnen zeggen: "hij was vastgepind." YHWH vervulde de profetie en gaf de overwinning in de hand van Jaël in plaats van Barak.

Wat werd er gezongen nadat de oorlog was gewonnen ter ere van het geloof en de moed van Deborah?

Richteren 5:7 "De dorpen lagen verlaten  in Israël, ze lagen verlaten, totdat ik, Debora, opstond, tot ik opstond, een moeder in Israël."

We hebben hier de eerste keer dat de term 'moeder in Israël' wordt gebruikt. Deborah oordeelde Israël 40 jaar en YHWH gaf hen rust onder haar leiderschap en leiding. Deborah is niet de enige genoemde vrouw aan wie YHWH de gave van profetie gaf.

Wat was het doel van profeten en profetessen zoals Deborah?

Amos 3:7 "Voorzeker, Adonai YHWH doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten."

2 Samuel 23:2 "De Geest van YHWH heeft door mij gesproken, en Zijn woord is op mijn tong."

Hosea 12:14 "Door een profeet heeft YHWH  Israël echter uit Egypte geleid en door een profeet werd het gehoed."

YHWH heeft ons zijn profeten en profetessen gegeven om ons te bewaken en zijn doel voor ons te openbaren. Wat een troost om te weten dat YHWH niets doet zonder het eerst aan zijn profeten te openbaren. Er zijn velen die beweren van YHWH te horen, die beweren de toekomst te kunnen vertellen, maar YHWH Zijn Woord geeft ons een hoge standaard om te testen of de boodschap daadwerkelijk van YHWH is of niet. We zullen verschillende testen van een profeet van YHWH bekijken.

Hoe kunnen we vandaag weten of een profeet een echte profeet van YHWH is of niet?

Jesaja 8:20 "Terug naar de wet en het getuigenis (de profeten) ! Als zij niet overeenkomstig dit woord spreken (De profeten zijn onderworpen aan de profeten), zal er voor hen geen dageraad zijn."

A. Ze moeten volgens de Thora spreken en niet tegen of in tegenspraak met de Thora van YHWH.

B. Ze moeten het eens zijn met en in harmonie zijn met alle profeten van YHWH die voor hen zijn gekomen.

Dus als blijkt dat de geschriften van een profeet een vorige profeet tegenspreken, is die persoon geen echte profeet van YHWH of interpreteren we hun geschriften verkeerd. Een voorbeeld hiervan is als iemand zegt dat Paulus heeft geleerd dat YHWH Zijn Thora is afgeschaft, omdat ze de geschriften van Paulus verkeerd interpreteren!

Wat is een andere test van een ware profeet van YHWH?

Deuteronomium 18:21-22 "Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat YHWH niet gesproken heeft? Wanneer die profeet in de Naam van YHWH spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat YHWH  niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem."

C. Hun profetieën moeten uitkomen.

Dit wil niet zeggen dat de profeet onfeilbaar is. Koning David vertelde de profeet Nathan dat hij een tempel voor YHWH wilde bouwen. Nathan zei: "Ga het doen, YHWH is met u" (2 Sam. 7: 3). Maar die nacht sprak YHWH tot Nathan en zei hem terug te gaan naar David en hem te vertellen dat hij niet degene zou zijn die de Tempel van YHWH zou bouwen. Eerst profeteerde Nathan niet, hij gaf alleen zijn persoonlijke mening.

Ook zijn de profetieën van YHWH afhankelijk van onze reactie op de profetie. YHWH zei tegen Jona dat hij de stad Nineve moest vertellen dat YHWH de stad zou vernietigen. Maar de mensen bekeerden zich en dus onthield YHWH zich van het doen wat Hij zei dat Hij zou doen. YHWH Zijn profetieën voorwaardelijk in beide richtingen. Als YHWH profeteert en we ons afkeren van de voorwaarden van geloof, liefde voor Hem en gehoorzaamheid aan Hem, zal de profetie niet uitkomen. Hij zal Zijn geprofeteerde zegeningen niet opdringen aan degenen die Hem echt niet willen.

Wat als hun profetie uitkomt, maar ze niet van YHWH houden?

Deuteronomium 13:3-4 "luister dan niet naar de woorden van die profeet of naar hem die die dromen heeft! Want YHWH, uw Elohim, stelt u dan op de proef om te weten of u YHWH, uw Elohim, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel. Achter YHWH, uw Elohim, moet u aan gaan, Hem moet u vrezen, Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen; Hem moet u dienen en u aan Hem vasthouden."

D. Een profeet of profetes van YHWH moet een goddelijk persoon  zijn.

Hun leven zou in harmonie moeten zijn met het Woord van YHWH. Nogmaals, dit wil niet zeggen dat ze onfeilbaar zijn, maar ze moeten een hart naar YHWH hebben, ze moeten ernaar streven door YHWH Zijn kracht YHWH ZIjn geboden te onderhouden, en ze moeten in de geprofeteerde Messias geloven.

