Psalm 124 - Afhankelijk van Yahuah

Publicatie: december 2021

Introductie

Psalm 124:1 “Als Yahuah niet bij ons geweest was – zeg dat toch, Israël –”


We bestuderen de vijftien Psalmen van de beklimming en leren hoe we dichter bij Yahuah kunnen komen als we Hem elke dag hier op aarde en uiteindelijk in de eeuwigheid willen ontmoeten. Vorige keer keken we naar Psalm 123, dat ging over het opzien naar Yahuah om genade. En in sommige opzichten dient Psalm 124 als een antwoord op Psalm 123. Psalm 123 was een schreeuw om genade. Psalm 124 beschrijft Yahuah Zijn barmhartige verlossing. Psalm 124 gaat helemaal over afhankelijk zijn van Yahuah. De psalm verwijst volledig naar Yahuah en Zijn hulp, en het is niet mogelijk om die eer voor uzelf te stelen.


Opmerking: Dit is het vijfde “pelgrimslied” (vers 1). Het is het tweede pelgrimslied dat vermeldt dat het “van David” is (Psalm 122:1). David beschrijft een situatie die voor het bestaan van Yahuah Zijn volk uitermate bedreigend was. Het is zelfs zo, dat Israël niet meer zou bestaan als Yahuah niet bij Zijn volk was geweest. Deze constatering kan worden toegepast op alle situaties waarin het volk is geweest en weggevaagd dreigde te worden. De meeste Psalmen van de beklimming zijn niet toegeschreven, maar vier van de vijftien liederen worden toegeschreven aan David en één aan Salomo. Dit is de tweede Psalmen van de beklimming die tot dusver aan David is toegeschreven. (Lees Psalm 124:1-8 en bid.)


Psalm 124:


1. Een pelgrimslied, van David.

Als Yahuah niet bij ons geweest was

– zeg dat toch, Israël –

2. als Yahuah niet bij ons geweest was,

toen mensen tegen ons opstonden,


3. dan hadden zij ons levend verslonden,

toen hun toorn tegen ons ontbrandde;

4. dan hadden de wateren ons overspoeld

en was een woeste stroom over onze ziel gegaan;

5. dan waren de onstuimige wateren

over onze ziel gegaan.


6. Geloofd (geprezen, gezegend) zij Yahuah, Die ons niet overgaf

tot een prooi voor hun tanden.

7. Onze ziel is ontkomen als een vogel

uit de strik van de vogelvanger;

de strik is gebroken

en wíj zijn ontkomen.


8. Onze hulp is in de Naam van Yahuah,

Die hemel en aarde gemaakt heeft.


Als we de boodschap van Psalm 124 beginnen te bestuderen, wil ik dat u denkt aan een tijd waarin u volledig afhankelijk was van Yahuah, een tijd waarin u zonder Yahuah gezonken was. Voor mijzelf denk ik terug aan het de afgelopen jaren. De gebeurtenissen waren heftig, mijn zus overleed, depressieve gevoelens leken mij te overweldigen, ik verloor de controle over mijn leven. Het waren een aantal uitdagende jaren en ik herinner me dat ik geen andere keuze had dan mijn leven volledig in de hand van Yahuah te leggen. Wat ik leerde? Als Yahuah mijn niet zal opvangen, dan zal ik zeker vallen.


Het is gemakkelijk om de tijden van crisis aan te wijzen als tijden waarin we vooral afhankelijk zijn van Yahuah, maar de waarheid is dat we altijd volledig afhankelijk zijn van Hem. We hebben Yahuah nodig. We hebben Hem elke dag nodig, en we hebben hem voor alles nodig. Psalm 124 stelt zich voor wat er zou gebeuren als Yahuah ons niet zou helpen. Psalm 124 stelt zich voor wat er zou gebeuren zonder Yahuah, en schetst een beeld van complete verwoesting.


U zou deze psalm ook "de grote ontsnapping" kunnen noemen, omdat de psalmist aan groot gevaar en bijna zeker onheil ontsnapt. Maar hij ontsnapt niet vanwege zijn eigen vaardigheid of vindingrijkheid, maar omdat Yahuah er was om hem te helpen.


