"Hoe Yahuah het Evangelie aan Abraham predikte"

Hoe Yahuah het Evangelie aan Abraham predikte

Sternamen en talen

Een belangrijk feit komt hier naar voren. Veel namen van sterren en sterrenbeelden in verschillende talen over de hele wereld hebben een vergelijkbare betekenis. Eén sterrenbeeld stond bijvoorbeeld bekend als Maagd voor de Romeinen, Bethulah voor de Hebreeën, Parthenos voor de Grieken en Kanya voor de Indianen, maar ze betekenen allemaal "MAAGD". Taalkundig impliceert dit sterk dat er een gemeenschappelijke oorsprong was voor de namen. De theorie is dat de drie belangrijkste taaltakken waarvan de meeste talen afweken een gemeenschappelijke oorsprong hadden in Anatolië (zie Gamkrelidze en Ivanov in Scientific American March 1990, of Colin Renfrew in Scientific American, oktober 1989). Schriftuurlijk vond deze talenverdeling plaats in Babel, dat in de buurt van Anatolië lag. Dit zou een oorsprong impliceren van namen van sterren en sterrenbeelden voorafgaand aan de gebeurtenis in Babel, wat suggereert dat ze mogelijk al bekend waren bij Noach ten tijde van de zondvloed. Taalkundig gezien is dat zo ver mogelijk terug. De uitspraak van Jesaja 40:26 voert ons echter regelrecht terug naar de schepping en Adam.

Jesaja 40:26 “Sla uw ogen op naar omhoog, en zie Wie deze dingen geschapen heeft; Hij is het Die hun leger voltallig tevoorschijn brengt, ze alle bij name roept door Zijn grote vermogen en Zijn sterke kracht; er ontbreekt er niet één.”

In het midden van de 19e eeuw werden de namen van sterren vastgesteld tijdens astronomische conventies. De naam die voor een bepaalde ster werd gekozen was soms de Latijnse, Hebreeuwse, Chaldeeuwse of Arabische versie van de oorspronkelijke naam. Als gevolg van dit proces zijn enkele namen verloren gegaan. Maar degenen die dit onderwerp in detail bestudeerden, namelijk Frances Rolleston, Joseph A. Seiss en E. W. Bullinger, schreven in hun tijd dat de namen van sterren in andere talen nog bestonden. Enkele belangrijke informatie over deze zaken is ook te vinden in Jamiesons Celestial Atlas van 1822, die verscheen lang voordat de astronomische conventie de namen vaststelde.

Rolleston's werk uit 1862 omvatte 221 pagina's met een klein lettertype in vier delen. De auteur stierf net voor de voltooiing van deel 4. In deel 2 is er een uitgebreide studie van sternamen in verschillende talen en hun primitieve wortels. De meesten geven een concordant getuigenis. Maar zoals opgemerkt door een aantal recente commentatoren over het onderwerp, zijn moderne Arabische interpretaties vaak niet in overeenstemming met het algemene beeld dat naar voren komt. Rolleston wees echter op de bron van dit probleem op pagina 5 van deel 1. De moeilijkheid doet zich voor omdat het moderne Arabische gebruik van de basis wortels van woorden betekenissen geeft die afwijken van het oude Arabisch. Door te verwijzen naar het oude Arabische gebruik van wortels, wordt meestal een bevestiging verkregen van het verhaal dat wordt gegeven door de andere sternamen.

Seizoenen en sterrenbeelden

De tijd of het seizoen van het jaar was vroeger bekend door de sterrenbeelden die boven je hoofd voorbijgingen of die waar de zon in was. In Job 38:32 zei Yahuah tegen Zijn oprechte dienaar "Kun je Mazzaroth voortbrengen (de 12 tekens) in hun seizoen?" Deze 12 tekens vormen het pad dat de zon lijkt te nemen aan de hemel, namelijk de Zodiak. Het woord ZODIAC komt van het Griekse woord ZOAD dat "een weg, een stap, een circuit, een cirkel" betekent. In het Chaldeeuws heeft het woord vergelijkbare bijbehorende betekenissen. Psalm 19:6 gebruikt eigenlijk het Hebreeuwse equivalent van dit woord waar het zegt: "(de zon) gaat van het ene uiteinde van de hemel, en zijn CIRCUIT (of pad d.w.z. de Zodiak) naar het andere uiteinde ervan:"

Er zijn aanwijzingen dat de constellatie patronen waaruit de Zodiak bestaat, en inderdaad de rest van de nachtelijke hemel, door Yahuah zijn gevormd en genoemd. In Job 26:13 vinden we de uitspraak "Door Zijn Geest kreeg de hemel schoonheid; Zijn hand heeft de SNELLE SLANG doorboord (gevormd)". Merk op dat in Hebreeuwse poëtische stijl de hemel en de vluchtende slang met elkaar verbonden zijn. Dus we vragen:

