Schrift memorisatie - Het hebben van Yahuah Zijn Thora in ons hart

Publicatie: april 2022

Inleiding

De Schrift in onze gedachten en herinnering prenten (memoriseren, onthouden) is ons krachtigste hulpmiddel bij het veranderen van onze denkgewoonten, en de geïnternaliseerde waarheden van Yahuah Zijn Thora, profeten, Psalmen en wijsheden houden ons mentaal gezond. Het is het grootste geheim dat ik ken voor persoonlijke veerkracht. Het vormt onze gedachten en onze gedachten vormen ons leven; want zoals we in ons hart denken, zo zijn we:" Zoals een mens denkt, zo is hij." - Spreuken 23:7 (vrij vertaald vanuit ASV)


Dit is een krachtige waarheid! Wat we in onszelf denken, worden we. Als we de hele tijd negatieve gedachten hebben, worden we negatief. Als we boze gedachten hebben, worden we boos.


Waar komen deze gedachten vandaan? Onze gedachten zijn het product van onze ervaringen en misvattingen en sommige worden gedachten door Satin in onze geest geïntroduceerd. Verkeerde gedachten kunnen worden omschreven als zonden die aan de deur kloppen. Als we iets in onze gedachten toestaan, voeren we het misschien in de toekomst uit. We leren ook uit de Schrift dat we moeten heersen over onze gedachten.


Genesis 4:6-7 "En Yahuah zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken? Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen."

Hoe krijgen we het onder de knie? Yahusha gaf ons een mooi voorbeeld. Toen Yahusha verleid werd door de tegenstander, satan, overmeesterde Hij hem door de Thora. profeten, Psalmen en wijsheden te citeren en hij deed het met vrijmoedigheid en nauwkeurigheid. Wij komen ook in de verleiding; satan wacht een zwak moment af en confronteert ons met halve waarheden of misvattingen. Het is aan ons om deze halve waarheden of misvattingen met waarheid te weerleggen. We kunnen dit echter alleen doen als we de waarheid in ons hart hebben. Dit is waar dit artikel over gaat, Yahuah Zijn Woord (Thora) in ons hart hebben en voor ons beschikbaar zijn wanneer we verleid worden door satan zijn leugens. De manier om Yahuah Zijn waarheid in onze harten te hebben door het uit het hoofd leren van de Schrift.


We noemden het uit het hoofd leren van de Schrift in een vorig artikel "Spreek de waarheid tegen uzelf" toen we schreven over de vernieuwing van de geest. In dit artikel zullen we eerst kijken naar de schriftuurlijke basis hiervoor en vervolgens naar technieken die we kunnen volgen om Yahuah Zijn Woord in het geheugen vast te leggen.


We zullen eerst met u delen waarom we geloven dat we de Schrift uit het hoofd moeten leren.


Waarom moeten we dit doen?

Er zijn veel goede redenen om ervoor te zorgen dat we Yahuah Zijn Thora, profeten, Psalmen en wijsheden in ons hart hebben. We hebben de verleiding van Yahusha al genoemd, en hoe dat een perfect voorbeeld is van waarom we Yahuah Zijn Thora moeten kennen, maar wist u dat het ons bevolen is om Yahuah Zijn Thora te kennen (druk het op ons hart).


Exodus 13:9 "En het moet voor u als een teken op uw hand zijn, en als een herinnering tussen uw ogen, opdat de wet (Thora) van Yahuah op uw lippen is, want Yahuah heeft u met sterke hand uit Egypte geleid."


Deuteronomium 6:6 "Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn."


Deuteronomium 11:18 "Daarom moet u deze woorden van mij in uw hart en in uw ziel prenten. Bind ze als een teken op uw hand, en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn."


De Merriam-Webster's Collegiate Thesaurus verklaart het woord “prenten” als volgt:


impress verb

synonyms ENGRAVE

2, etch, imprint, inscribe

synonyms AFFECT, carry, get, influence, inspire, move, strike, sway, touch

related words enthuse, electrify, thrill; excite, galvanize, pique, provoke, stimulate

idioms make (or leave) one's mark

3 to fix in the mind or memory by emphasis or repetition <the speaker impressed his principal thesis upon his audience>

synonyms drive, grave, hammer, pound, stamp


Het Hebreeuwse woord dat met "indruk” of “prenten” werd vertaald, betekent "aandoen”. Iets aantrekken is een bewuste inspanning, niet iets dat ons zomaar overkomt. We hebben ook de opdracht om onze kinderen te onderwijzen.