In de kern leert Psalm 124 u dat u op Yahuah kunt en moet vertrouwen. In deze psalm vallen de herhalingen op. Herhaling is een instrument om de boodschap te onderstrepen. Twee keer staat er “als Yahuah niet bij ons geweest was” (verzen 1-2). Na twee keer “als” in de verzen 1-2 volgt drie keer “dan” in de verzen 3-5. De vijanden worden drie keer als wateren voorgesteld die hen wilden overspoelen (verzen 4-5). Daarbij spreken ze twee keer “over onze ziel”. Er is twee keer sprake van “ontkomen” en twee keer van een “strik” (vers 7).


Ook de structuur van de Psalm onderstreept de boodschap:

A. De tegenwoordigheid van Yahuah (verzen 1-2a).

B. Bewaring tegen gevaren (verzen 2b-5).

C. Lofprijzing van Yahuah (vers 6a).

B. Bewaring tegen gevaren (verzen 6b-7).

A. De tegenwoordigheid van Yahuah (vers 8).

Hieruit blijkt dat de centrale boodschap is: Loof Yahuah, want Hij bewaart te midden van alle gevaren.


De uitverkoren Israëlieten die zich buiten het land bevinden, zijn gehoond en bespot (Psalm 123) en zwaar vervolgd (Ps 124:1-5), maar desondanks bewaard gebleven. Zij hebben hun vijanden zonder angst achter zich kunnen laten en zijn nu onderweg naar Jeruzalem.


Het geheim van de bewaring is de tegenwoordigheid en nabijheid, “bij ons”, van Yahuah, de Bewaarder van Israël uit Psalm 121 (Psalm 121:3-8). De psalmist zegt zowel in vers 1 als in vers 2 “als Yahuah niet bij ons geweest was”. Daarmee wordt het belang van de openingszin dubbel onderstreept. Misschien begrijpen we nu beter dat Mozes tegen Yahuah zei: “Als Uw aangezicht niet meegaat, laat ons [dan] van hier niet verdertrekken” (Exodus 33:15).


En door ons te leren op Yahuah te vertrouwen, moedigt de psalm ons aan om drie dingen in het bijzonder te doen: 1. Bevestig het verschil dat Yahuah in uw leven maakt. 2. Prijs Yahuah voor zijn bescherming en verlossing in uw leven. 3. Vertel anderen hoe Yahuah u heeft geholpen.


1. Bevestig het verschil dat Yahuah in uw leven maakt (Psalm 141:1-5)


Dus laten we eens kijken naar het eerste punt. Bevestig het verschil dat Yahuah in uw leven maakt. Kijk naar de verzen 1-5: “Als Yahuah niet bij ons geweest was – zeg dat toch, Israël – als Yahuah niet bij ons geweest was, toen mensen tegen ons opstonden, dan hadden zij ons levend verslonden, toen hun toorn tegen ons ontbrandde; dan hadden de wateren ons overspoeld en was een woeste stroom over onze ziel gegaan; dan waren de onstuimige wateren over onze ziel gegaan.” (Psalm 124:1-5).


Hier moedigt de Psalmist heel Israël aan om het verschil dat Yahuah maakt te bevestigen. Het sleutelwoord in deze sectie is het woord 'als'. "Als" is een klein woordje met grote implicaties. En hier richten de "als" zich op wat er had kunnen gebeuren als Yahuah er niet was geweest. "Als Yahuah niet aan onze kant was geweest, zouden we vernietigd zijn."


Merk op dat de zinsnede "als Yahuah niet bij ons geweest was" wordt herhaald. Dit is om de nadruk te leggen maar ook omdat het de tweede keer als een bevestiging wordt uitgesproken. Eerst zegt de psalmist het, maar dan moedigt hij heel Israël aan om het te herhalen als een bevestiging van de waarheid.


