Wat leert de schrift over bidden?

Publicatie: Juli 2020

Wat leert de schrift over bidden?

Introductie

Bidden is een onderwerp waarover al heel veel geschreven is. Daarom willen wij in dit artikel een aantal specifieke facetten van het gebed belichten. Wij verwachten dat ons gebed gehoord en verhoord wordt. Het liefst zien we dat het gebed verhoord wordt als wij de tijd daarvoor rijp achten. Maar vragen wij ons wel eens af of er ook voorwaarden aan gebedsverhoring verbonden zijn? Of vinden en denken wij dat ons gebed altijd overeenkomstig Yahuah Zijn wil is? Laten we ons een aantal vragen stellen. En daarnaast de voorbeelden van gebed uit de Schrift overwegen.

Ik wil nog één opmerking maken voordat we ingaan op het gebed. We lezen in Hebreeën 11 een belangrijk vers ten aanzien van geloof en het behagen van Yahuah.

Hebreeën 11:6 "Zonder geloof is het onmogelijk Yahuah te behagen. Want wie tot Yahuah komt, moet geloven dat Hij is en een Beloner is van degenen die Hem zoeken."

Dat zijn, oneerbiedig gezegd, de randvoorwaarden. Zonder geloof is het onmogelijk Yahuah te behagen. Want (zo motiveert de schrijver van de Hebreeënbrief) wie tot Yahuah komt, moet geloven dat Hij is en een Beloner is van degenen die Hem zoeken. Geloof je dat Hij is en dat Hij een Beloner is voor degenen, die Hem zoeken? Er staat niet dat Hij alles geeft wat je vraagt, maar wel dat Hij een Beloner is voor hen, die Hem zoeken. Als wij nadenken over bidden, dan komen bij ons vaak direct vragen naar boven over gebedsverhoring. Alsof dat het belangrijkste is. Yahuah hoort. En of Hij verhoort is niet de vraag. Hij hoort! Hij is een Beloner van degenen die Hem zoeken.

Bidden komt van het Griekse “proseuchomai” met de betekenis: tot Yahuah bidden, aanbidden, wensen, smeken, bidden om. Bidden is zich tot Yahuah richten. Contact zoeken met de Schepper. een gesprek aangaan, communiceren. Bidden is meer dan het opdreunen van een verlanglijstje. Bidden is enerzijds jouw gebed aanbieden aan Yahuah , en anderzijds het antwoord van Yahuah verwachten. Bidden houdt dus in dat jij je tot Yahuah wendt.

Je kunt het deels vergelijken met het communiceren met je naaste. Hoe doe je dat? Als je tot een ander spreekt kijk je de ander aan. Toch hebben wij allen de neiging om naar de grond, naar beneden, te kijken als wij tot Yahuah bidden. Ik begrijp dat dit met respect en ontzag te maken heeft. Denk aan Lukas 18:13.

Bidden is niet in het wilde weg allerlei dingen vragen. Bidden is pleiten op de beloften van Yahuah. Bidden is zoeken naar de eer van Yahuah. Want hoe komt Yahuah tot Zijn eer? Door het waarmaken van Zijn beloften. Bijbelkennis vergemakkelijkt het bidden. Je weet namelijk waar je op terug kan vallen. Door je Bijbel te lezen leer je denken zoals Yahuah denkt. Bijbelkennis behoedt je ook voor een hoop teleurstellingen. Want Yahuah kan en wil geen gebeden verhoren die tegen Zijn Thora en profetieën in gaan.

Er staan diverse gebeden vermeld in de Schrift.

  • Het model gebed (Mattheüs 6)

  • Het gebed van Ezra (Ezra 9)

  • Het gebed van Nehemia (Nehemia 9)

  • Het gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel (1 Koningen 8)

  • Het gebed van Daniël (Daniël 9)

  • Het gebed van de Yahusha de Messias, het zogenoemde Hogepriesterlijke gebed (Johannes 17)

Wat is bidden? Waarom bidden wij? Hoe bidden wij? Wanneer bidden we en bij welke gelegenheden? In welke houding kunnen wij bidden. Tot wie bidden wij?

Wat is bidden ?

Bidden is je richten tot je Schepper. Dus contact zoeken met Yahuah. Een gesprek aangaan, communiceren. Jezelf samen met Yahuah afsluiten van alles en je volledig op Hem concentreren. Waarbij allerlei onderwerpen ter sprake kunnen komen. Danken, eren, loven, prijzen, problemen voorleggen, inzicht vragen, genezing vragen, vragen om Yahuah Zijn Geest en openbaring van zijn Thora en profetieën enzovoort. Bedenk wel in het gebed spreek je niet tegen je naaste of je werkgever of tegen de koning. Je spreekt tegen de Allerhoogste autoriteit die er bestaat in het gehele heelal.

Waarom bidden we en hoe ?