Valse profeten kunnen misschien met enige nauwkeurigheid raden of voorspellen. En, zoals u zich herinnert, is Satan de meester-bedrieger. Hij is erg goed in het voorzien van wat waarschijnlijk zal gebeuren. Net zoals hij door een slang tot Eva sprak om haar te misleiden, kan hij door mensen spreken om ons ook te proberen te misleiden.

Wat zal de boodschap van een ware profeet van YHWH bevatten?

2 Koningen 17:13 "Toen YHWH Israël en Juda door de dienst van alle profeten, van alle zieners, gewaarschuwd had: Bekeer u van uw slechte wegen en neem Mijn geboden en Mijn verordeningen in acht, overeenkomstig heel de wet die Ik uw vaderen geboden heb, en die Ik tot u gezonden heb door de dienst van Mijn dienaren, de profeten"

E. Ware profeten zullen ons oproepen om ons af te keren van zonde en ons leiden tot gehoorzaamheid aan de Thora.

Merk op dat de tekst zegt dat "elke profeet" de mensen riep om zich af te keren van hun slechte wegen en YHWH geboden en wetten na te leven. Dit is een zeer belangrijke test van een profeet in een tijdperk waarin veel mensen beweren berichten van YHWH te horen, alleen om ons te vertellen wie de volgende president zal zijn, of welke richting wij in ons leven moet gaan. Toch zegt de Schrift niet dat de gave van profetie bedoeld was om voorspellingen te doen, maar om ons te leiden om onze zonden te zien, die ons naar de Messias zullen leiden, wat ons zal leiden tot gehoorzaamheid aan YHWH Zijn Thora. Veel zogenaamde profeten doen precies het tegenovergestelde. Sommigen gaan zelfs zover dat ze zeggen dat YHWH Zijn Thora is afgeschaft. Toch blijft YHWH Zijn Woord hetzelfde - ware profeten leiden ons weg uit zonde en in gehoorzaamheid aan de Thora  door de Messias.

Wat zijn enkele van de verschillende manieren waarop YHWH tot en door zijn profeten spreekt?

Numeri 12:6 "Hij zei: Luister toch naar Mijn woorden! Als iemand onder u een profeet is, maak Ik, YHWH, Mij door een visioen aan hem bekend,  spreek Ik met hem door een droom."

Jeremia 1:9 "Toen stak YHWH Zijn hand uit en raakte mijn mond aan. En YHWH zei tegen mij: Zie, Ik geef Mijn woorden in uw mond."

Het verschil tussen een droom en een visoen is dat een visieon is als een droom die plaatsvindt terwijl de persoon nog wakker is. We lazen in een eerdere artikel over Joseph, tot wie YHWH in dromen sprak. We zullen in een komend artikel  zien dat YHWH tot Daniel sprak in zowel dromen als visioenen.

Welk type persoon gebruikt YHWH als profeet en tot welke tijd zal hij profeten blijven hebben?

Joël 2:28-31 "Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees: uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw ouderen zullen dromen dromen, uw jongemannen zullen visioenen zien.  Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten. Ik zal wondertekenen geven aan de hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookzuilen. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voor die dag van YHWH komt, die grote en ontzagwekkende."

YHWH heeft geen onderscheid  aangaande personen. Hij kan werken door jong of oud, mannen of vrouwen. Op 'alle vlees' staat in de tekst. YHWH kan werken door Jood en Griek. De tekst zegt ook dat YHWH de Geest der Profetie zal geven vóór de wederkomst van de Messias. YHWH zijn gaven waren niet alleen voor "Bijbelse tijden", maar ook voor vandaag.

In hoeverre houdt YHWH ons verantwoordelijk voor het lezen en gehoorzamen van zijn profeten?

Jeremia 26:4 "Zeg dan tegen hen: Zo zegt YHWH: Als u niet naar Mij wilt luisteren door te wandelen volgens Mijn wet, die Ik u heb voorgehouden, ......... dan zal Ik dit huis maken als Silo, en deze stad zal Ik maken tot een vloek voor alle volken van de aarde."

Welke plechtige woorden moeten we overwegen. Als we niet kiezen om te gehoorzamen, door YHWH Zijn kracht, en geen acht slaan op de woorden van de Schrift , dan zullen we onder de vloek van YHWH vallen. Dit is geen populair bericht; het is in het begin niet geruststellend voor ons, maar een waarschuwing tegen naderend gevaar is waardevoller dan een vlot gesprek op weg naar vernietiging.

In hoeverre houdt YHWH Zijn zijn profeten verantwoordelijk?

Ezechiël 3:16-19 "Het gebeurde na verloop van zeven dagen dat het woord van YHWH tot mij kwam: Mensenkind, Ik heb u aangesteld tot wachter over het huis van Israël. Wanneer u uit Mijn mond een woord hoort, moet u hen namens Mij waarschuwen. Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.  Maar u, als u de goddeloze waarschuwt en hij zich niet van zijn goddeloosheid en van zijn goddeloze weg bekeert, zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar u hebt uw leven gered."