In de Tenach is Yahuah in het grootste deel van Israël zijn geschiedenis aanwezig geweest. Soms is Hij op een verborgen manier aanwezig geweest, zoals het boek Esther laat zien. En ook na de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 tot nu toe is Hij, steeds de Beschermer van Zijn volk geweest, zodat ze niet zijn uitgeroeid. Hun hele geschiedenis is een geschiedenis van verlossingen die Yahuah heeft bewerkt. Ze moeten dat voordragen, het ten gehore brengen aan Yahuah als dankbetuiging voor wat Hij voor hen is geweest en heeft gedaan. Zonder Yahuah waren ze verloren gegaan, vele keren!


De psalmist gebruikt hier opvallende beeldspraak om dit verschil te benadrukken. “als Yahuah niet bij ons geweest was, toen mensen tegen ons opstonden”, zegt de psalmist, “dan hadden zij ons levend verslonden, toen hun toorn tegen ons ontbrandde; dan hadden de wateren ons overspoeld en was een woeste stroom over onze ziel gegaan; dan waren de onstuimige wateren over onze ziel gegaan.” Dit is geen langzaam opstijgend water dat overstromingsschade in uw huis veroorzaakt. Dit is een plotselinge overstroming of tsunami waarbij het stromende water uw levend opslokt en u en al het andere op zijn pad wegvaagt.


Als Yahuah niet aan onze kant was geweest, zou het allemaal voorbij zijn geweest. Maar het is niet allemaal voorbij. We hebben de aanval overleefd en het komt erop neer dat we er nog steeds zijn! Als Yahuah aan uw kant staat, wat maakt het dan uit? Het maakt het verschil! En de psalmist weet dat, hij herinnert zich dat, hij erkent dat, en hij moedigt Israël aan om het met hem te bevestigen. Het is verstandig om Yahuah Zijn eerdere verlossingen te herdenken zodat ze u vertrouwen te geven voor het heden en hoop voor de toekomst.


A. Waar zou u zijn zonder Yahuah? – Johannes 15:5; Galaten 6:3


Allereerst, waar zou u zijn zonder Yahuah? Hoe zou uw leven zijn als Yahuah u niet had geholpen, beschermd, gered, veranderd?


In vers 2 spreekt David het nog een keer uit: “Als Yahuah niet bij ons geweest was.” Daardoor onderstreept hij het belang van de aanwezigheid van Yahuah bij Zijn volk. Zonder Hem zouden ze reddeloos verloren zijn geweest en zijn omgekomen. Zijn aanwezigheid heeft hen beschermd tegen vijanden en in gevaren, tegen “mensen” die tegen hen waren opgestaan om hen uit te roeien. Het woord ‘mensen’ geeft tegelijk het enorme verschil met Yahuah aan. Het Hebreeuwse woord dat hier wordt gebruikt, is adam, wat herinnert aan de aarde waaruit zij zijn gemaakt. Ze zijn slechts ‘stof van de aarde’ (Genesis 2:7), terwijl Yahuah de Schepper van hemel en aarde is (vers 8). Wat kan het stof doen tegen zijn Maker? Israël is in zijn geschiedenis talloze malen van alle kanten door ‘mensen’ aangevallen. Dat het volk nog bestaat, is niet aan hun slimheid, bondgenoten of gevechtskracht te danken, maar alleen aan Yahuah.


De bedoelingen van de vijanden logen er niet om. Als ze de kans hadden gekregen, “dan hadden zij ons levend verslonden” (vers 3; vgl. Spreuken 1:12). De vijand wordt beschreven als een groot beest dat hen wilde verslinden, een beest met vervaarlijke tanden (vers 6), dat naar hen toe kwam als een overstroming (vers 4; Openbaring 12:15-16), met listen en valstrikken (vers 7), tegen wie zij niet opgewassen waren (vers 5). De toorn van de vijanden was tegen hen ontbrand. Hun vijanden zijn God-haters die hun woede op Zijn volk wilden koelen. Ze wilden het leven dat Yahuah Zijn volk had gegeven, verslinden. Dat is onmogelijk gebleken, want de Levende Elohim, de Schepper van hemel en aarde, was bij Zijn volk.


Yahusha zei in Johannes 15:5: “Ik ben de wijnstok; jullie zijn de takken. Als een man in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen; buiten mij kun je niets doen.” (Johannes 15:5) Gelooft u dat? Dat u zonder Yahuah en de Messias in uw leven niets van blijvende waarde zou kunnen doen?