Onze kinderen onderwijzen

Wij als ouders hebben de opdracht om Yahuah Zijn Thora, profeten, Psalmen en wijsheden aan onze kinderen te onderwijzen.


Deuteronomium 6:6-9 "Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn. U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat. U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn. U moet ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven."


Als u het vers leest, zult u zien dat waar hier naar verwezen wordt discipelschap is. Discipelschap betekent dat we ze moeten onderwijzen wanneer zich een onderwijskans voordoet. Om deze reden zouden we Yahuah Zijn Thoa heel goed moeten kennen.


De volgende reden om Yahuah Zijn Thora te kennen is, omdat het kennen ervan ons helpt om rechtvaardig te leven.


Het houdt ons op de weg van Yahuah

Het kennen van Yahuah Zijn Thora houdt ons op Zijn weg en helpt ons om te doen wat hij van ons verlangt.


Psalm 37:31 "De wet (Thora) van zijn Elohim is in zijn hart; zijn schreden wankelen niet."


Psalm 119:11 "Ik heb Uw belofte in mijn hart opgeborgen, opdat ik tegen U niet zondig."


Psalm 119:165 "Wie Uw wet liefhebben, hebben diepe vrede; voor hen ligt er geen struikelblok."


Het zal onze weg voorspoedig maken

Het kennen van Yahuah Zijn Thora resulteert in gehoorzaamheid die zegening teweegbrengt. Dit kunnen fysieke zegeningen zijn, maar ook geestelijke. Dit is geen garantie voor fysieke welvaart.


Jozua 1:8 “Dit boek met deze wet mag niet wijken uit uw mond, maar u moet het dag en nacht overdenken, zodat u nauwlettend zult handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Dan immers zult u uw wegen voorspoedig maken en dan zult u verstandig handelen.”


Psalm 1:1-3 “Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van Yahuah en Zijn wet dag en nacht overdenkt. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.”


Het is wijsheid voor ons

Psalm 119:97-99 “Hoe lief heb ik Uw wet! Hij is heel de dag mijn overdenking. Uw geboden maken mij wijzer dan mijn vijanden, want zij zijn voor eeuwig bij mij. Ik ben verstandiger dan al mijn leraren, want Uw getuigenissen zijn mij tot overdenking (meditatie).”


Dit vers benadrukt nogmaals dat we de Thora in ons moeten hebben om erover te mediteren. David zei “want zij zijn voor eeuwig bij mij".


Spreuken 6:20-23 “Mijn zoon, neem het gebod van je vader in acht en veronachtzaam het onderricht van je moeder niet. Bind ze voortdurend op je hart, hang ze om je hals. Als je op weg gaat, zal het je leiden, als je neerligt, over je waken, als je ontwaakt, zal dat tot je spreken. Want een gebod is een lamp, en onderricht is een licht, bestraffingen en vermaning zijn de weg van het leven,”


Het is een remedie voor depressie

We realiseren het ons niet, maar Yahuah Zijn Thora, als we het in ons onderbewustzijn hebben, is een remedie voor depressie en angst.


Dr. Martin Seligman van de Universiteit van Pennsylvania is misschien wel 's werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van optimisme en motivatie. In zijn baanbrekende boek ‘Learned Optimism’ suggereert hij dat depressie in de eerste plaats het gevolg is van verkeerd denken. Hij schrijft, Depressie…. wordt veroorzaakt door bewuste negatieve gedachten. Er is geen diepe onderliggende stoornis die moet worden uitgeroeid: geen onopgeloste kindertijd-conflicten, niet onze onbewuste woede, en zelfs niet onze hersenchemie. Emotie komt rechtstreeks voort uit wat we denken: denk dat ik in gevaar ben en u voelt angst. Denk dat er tegen mij wordt overtreden en u voelt woede. Denk aan verlies en u voelt verdriet. . . . Als we deze denkgewoonten veranderen, zullen we depressie genezen.


