Shabbat, 12 Schiftuurlijke gedachten

Publicatie: november 2021

Shabbat is een heilige dag Houdt de Shabbat speciaal


Ik zou graag 12 Schriftuurlijke gedachten aangaande de Shabbat met u delen:



Houdt de Shabbat heilig – Het is de dag van vreugde!


Schriftuurlijke Principes: Voorgaande lijst van Bijbelse principes over het houden van de Shabbat is niet volle-dig. Maar ze helpen jou, wanneer je in de Schrift op zoek gaat naar hoe je kunt leren als Yahusha te zijn, en te “doen wat Hem welgevallig is.” (I  Johannes 3: 22).


Yahuah onderwijst jou: Yahuah heeft in Zijn Schrift voldoende aanwijzingen gegeven, hoe wij de Shabbat heilig kunnen houden. We hoeven dus niet te twijfelen over wat Zijn wil is. Wanneer we Bijbel lezen, kunnen we Yahuah vragen, dat we Zijn aanwijzingen zullen begrijpen.


Jakobus 1:5 “En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan Yahuah, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en zij zal hem gegeven worden.”


Een dag om te leven zoals in de Hof van Eden: De opvoedkundige waarde van de Shabbat kan niet overschat worden. Wat Yahuah ook van ons vraagt, geeft Hij ook weer terug: verrijkt en omgevormd door Zijn heerlijkheid. … De Shabbat en het Gezin zijn allebei in de Hof van Eden ingesteld. Het is Yahuahs bedoeling, dat deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Op deze dag hebben wij, meer dan op enige andere dag, de mogelijkheid om te leven zoals in de Hof van Eden.


Genesis 2:8-12. “Ook plantte Yahuah Elohim een hof in Eden, in het oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij gevormd had. En Yahuah Elohim deed allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, aantrekkelijk om te zien en goed om van te eten; en de boom des levens in het midden van de hof, en de boom van de kennis van goed en kwaad. Een rivier kwam voort uit Eden om de hof te bevochtigen, en hij splitste zich vandaar in vier hoofdstromen. De naam van de eerste rivier is Pison; deze is het die rond heel het land Havi-la stroomt, waar het goud is. En het goud van dit land is goed.” 


Genesis 1:31 “En Yahuah zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.”


Het was de bedoeling van Yahuah, dat de leden van het gezin in werk, studie, aanbidding en ontspanning met elkaar verbonden zijn. Vader is de priester van het gezin. En vader en moeder zijn samen zowel leraar en lerares als gezelschap voor hun kinderen. Maar de gevolgen van de zonde hebben onze levensomstandigheden erg veranderd. Daardoor wordt deze verbondenheid sterk belemmerd. Vaak ziet een vader de hele week door nauwelijks het gezicht van zijn kinderen. Hij moet het bijna helemaal zonder hun gezelschap stellen en heeft nauwelijks de kans om hun iets te leren. Maar Yahuah Zijn liefde heeft grenzen gesteld aan hetgeen ons werk van ons eist. Hij houdt Zijn genadevolle hand boven de Shabbat. Op Zijn eigen dag heeft Hij tijd gereserveerd, waarin het gezin een ontmoeting kan hebben: met Hem, met de natuur en met elkaar.


Neem jullie kinderen mee naar buiten, om Yahuah in de natuur te kunnen aanschouwen. Wijs ze op de bloeiende bloemen en de knoppen die opengaan. Wijs ze op de verheven bomen en de mooie grasspriet-jes. En leer ze, dat Yahuah dat allemaal in zes dagen heeft gemaakt, en dat Hij rustte op de zevende dag en die heilig verklaarde. Zo kunnen ouders hun kinderen lessen op het hart binden, zodat die, wanneer ze naar dingen in de natuur kijken, aan de grote Schepper van dit alles zullen denken. Hun gedachten zullen omhoog gericht worden naar de Yahuah van de natuur. Ze zullen terugdenken aan de schepping van deze wereld, toen het fundament van de Shabbat gelegd werd. Al Yahuahs kinderen juichten van vreugde. Dit soort lessen moeten wij onze kinderen inprenten.


Job 12:7-9 NBG. “Maar vraag toch het gedierte, en het zal u onderrichten; het gevogelte des hemels, en het zal u inlichten. Of spreek tot de aarde, en zij zal u onderrichten, en laat de vissen der zee het u vertellen. Wie onder de-ze alle weet niet, dat de hand des Heren dit doet.” 


