Scheppingsorde tussen man en vrouw

Publicatie: juni 2016

Scheppingsorde tussen man en vrouw

De positie van de vrouw en haar rol binnen een gemeenschap?

Wat ik nu met jullie ga delen is geen populair onderwerp. Dit zal mij ongetwijfeld weer vrienden gaan kosten of verbaasde reacties opleveren. Tegen hen wil ik vooraf zeggen; Onderzoek en laat je niet leiden door de wereld, maar stel de Schepper Zijn Schrift boven alles! De reden dat de positie van de vrouw vaak verkeerd begrepen wordt is omdat men wil meegaan met de maat- schappelijke trends, men wil niet anders zijn, en vooral wil men geen autoriteit afstaan ten opzichte van de man.

SCHEPPINGSORDE;

Om te beginnen is het belangrijk dat er in Eden een rangorde is ontstaan. Adam (het Hebr. woord ‘adam’ betekent ‘mens’), werd het eerst geschapen:

Gen 2:7 "En de Elohim had de mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel."

De vrouw moest een hulp worden voor de man:

Gen 2:18 "Ook had Elohim gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulp maken, [die] als tegen hem over zij."

De vrouw werd uit de man geformeerd:

Gen 2:22-23 "En Elohim bouwde de rib, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam. Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn gebeente, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit de man genomen is."

De vrouw heeft zich laten verleiden:

Gen 3:6 "En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at."

Uitlichting 1: Waartoe heeft de vrouw zich laten verleiden? Gen 3:5-6 Maar de Schepper weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als de Schepper wezen, kennende het goed en het kwaad. En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.

De vrouw heeft zich namelijk laten verleiden om “als de Elohim” te zijn, “kennende goed en kwaad”, om “verstandig” te worden. Wij zien ook dat de vrouw de leiding overnam en daarmee haar natuurlijke plaats van afhankelijkheid verliet. In plaats van de listen van de slang af te wijzen en hulp en steun te zoeken bij haar hoofd, handelde ze onafhankelijk. Zij brak met de scheppingsorde. Sindsdien ontzegt de Schepper de vrouw een plaats van leiden en leren tegenover de man.

Uitlichting 2: Heeft de man zich dan niet laten verleiden?

Gen 3:17-20 "En tot Adam zeide Hij: Omdat gij geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw, en van die boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen van uw leven …"

Sommigen menen dat de man door de vrouw werd verleid. Er wordt nogal eens gezegd dat de vrouw een geboren ‘verleidster’ is. Dat staat echter niet in de Schrift. Eva zélf werd verleid, niet omgekeerd. Er staat dat de man zijn vrouw gehoorzaam was, dat hij naar zijn vrouw heeft “geluisterd”. Sindsdien wil De Schepper niet dat een vrouw gezag over een man uitoefent, opdat hij haar zou gehoorzamen.

Gevolg voor de vrouw:

Gen 3:16 "Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk van uw dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben."

VROUW TEN OPZICHTE VAN DE MAN;

Een vrouw zal geen onderricht geven aan of geen gezag voeren over de man (niet enkel haar man), uitgelegd vanuit de Thora/scheppingsverhaal:

1 Tim 2:12-14 "Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij leert, noch over de man heerst, maar [wil], dat zij in stilheid is. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest."

Een onderwijsfunctie over een groep waarin ook mannen zitten, is niet gepast voor een vrouw, om twee redenen:

1° De scheppingsorde

2° De vrouw werd verleid

IN DE GEMEENTE;

Nu we dit alles weten en de Schepper nooit verandert, hoe zit het dan in de gemeente.

Als we inzoomen op 1 Timoteüs, dan zien we dat de brief gericht is aan Timoteüs die hij heeft achtergelaten in Efeze om orde op zaken te stellen. Paulus legt er de nadruk op de gezonde leer te bewaren. 1 Tim. maakt deel uit van de zogenaamde Pastorale brieven (die zijn meer herderlijk dan leerstellig) en zijn sterk gericht op herstel van orde via medewerkers van Paulus.

In de pastorale brieven (1 Tim. en Titus) worden plotseling eisen gesteld: een opziener moet onberispelijk zijn, man van één vrouw (dus getrouwd en niet gescheiden), kinderen (meervoud!) hebben, die gelovig zijn en zich goed moeten gedragen. Verder niet twistziek, niet geldzuchtig enz. en in staat om te leren en tegensprekers te weerleggen.

In Hand. 19 en 20 is te vinden hoe het gesteld was met de gemeente te Efeze. In de brief aan Timoteüs gaat het dus om maatregelen om een gemeente de laten functioneren volgens de Schepper Zijn orde, Zijn scheppingsorde! Hij moest optreden tegen verkeerde leer. Wat we dus zien dat onder moeilijke omstandigheden vrouwen niet konden bedienen, evenals alle mannen die niet getrouwd waren en geen gehoorzame kinderen hadden die zich respectvol gedroegen. Moet niet iedere gemeente worden beschermd tegen verkeerde leer? Leert juist Hand 20 niet dat zodra Paulus (en de apostelen) uit het zicht waren verdwenen, de dwaalleer al opkwam? Is er één gemeente aan wie Paulus schreef vrij van het gevaar van verkeerde leringen?