Het kennen van Yahuah Zijn Thora beschermt ons tegen bedrog

Dit brengt ons terug naar ons voorbeeld van Yahusha de Messias die verzocht werd in de wildernis. Satan probeerde Yahusha te misleiden. Als we Yahuah Zijn Thora niet kennen, zullen we misleid worden. Yahush leerde ook "zorg ervoor dat u niet misleid wordt”.


Lukas 21:8 “En Hij zei: Pas op dat u niet misleid wordt, want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Messias, en: De tijd is nabijgekomen. Ga hen dan niet achterna.”


Komen deze woorden u bekend voor? Het zou moeten, aangezien we vaak worden geconfronteerd met degenen die beweren de toekomst te kennen. Ze beweren openbaringen van Yahuah te hebben over waar we zijn in de tijdlijn van Yahuah. Wees voorzichtig en op uw hoede; iedereen kan de Schrift uit de context halen om bijna alles te bewijzen. We moeten Yahuah Zijn Thora op zo'n manier kennen dat we de context ook kennen, zodat we niet misleid worden


Dit zijn slechts enkele redenen waarom we de Thora, profeten, Psalmen en wijsheden van Yahuah moeten kennen. Door dit te schrijven hoop ik dat het belang van het memoriseren van de Schift meer duidelijk wordt en het inspireert om er met onze kinderen mee aan de slag te gaan. Het lezen van deze Schriftgedeelten heeft me opnieuw meer overtuigd en geïnspireerd. Ik hoop echt dat het hetzelfde effect op u heeft.


Het is fundamenteel in onze wandel als gelovigen. Het in het geheugen vasthouden van de Schrift is ons krachtigste hulpmiddel om onze denkgewoonten te veranderen, en de geïnternaliseerde waarheden van Yahuah Zijn Thora houden ons mentaal gezond. Het is het grootste geheim dat ik ken voor persoonlijke veerkracht. Het vormt onze gedachten en onze gedachten vormen ons leven; want zoals we in ons hart denken, zo zijn we.


Daar de Thora de gedachten van Yahuah Zelf zijn, vertegenwoordigen Thoraverzen de meest genezende, verhelderende, versterkende, verheffende gegevens die we in onze hersenen kunnen inbrengen . De kracht van de Schrift is anders dan al het andere op aarde. Het is een (intrinsieke) kracht om rekening mee te houden, hoog genoeg om ons inzicht te geven, diep genoeg om ons vrede te geven, breed genoeg om onze persoonlijkheden te vormen en sterk genoeg om ons door verschrikkelijke dagen te loodsen.


Iemand vertelde me eens dat het memoriseren van de Schrift het transformatieproces in ons leven versnelt. Het is als een speciaal additief dat de efficiëntie van heiliging exponentieel verhoogt. Door de Thora. de profeten, Psalmen en wijsheden te internaliseren in ons geheugen, integreren we Yahuah Zijn gedachten in onze bewuste, onderbewuste en onbewuste logica.


Nu we ervan overtuigd zijn dat we Yahuah Zijn Thora, profeten, Psalmen en wijsheden uit het hoofd moeten leren, laten we dan nu eens kijken hoe we dit kunnen doen.


Hoe de Schrift in het geheugen prenten?

De allereerste stap is het kiezen van een onderwerp. Als u bijvoorbeeld een probleem hebt met boosheid, zoek dan de Schriftplaats op die u daarbij kan helpen. Als u Spreuken 29:11 elke keer voor uzelf zou citeren als u het moment herkend waarop u uw geduld lijkt te verliezen, dan zult u op dat gebied succes hebben.


Spreuken 29:11 “Een dwaas laat heel zijn geest de vrije loop, maar een wijze houdt die in toom.”


Als u een depressie hebt, prent dan Psalm 42 of een ander Schriftgedeelte over depressie in uw gedachten. Jesaja 41 is een goede keuze als u met angst worstelt. Hetzelfde geldt voor elk ander probleem waarmee u worstelt. Yahuah Zijn Thora, profeten, Psalmen en wijsheden staat vol met inzichten en motivatie die ons kan helpen. Ik zal tien praktische suggesties geven die verder kunnen helpen.