Mensen die je liefhebt, die je vertrouwt, waar je in gelooft daar ben je graag bij, je wilt elkaar beter leren kennen, je wilt iets voor de ander kunnen betekenen om de band nog meer te verstevigen.

Hoeveel meer willen we Yahuah niet leren kennen om die redenen en omdat we ons realiseren dat we volkomen van Hem afhankelijk zijn. Daar staat tegenover dat Hij ons iets belooft dat nergens anders te krijgen is en dat uniek is, namelijk op de eerste plaats Yahuah Zijn Geest en op de tweede plaats eeuwig leven. Daarom kunnen en moeten wij onder andere door gebed leren wat Yahuah Zijn wil is. Iemand die je vertrouwt durf je ook je problemen voor te leggen.

Hoe deed Yahusha dat?

Johannes 11:41 en 17:1 "Hij hief zijn ogen ten hemel ....."

Yahusha leerde ons zelf enkele belangrijke dingen over bidden. Zijn woorden staan vermeld in zowel mattheüs 6:5-14 als in Lukas 11:1-4. Wat kunnen wij hiervan leren?

Lukas 11:1 "En het geschiedde, terwijl Yahusha ergens in gebed was, dat één van zijn discipelen, toen Yahusha ophield, tot Hem zei: Heer, leer ons bidden, zoals ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft."

Leren, komt van het woord “didasko”, daar komt ons woord didactiek vandaan, met de betekenis: onderwijzen, anderen toespreken om hen te onderrichten, leraar zijn. Kennelijk hadden, zowel de discipelen van Johannes als van Yahusha moeite om te bidden. Yahusha antwoord door een aantal aanwijzingen te geven over, hoe wij in contact dienen te treden met Yahuah.

Eerst geeft Yahusha een aantal aanwijzingen, zowel positief als negatief. Bidden moet niet zoals de huichelaars doen, Mattheüs 6:5. Namelijk, duidelijk zichtbaar voor iedereen gaan staan bidden, zodat mensen die dit zien, denken dat je een vroom persoon bent. Beseffen wij wie hier met huichelaars bedoeld worden? Wij weten inmiddels wat “huichelaar” betekent: namelijk een toneelspeler, iemand die een rol speelt. Het is niet echt. Daarom wordt er nog een aanwijzing gegeven door Yahusha.

Yahusha geeft aan dat wij ons dienen af te zonderen van de wereld om ons heen. mattheüs 6:6 "Ga in uw binnenkamer, sluit de deur en bidt tot uw Vader in het verborgene. Als je op die manier gaat bidden, wordt je door niets afgeleid, zodat je volledig geconcentreerd kunt zijn op Yahuah. Gebed is in eerste instantie een privé zaak tussen jou en Yahuah. Yahusha kiest de eenzaamheid en de afzondering om tot zijn Vader te bidden, Mattheüs 14:23, 26:36, 42. Markus 1:35. Lukas 5:16, 6:12.

Vervolgens wordt gezegd wees kort en duidelijk, Mattheüs 6:7 : Gebruik bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden." Eigenlijk staat er: je moet niet stotteren, in de betekenis van, steeds hetzelfde zeggen of vragen, maar dan telkens met andere woorden. De lengte van gebed en de verhoring van gebed staan totaal los van elkaar. Yahuah weet wat wij nodig hebben, Mattheüs 6:8 "Wordt hun dan niet gelijk, want uw Vader weet, wat gij nodig hebt, eer gij Hem bidt." Nader tot Yahuah en Hij zal tot u naderen.

Hoe bidden wij, v.w.b de inhoud?

We weten nu dat voordat Yahusha aanwijzingen geeft over het gebed in Mattheüs 6 we het volgende moeten onthouden:

Mattheüs 6:7 "gebruik geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij menen door de veelheid van woorden verhoord te worden."

Mattheüs 6:9 "Bidt gij dan aldus."

Met andere woorden het gebed moet kennelijk aan een aantal voorwaarden voldoen, want dit was het antwoord op de vraag van de apostelen: "leer ons bidden". Als zij het niet wisten is het kennelijk nogal moeilijk om goed te bidden, zij zagen Yahusah bidden maar konden zelf klaarblijkelijk niet de juiste woorden, volgorde, houding enz. tonen waardoor hun gebed vruchtbaar werd.

Het is ook gemakkelijker om tegen mensen te spreken, waar je direct weerwoord van hebt dan tegen Yahuah. Het gebed zegt iets over onze geestelijke staat. Als de apostelen op dit gebied leiding nodig hadden van Yahusha, dan wij des temeer.

Als we bidden moet het dus op de manier zoals Yahusha aangeeft.

Het "Onze Vader" is een compleet gebed, wij kunnen de onderdelen daarvan gebruiken en onze persoonlijke zaken daarbij toevoegen.

De onderdelen van dit gebed moeten we niet letterlijk afraffelen maar elk onderdeel overpeinzen waarom Yahusha dit ons gebed aan ons wilde leren. We moeten begrijpen wat hij ermee bedoeld in overeenstemming met Yahuah zijn wil. De woorden en zinnen zijn niet zomaar toevallig door Yahusha gekozen.