Galaten 6:3 zegt: “Als iemand denkt dat hij iets is terwijl hij niets is, bedriegt hij zichzelf.” (Galaten 6:3). Als u denkt dat u zonder Yahuah met succes door het leven kunt navigeren, bedrieg u uzelf. U zou kunnen zeggen: "Nou, ik heb het tot nu toe prima zonder hem kunnen vinden." Maar heeft u dat echt? Wie heeft u uw leven gegeven? Dat u de eer opeisen voor uw leven en de dingen die daarin gerealiseerd zijn?


In vers 5 voegt David er nog een uiting van de enorme vijandschap aan toe. De Psalm spreken over “de onstuimige wateren” die “over onze ziel gegaan” zouden zijn gegaan waaraan ze ten onder zouden zijn gegaan. Het vijandschap tegen Israël wordt hier beschreven als de watervloed in een wadi (verzen 4-5). Een wadi is een rivierdal in droge gebieden dat gedurende het grootste deel van het jaar droog staat. Gedurende natte periodes kan zo’n rivierdal door plotselinge stortregens ineens in een verwoestende waterstroom veranderen (Psalm 42:8). De eerste vraag die deze verzen oproepen. Waar zou u zijn zonder Yahuah wanneer plots onstuimige wateren over onze ziel zouden gaan?


B. Als Yahuah voor u is, wie kan dan tegen u zijn? - Psalm 118:6; Romeinen 8:31-32


En dan is de tweede vraag deze. Als Yahuah voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn? Wat een troost is het te weten dat als u in Messias bent, Yahuah voor u is, Hij staat aan uw kant.


Ga terug naar de verzen 1-2 en kijk naar die zinsnede "bij ons geweest was” ofwel “had aan onze kant gestaan". In het oorspronkelijke Hebreeuws is die zin eigenlijk de verleden tijd van het meer bekende woord Immanuel, wat 'God (El) met ons' betekent. Als Yahuah Elohim bij u is in het leven, maakt dat het verschil.


Om te beginnen hoef u niet meer bang te zijn. Zoals Psalm 118:6 zegt: “Yahuah is bij mij, ik ben niet bevreesd. Wat kan een mens mij doen?” (Psalm 118:6) Kijk nu eens naar vers twee in Psalm 124 waar de psalmist zegt: "toen mensen tegen ons opstonden" Het Hebreeuwse woord voor "mensen" daarin is "adam", het algemene woord voor mens dat letterlijk "grond of stof" betekent. Yahuah noemde de eerste mens Adam omdat hij uit het stof der aarde kwam. En dus is het idee in Psalm 124 en hier in Psalm 118:6 waarom bang zijn voor dat wat uit de grond of stof is gemaakt als u Yahuah aan uw zijde hebt? Wie is er bang voor stof?


En dan is een tweede troost om Yahuah aan uw zijde te hebben deze: Yahuah wie of wat kun u verdrukken als Yahuah aan uw kant staat? We lezen in Romeinen 8: “Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als Yahuah voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?”. (Romeinen 8:31-32) Als Yahuah Zijn eigen Zoon voor u niet gespaard heeft, kunt u er zeker van zijn dat Hij u ook al het andere zal geven dat u nodig hebt. Wanneer uw Zijn Zoon als de ware Messias volgt en accepteert als Zoenoffer.


Hoe herkent u uw volledige afhankelijkheid van Yahuah? Bevestig allereerst het verschil dat Yahuah Elohim in uw leven maakt. Waar zou u zijn zonder Hem? En als Yahuah voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn?


2. Prijs Yahuah voor zijn bescherming en verlossing in uw leven (Psalm 124:6-7)


En ten tweede, prijs Yahuah voor Zijn bescherming en verlossing in uw leven. Kijk naar de verzen 6-7: “Geloofd zij Yahuah, Die ons niet overgaf tot een prooi voor hun tanden. Onze ziel is ontkomen als een vogel uit de strik van de vogelvanger; de strik is gebroken en wíj zijn ontkomen.” (Psalm 124:6-7).


