Yom Teruah, het horen van het geluid van de Shofar

Publicatie: September 2019

Yom Teruah, het horen van het geluid van de Shofar

Het ritueel dat het meest wordt geassocieerd met Yom Teruah, is het blazen van de Shofar (ramshoorn). Volgens de Hebreeuwse traditie heeft een persoon die niet naar de sjofar heeft geluisterd, de dag niet waargenomen. Het horen van de Shofar betekent gehoorzaamheid aan één van YHWH Zijn geboden in de Thora. Het bijbelse gebod om de sjofar te horen wordt uitgedrukt in Numeri 29: 1:

Numeri 29:1 "In de zevende maand nu, op de eerste dag van de maand, moet u een heilige samenkomst houden; geen enkel dienstwerk mag u dan doen. Het is voor u een dag aangekondigd door bazuingeschal [shofarim] ."

Drie basale Shofar geluiden klinken in Israël tijdens de Yom Teruah. De eerste is de eenvoudige t'kiyah, een lange, aanhoudende luchstroom. In het oude Israël was de t'kiyah een geruststellend geluid. Het gaf aan dat de wachters die de stad bewaakten dienst hadden en alles goed was. Dat geluid verdeelde de tijd van dag en nacht periodiek.

Het tweede geluid wat op de sjofar klonk, bestaat uit drie opeenvolgende luchtstromen, genaamd shevarim. In de oudheid signaleerde shevarim een ​​belangrijke gebeurtenis - de wisseling van de wacht, de komst van een belangrijk persoon zoals een koning, of een oproep om bijeen te komen om goed nieuws te verspreiden. Het geluid van shevarim was minder routineus dan de t'kiyah, maar het was welkom omdat het goede tijdingen betekende.

Het derde Shofar geluid, bazuin - die in de Schrift wordt genoemd met betrekking tot het feest van de bazuinen - is het alarmgeluid. Het bestaat uit negen snelle luchtstromen op de Shofar, aangeduid als t'ruah. Het geluid van de t''ruah waarschuwde Israël dat ze werden aangevallen en dat alle vechtende mannen nodig waren om onmiddellijk bij elkaar te komen voor de strijd. De t'ruah klonk misschien ook voor een andere ramp die de onmiddellijke en dringende bijeenroeping van alle mensen vereiste. Dus in de meeste bijbelteksten waar t'ruah verschijnt, wordt het woord vertaald als "alarm". Een eenvoudigere, betere vertaling van de Hebreeuwse zin Yom T'ruah, meestal weergegeven als 'het bazuinenfeest', zou 'Dag van alarm' zijn. Het heeft het voordeel dat het een zeer letterlijke vertaling is, en het communiceert ook meer van de smaak en de bedoeling van het feest.

Om de eigen termen van de Schrift te gebruiken, is Yom Teruah de dag van alarm. De vraag rijst: waarom zou Israël gealarmeerd moeten worden? Het zomeroogstseizoen was afgelopen. De schuren waren vol graan en de pakhuizen waren gevuld met fruit. Wat kan er nog meer gewenst of nodig zijn? De Thora geeft het antwoord:

Deuteronomium 8:10-14, 17-20 "Als u dan gegeten hebt en verzadigd bent, loof dan YHWH, uw Elohim, voor het goede land dat Hij u gegeven heeft. Wees op uw hoede dat u de HEERE, uw God, niet vergeet, en daardoor Zijn geboden, Zijn bepalingen en Zijn verordeningen, die ik u heden gebied, niet in acht neemt. Wanneer u eet, verzadigd wordt, goede huizen bouwt en daarin woont, uw runderen en uw kleinvee talrijk worden en ook uw zilver en goud toeneemt, ja, alles wat u hebt, talrijk wordt, pas ervoor op dat uw hart zich dan niet verheft en u YHWH, uw Elohim, vergeet, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft; ................ en dat u dan niet in uw hart zegt: Mijn eigen kracht en de macht van míjn hand heeft dit vermogen voor mij verworven. Maar u moet YHWH, uw Elohim, in gedachten houden, dat Hij het is Die u kracht geeft om vermogen te verwerven, opdat Hij Zijn verbond zou bevestigen, dat Hij onder ede met uw vaderen gesloten heeft, zoals het op deze dag nog is. Als het echter gebeurt dat u YHWH, uw Elohim, helemaal vergeet, achter andere goden aan gaat, hen dient en u voor hen neerbuigt, dan verzeker ik u heden dat u zeker zult omkomen. Zoals de heidenen die YHWH van voor uw ogen uitgeroeid heeft, zo zult u dan ook zelf omkomen, omdat u de stem van YHWH, uw Elohim, niet gehoorzaam bent geweest."

Door de herfstfestivals in te stellen die bestaan uit de 'Dag van Alarm', 'Grote Verzoendag' en het 'Loofhuttenfeest' (het verlaten van veilige huizen om in Sukkah's te wonen), leerde YHWH ons een belangrijke les: "met YHWH aan haar zijde hoeft ze niet bang te zijn voor aardse rampen of aardse vijanden". Evenzo moet wij geen zekerheid zoeken in aardse dingen, maar in haar relatie met Hem.