Door de eeuwen heen zijn profeten en profetessen niet altijd goed ontvangen of gewaardeerd. Woordvoerder van YHWH zijn is niet altijd een gemakkelijke of prettige positie. Maar als ze  anderen niet waarschuwen voor hun handel en wandel, dan zal volgens de profeet hun bloed op deze profeet zijn. De meeste mensen willen niet de brenger zijn van slecht nieuws. Wie wil er nieuws geven over kanker, of een misdrijf of de dood? Hoeveel erger is het om iemand te waarschuwen voor hun zonden. Maar YHWH heeft profeten geroepen om te waarschuwen in liefde, met vriendelijkheid en met een oprechte zorg voor het belang van de ander. Profeten zijn niet klaar om anderen te waarschuwen totdat we hen echt liefhebben en zoals Mozes bereid zijn te zeggen: "als U toch hun zonde wilt vergeven; maar indien niet, wis mij dan uit Uw boek dat U hebt geschreven! ” Exodus 32: 11,32

Wat denkt YHWH van de valse profeten van vandaag de dag die beweren mediums, waarzeggers, tovenaars te zijn. Mensen die spreuken uitspreken, of geesten of vertrouwde geesten raadplegen, of die naar de doden vragen, of kristallen bollen, palmen, kaarten, horoscopen, theebladeren, enz. lezen?

Jesaja 8:19-22 "Wanneer zij dan tegen u zeggen: Raadpleeg de geesten van doden, en waarzeggers met hun gelispel en geprevel – zeg dan: Moet een volk zijn Elohim niet raadplegen? Moet men voor de levenden de doden raadplegen? Terug naar de wet en het getuigenis! Als zij niet overeenkomstig dit woord spreken, zal er voor hen geen dageraad zijn. Men zal er terneergedrukt en hongerig rondtrekken. Wanneer het gebeurt dat men hongerlijdt, zal men uitbarsten in woede, en zijn koning en zijn Elohim vervloeken. Of men de blik nu naar boven richt, of naar de aarde kijkt, zie, er zal benauwdheid en duisternis zijn, angstaanjagende donkerheid. En men zal voortgedreven worden, het donker in."

Deuteronomium 18:10-13 "Onder u mag niemand gevonden worden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, die waarzeggerij pleegt, die wolken duidt of aan wichelarij doet, die een tovenaar is,  die bezweringen doet, die een dodenbezweerder of een waarzegger raadpleegt, of die de doden raadpleegt. Want iedereen die zulke dingen doet, is een gruwel voor YHWH En vanwege deze gruweldaden verdrijft YHWH, uw Elohim, deze volken van voor uw ogen uit hun bezit. Oprecht moet u zijn tegenover YHWH, uw Elohim."

Exodus 22:18 "Een tovenares mag u niet in leven laten."

Palmlezers, kaartlezers, kristallen bollezers, horoscopen, enz. Zijn niet van YHWH. Het zijn valse profeten.

De drie profeten van YHWH, die deze bovenstaande teksten schreven, waarschuwen ons sterk om niet te luisteren naar instructies of berichten van de doden, van geesten, of zelfs iets dat zou komen als een geest van iemand die ons bekend is. Dit komt omdat 'de doden niets weten', ze rusten en slapen tot de wederkomst van de Messias. Elke verschijning of verschijning van een overleden persoon is een gevallen engel die de persoon nabootst. Onthoud: "de doden weten niets ... ze hebben geen aandeel meer tot het einde der tijden in alles wat zich onder de zon afspeelt." Prediker 9:10, 5, 6

Hoe beschreef YHWH de grootste profeet, de Messias, aan Mozes?

Deuteronomium 18:18-19 "Ik zal een Profeet voor hen doen opstaan uit het midden van hun broeders, zoals u. Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en alles wat Ik Hem gebied, zal Hij tot hen spreken. En met de man die niet naar Mijn woorden luistert, die Hij in Mijn Naam spreekt, zal het zó zijn: Ík zal rekenschap van hem eisen."

YHWH heeft voor ons een profeet zoals Mozes opgewekt en hij was zelfs meer dan een profeet. YHWH legde Zijn woorden in Zzijn mond. Hij is de Messias, Immanu'el - YHWH met ons. We zullen ter verantwoording worden geroepen als we geen acht slaan op de woorden van liefde die Hij voor ons heeft.

Wat moeten we doen om aan de dood te ontsnappen en als overlevende toegang tot het nieuwe Jeruzalem te krijgen?

Joël 2:32 "Het zal geschieden dat ieder die de Naam van YHWH zal aanroepen, behouden zal worden. Want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals YHWH gezegd heeft, namelijk bij hen die ontkomen zijn, die YHWH roepen zal."

De deur staat open voor iedereen; de uitnodiging zegt: "iedereen die de Naam van YHWH  aanroept, zal behouden worden." Roep de naam van YHWH aan en Hij zal u redden van uw zonden en fouten.

Door ons zijn profeten te geven, bleef YHWH Zijn liefde voor u en mij tonen, evenals zijn verlangen om ons te helpen een leven te leiden in overeenstemming met zijn Thora. Veel van de profeten riskeerden hun leven door de Schrift voor ons te schrijven. Lees het hele Woord van YHWH en uw leven zal rijkelijk worden gezegend in het proces groei, overgave en gehoorzaamheid.