Psalm 120 begint met de nood. Psalm 121 spreekt over vertrouwen in de nood. Psalm 123 is een smeekbede in grote nood. Psalm 124 getuigt dat ze de aanval van de vijand door de hulp van Yahuah hebben overleefd, waardoor de psalmist zijn lofprijzing aanheft. Na het opnoemen van de vele uitreddingen door Yahuah uit grote nood en vijandschap volgt een lofprijzing: “Geloofd zij Yahuah, Die ons niet overgaf tot een prooi voor hun tanden” (vers 6). Yahuah komt alle eer toe voor de bescherming die Hij Zijn volk heeft geboden. Dit is de kern en het middelpunt van deze psalm.

In de formulering “Die ons niet overgaf”, zit het aspect van de erkenning dat ze dat zouden hebben verdiend. De vijand wordt voorgesteld als een roofdier dat Yahuah Zijn volk als “een prooi voor hun tanden” heeft gezien. Maar Yahuah heeft hen geen prooi laten worden.


De psalmist, David, voelde zich gevangen in een strik, en een zekere dood wachtte hem. Hij was als een nietige vogel die niet meer in staat is om te vluchten. Yahuah, de Bewaarder van Israël, heeft hem niet overgegeven als buit. Hij was hem nabij en heeft de strik gebroken en de psalmist bevrijd. De vijand was machtig, maar met Yahuah was de psalmist meer dan overwinnaar. Hij heeft de ziel van Zijn uitverkorenen laten “ontkomen als een vogel uit de strik van de vogelvanger” (vers 7). Het klinkt als een triomfantelijke uitroep dat ze zijn “ontkomen”. Het is de vijand niet gelukt hen in zijn strik vast te houden, want “de strik is gebroken en wíj zijn ontkomen”. Yahuah heeft ervoor gezorgd dat ze konden ontkomen. Hem komt daarvoor alle eer toe.


Hier gaat de psalm van wat had kunnen gebeuren naar wat werkelijk gebeurde. Yahuah verlost u niet alleen van potentiële gevaren – daar gingen de verzen 1-5 over. Hij verlost u ook van de huidige gevaren – en dat is wat we hier in de verzen 6-7 vinden. Let ook hier op de herhalingen. Tweemaal spreekt hij over ontsnappen; tweemaal noemt hij de strik.


A. Yahuah beschermt u als u in gevaar bent - Psalm 121:7-8; Jesaja 43:2


Er zijn een paar dingen die deze verzen u leren over het prijzen van Yahuah voor Zijn bescherming en verlossing in uw leven. Ten eerste beschermt Yahuah u als u in gevaar bent. We zien dat in vers 6: "Geloofd (Strong's H1288 - bāraḵ, geprezen, gezegend) zij Yahuah, Die ons niet overgaf tot een prooi voor hun tanden. Onze ziel is ontkomen als een vogel uit de strik van de vogelvanger; de strik is gebroken en wíj zijn ontkomen." (Psalm 124:6) Hier verandert de psalmist van beelden van overspoelend water naar beeldspraak van wilde dieren. Hij heeft misschien al gezinspeeld op de beelden van wilde dieren in vers 3 toen hij sprak over "levend verzwolgen worden", maar hier wordt het heel duidelijk met deze uitdrukking "tot een prooi voor hun tanden". De beeld hier is van een wild dier dat u aanvalt en aan uw vlees scheurt. De psalmist zegt dat Yahuah dat niet met hen liet gebeuren.