Wat leren we van dit modelgebed uit Mattheüs 6:9-13 En waar hoort vers 14 bij?

Mattheüs 6:9-13 "Bidt u dan zo: Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen."

Uit het feit dat Yahusha ons hier vertelt hoe wij moeten bidden kunnen we concluderen dat Hij zelf ook volgens dit patroon bad.

Het gebed begint met het “aanroepen” van Yahuah: onze Vader, die in de hemelen is. Hier komt de Vader – kind relatie tot uitdrukking. Wij zijn dus familie, want Yahusha is onze oudste broeder en die zit aan de rechterhand van de Vader in de hemel en tot die Vader bidden wij.

Markus 12:36, Lukus 22:69, Handelingen 7:55, Efeze 1:20, Kolossenzen 3:1, 1 Petrus 3:20.

Het gebed gaat verder met aanwijzingen over Yahuah Zijn naam en plan: uw Naam worde geheiligd, uw Koninkrijk kome, uw wil geschiedde, in de hemel alzo ook op aarde.

We moeten deze volgorde, waarbij eerst over de dingen gemediteerd wordt die Yahuah betreft, nooit veranderen. Het is net als bij de 10 geboden (10 woorden) de eerste vier gaan over Yahuah en daarna pas de zes die over onze naaste gaan. Daarom zei Yahusha ook dat het eerste gebod was, Yahuah liefhebben en het tweede uw naaste liefhebben, in die volgorde. Wat een geweldige overeenkomsten tussen de 10 geboden en het onze Vader.

Uw Naam worde geheiligd: gaat er over dat wij te allen tijde de Schepper Zijn naam, Yahuah proberen groot te maken in deze wereld d.m.v. woorden, en onze leefwijze, die een afspiegeling van Yahusha zijn wandel op aarde dienen te zijn. Zodat, indien mogelijk ALLEN de Scheppers naam, Yahuah, groot gaan maken. De Schepper Zijn naam is Yahuah (YHWH). Dat is niet Heer of God, dat zijn titels. Yahuah Zijn naam dient apart gezet te worden, want dat betekent geheiligd. Die naam geeft iets weer van Zijn persoonlijkheid. Hij was, Hij is en Hij zal zijn.

Uw Koninkrijk kome: we bidden dat Yahuah Zijn regering hier op aarde gevestigd zal worden. Wij zouden eigenlijk onder Yahuah Zijn kinderen hier al een afspiegeling van moeten zien, maar dan beseffen we pas hoever we daar nog vandaan zijn. Toch is dit hetgeen wat Yahusha predikte toen hij op aarde was. Het Koninkrijk is onder u zei Hij. Als de mensen worden zoals Hij is, dan is reeds een deel van dat koninkrijk hier aanwezig. Daar moet ons streven dus opgericht zijn. Daar moet ons doen en laten ons spreken en ons verwachten van doorspekt zijn. Als het goed is kijken wij uit naar en leven in de verwachting van, dat komende Koninkrijk van Yahuah.

Uw wil geschiedde: als we echt beseffen wat Yahuah Zijn wil is, nameleijk dat wij zijn kinderen worden. Dat wij Hem liefhebben en dus gehoorzamen en ons de gevolgen en zegeningen die daaruit voortvloeien realiseren dan zouden we al het andere hier op aarde vergeten en ons inspannen om dit aan andere mee te delen. Wij bidden dat de wil van Yahuah zal uitgevoerd worden op aarde. Maar dan moet je die wil van Yahuah wel kennen en vooral ook willen toepassen in je leven. Als wij echt beseffen wat Yahuah wil is, en dat Hij ons macht gegeven heeft om zijn kinderen te geworden, (Johannes 1:12) dan zullen wij Hem liefhebben en Hem gehoorzamen, en ons de gevolgen en zegeningen die daaruit voort­vloeien realise­ren. Daar moet ons streven dus op gericht zijn.

Gelijk in de hemel, alzo ook op aarde: in hoeverre is dat al van toepassing in de hemel? Wij hebben daar deels geen zicht op. Want, moet Openbaring 12:8-9 nog gebeuren?

Het gebed gaat verder met de smeekbede met betrekking tot onszelf.

