Wat leert de Schrift over seksueel misbruik?

Publicatie: November 2019

Seksueel misbruik is verre van een klein probleem in de Schrift

  • Het is duidelijk afgebeeld als een zonde tegen het slachtoffer en YHWH

  • Wordt vaak genoemd in de Schrift

  • Wordt aangeduid als een symbool van hoe zonde de Schepping verderft

  • Wordt begrepen als een ernstige verstoring van YHWH Zijn plan voor seks.

Seksueel misbruik is zonde tegen de mensen.

Het is duidelijk in de Schrift dat seksueel misbruik een zonde is tegen een andere persoon met een fysieke, psychologische en emotionele overtreding. Seksueel misbruik kan worden beschreven op vier verschillende manieren:

  • Het is een lichamelijke zonde. Seksuele mishandeling is een schending van lichamelijke grenzen en verstoort iemands gevoel van lichaamsbeeld.

  • Het is een zonde tegen de relatie, het overtreden van het bevel om de naaste lief te hebben als jezelf.

  • Het is een zonde die vertrouwen schaadt en relaties vernietigt tussen slachtoffers en degenen die voor hen hadden moeten zorgen, maar hen in plaats daarvan schade hadden berokkend. Het gevolg van deze zonde is dat het barrières van wantrouwen tussen slachtoffers in hun toekomstige relaties kan creëren.

  • Het is een zonde, niet alleen tegen de slachtoffers, maar tegen de gemeenschap rondom dat slachtoffer.

Seksueel misbruik is zonde tegen YHWH

Seksuele misbruik is een zonde tegen YHWH omdat de zegen van seksualiteit wordt gebruikt om te vernietigen in plaats van intimiteit op te bouwen en omdat het een aanval is op Zijn (YHWH)beeld in zijn beelddragers op aarde. Seksueel misbruik is een belediging voor de Schepper omdat het relaties volgorde Zijn schepping verderft, Genesis 6:

Genesis 6:1-3 “En het gebeurde, toen de mensen zich op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en er dochters bij hen geboren werden, dat Gods zonen de dochters van de mensen zagen dat zij mooi waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij uitgekozen hadden. Toen zei YHWH: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.”

Seksueel misbruik is daarmee een zonde tegen YHWH Zelf omdat het zijn meest heilige schepping schendt - mensen gemaakt naar zijn beeld.

Schriftuurlijk bewijs tegen seksueel misbruik

Er zijn expliciete passages in de Schrift die seksueel misbruik zonde noemen - een schending van YHWH Zijn Thora.

Deuteronomium 22:25-29 “Maar als de man het ondertrouwde meisje in het open veld aantreft, en de man haar vastgrijpt en met haar slaapt, dan moet alleen de man die met haar geslapen heeft, sterven. Het meisje mag u niets doen, want het meisje heeft geen zonde begaan die de dood verdient. Deze zaak komt immers overeen met het geval dat een man zijn naaste aanvalt en deze om het leven brengt. Hij trof haar namelijk aan in het open veld, en het ondertrouwde meisje riep, maar er was niemand die haar verloste. Wanneer een man een meisje aantreft, een maagd die niet in ondertrouw is, en hij grijpt haar en slaapt met haar, en zij worden ontdekt, dan moet de man die met haar geslapen heeft, aan de vader van het meisje vijftig zilverstukken geven, en zij zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar vernederd heeft. Hij mag haar al zijn dagen niet wegsturen.”

Deuteronomium 22 spreekt hier over niet-consensuele seksuele handelingen en toont bezorgdheid over het welzijn van de geschonden vrouw. De dader wordt door steniging ter dood gebracht en in de tekst wordt benadrukt dat de vrouw onschuldig is aan wangedrag en dat haar geen enkel kwaad mag worden gedaan.

Er zijn ook afbeeldingen van seksuele handelingen die de Schrift kenmerkt als seksueel misbruik dat resulteert in emotioneel trauma. Passages zoals 2 Samuël 13, Hosea 2: 1-13, Jeremia 13: 20-27 en Ezechiël 16 en 23 tonen aan dat dergelijke daden van seksueel misbruik niet alleen resulteren in emotioneel trauma voor het slachtoffer, maar ook in vernedering en een slopend verlies van zelfgevoel. Deze passages verbeelden seksueel misbruik als diep traumatiserend en resulterend in verwoestende emotionele en psychologische gevolgen voor het slachtoffer.

Seksueel misbruik is een veel voorkomend en verontrustend symbool van zonde in de Schrift . Het is een complete verstoring van de relatie. Een bespotting van de oorspronkelijke bedoeling van relaties met YHWH en anderen. Verwijzingen naar seksueel geweld is een manier waarop YHWH, via de Bijbelse auteurs, communiceert dat zonde en verdorvenheid zover zijn gevorderd zodat seks, een normaal een uitdrukking van eenheid, vrede en liefde, nu wordt gebruikt als een instrument voor geweld.

Seksueel misbruik is het verdraaien van YHWH Zijn plan

YHWH wilde de mensheid 'vruchtbaar maken en vermenigvuldigen' (Genesis 1:28), en goddelijke beelddragers verspreiden over zijn goede wereld. Dit vermenigvuldigen van nakomelingen en het uitoefenen van heerschappij moest gebeuren door de door YHWH ingestelde seksuele vereniging tussen man en vrouw (Genesis 2: 24-25).

YHWH bedoelde dat seksuele gevoelens, gedachten en activiteit plezierig en intimiteit opbouwend in het huwelijk. In de Schrift is seksuele intimiteit ook een weerspiegeling van eenheid en vrede tussen man en vrouw. Het is een afbeelding van twee die één worden.