Leer jullie kinderen andere lessen uit de natuur. Leer jullie kinderen om de Messias in de natuur te zien. Neem ze mee in de open lucht, onder edele bomen, in de tuin. Leer ze in al dat wondermooie scheppingswerk een uitdrukking van Zijn liefde te zien. Leer ze, dat Hij de wetten gemaakt heeft, die al wat leeft regeren. Hij heeft wetten voor ons gemaakt. Die wetten zijn ervoor om ons blij en gelukkig te ma-ken. Vermoei ze niet met lange gebeden en langdradige vermaningen. Maar leer ze gehoorzaamheid aan de wet van Yahuah via voorbeelden uit de natuur.


Yahuah belooft jou te zegenen, wanneer je gehoorzaam bent: Yahuah heeft veel wondermooie beloftes ge-geven, die in vervulling zullen gaan, als we Zijn aanwijzingen over de Shabbat liefhebben en gehoorzamen.


Jesaja 58:13-14 “Indien gij … de Shabbat een verlustiging noemt, … zult gij u verlustigen in Yahuah.”
 

Handelingen 5:32 “En wij zijn Zijn getuigen van deze dingen, en ook de Heilige Geest, Die Yahuah gegeven heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn.” 


Yahuah heeft de Shabbat bedoeld als beste dag van de week: een dag waarnaar we uitzien als hij aanbreekt; en waarover we treurig zijn, als hij ten einde loopt. Dat mogen wij ervaren, door Yahuahs genade en wanneer wij Zijn aanwijzingen opvolgen.


Jesaja 56:4-7 “Want zo zegt Yahuah van de ontmanden, die mijn shabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. En de vreemdelingen die zich bij Yahuah aansloten om Hem te dienen, en om de naam des Heren lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de Shabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken.”


Iedereen die Yahuah liefheeft, moet doen wat hij of zij kan om de Shabbat tot dag van vreugde te maken, heilig en eerbiedwaardig. Dat kan niet, door je eigen genot te zoeken in zondige en verboden pleziertjes. Je kunt er heel veel aan doen, om de Shabbat in jullie gezin hoog te houden, en die tot de interessantste dag van de week te maken.


De Shabbat moet voor ons gezin zó interessant gemaakt worden, dat ze met vreugde naar haar wekelijkse terugkeer uitzien. Ouders kunnen de Shabbat op geen betere manier hoog houden en eren, dan dingen te bedenken om hun gezin iets te leren. Het gaat erom, hen voor geestelijke dingen te interesseren. Het is de bedoeling, dat we hen een juiste visie bijbrengen over het karakter van Yahuah. En ook over wat Hij van ons vraagt, om ons karakter naar dat van de Messias om te vormen, en ons het eeuwige leven te kunnen laten verkrijgen. Ouders, maak de Shabbat tot dag van vreugde. Dan kijken jullie kinderen naar die dag uit, en krijgt deze een warm plekje in hun hart.


Gedenk de Shabbat: “Gedenk de Shabbatdag, dat u die heiligt.” (Exodus 20:8). Aan het einde van de scheppingsweek heiligde Yahuah de Shabbat. En Hij heeft ons geboden, die heilig te houden. De Shabbat is een speciale dag, om als Yahuah en mensen samen door te brengen.


Leviticus 23:3 “Zes dagen mag er werk verricht worden, maar op de zevende dag is het Shabbat, een dag van volkomen rust, een heilige samenkomst.” 


Hebreeën 10:24-25 “En laten wij op elkaar acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Laten wij de on-derlinge bijeenkomst niet verzuimen, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar opwekken en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.” 


Houd de hele week door de heilige Shabbat van Yahuah in het oog. Want die dag moet gewijd worden aan het dienen van Yahuah. Het is een dag, waarop onze handen moeten rusten van wereldse arbeid. Onze ziel heeft op die dag speciale aandacht nodig. Wanneer we de Shabbat gedenken, kan het tijdelijke niet de overhand krijgen over het geestelijke. Geen enkele taak, die hoort bij de zes werkdagen, zullen we dan voor de Shabbat laten liggen.