Geef ons heden ons dagelijks brood: we kunnen dit tweeledig opvatten te weten onze daadwerkelijk fysiek dagelijks voedsel, maar ook de hoeveelheid geestelijk voedsel die wij nodig hebben om Yahuah beter te leren kennen en te begrijpen wat Yahuah ons wil bijbrengen, wat het grote doel van dit bestaan is. Hoe het weer terug moet worden zoals het oorspronkelijk geweest is. Om hier op de juiste manier aan te werken hebben we zowel dagelijks het fysieke brood als het geestelijke brood nodig. Die spijs, is het ware brood dat uit de hemel neergedaald is, zoals wij gelezen hebben tijdens het nemen van brood en wij. mattheüs 4:4 "en mens leeft ook van elk woord dat uit de mond Gods gaat"

Vergeef ons onze schulden: aangezien wij nog fysieke mensen zijn en dus niet volmaakt doen wij nog vaak de verkeerde dingen, soms onopzettelijk maar vaak ook bewust omdat onze menselijke natuur geneigd is om het verkeerde te doen en dus moeten we bij Yahuah vragen om vergeven van zonden. Wij moeten onze zonde belijden, er berouw van hebben en ons ervan bekeren. Het geeft ook onze volledige afhankelijk van Yahuah aan want dat is de enige plaats waar we met deze smeekbede naar toe kunnen.

Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren: hier leren we dat we net als Yahuah moeten worden omdat we gezien hebben dat Hij ons vergeeft, moeten wij hetzelfde karakter opbouwen en ook andere vergeven. We moeten niet blijven zeuren over wat ons aangedaan is maar zonder voorwaarden onze naaste vergeven. Realiseren wij ons wat Yahusha voor ons heeft gedaan, welk voorbeeld hij ons gegeven heeft, eigenlijk hadden wij terecht moeten staan. Nu is er iemand gestorven die helemaal niets gedaan heeft en toch zeurt Yahusha niet tegen ons maar heeft ons vergeving bij Yahuah geschonken. Ons wordt veel minder aangedaan, zouden wij dan niet vergeven ?

En leidt ons niet in verzoeking: we weten hoe zwak we zijn en daarom mogen we bidden om ons te beschermen tegen situaties waar we in de problemen kunnen komen. Als we Yahuah Zijn Geest in ons laten werken, zullen we steeds beter tegen deze situaties opgewassen zijn, want onze vijand pakt ons op onze zwakste plekken. Als wij beseffen hoe zwak wij zijn mogen wij midden om bescherming. Als wij Yahuah Zijn Geest in ons laten werken zullen we steeds beter tegen deze situaties opgewassen zijn, want onze vijand pakt ons vrijwel altijd op onze zwakste plekken aan om ons tot zonde te brengen. Efze 6:12 "Wij hebben niet te worstelen tegen vlees en bloed, maar tegen de …".

Maar verlos ons van de boze: daarom bidden wij ook van die vijand, de boze, verlost te mogen worden, want die zal alles in het werk stellen om ons van Yahuah af te trekken, op elke plaats en elk tijdstip. Wij hebben in ieder geval de zekerheid vanuit Yahuah zijn Thora en profetieën, dat de boze definitief verwijderd zal worden te zijner tijd. Dan zijn wij van de misleiding en verleiding voor een groot deel verlost. Hij zal voor 1000 jaar gebonden worden, zodat hij de volken niet meer kan verleiden, Openbaring 20:2-3.

Het gebed eindigt weer met een LOFPRIJZING: "Want uw is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen". Dit staat in de tekst tussen haakjes, dat betekent: dat er twijfel over is of dit in de oudste documenten heeft gestaan. Hoewel hier het woord “amen” staat, hetgeen aangeeft: inderdaad zo is het, moge het vervuld worden, lijkt het mij zeer raadzaam om ook het volgende vers te lezen.

Wat zelden of nooit uitgesproken wordt van dit gebed, is wat Yahusha tot slot van deze uitleg zegt.

Mattheüs 6:14 "Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook u Vader uw overtredingen niet vergeven."

“Want”, geeft aan dat dit een verklaring is van het voorgaande, direct gevolgd door een voorwaarde “indien gij”. Dat betekent dat er gevolgen zijn aan het wel of niet uitvoeren van Yahusha zijn woorden. Als wij bidden dat “Zijn wil” geschiedde, hoort dit er ook bij. Dit is voor veel mensen vaak een moeilijk vers! Maar het laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Dit gebed is dus een voorbeeld om te bidden voor ieder van ons. Maar de vergelijkbare tekst in Lukas eindigt met nog meer aanmoedigingen.

Luk 11:9-10 Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal worden opengedaan. Want een ieder, die bidt, ontvangt en wie zoekt, vindt en wie klopt, hem zal opengedaan worden.

Bidden, zoeken en kloppen zijn werkwoorden, daar moet iets voor gedaan worden! Maar je inspanningen worden wel beloond, dat is een belofte. Dat wordt aangegeven met het woord “want”. Wij kunnen er dus zeker van zijn. Alleen weten wij niet op welk moment Yahuah reageert. Er staan wel drie acties die gevraagd worden! Als wij bidden, zoeken en kloppen willen wij meestal meteen antwoord, maar Yahuah weet wanneer het juiste moment daar is om ons te antwoorden. En ons bidden moet wel overeenkomstig Yahuah Zijn wil zijn, hebreeën11:6.

Toch iets om over na te denken.

Wanneer bidden wij?