"Is er een vluchtende (snelle) slang in de hemel?" Het antwoord is ja! Het sterrenbeeld HYDRA. Het is een bijzonder geschikte constellatie om op te merken, aangezien het het langste sterrenbeeld aan de hemel is. Het duurt 7 uur om boven je hoofd te passeren. Deze opmerking in Job impliceert dat de Geest van Yahuah Zelf de hemelen vormde en versierde met de constellatie patronen en zoals hierboven getoond gaf Hij ze ook hun namen. Abraham was duidelijk bekend met de constellatie patronen en de namen van sterren omdat Yahuah de boodschap daarin gebruikte om hem te instrueren. Wat is dit bericht?

De sterren dragen een evangelieboodschap

In Romeinen 10 geeft Rabbi Paulus ons enkele sleutelverzen om hierbij te helpen. Vers 15 stelt "En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat: Zoals er staat geschreven: 'Hoe mooi zijn de voeten van hen die het EVANGELIE VAN VREDE prediken en BLIJE TIJDINGEN van goede dingen brengen” Dus het brengen van het GOEDE NIEUWS, het EVANGELIE VAN VREDE, is waar Paulus het hier in context over heeft. In vers 18 gaat Paulus verder met te zeggen: "Maar hebben zij (de heidenen) het niet gehoord? JA! Waarlijk hebben ze het gehoord! Want 'hun geluid ging over de hele aarde en hun woorden tot aan de einden van de wereld'. . " Wat een fascinerende uitspraak! Paulus zegt hier dat de heidenen het Evangelie van Vrede hebben gehoord, omdat "HUN geluid over de hele aarde ging en HUN woorden tot aan de einden van de wereld." De vraag is: wie zijn de "ZIJ" die de prediking doen? Welnu, als je een marginale verwijzing hebt, zul je ontdekken dat Paulus rechtstreeks citeert uit Psalm 19:4, waar over de sterren wordt gesproken. Inderdaad, Psalm 19:3 geeft de aanvullende informatie dat "er geen spraak of taal is waar hub (de sterren) stem niet wordt gehoord". Daarom zijn de "ZIJ" in Psalm 19 en Romeinen 10:18 de sterren aan de hemel. Bijgevolg kan alleen worden geconcludeerd dat het de sterren zijn die het evangelie prediken - op een bepaalde manier door hun namen en door de rangschikking van de constellatie patronen.

Het belang van de zon

Het volgende punt om op te merken komt uit Psalm 19: 4-6. Dr. D. E. Spencer parafraseert vers 4 als "Tussen deze sterrengetuigen heeft Yahuah een woonplaats voor de zon gevestigd." Het volgende vers beschrijft de ZON als de Hemelse Bruidegom, die naar voren komt om zijn race te lopen en terugkeert naar zijn plaats van oorsprong. Maar in de Bijbel spreekt Johannes de doper over de Messias die uit de hemel komt en noemt hij Hem de "Bruidegom" (Johannes 3:25-31). De beminde leerling Johannes verwijst ook naar de relatie van de Messias tot Zijn Uitroepen (heiligen) als die van een hemelse bruidegom met een aardse bruid, terwijl Rabbi Paulus het idee in Efeziërs 5 weergeeft.

Het is daarom duidelijk uit Psalm 19 en de andere passages dat de zon Yahusha vertegenwoordigt, de hemelse Bruidegom.

Dit idee wordt geaccentueerd door de profeet Maleachi. Hij noemt de Messias van Israël de ZON van Gerechtigheid die zal schitteren ter wille van Zijn volk op de Laatste Dag (Maleachi 4:2). Dus de zon vertegenwoordigt de Messias, het licht van de wereld (Johannes 8:12), die uit de hemel kwam, Zijn race op aarde liep en naar de hemel terugkeerde. De race die de zon loopt, wordt bepaald door de sterrenbeelden of sterpatronen van de Zodiak, dus alle figuren met een sterke man langs de Zodiak vertegenwoordigen de Messias, de ZON van Gerechtigheid en het werk dat Hij moest doen. Merk verder op dat Psalm 19 uit twee delen bestaat: in deel 1 hebben we de boodschap van de sterren - in deel 2 hebben we de boodschap van Yahuah's woord, de Thora en de profeten die wordt besproken. De een wordt op zo'n manier tegen de ander geplaatst dat David, die deze psalm rond 1000 v.Chr. Schreef, suggereert dat de boodschap in de sterren en de boodschap in de Schrift één en dezelfde zijn.