Yom Teruah (Yom T'ruah) was een voorbereiding op Yom Kippur, de Grote Verzoendag. Het was bedoeld om de gedachten af te wenden van de seculiere zaken van de zomer om zich te concentreren op geestelijke kwesties: YHWH Zijn heiligheid, de zonde van het volk en de verzoening die YHWH had voorzien.

Het oude Israël moest periodiek gealarmeerd worden - door het besef van zonde dat haar van YHWH scheidde, en door haar behoefte aan verzoening. Vandaag zou het Shofar geluid van t'ruah nog steeds de mensheid moeten alarmeren. Het moet zich nog steeds bekend maken als het geluid van een waarschuwing die wijst op het gevaar om zonder verzoening in zonde te blijven. De Schrift zegt bij monde van Jesaja en Ezechiël:

Jesaja 59:2 "Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw Elohim, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort."

Ezechiël 18:4 "Zie, alle mensenlevens behoren Mij toe. Zowel het leven van de vader als het leven van de zoon, die behoren Mij toe. De mens die zondigt, die zal sterven."

Voor ons geloven verzoend met YHWH door Yahusha de Messias is het centrale thema bij het horen van de Shofar; vreugde in de wetenschap dat we al hebben toegestaan dat de ernst van onze zonden ons gealameerd hebben; we hebben het goede nieuws gehoord en ontvangen - dat YHWH ons heeft verzoend voor de zonde en dat Hij ons verlost van rampspoed door het offer van onze rechtvaardige Messias.

Dit feest verwijst naar een tijd dat Israël zal worden teruggebracht naar het land (Jesaja 27:13). Het verwijst ook naar de tijd dat Messias zal terugkeren (1 Korinthiërs 15: 51,52; 1 Tessalonicenzen 4: 16-18). In wezen worden er in de Schrift twee soorten Bazuinen genoemd: de ramshoorn en de zilveren trompetten.

De Zilveren Trompetten

De zilveren trompetten in Numeri 10: 1 herinneren ons aan onze verlossing voor God:

Numeri 10:1-3 "YHWH sprak tot Mozes: Maak voor u twee zilveren trompetten; van gedreven werk moet u ze maken. Ze dienen u tot het samenroepen van de gemeenschap en tot het opbreken van de kampen. Als zij daarop blazen, moet heel de gemeenschap zich bij u verzamelen, bij de ingang van de tent van ontmoeting."

Waarom werd zilver gebruikt? Het is waarschijnlijk dat het zilver afkomstig was van de tempelbelasting of de "halve sheqel van het heiligdom" dat alle verlosten mensen moesten betalen om aan te tonen dat ze door YHWH zijn vrijgesteld van slavernij. Het is belangrijk om te begrijpen dat niemand zijn eigen verlossing kon kopen; daarom was de halve sheqel een gedenkteken van zijn verlossing:

Exodus 30:13-16 "Dit moeten allen die bij de getelden gaan behoren, geven: een halve sikkel, gerekend volgens de sheqel van het heiligdom (de sheqel is twintig gerahs waard), een halve sikkel als een hefoffer voor YHWH. Al wie bij de getelden gaat behoren, van twintig jaar oud en daarboven, moet het hefoffer voor YHWH geven. De rijke mag niet meer en de arme niet minder geven dan een halve sheqel, als u het hefoffer voor YHWH geeft om voor uw leven verzoening te doen. U moet het geld ter verzoening van de Israëlieten nemen en het bestemmen voor de dienst van de tent van ontmoeting. Het moet een herinnering voor de Israëlieten zijn voor het aangezicht van YHWH, om voor uw leven verzoening te doen."

Dus wanneer deze zilveren trompetten werden geblazen, hetzij voor vergadering of alarm, voor aanbidding of voor oorlog, zouden de verlosten van YHWH reageren. Omdat de zilveren trompetten voornamelijk in de tempel werden gebruikt, werd de tempel niet meer gebruikt toen de tempel in 70 na Christus werd verwoest, waaronder het gebruik van de zilveren trompetten. Over het algemeen worden trompetten in de Schrift voor vele gelegenheden en doeleinden gebruikt: een oproep tot vergadering; een bevel voor Israël om te vertrekken; een oproep tot oorlog; voorbereiding op een aankondiging; een waarschuwing voor het komende oordeel; en een oproep tot viering en aanbidding. Omdat er in de Hebreeuwse Geschriften zo weinig over Yom Teruah wordt gezegd, is er altijd een gevoel van mysterie geweest met betrekking tot waar het Feest van de Bazuinen naar verwijst. De rabbijnen hebben naar Israëls spirituele ervaringen uit het verleden gekeken voor het antwoord.

Sommigen geloven dat het verwijst naar Exodus 19:16, waar trompetten YHWH Zijn afdaling op de Berg Sinaï om de Thora aan Mozes te geven. Andere rabbijnse tradities leren het blazen van trompetten is een herinnering aan de sjofarot (of ramshoorns) geblazen door Joshua en de Israëlieten in Jericho (Josua 6); en ook, is het feest van trompetten een herinnering aan de ram die Abraham in plaats van zijn zoon Isaac offerde (Genesis 22).