Zijn er vaste tijden bijvoorbeeld voor het eten, voor en na een Bijbelstudie, bij het opstaan en slapen gaan of bij andere gebeurtenissen en is dit Schiftuurlijk te onderbouwen? Voor zover wij hebben kunnen nagaan staat hierover geen specifieke tekst in de Schrift. Met andere woorden bidden kan op elk tijdstip.

Een aantal teksten spreken over: te allen tijde, zonder ophouden.

Daniël 6:11 "driemaal daags boog hij zich neder en bad..."

Psalm 55:18 "des avonds, des morgens en des middags ....."

Lukas 2:37 "met vasten en bidden, nacht en dag."

Lukas 6:12 "en Hij bracht de nacht door in gebed ..."

Lukas 18:1 "dat zij altijd moesten bidden ...."

Efeze 6:18 "met aanhoudend bidden en smeken ..."

Kolossenzen 1:9 "houden niet op voor u te bidden ..."

1 Thessalonicenzen 3:10 "nacht en dag bidden wij vurig ...."

2 Thessalonicenzen 1:11 "hiertoe bidden wij ook te allen tijde voor u ...."

Bij welke gelegenheden bidden wij?

Bij de aanstelling van een dienaar en voor functionarissen.

Hanelingen 14:23 "droegen zij hen onder vasten en bidden de Here op"

1 Thessalonicenzen 5:25 "broeders bidt ook voor ons (Paulus,Silvanus,Timo)"

Gebreeën 13:18 "bidt voor ons (Paulus en Timoteus)"

2 Korinthe 1:8-11 "ons te hulp kome met uw voorbede (Paulus en Timoteus)"

Efeze 6:19 "bidt ook voor mij (Paulus)"

Voor het verkondigen van het Woord.

Kolossenzen 4:2-4 "bidt voor ons, dat Yahuah een deur opene ...."

Handelingen 4:24-31 (gebed voor meerdere zegeningen)

Voor meer arbeiders.

Mattheüs 9:38 "bidt daarom de Heer van de oogst, dat Hij arbeiders uitzende ...."

Voor elkander.

Jakobus 5:16 "bidt voor elkander ...."

Efeze 6:18 "bidt daarbij ..... voor alle heiligen"

Filippenzen 1:4 "bid ik telkens voor u allen"

Om de Heilige Geest.

Lukas 11:13 "zal uw Vader de heilige Geest geven aan hen die Hem daarom bidden."

Handelingen 8:15 "baden, ... de heilige Geest mochten ontvangen"

Efeze 1:17 "bidden voor de Geest van wijsheid en openbaring."

Voor genezing.

Genesis 20:17 "toen bad Abraham .... en Elohim genas ..."

Genesis 25:21 "nu bad Isaak .... en Rebekka werd zwanger ...."

2 Koningen 6:20 "bad Elisa .... en Yahuah opende hun de ogen"

2 Kronieken 32:24 "toen bad hij ...gaf hem een wonderteken"

In nood.

Handelingen 27:29 "ter voorkoming van schipbreuk"

Waar bidden?

Mattheüs 6:6 Ga in uw binnenkamer, sluit de deur, in het verborgene

Markus 1:35 Op een eenzame plaats ......

Lukas 6:12 Op een gebergte ....

Lukas 5:16 In de eenzame plaatsen om te bidden

Hoe bidden wij v.w.b de houding?

Daniël 6:11 "boog zich neder op zijn knieën en bad ..."

Markus 11:25 "wanneer gij staat te bidden ....."

Mattheüs 26:39 "wierp zich met het aangezicht ter aarde en bad"

Lukas 18:11 "De Farizeeër stond en bad"

Lukas 22:41 "knielde neder en bad"

Handelingen 9:40 "Petrus ... knielde neder en bad"

Handelingen 21:5 "op het strand knielden wij neder en baden ...."

Paulus wijst de gelovige mannen in 1 Timotheüs 2:8 op het volgende: "Ik wil dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder aan wraak of onenigheid te denken." Wat is de bedoeling van deze woorden, die door Paulus zijn neergeschreven? Het is zijn streven, zijn willen en wensen, dat de mannen, als zij bidden, op elke plaats, waar dan ook, een bepaalde houding aannemen met hun handen, namelijk de handen opheffen.

Wat is de betekenis daarvan? Deze wijze van bidden geeft aan dat de man een zuiver geweten heeft, vrij van slechtheid en zonde, onbezoedeld. Als de man gaat bidden mag er niets tussen Yahuah en de man in de weg staan dat het gebed kan belemmeren. Geen kwaad, geen toorn, geen verontwaardiging ergens over. Er mag op dit gebied geen twijfel of aarzeling zijn. De man moet oprecht zijn en overtuigd van het goede. Het heeft dus te maken met een vorm van zelfonderzoek alvorens de man gaat bidden tot Yahuah. Er mogen geen slepende kwesties zijn in het leven van de man die nog niet bij Yahuah gebracht zijn. De gebedsverbindingsweg tussen de man en Yahuah dient file vrij te zijn, geen obstakels, geen blokkades. Ook hier weer het gebed met een zuiver hart. Geen slechte bedoelingen, geen onrecht beogen in het hart.