Nehemia 13:15-17 “In die dagen zag ik in Juda mensen, die wijnpersen traden op de Shabbat en vrachten koren binnenhaal-den en op ezels laadden, alsook wijn, druiven en vijgen en allerlei last, en deze op de Shabbatdag naar Jeruzalem brachten. Ik gaf een waarschuwing, toen zij levensmiddelen verkochten. De Tyriers die daar woonden, brachten vis en allerlei koopwaar en verkochten ze op de Shabbat aan de Judeeers, zelfs in Jeruzalem. Toen onderhield ik de edelen van Juda hierover en zeide tot hen: Wat doet gij daar voor slechts, dat gij de Shabbatdag ontheiligt?”


Je mag met de Shabbat niet omgaan als met een normale werkdag. Kopen en verkopen, en ook het op Shabbat eten in restaurants is door Yahuahs Woord verboden. Niet alleen wij moeten rusten, maar ook de mensen die voor ons werken.


Exodus 20:10 “Maar de zevende dag is de Shabbat van Yahuah, uw Elohim. Dan mag u geen enkel werk doen, u niet, uw zoon en uw dochter niet, uw slaaf en slavin niet, uw vee niet, en niet de vreemdeling, die binnen uw poorten is.” 


Bereid je op de Shabbat voor: Bereid je gedurende de week op de Shabbat voor, en let op de laatste voor-bereidingen, die op vrijdag gedaan moeten worden.


Lukas 23:54 “En het was de dag van de voorbereiding en de Shabbat brak aan.” 


Dingen die je al in de loop van de week kunt doen zijn onder andere: je kleren in orde maken, schoenen poetsen, de auto vol tanken en eten klaarmaken. De Shabbat is heilig. Dan moet je geen kleren gaan ver-stellen, eten gaan koken, genot zoeken, of je bezighouden met wereldse bezigheden. Let op: Als je koken op Shabbat vermijdt, hoef je niet perse koud voedsel te eten. Je kunt bij koud weer het eten, dat de dag tevoren is klaargemaakt, opwarmen.


Exodus 16:23 “Hij zei toen tegen hen: Dat is het wat Yahuah gesproken heeft. Morgen is het de rustdag, de heilige Shabbat voor Yahuah! Wat u bakken wilt, bak het, en kook wat u koken wilt, en laat alles wat er over-blijft voor uzelf liggen om het tot de volgende morgen te bewaren.” 


Ouders: leg wat je aan het doen bent uit aan je kinderen, en wat de bedoeling daarvan is. Laat ze meedoen aan de voorbereidingen, zodat jullie de Shabbat overeenkomstig het gebod kunnen houden. Kinderen moeten onder leiding van moeder zelf hun kleren klaarleggen, zodat ze zich ’s morgens rustig, zonder verwarring, rondrennen of overhaaste woorden kunnen aankleden.


Maak eenvoudiger eten klaar: We hoeven op Shabbat niet méér of gevarieerder voedsel op tafel te zetten dan op andere dagen van de week. In plaats daarvan zou het voedsel juist eenvoudiger moeten zijn. We zouden ook minder moeten eten, zodat onze geest helder en krachtig is, om geestelijke dingen te kunnen begrijpen.


 I Korinthe 10: 31 “Of u dan eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van Yahuah.”


Te veel eten benevelt ons verstand. We kunnen de meest kostbare woorden horen, en toch niet op prijs stellen. Want onze geest is in de war door een verkeerd dieet. Door teveel te eten hebben veel mensen méér dan ze denken gedaan tot oneer van Yahuah. Maaltijden moeten eenvoudig zijn, maar wel smakelijk zijn en er aantrekkelijk uitzien. Maak de maaltijden zo mogelijk tot iets bijzonders, door iets erbij te doen, wat als traktatie wordt gezien; iets wat het gezin niet elke dag krijgt.


Zorg goed voor jezelf: De uren op Shabbat zijn te kostbaar om met slapen door te brengen. Niemand mag zich door de week zó door tijdelijke zaken laten opslokken – en zich zó laten uitputten door de jacht naar aards gewin – dat ze op Shabbat de kracht en de energie missen om Yahuah te kunnen dienen.


Psalm 127:2 “Het is tevergeefs dat u vroeg opstaat, laat opblijft, brood eet waarvoor u moet sloven: Yahuah geeft het Zijn geliefden in de slaap.” 


We beroven Yahuah, wanneer wij onszelf ongeschikt maken om Hem op Shabbat te aanbidden. En we beroven onszelf ook. Want we hebben de warmte en de gloed van de gemeenschap nodig. En we hebben ook de kracht nodig, die we uit de wijsheid en ervaring van andere gelovigen kunnen putten.