10 beproefde suggesties

1. Besluit dat u maar één vers uit uw hoofd kunt leren. Dat is alles. Eentje maar. (Natuurlijk, als u één vers uit uw hoofd kunt leren, kun u er ook twee uit uw hoofd leren, maar om te beginnen is één genoeg.)


2. Werk er elke dag aan. Maak het een eenvoudig onderdeel van uw dagelijkse routine. Het kan zijn aan de ontbijttafel, aan de scheerspiegel, in het woon-werkverkeer, tijdens het joggen, tijdens uw dagelijkse training, aan het einde van uw ochtendrust, tijdens uw avond bad of net voordat u gaat slapen. Laat het meeliften op een andere activiteit, de gewoonte die al is ingeburgerd, zoals uw dagelijkse avondwandeling.


3. Houd de Schrifttekst op de schermen die u gebruikt, zoals uw telefoon of uw computerscherm. Hang het op uw koelkast. Schuif hem onder het glas van uw bureau of plak hem op het dashboard van uw auto. Gebruik overal plaknotities. Dit is verwant aan het Schriftuurlijke advies om het op de deurposten van uw huis en op de muren van uw kamers te schrijven.


4. Herhaal, herhaal, herhaal.


5. Zeg het vers steeds weer hardop. Herhaling verplaatst (prent) het vers van het zintuiglijke geheugen naar het kortetermijngeheugen, en van het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen, en van het langetermijngeheugen naar het dagelijks gebruik. Met andere woorden, eerst heeft u het vers, en dan heeft het vers u.


6. Lees elk vers in zijn context en bestudeer het. Schrijf het op en maakt persoonlijke notities. Bekijk verschillende vertalingen en onthoud deze in de vertaling die u het meest gebruikt ofwel best vertaald is. Het zal ons helpen de context te begrijpen waarin het is geschreven.


7. Leer de context als onderdeel van het vers.


8. Onderzoek, evalueer, beoordeel.


9. Bedenk wat zelfgemaakte geheugensteuntjes en mentale associaties, hetzij voor het vers of voor de context.


10. Gebruik uw gememoriseerde verzen. Predik ze voor uzelf, citeer ze voor anderen en bespreek ze in gebeden met Yahuah. De psalmist in Psalm 119 leert: ”Ik heb Uw belofte in mijn hart opgeborgen, opdat ik tegen U niet zondig” (Psalm 119:11).


Conclusie

Overweeg Romeinen 12:2:


“En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van Yahuah is.”


We hebben in dit artikel gezien hoeveel prachtige redenen er zijn om Yahuah Zijn Thora, de profeten, Psalmen en wijsheden in het geheugen op te nemen. Ik heb u ook enkele suggesties gegeven om dit te doen. De volgende stap is aan ons. Ik daag u uit om dit te doen. Yahuah Zijn gedachten welke wij in de Schrift vinden kunnen ons transformeren als we bereid zijn om het toe te laten.


Onthoud dat wanneer we een Schriftplaats in onze geest opslaan, het een verborgen wapen wordt. Het is een licht, een lamp, begerenswaardiger dan goud, is zoeter dan honing en honingzeem uit de raat, en werkt als een tweesnijdend zwaard.


Psalm 119:105 “Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.”


Psalm 19:9 “De bevelen (Thora) van Yahuah zijn recht, zij verblijden het hart; het gebod van Yahuah is zuiver, het verlicht de ogen. De vreze voor Yahuah is rein, zij houdt voor eeuwig stand; de bepalingen (Thora) van Yahuah zijn waarachtig, met elkaar zijn zij rechtvaardig. Zij zijn begerenswaardiger dan goud, ja, dan veel zuiver goud; en zoeter dan honing en honingzeem uit de raat.”


Hebreeën 4:12 “Want het Woord (Thora) van Yahuah is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.”


Yahuah Zijn Thora, de profeten, Psalmen en wijsheden zijn dag en nacht beschikbaar voor praktische doeleinden. Het helpt ons onze gedachten te fixeren en we focussen daarmee op Yahuah, onze Rots en onze Verlosser!


Psalm 19:15 “Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, Yahuah, mijn rots en mijn Verlosser!”