Als dat het geval is, dan mag je je handen naar Yahuah opheffen om je gebed aan te bieden en dan kan Yahuah de verhoring van je gebed als het ware in die opgeheven handen leggen.

Psalm 119:48 "Mijn handen hef ik op naar uw geboden, naar uw woorden die ik lief heb, en ik overdenk wat u van ons verlangt."

Wij willen Yahuah Zijn geboden, Yahuah Zijn woorden toepassen in ons leven. Daarom mogen we met opgeheven handen ook vragen, bidden om Zijn wil te leren kennen.

Deze wijze van bidden komen we vaak tegen in het oude testament en daaruit zullen we een aantal verzen aanhalen.

1 Koningen 8:22 "daarop ging Salomo voor het altaar van Yahuah staan ten aanschouwen van de gehele gemeente van Israël, breidde zijn handen uit naar de hemel en zeide….." (zie ook vers 54)

Ezra 9:5 "…knielde ik, breidde mijn handen uit tot Yahuah mijn Elohim en zeide …"

Job 11:13-15 indien gij uw hart bereidt, en uw handen tot Hem uitstrekt; indien er ongerechtigheid in uw hand is, werp die verre weg en laat geen onrecht in uw tent wonen, ja DAN kunt gij uw gelaat smetteloos opheffen, DAN zult gij vaststaan en niet vrezen.

Deze verzen maken compleet duidelijk hoe de volgorde van handelen is. Je hart moet op de juiste wijze voorbereid worden of voorbereid zijn om voor het aangezicht van Yahuah te komen. Als er nog ongerechtigheid is moet die verwijderd worden, zodat er geen onrecht meer aanwezig is. Het is dus precies zoals hierboven weergegeven. DAN mag je het aangezicht opheffen en je handen naar Hem uitstrekken, dan hoef je niet te vrezen. Dit is de houding waar in de bijbel over gesproken wordt.

Vooral in de Psalmen wordt vaak gesproken over deze wijze van bidden.

Psalm 28:2 "hoor naar mijn luide smekingen, als ik tot u roep om hulp, en mijn handen ophef, naar uw binnenste."

Psalm 63:5 "zo wil ik U prijzen mijn leven lang, in uw naam mijn handen opheffen."

Psalm 88:10 "mijn oog kwijnt van ellende, dagelijks roep ik u aan o YHWH, ik breid mijn handen naar u uit."

Psalm 134:2 "heft u handen op naar het heiligdom en prijs YHWH."

Psalm 141:2 "laat mijn gebed als reukoffer voor uw aangezicht staan, het opheffen van mijn handen als avondoffer."

Klaagliederen 2:19 "heft tot Hem uw handen omhoog."

We zien dat hier alle facetten genoemd worden, smekingen om hulp, prijzen, dagelijks gebed, als uiting van liefde voor Yahuah Zijn geboden, je uitstrekken naar Yahuah, het aanbieden van een offer enzovoort.

Bidden heeft te maken met het feit dat wij Yahuah iets willen aanbieden, onze dankgebeden, onze lofprijzingen, onze smeekbeden, maar ook onze vragen en problemen willen voorleggen. Iets aanbieden doe je met geopende opgeheven handen. Iets aanbieden doe je niet met je handpalmen naar boven.

Hetzelfde geldt voor het in ontvangst nemen van iets, giften en geschenken, maar ook verhoring van gebeden. Wij strekken ook onze handen naar Hem uit om onze afhankelijkheid van Hem te tonen, we geven daarmee aan alles van Hem te verwachten. Het is dus een gebaar van geven en aanbieden enerzijds en ontvangen en verwachten anderzijds.

Wat is eigenlijk danken? Danken is je lovend uitlaten over iets of iemand. Het is openlijk erkennen dat iemand iets voor jou gedaan heeft. Het heeft dus te maken met onze houding t.o.v. de ander.

Yahuah heeft iets voor ons allemaal gedaan, waar wij hem allen voor kunnen danken, namelijk Yahusha offeren als Pesach-lam voor ons allemaal. Daarnaast grijpt Yahuah in in het leven van elk individu afzonderlijk, op een wijze zoals Yahuah voor die persoon op een moment dat Yahuah dat nodig acht.

Waarom hechten veel mensen zo weinig waarde aan deze symboliek, komt dat omdat wij op die manier niet hebben leren bidden? We vinden het vreemd, we zijn het niet gewend, het zit misschien niet in onze aard. Paulus roept ons echter op om wél op deze wijze te bidden “op iedere plaats” schrijft hij. Als wij van kinds af aan met opheffing van handen gebeden hadden zouden we dat nu heel normaal gevonden hebben. Nu we weten en gelezen hebben wat de diepere achtergrond ervan is zouden de mannen op deze wijze kunnen bidden. We zien dat het niets te maken heeft met aandacht trekken of je vroom voordoen, maar met een open en oprechte houding ten opzichte van Yahuah. Laten we elkaar er daarom niet om beoordelen of veroordelen.