Spreuken 8:17 NBG “Ik heb lief wie mij liefhebben, wie mij ijverig zoeken, zullen mij vinden.” 


Verspil de kostbare uren van de Shabbat niet in bed. Op Shabbat moet het gezin vroeg opstaan. Als jullie laat opstaan, heerst er verwarring en drukte in het gezin bij het klaarmaken voor het ontbijt en voor de Shabbatschool. Het is één en al haasten, dringen en ongeduld. Zo komen er onheilige gevoelens het huis binnen. Als je de Shabbat op deze manier ontwijdt, wordt het een vermoeiende dag. Dan wordt hij eerder gevreesd dan geliefd.


Spreuken 20:13 NBG “Heb de slaap niet lief, opdat gij niet verarmt, houd uw ogen open, dan hebt gij brood genoeg.” 


Herstel verhoudingen: Er is nog wat anders, dat op de dag van de voorbereiding aandacht verdient. Op deze dag moeten alle geschillen tussen broeders en zusters, of het nu in het gezin is of in werk of misschein een gemeenschap, uit de weg geruimd worden.


Mattheüs 5:23-24 “Als u dan uw gave op het altaar offert en u zich daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar bij het altaar achter en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder en kom dan terug en offer uw gave.” 


De Shabbat is een dag om je te verheugen over relaties die hersteld zijn.


Psalm 133:2 “Zie, hoe goed en hoe liefelijk is het, dat broeders eensgezind samenwonen.” 


Markus 11:25 “En wanneer u staat te bidden, vergeef als u tegen iemand iets hebt, opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, u uw misdaden vergeeft.”


De Shabbat begint wat mij betreft op vrijdagavond: Dagen beginnen en eindigen bij zonsondergang. Dus de Shabbat begint op vrijdag bij zonsondergang en duurt tot zonsondergang op zaterdag. “Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.” (Genesis 1:5. Zie ook Leviticus 23:32 en Markus 1:32).


Bewaak jouw tijd met Yahusha: We moeten het begin en het einde van de Shabbat bewaken. Vóórdat de zon ondergaat, moet het gezin alle werelds werk opzij zetten; en alle wereldse papieren uit het zicht. Haal het gezin bij elkaar, om samen Bijbel te lezen, te bidden en te zingen. Wanneer je de enige in het gezin bent, die de Shabbat houdt, kun je dit voor jezelf doen, of met een paar vrienden samenkomen. Zie ook Psalm 55:17 en Hebreeën 10: 25. We moeten ons opnieuw speciaal voorbereiden, zodat ieder lid van het gezin klaar is, om de dag te eren, die Yahuah gezegend en geheiligd heeft.


Exodus 20:9-10 “Zes dagen moet u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de Shabbat van Yahuah, uw Elohim..”


De uren van de Shabbat zijn niet van ons, maar van Yahuah. Yahuah heeft ons zes hele dagen gegeven, waarop wij ons werk kunnen doen. Hij heeft er slechts één voor Zichzelf gereserveerd. Dat moet dan ook een dag vol zegen voor ons zijn. Het moet een dag zijn, waarop we al onze wereldse zaken opzij leggen, en onze gedachten op Yahuah en op de hemel concentreren. We moeten een wacht over onszelf aanstellen, over ons handelen en over onze woorden. Anders beroven we Yahuah van de tijd. We eigenen ons dan de tijd toe, die uitsluitend en alleen Yahuah toekomt.


Jesaja 58:13 NBG “…noch uw gewone bezigheden te doen, noch uw zaken te behartigen.”


Spreek de woorden van Yahusha: Zorg voor geschikte leesstof en gespreksstof. En maak de Shabbat tot de fijnste, meest gezegende dag van de week.


Jesaja 58:13 NBG “… noch … ijdele taal uit te slaan.”


Ouders hebben de kans en de plicht, aandacht aan hun kinderen te besteden. Ze kunnen hun de aantrekkelijkste verhalen uit de Bijbel voorlezen. Ze kunnen hen leren eerbied te hebben voor de Shabbat; en die leren te houden overeenkomstig het gebod. Dat lukt niet, als de ouders zich niet gedrongen voelen, om de interesse van hun kinderen te wekken. Maar als ze de juiste weg bewandelen, kunnen zij de Shabbat tot een dag van vreugde maken. Je kunt je kinderen interesseren voor goede leesstof en voor gesprekken over de verlossing van hun ziel. Maar daarin moeten ze wel worden opgevoed en geoefend. Het natuurlijke hart denkt niet zo graag na over Yahuah, over de hemel, of over hemelse dingen. De stroom aan wereldse dingen en wereldse neigingen moet voortdurend worden ingedamd. En er moet steeds opnieuw hemels licht binnen gelaten worden.