Maar zonde zet wederzijdse liefde en harmonie om in overheersing van en geweld tegen elkaar. Seks, de uitdrukking van menselijke vereniging en vrede, wordt na de val een wapen van macht en controle tegen anderen. Seksueel misbruik is verwoestend juist omdat het de fundamentele realiteit van wat het betekent om mens te zijn verstoort: seksuele expressie ontaardt in geweld, vertrouwen in YHWH wordt verbrijzeld en schande en schaamte worden opgestapeld over het slachtoffer. Seksuele mishandeling creëert in de geest van het slachtoffer een tragische en perverse link tussen seks, intimiteit en schaamte.

Door seksueel misbruik zonde te noemen, weten we dat YHWH het verbiedt. Hij is ook actief in het genezen van de effecten die slachtoffers ervaren.

De ervaring van het slachtoffer met mishandeling wordt niet genegeerd door YHWH. Zijn reactie op dit kwaad en geweld is verlossing, vernieuwing en herschepping. Deuteronomium 22 laat zien dat YHWH het slachtoffer genade schenkt.

Onze verantwoordelijkheid vanuit de Thora

De Schrift bedekt seksueel misbruik nooit en negeert deze niet. In feite laat de Thora zien hoe YHWH de gevolgen voor het slachtoffer en de kwetsbaren op zich neemt. Deuteronomium 22 beschermde het slachtoffer van seksueel geweld tegen onterechte beschuldigingen of het negeren van de daad waardoor de dader vrijuit gaat. In het oude Israël legde deze wet een patroon vast, een ethisch kader waardoor YHWH Zijn volk helpt specifieke situaties te onderscheiden, net als alle wetten in de Thora onthult het YHWH Zijn karakter.

Deuteronomium 22:25-27 veronderstelde de onschuld van de ondertrouwde vrouw die seksueel was mishandeld. Deze wet merkt op dat ze in een veld werd gevonden, een contrast met de vorige wet in de verzen 23-24, die plaatsvond in een (vermoedelijk) bevolkte stad. Het scenario beschrijft een vrouw die geïsoleerd was van hulp.

Naast de locatie die in deze Thora wordt beschreven, is de taal ook belangrijk. In tegenstelling tot de twee omringende wetten, die beide betrekking hebben op de schuld van een vrouw of onschuld in seksuele integriteit (verzen 23-24; 28-29) leert de taal in Deuteronomium 22: 25-27 het volgende. Het omvat het Hebreeuwse werkwoord chazaq, dat in deze vorm geweld inhoudt. Chazaq kan verwijzen naar het gewelddadige overweldigen van een andere persoon In de context van deze tekst, beschrijft het (krachtige)dwang d.w.z. verkrachting. De twee verslagen van verkrachting in de Schrift die plaatsvonden nadat de Thora was gegeven vinden we terug in Richteren 19 en in 2 Samuel 13, deze schriftgedeelten bevatten beide dit woord, chazaq.

De Thora is revolutionair voor de waardigheid van vrouwen. De Schrift erkende seksueel misbruik als een gewelddadige misdaad. In feite beschouwt de Thora elke vorm van seksueel misbruik op gelijke voet met moord. Ze was het niet-instemmende slachtoffer van geweld met voorbedachten rade. Alleen de aanvaller wordt schuldig bevonden. Omdat de vrouw werd overweldigd en niet instemde, wordt het slachtoffer als onschuldig beschouwd.

Toestemming is hier de belangrijkste factor. Veel vrouwen die zijn aangevallen, delen hoe ze als het ware bevriezen tijdens een geval van misbruik. Ze kunnen bijvoorbeeld niet bewegen. Ze konden niet eens schreeuwen en dus niet om hulp vragen. En ze wisten niet eens waarom. In de nasleep vragen ze zich af of ze iets verkeerd hebben gedaan. Ik geloof dat deze tekst van de Schrift hen verdedigt. Het probleem was niet hoe de vrouw haar gebrek aan toestemming uitte. Het probleem was dat ze niet instemde. Ze was overweldigd, uitgebuit en onwillig. En volgens het principe dat in de Thora wordt uitgedrukt, is ze onschuldig.

Nog een ander aspect van deze wet wedijvert met onze moderne westerse cultuur: de vrouw werd geloofd op basis van haar getuigenis. De Thora kiest haar kant en verdedigt haar, ondanks het gebrek aan getuigen. Deze wet vond haar niet alleen onberispelijk, maar stond ook niet toe dat ze schuldig was aan de aanval. Met andere woorden, het probleem was niet dat ze iets had gedaan om te worden aangevallen; het probleem was dat iemand haar seksueel mishandelde.

Voor de Israëlische vrouw die werd misbruikt, zorgde deze tekst ervoor dat ze werd gehoord. Ze werd geloofd. Deze wetten creëerden een omgeving waarin een overlevende van aanval al wist dat ze veilig en beschermd zou zijn door de gemeenschap. In onze eigen gemeenschappen zou dit onze verantwoordelijkheid moeten versterken om beschuldigingen van misbruik als geloofwaardig te behandelen.

De Thora geeft precedent. Toen de overlevende van de aanval onthulde wat er met haar was gebeurd, zou ze worden geloofd. Het volk van YHWH kwam haar te hulp. De ernst van seksueel geweld in de Thora en het feit dat het een zonde is tegen YHWH zelf dwingt ons om de waardigheid van elke vrouw te horen, te beschermen en te verdedigen, vooral degene die haar zwijgen over misbruik willen verbreken.

YHWH zweeg niet over misbruik. Hij verdedigde de vrouw die seksueel was aangevallen. Hij geloofde en beschermde haar. Zo dienen ook wij als evenbeeld op aarde te handelen!