Wij bidden vaak met het hoofd diep gebogen, maar de Schrift geeft ook andere voorbeelden. Door het opheffen van je ogen. Als wij met iemand spreken kijken wij die persoon ook aan. Dus waarom niet als we met de Vader spreken?

Psalm 121:1-2 "Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar zal mijn hulp komen. Mijn hulp is van Yahuah, die hemel en aarde gemaakt heeft."

Psalm 123:1-2 "Ik hef mijn ogen op tot U, die in de hemel troont."

Psalm 141:8 "Want op U, Yahuah, zijn mijn ogen …"

Johannes 17:1 "Dit sprak Yahusha en hief zijn ogen op ten hemel en zeide…."

Psalm 66:16-20 "Komt, hoort, ik wil vertellen, gij allen die Elohim vreest, wat Hij gedaan heeft aan mijn ziel. Nauwelijks had ik met mijn mond tot Hem geroepen, of er was een lofzang onder mijn tong. Had ik onrecht beoogd in mijn hart, dan zou Yahuah niet hebben gehoord. Voorwaar Elohim heeft gehoord, Hij heeft gelet op mijn luid gebed. Geprezen zij Elohim, die mijn gebed niet afwees, nog mij zijn goedertierenheid onthield."

Uit dit gedeelte kunnen wij het een en ander te weten komen over het gebed. Op de eerste plaats zien we dat die mensen uitgenodigd worden om te luisteren die “vrees hebben voor Elohim”. Dit woord “vrees” betekent: ontzag, respect, eerbied. Dat is dus een basisvoorwaarde. Yahuah erkennen als Degene die alle lof en eer en respect en ontzag toekomt. Als dat je uitgangspunt is kun je verder luisteren naar wat de psalmist te zeggen heeft. Hij beschrijft hier wat Yahuah voor hem gedaan heeft en als wij dit lezen zouden we er jaloers op kunnen worden.

Hij was nog maar net klaar met zijn gebed, met zijn gesprek met Yahuah, of hij kon al weer verder gaan met zijn gebed, maar nu met een lofzang, een dankgebed. Zijn gebed was in een mum van tijd verhoord. Nou, denken wij, was dat bij ons ook maar zo. Misschien kunnen we een verklaring krijgen waarom dit gebed zo snel verhoord werd? Laten we verder lezen.

Had ik onrecht beoogd in mijn hart. Hier komt dus duidelijk uit naar voren dat gebed, voort moet komen uit een zuiver en oprecht hart. Er dienen geen (verborgen) ongerechtigheden in het hart aanwezig te zijn.

Jesaja 59:2 "Uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw Elohim en uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort."

Kijk dat is het probleem vaak bij ons. We bidden tot Yahuah voor een bepaald iets, maar er kunnen andere zaken sluimeren in ons hart die niet overeenkomstig Yahuah Zijn wil zijn. Deze zaken zouden ons gebed naar Yahuah kunnen blokkeren. Dat is ook hetgeen staat in Psalm 66 hierboven; had ik slechte bedoelingen gehad, Hij zou niet hebben geluisterd.

Stel dat wij een zuiver hart hebben als wij om hulp roepen, wordt ons gebed dan ook onmiddellijk beantwoord? Dat zouden wij geweldig vinden. Maar laten wij dat nou maar aan Yahuah overlaten, want Die weet beter dan wij, wat het juiste moment is om ons te antwoorden. Wij moeten vertrouwen hebben en houden in Yahuah en in zijn (ant)woord.

De psalmist juicht het als het ware uit; Hij, Yahuah, heeft wél geluisterd! Hij had aandacht voor mijn dringend gebed. De schrijver verhaalt in deze Psalm de grote daden die Yahuah voor het volk Israël gedaan, bij de uittocht uit Egypte en daarna. Telkens heeft Yahuah hun dringend gebed verhoort als ze in grote nood verkeerden. Dat is het relaas van heel Psalm 66. Daar wil hij verslag van doen, om te laten zien dat Yahuah trouw is aan de zijnen.

Maar de zijnen dienen ook trouw aan Hem te zijn. 2 Timotheüs 2:19 "Een ieder die de naam Yahuah noemt (aanroept), breke met de ongerechtigheid."

Een ieder die de naam van Yahuah noemt, wil zeggen een ieder die trouw is aan Hem.

Het vervolg van de verzen uit Psalm 66 laten zien dat er ook onmiddellijk gedankt wordt als Yahuah geantwoord heeft. Dat is ook een teken van de juiste hartgesteldheid van de mens, dankbaarheid.