Het lijkt erop dat leiders hun verkeerde leringen vooral hadden verspreid onder de vrouwen (1 Tim. 5: 13-15 en 2. Tim. 3: 6-8). Vrouwen hadden in Efeze veel invloed, omdat Efeze de stand was van de god in Artemis. Lijkt dit niet op onze huidige Westerse samenleving waar niks meer van de originele scheppingsorde over is? Daarom werden drastische maatregelen doorgevoerd. Gebaseerd op de Schrift en herstelde Paulus de scheppingsorde.

Alleen betrouwbare mannen mochten het Woord verkondigen en leiders zijn. Dat was bedoeld om dwaalleraars de mond te snoeren en de “gezonde leer” te brengen.

Verder moesten de vrouwen zich “rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten” (1. Tim. 2: 11). Als verklaring hiervoor verwijst Paulus naar het feit dat Eva verleid was door satan. Ze had de slang beter naar Adam kunnen verwijzen, maar ze liet zich verleiden. De vrouwen van Efeze werden op dezelfde manier door satan verleid (1 Tim. 5:15). Inlegkunde, staat nergens. Het gaat in 1 Tim niet om Efeze, maar om het gedrag in het huis van de Schepper (3:15).

In 1 Tim. 2 gebruikt Paulus de chronologische volgorde van de schepping om neer te zetten dat Adam het “hoofd” van Eva is en niet andersom!

CONCLUSIE;

1. Er is een algemene rangorde gesteld (1 Kor 11:3): De Messias is het hoofd van iedere man De man is het hoofd van de vrouw de Schepper is het hoofd van Zijn Zoon

2. Eerst werd Adam geschapen (Gen 2:7; 1 Tim 2:13)

3. De vrouw werd bedoeld als hulp voor de man en is dus om de man (Gen 2:18; 1 Kor 11:9)

4. De vrouw werd geformeerd uit de man (Gen 2:22-23)

5. De vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen (Gen 3:6; 1 Tim 2:14)

IS DE VROUW MINDER WAARDEVOL DAN DE MAN?

Als je denkt dat ik dat bedoel heb je het mis en mijn hart niet begrepen. Velen doen de vrouw af als inferieur en spreken minachtend over ‘het zwakke geslacht’.

Nu staat er geschreven:

1 Petr 3:7 "Gij mannen, evenzo, woont bij [hen] met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook medeërfgenamen der genade des levens [met hen] zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden."

Betekent dit nu dat de vrouw minder waardevol is? De vrouw is helemaal niet minder dan een man, maar ze is anders en heeft andere kwaliteiten. Zo is fijn als porselein erg breekbaar, maar wel erg waardevol!

De vrouw kan niet inferieur aan de man zijn vermits zij UIT de man werd genomen! Ze werd been van Adams gebeente en vlees van zijn vlees (Gen 2:22-23).Man en vrouw werden bovendien “tot één vlees” (Gen 2:24). Dit laatste is bovendien een beeld van de Messias en Zijn Bruid, de Gemeente.

Toch is er rangorde: eerst werd Adam geformeerd en daarna pas Eva.

Bij de Schepper heeft (ontstaans)volgorde zijn betekenis in de rangorde. Zie het eerstgeboorterecht in Israël (Gen 49:3; Deut 21:17; enz.). Zie ook de de Messias als “Eerstgeborene” (Kol. 1:15 en 18; Rom. 8:29; Hebr. 1:6; Openb. 1:5). De eerstelingen van kudde en oogst waren het best geschikt als offergave (Gen 4:4; Exo 23:16, 19; Deut 15:19; enz.).

Rangorde impliceert geen superioriteit/inferioriteit. Ook de vrouw – en niet louter de man – werd naar de Schepper Zijn beeld geschapen, en dit sluit alle inferioriteit uit:

Gen 1:27 "En Elohim schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van Elohim schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze."

De vrouw werd niet geschapen naar het beeld van de man, maar naar de Schepper Zijn beeld, net zoals de man! Ook in het volgende vers wordt beslist geen inferioriteit uitgedrukt: 1Kor 11:7 "... maar de vrouw is de heerlijkheid van de man."

KORTOM EEN RANGORDE GERICHT OP ELKAARS WELZIJN;

De man moet zijn vrouw niet behandelen als een commandant, maar met respect en liefde, net zoals YHWH dat doet:

Efez 5:25 "Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook de Messias de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven"

Efez 5:28 "Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelf lief."

Efez 5:33 "Zo dan ook gij, elk in het bijzonder, een ieder hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelf; en de vrouw [zie], dat zij de man vreze."

1Kor 7:10-11 "Doch de getrouwden gebied niet ik, maar YHWH, dat de vrouw van de man niet scheide. En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met de man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate."

Binnen de Scheppingsorde is de man gericht op het welzijn van zijn vrouw, en de vrouw is gericht op het welzijn van haar man. Geen sprake van superioriteitsgevoel of geringschatting.