Hoewel dit herinneringen zijn aan YHWH Zijn prachtige werken in het verleden, onthult de Schrift veel meer over dit mysterieuze Bazuinenfeest. Dit feest wijst ons niet op het verleden, maar op de toekomst! Hoewel opstanding een concept is dat in de hele Schrift wordt onderwezen (Daniel 12: 2), is er een aspect van de opstanding aangekondigd door het bazuinenfeest. Het mysterie staat bekend als "De terugkeer van de Messias". Het is een herinnering dat op een dag de bazuin van YHWH zal klinken en dat we altijd klaar moeten staan om te reageren.

Daniël 12:1-2 “… In die tijd zal uw volk [alle afstammelingen van de aartsvader Israël] ontkomen: ieder die gevonden wordt, opgeschreven in het boek. En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen”

1Kor 15:51-53 "Zie! Ik vertel jullie een geheimenis: Wij zullen niet allen ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar moment, in een knippering van [het] oog, bij de laatste trompet. Want de trompet zal klinken en de doden zullen onverderfelijk worden opgewekt en wij zullen veranderd worden. Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen en dit sterfelijke [moet] onsterfelijkheid aandoen."

De tijdsbepaling is onmiskenbaar. Daniël spreekt over de opstanding tot onsterfelijkheid van YHWH Zijn heiligen, die zal plaatsvinden bij de zevende of “laatste trompet [of bazuin]”, wanneer de Messias naar deze aarde terugkeert met al Zijn machtige engelen om het Koninkrijk van YHWH te vestigen om 1000 jaar te regeren (1 Korinthe 15; 1 Thessalonicenzen 4; Openbaring 20:4). Daniël schrijft niet over iets dat lang geleden heeft plaatsgevonden. Deze profetie betreffende de periode van de grote verdrukking en leidt rechtstreeks naar de glorieuze tweede komst van de Messias aan het werkelijke einde van deze huidige slechte wereld:

Mattheüs 24:21-30 "Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal. En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden. Als iemand dan tegen u zegt: Zie, hier is de Messias of daar, geloof het niet; want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zó dat zij – als het mogelijk zou zijn – ook de uitverkorenen zouden misleiden. Zie, Ik heb het u van tevoren gezegd! Als men dan tegen u zal zeggen: Zie, Hij is in de woestijn; ga er niet opuit; zie, Hij is in de binnenkamers, geloof het niet, want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. Want waar het dode lichaam is, daar zullen de gieren zich verzamelen. En meteen na de verdrukking van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal zijn schijnsel niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de krachten van de hemelen zullen heftig bewogen worden. En dan zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid."

Geluid van de Shofar

De dag komt dat de mens rekening moet houden met zijn Schepper. In YHWH Zijn grote liefde en geduld draagt Hij lang met ons mee, "niet bereid dat iemand verloren gaat, maar dat allen tot bekering komen" (2 Petrus 3: 9). YHWH staat de omstandigheden echter toe om op een punt in ons leven te komen waar we ons nergens anders heen kunnen wenden dan naar Hem. Dit zal de situatie zijn wanneer het geluid van de Shofar klinkt op de 'dag van YHWH':

Joël 2:1-2, 12-15 "Blaas de bazuin in Sion, sla alarm op Mijn heilige berg, laat alle inwoners van het land sidderen, want de dag van YHWH komt, ja, is nabij! Het is een dag van duisternis en donkerheid, een dag van wolken en donkerheid. Zoals de dageraad zich over de bergen verspreidt, verspreidt zich een groot en machtig volk, zoals er niet geweest is van oude tijden af, en er hierna niet meer zal zijn, jarenlang, van generatie op generatie. ........ Ook nu echter, spreekt YHWH, bekeer u tot Mij met heel uw hart, namelijk met vasten, met geween en met rouwklacht.En scheur uw hart en niet uw kleren. Bekeer u tot YHWH, uw Elohim, want Hij is genadig en barmhartig, geduldig en rijk aan goedertierenheid, en Hij heeft berouw over het kwaad. Wie weet zal Hij Zich omkeren en berouw hebben, zodat Hij een zegen achter Zich overlaat: een graanoffer en een plengoffer voor YHWH, uw Elohim. Blaas de bazuin in Sion, kondig een vastentijd af, roep een bijzondere samenkomst bijeen."

Elke gelovigen dient Israël terug te keren naar zijn Schepper. Mogen wij vandaag de hand uitsteken naar mensen en proberen hen naar de Messias te leiden terwijl voordat de dag van toorn verschijnt. Laten we onze levens, prioriteiten en schema's opnieuw evalueren, terwijl we zorgen voor degenen die de Schepper nog niet kennen. Deel het goede nieuws van de Messias met zowel Joden als niet-Joden, terwijl we vol verwachting wachten op het Bazuinen feest en de glorieuze terugkeer van onze Messias.