Het sterrenbeeld van de 'sterke man'-figuren

Het verhaal van de 'sterke man'-figuren uit de lucht is gecorrumpeerd door de Griekse en Romeinse mythologie. Dit werd door Jamieson erkend in zijn Celestial Atlas, gepubliceerd in 1822. Op pagina 40 zegt hij: "De leeuw lijkt niet onder de ZODIAK symbolen te zijn geplaatst, omdat Hercules volgens de fabels de Nemeïsche leeuw had gedood. in tegendeel, dat Hercules, die de zon vertegenwoordigde, de Nemeïsche leeuw zou hebben gedood, omdat LEEUW REEDS een sterrenbeeld was." Merk hier op dat deze negentiende-eeuwse astronoom feitelijk stelt dat de zon (het licht van de wereld) wordt gesymboliseerd door de sterke man Hercules. Dit is in overeenstemming met de bijbelse interpretatie die de sterke man die zijn race langs het pad van de zon leidt, identificeert als Messias Yahusha, de overwinnaar.

Een ander punt is ook relevant. De Grieken beschouwden elk van deze 'sterke man'-figuren als een andere godheid. In de Bijbelse interpretatie vertegenwoordigen ze verschillende werken van dezelfde persoon, namelijk Messias Yahusha. Hoewel het later op de discussie vooruitloopt, kan een voorbeeld geschikt zijn. Voor de Grieken vertegenwoordigde het sterrenbeeld Tweeling, de Tweeling Apollo en Hercules, de tweelingzonen van Zeus. Zeus was voor hen de belangrijkste godheid. Het Romeinse equivalent was Castor en Pollux, welke sternamen vandaag de dag behouden blijven. Later wordt aangetoond dat deze twee afbeeldingen van dezelfde gezalfde zijn, de Messias Yahusha in Zijn tweeling-rol als de Zoon van Yahuah en ook de Zoon des Mensen.

De oorsprong van mythologie en traditie

Interessant genoeg wordt door Rolleston opgetekend dat de scepticus Volney zegt: "Overal in de oudheid bestaat de traditie van de verwachte veroveraar van de slang, een goddelijke persoon, geboren uit een vrouw, die zou komen." Rolleston merkte op dat Volney "deze traditie weerspiegeld ziet in de sterrenbeelden, maar waarom het daar zou moeten zijn, zegt hij niet." (Deel 1, pagina 19). Een zeer vergelijkbare uitspraak wordt gedaan door Depuis in L'Origine des Cultes, die toegeeft dat deze traditie in alle naties heerste. Griekse, Romeinse en andere heidense mythologieën zijn gebouwd rond deze boodschap van de sterren en moeten daarom worden beschouwd als een verdraaiing van het origineel. Niettemin, zoals Dr. D. E. Spencer concludeerde: "De heidense mythologie bevat nog steeds voldoende van de waarheid zodat u die kunt herkennen." (Word Key "Mazzaroth", uitgezonden via radio HCJB 1972).

Rolleston (deel 1 p.23) gaat hierop verder: “Mocht de traditie van de goddelijke maar toch door vrouwen geboren Overwinnaar van de slang, die Zijn vijand verplettert, maar lijdt aan het gif, onder alle naties worden ontmoet, dan is dat alleen wat werden verwacht onder de afstammelingen van één gemeenschappelijke vader. Van de Griekse Hercules, half mens en half goddelijk, die de slang onderwerpt en sterft aan zijn gif; van de Indiase incarnatie van de goddelijkheid, de maagdelijk geboren Krishna, die een slang doodde en gewond raakte aan de hiel; op de slangenverering van Mexico, en die van de als vrouw geboren en onontdekte godheid Mexitli; dit beeld is overal aanwezig, wijzend op één oorsprong van de traditie en het pad.”

Dr. Spencer gaf nog een voorbeeld dat bijzonder interessant is. In de mythologie “regeerde Zeus, de oppergod van de Grieken op de berg Olympus' te midden van de twaalf lagere goden van de Grieken”. Hij wijst dan op de pre-existente waarheid die door deze mythologie is gecorrumpeerd en doet een belangrijke opmerking. "Is het niet meer dan een kans dat net zoals het laaiende vuur van de zon woont in het midden van de twaalf sterrenbeelden van Mazzaroth, zo de brandende vuurkolom de woonplaats van Yahuah was te midden van de twaalf stammen van Israël?, kan het louter toeval zijn dat Messias Yahusha, 'het Licht van de wereld', Degene is die woonde in een tabernakel van vlees te midden van de twaalf discipelen? " (The Gospel in the Stars, pp. 20, 53).