Spreuken 16:24 NBG “Vriendelijke woorden zijn als honigzeem, zoet voor de ziel en medicijn voor het gebeente.”


Yahuah verlangt niet alleen van ons, dat we ons op Shabbat van lichamelijk werk onthouden. Maar Hij wil ook, dat we onze geest oefenen in het bezig zijn met heilige onderwerpen. Veel mensen overtreden het vierde gebod door over wereldse dingen te spreken, of over luchtige oppervlakkige onderwerpen. Als we spreken over van alles en nog wat, wat ons te binnen schiet, dan spreken we woorden van onszelf.


Heb Yahuah lief, heb eerbied en respect voor Hem: In het huis van gebed horen we passende kleding te dragen. We mogen niet in Yahuahs aanwezigheid verschijnen in onze gewone kleren, die we ook doordeweeks dragen. Iedereen hoort speciale Shabbatskleding te hebben, die je draagt, wanneer je de dienst in Yahuahs huis bezoekt. We hoeven ons niet aan te passen aan wereldse mode. Maar we mogen niet onverschillig zijn tegenover ons uiterlijk. We moeten keurig netjes zijn, maar zonder sier. Kinderen van Yahuah horen van binnen en van buiten puur te zijn.


Psalm 89: 8 “Yahuah is zeer geducht in de raad van de heiligen en ontzagwekkend boven allen die rondom Hem zijn.” 


Misschien zijn er waardige mensen, die met heel hun hart Elohim van de Shabbat zouden willen eren, en Yahuah zouden willen aanbidden. Maar ze kunnen geen speciale kleren kopen. Laten mensen, die daartoe in staat zijn, hen dan Shabbatskleding geven, zodat ze schoon en passend in Yahuahs huis kunnen verschijnen. Als we wat meer eenvormigheid in onze kleding zouden hebben, zou dat voor Yahuah aangenaam zijn. Mensen, die veel geld uitgeven aan kostbare kleding of extra versiering, kunnen met een beetje zelfverloochening tot voorbeelden van zuiver geloof worden. Laten zij zich eenvoudig kleden. Dan kunnen ze het geld wat ze nodeloos uitgegeven hebben, besteden om een armere broeder of zuster, die Yahuah liefheeft, te helpen, om er netjes en bescheiden uit te zien. Zie ook Genesis 28:16-17; Exodus 3:4-5 en Jozua 5:15.


Kom met heel het gezin naar de dienst: Vaders en moeders moeten het tot regel maken, dat hun kin-deren op Shabbat mee gaan naar de dienst. Ze moeten deze regel afdwingen door zelf het goede voor-beeld te geven. Het is onze plicht, onze kinderen en ons huishouden te besturen. Dat deed Abraham ook. Door voorbeeld en voorschrift moeten we onze kinderen het belang van Yahuahsdienstige opvoeding inprenten. Iedere ware gelovige, heeft zichzelf plechtig aan de dienst aan Yahuah gewijd. Ze staan onder de verplichting, zichzelf en hun kinderen daar te brengen, waar ze alle mogelijke stimulansen en aanmoedigingen krijgen voor hun leven als Nazarener.


Lukas 1:17 “En hij zal voor Hem uit gaan in de geest en de kracht van Elia, om het hart van de vaderen te bekeren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de bedachtzaamheid van de rechtvaardigen, om voor Yahuah een toegerust volk gereed te maken.”


We mogen we dit niet als sleur zien. De Shabbat van Yahuah moet voor ons en onze kinderen tot zegen gemaakt worden. Ze moeten de Shabbat zien als een dag van vreugde; als een dag, die Yahuah heeft geheiligd. En als ze goed onderwijs ontvangen, zullen ze dat ook zo gaan zien.


De tijd die op de Shabbat voor het gezinsleven apart gezet wordt, kan tot de meest heilige en kostbare tijd van de Shabbat worden gemaakt. Veel van deze tijd moeten ouders samen met hun kinderen doorbrengen.