Denk ook aan de genezing van de tien melaatsen uit Lukas 17:11-19, er was er maar één van de tien die terugkwam om Yahusha te bedanken voor het feit dat hij genezen was. Prachtig als je het antwoord van Yahusha leest in Lukas 17:19 "Sta op en ga, uw geloof heeft u gered." Ziet u, dat was dubbel feest voor die ene melaatse. Eerst de lichamelijke redding (genezing) en toen ook nog eens de geestelijke redding. Danken wij ook nog steeds voor onze geestelijke redding?

De psalmist besefte dat het goedheid en barmhartigheid van de kant van Yahuah was, dat zijn gebed verhoord werd; Psalm 66:19 "Hij wees mij niet af, Hij was goed voor mij." We zien hier de houding van iemand die beseft hoe de verhoudingen liggen tussen Yahuah en de mens. Hij is de Schepper, wij zijn het maaksel van zijn hand. Wij zijn afhankelijk van Hem en niet andersom.

Deze houding was ook aanwezig bij Sadrak, Mesak en Abednego in Daniël 3:17-18. Deze drie geloofshelden dreigden in de brandende oven geworpen te worden, maar ze hielden vast aan hun geloof, wat de gevolgen ook zouden zijn. Als u ons in de brandende oven laat gooien, kan de God die wij vereren, ons zo daaruit redden en ons uit uw macht bevrijden. Maar ook als Hij dat niet doet, majesteit, kunt u er zeker van zijn dat wij uw goden niet vereren.

Deze geloofszekerheid en dat rotsvaste vertrouwen of Yahuah nu wel of niet á la minuut ingrijpt, dat dient ook bij ons aanwezig te zijn. Wij moeten met een zuiver hart tot Yahuah bidden, wij dienen ons steeds eerst te onderzoeken of er belemmeringen zijn, die ons gebed kunnen blokkeren, om daarna pas over te gaan onze problemen en vragen aan Yahuah voor te leggen.

Psalm 24:3-4 "Wie mag de berg des Heeren beklimmen, wie mag staan in zijn heilige stede? Die rein is van handen en zuiver van hart, die zijn ziel niet op valsheid richt, noch bedrieglijk zweert.

Laten wij er ook voor zorgen dat Yahuah ons gebed niet afwijst en dat ook wij kunnen zeggen met de psalmist; “Hij wees mij niet af, Hij was (is) goed voor mij”.

Bidden dient te gebeuren overeenkomstig Yahuah Zijn wil?

Volgens:

1 Johannesh 5:14-15 "En dit is de vrijmoedigheid, die wij tegenover Hem hebben, dat Hij, indien wij iets bidden naar zijn wil, ons verhoort. En indien wij weten, dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, weten wij, dat wij de beden verkregen hebben, die wij van Hem hebben gebeden."

1 Petrus 3:12 "want de ogen des Heren zijn op de rechtvaardigen en zijn oren tot hun smeking."

Dus rechtvaardig zijn is belangrijk.

1 Johannes 3:22 "en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht."

Dus geboden bewaren en doen wat welgevallig is, is ook belangrijk.

Johannes 15:7 "Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt en het zal u geworden."

Dus in Yahusha de Messias en zijn woorden blijven.

Efeze 3:20 "Hem nu, die blijkens de kracht welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen."

Dus als we het bovenstaande zijn of doen kunnen we nog meer krijgen dan we vragen.

CONCLUSIE

Minstens 1 maal per dag contact leggen met Yahuah lijkt het advies. Geef ons heden ons DAGELIJKS brood. Meerdere keren bidden is ons inziens afhankelijk van de geestelijke staat van de gelovige. De houding geeft meerdere mogelijkheden. De plaats dient bij voorkeur een afgezonderde of eenzame te zijn, zodat er geen verstoring is tussen de mens en Yahuah en de rest van de wereld. Het gebed dient overeenkomstig het raamwerk van het modelgebed te zijn, aangevuld met eigen inbreng. Er dient gebeden te worden in de naam van Yahusha, want wanneer je bidt in Yahusha naam, zeg je eigenlijk: Ik wil denken, voelen, spreken en handelen in de gezindheid van Yahusha. Yahusha was immers ons voorbeeld in zijn wandel op aarde! Als we aan de voorwaarden voldoen die gesteld wordt zal ons gebed zeker GEhoord worden, alleen wanneer en hoe het VERhoord, dat bepaalt Yahuah.

In Johannes 17 lezen we dat bekende Hogepriesterlijke gebed door Yahusha, wat Hij bad, net voordat Hij Gethsémané in ging. En daar aangekomen, bidt Hij opnieuw. Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan, maar niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. (Mattheüs 26:39). Velen hebben zich al gebogen over de vraag of dit gebed verhoord is of niet. Weet je, als je het uiteindelijke resultaat kent van het feit dat Yahusha de Messias die drinkbeker wél heeft moeten drinken, dan is die vraag niet zo belangrijk meer. Dan maakt je dat dankbaar. Dankbaar dat Hij voor jou die weg gegaan is. Dankbaar dat Hij door dat lijden als Pesach-lam heen uiteindelijk tot Zijn doel, tot Zijn eer komt.