Yahuah Zijn belofte aan Abraham

Zoals in het begin opgemerkt, zegt Galaten 3:8 dat Yahuah het Evangelie aan Abraham predikte. Het is belangrijk dat we weten wanneer Hij dit deed, aangezien de sterren door Yahuah aan Abraham bij twee verschillende gelegenheden werden genoemd, één keer in Genesis 15 en vervolgens weer in Genesis 22. We moeten deze twee afzonderlijke incidenten niet verwarren. Galaten 3:6 geeft ons het antwoord op deze vraag. Rabbi Paulus zegt dat het bij de gelegenheid was dat "Abraham Yahuah geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend." Belangrijk is dat als we beide Genesis-passages doorzoeken, het duidelijk wordt dat dit citaat rechtstreeks uit Genesis 15:6 komt. De context werd gegeven door Genesis 15:5. Abraham was kinderloos en had geen erfgenaam. Toen bracht Yahuah hem naar buiten en zei: "Kijk toch naar de hemel en TEL de sterren, als u ze kunt tellen.", en Hij zei tegen hem: "Zo zal je zaad zijn".

Uit dit gesprek dat Abraham met de Almachtige had, komen verschillende belangrijke punten naar voren. In de eerste plaats is het woord "TEL" hetzelfde woord voor tel als gebruikt in Psalm 147:4, dus de namen van de sterren zijn hier te zien. Het tweede punt is essentieel. De Almachtige maakte een belangrijke opmerking toen Abraham klaar was met het opsommen van de sternamen. Hij zei: "Zo zal uw zaad zijn." Betekent dit dat Abraham veel kinderen zou krijgen? We hebben hierover de tekstuitleg van Rabbi Paulus van het originele Hebreeuws. In Galaten 3:16 zegt Paulus: "Nu aan Abraham en zijn zaad werden de beloften gedaan”. Hij zei niet: En aan zaden (meervoud) als van velen; maar als van één: “En aan uw zaad (enkelvoud) WAT DE MESSIAS IS!"

Hier is een geweldige verklaring! Abraham somt de namen van sterren in volgorde op van sterrenbeeld tot sterrenbeeld en vertelt het verhaal van de sterren aan de hand van hun namen. En Yahuah zegt tegen hem: "Zo zal je zaad, de Messias, zijn." Hier was de belofte aan Abraham dat de Messias uit zijn geslacht zou komen. Bovendien werd het Evangelie duidelijk geassocieerd met deze sternamen, aangezien Galaten 3:8 stelt dat Yahuah bij die gelegenheid het Evangelie aan Abraham predikte - een Evangelie geassocieerd met de komst van de Messias, Yahusha.

Het is belangrijk om dit incident in Abrahams leven niet te verwarren met een later incident. Bij de tweede gelegenheid in Genesis 22:17 werd Abraham zaad beloofd als “als de sterren aan de hemel en als het zand dat aan de oever van de zee is”. Dit is een ander gesprek met Yahuah toen de patriarch een andere belofte ontving. Volgens Paulus in Galaten 3, was het specifiek bij de eerste gelegenheid in Genesis 15 dat de Messias werd beloofd uit de afstamming van Abraham en Abraham geloofde Yahuah. Merk ten slotte op dat Yahuah het Evangelie van Yahusha aan Abraham predikte middels deze methode en door geloof accepteerde Abraham de boodschap. De sterren moeten daarom dezelfde boodschap prediken in elke taal over de hele wereld, want Psalm 19 stelt dat er geen spraak of taal is waar hun stem niet wordt gehoord.

De betekenis en het belang van de Sphinx

Als er een bericht in de sterren staat, waar begint het verhaal dan, aangezien de Zodiak een ​​cirkel is. Een belangrijke aanwijzing wordt verkregen van de Sphinx uit Egypte. Het woord SPHINX komt van het Griekse woord SPHIGGO wat betekent "nauw met elkaar verbinden". De belang van deze betekenis wordt duidelijk wanneer oude Egyptische Zodiaks worden geïnspecteerd. In die Zodiacs zoals die in de graven van de koningen in Karnak, verbond de Sfinx merkwaardig genoeg de 12 tekens met elkaar. Zijn vrouwachtige gezicht staarde naar het teken Maagd, terwijl zijn leeuwachtige lichaam en staart naar Leeuw wezen. Dr Spencer merkt op dat verschillende andere plaatsen in het Nabije Oosten soortgelijke inscripties hebben. Dr Spencer schrijft: "De sfinx is het sleutelsymbool dat laat zien waar het verhaal in de sterren begint en eindigt. Het begint met Virgo de Maagd en de eerste komst van Yahusha als Messias; en eindigt met Leo de Leeuw, waarmee de terugkeer van de Messias wordt gemarkeerd.” Het begint met het verhaal van Zijn komst in nederigheid en schijnbare nederlaag en eindigt met het verhaal van Zijn wederkomst in kracht en overweldigende overwinning.