Psalm 127:3-5 “Zie, kinderen zijn een erfdeel van Yahuah, de vrucht van de schoot is Zijn beloning. Zoals pijlen in de hand van een held, zo zijn de zonen, ontvangen in de jeugd. Welzalig de man die zijn pijlkoker daarmee gevuld heeft; zij worden niet beschaamd, als zij de vijanden tegenspreken in de poort.”


Verhef de standaard van het Nazarener zijn in de harten van jullie kinderen. Help hun, om Yahusha in hun leven in te weven. Leer hen de grootste eerbied voor het huis van Yahuah te hebben. Leer hen, dat wanneer zij daar binnengaan, zij een hart hebben, dat verzacht en onderworpen is. Geef hen gedachten in als: “Yahuah is hier. Ik moet reine gedachten hebben en de meest zuivere motieven. Ik mag geen trots, na-ijver, jaloezie, kwade veronderstellingen, haat, of misleiding in mijn hart hebben. Want ik kom in de aanwezigheid van de heilige Yahuah. Dit is de plaats, waar Yahuah Zijn volk ontmoet en zegent. De Hoge en Heilige, die in eeuwigheid woont, ziet op mij neer, onderzoekt mijn hart, en kan de meest geheime gedachten en handelingen van mijn leven lezen.”


Leg het onderwerp van die Shabbat aan jullie kinderen uit. Leraren doen een heilig en plechtig werk. Maar op de toehoorders rust een net zo’n heilige verantwoordelijkheid.  Toch blijven kinderen, kinderen en soms hebben kinderen de aandacht er op de Shabbat niet bij. Neem het kind dan vooral mee naar buiten. Ouders: Kinderen moeten leren te gehoorzamen, Zorg op Shabbat voor jullie kinderen en leer hun de wegen van Yahuah. Dat moet op de Shabbat boven alles staan.


Spreuken 19:18 “Kastijd uw zoon, wanneer er nog hoop is, maar laat u niet verleiden hem te doden.”


We kunnen met hen in de frisse lucht gaan wandelen. We kunnen met hen in de bossen en in de zon zitten. We kunnen hun rusteloze gedachten bezig houden, door met hen over de werken van Yahuah te praten. En we kunnen hen liefde en eerbied bijbrengen, door hun aandacht te vestigen op de mooie dingen in de natuur. Jullie kunnen hun gedachten richten op de vogels, die de lucht doen weerklinken van hun vrolijk gezang. Jullie kunnen ze de grassprietjes en de prachtig gekleurde bloemen laten zien, die in hun volmaaktheid de lucht doen geuren. Al die dingen verkondigen de liefde en het kunstenaarschap van de hemelse Schepper. Ze laten de heerlijkheid van Yahuah zien.


Laat hun jonge geest in de dingen in de natuur associaties met Yahuah krijgen. Laat hun aandacht in Zijn geschapen werken getrokken worden naar de tekens van Zijn liefde voor de mens. Dat zal hun aandacht trekken en hun interesseren. Dan lopen ze niet het gevaar, het karakter van Yahuah te associëren met alles wat star en streng is. Want als zij al die mooie dingen zien, die Hij ter wille van het geluk van mensen geschapen heeft, dan worden ze ertoe geleid, om Hem als een tedere, liefdevolle Vader te zien. Ze zullen leren inzien, dat Zijn geboden en bevelen niet alleen zijn gemaakt, om Zijn macht en Zijn gezag te laten zien. Ze zullen inzien, dat Hij het geluk van Zijn kinderen op het oog heeft.


Tip: Sluit de Shabbat met een wijding af: Laat, wanneer de zon ondergaat, gebed en lofzang de heilige uren afsluiten. En nodig Yahuah uit, aanwezig te zijn in de zorgen, die in de werkweek op ons wachten.


Psalm 148:3-5 “Loof Hem, zon en maan, loof Hem, alle stralende sterren. Loof Hem, allerhoogste hemel, en water dat boven de hemel is. Laten zij de Naam van Yahuah loven; want toen Hij het gebood, werden zij geschapen." 


Zo kunnen ouders, zoals het hoort, de Shabbat tot de meest vreugdevolle dag van de week maken. Ze kunnen hun kinderen ertoe leiden, deze dag als een dag van vreugde te zien – als de dag der dagen, de heilige, eerbiedwaardige dag van Yahuah.