De Schrift staat vol met Yahuah Zijn beloften om zijn volk te beschermen. Yahuah belooft in Jesaja 43:2: “Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.” (Jesaja 43:2) Of we kunnen teruggaan naar een van de eerdere Psalmen van beklimming, Psalm 121, waar we lezen: “Yahuah zal u bewaren voor alle kwaad, uw ziel zal Hij bewaren. Yahuah zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren, van nu aan tot in eeuwigheid.” (Psalm 121:7-8)


Het leven is een geestelijke strijd, en als gelovigen zijn we niet vrijgesteld van de strijd. In feite plaatst Yahuah ons in de frontlinie. Als gelovige moet u klaar zijn om vervolging te ervaren, u moet klaar zijn om te lijden voor uw geloof. Vers 3 sprak over de woede van de mensen die aanvielen. Nu, raad eens? Mensen worden boos op uw doctrine. Ze worden boos op u als u spreekt of opkomt voor de waarheid. Maar houd moed, want Yahuah staat aan uw kant. Hij beschermt u als u in gevaar bent. Wanneer wij Yahuah eren als Elohim en Hem gehoorzamen en blijven staan voor de waarheid, dan leert Deuteronomium 28:6 een mooie belofte "Gezegend zult u zijn bij uw komen, gezegend zult u zijn bij uw weggaan."


B. Yahuah redt u als u vastzit - 1 Korinthe 10:13; 2 Timoteüs 2:26


En ten tweede redt Yahuah u als u vastzit als een vogel in een val. Kijk naar vers 7: “Onze ziel is ontkomen als een vogel uit de strik van de vogelvanger; de strik is gebroken en wíj zijn ontkomen.” (Psalm 124:7) Nu wil ik niet dat u op dit moment teveel aandacht heeft voor de naam "vogelvanger". De beeldspraak verschuift immers weer, deze keer van de vogelvanger – of laten we hem gewoon de vallenzetter noemen – naar de strik. En dus hebben we eigenlijk drie beelden in deze psalm: het overspoelende water, het wilde dier en de strik. En raad eens? De psalmist is alle drie ontsnapt! Het is de grote ontsnapping! Hij is ontsnapt aan het woeste water, hij is ontsnapt aan de hongerige kaken van het wilde dier, en ten slotte is hij ontsnapt aan de strik van de jager.


Merk nu op dat hij op een gegeven moment echt in de strik zat. Het is niet dat hij de strik ontweek. Zijn ziel zat in de val en ontsnapte daaruit. En dit is een ander beeld van onze totale afhankelijkheid van Yahuah, omdat u niet in uw eentje uit een strik komt. Als u eenmaal opgesloten zit, zit u opgesloten. Maar Yahuah breekt de strik, en helpt u te ontsnappen.


U kunt dit beeld op zoveel gebieden van uw leven toepassen. U kunt het toepassen op beproevingen en verleidingen. 1 Korinthe 10:13: “Meer dan een menselijke verzoeking is u niet overkomen. En Yahuah is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.” (1 Korinthe 10:13). Wat doet Yahuah als u verzocht wordt? Hij biedt een uitweg. Hij breekt de strik, zodat u eraan kunt ontsnappen. U zou kunnen denken dat u gevangen zit in een zonde, angst of depressie en dat u er nooit aan zult ontsnappen. Het is niet waar. Yahuah breekt de strik zodat u kunt ontsnappen.


U kunt het ook toepassen op uw redding, ofwel bevrijding van de tweede dood.. De apostel Paulus schrijft in 2 Timoteüs 2:26: "en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen.” (2 Timoteüs 2:26). U zat gevangen in zonde, gevangen door de duivel, en Yahusha de Messias werd gezonden (Immanuël, Yahuah toont dat Hij met ons begaan is door de Messias te sturen) om de val te openen. Hij brak de strik en liet u vrij.


Het goede nieuws van Psalm 124 is dat wat had kunnen gebeuren, niet is gebeurd. U zou voor het leven vast kunnen zitten in zonde, angst, depressie, enzovoort. Dat is niet gebeurd. U was misschien zonder de Messias gestorven en naar een eeuwigheid vernietigd, maar dat gebeurde niet. En de reden dat het niet gebeurde, is vanwege Yahuah. Yahuah maakt het verschil. Yahuah helpt ons tegen alle verwachtingen in. En daarom prijzen we Hem. Dat is onze tweede toepassing van deze verzen. Prijs Yahuah voor Zijn bescherming en verlossing in uw leven.


3. Vertel anderen hoe Yahuah u heeft geholpen (Psalm 124:8) (vergelijk Psalm 121:1-2)


Hoe erkent u uw volledige afhankelijkheid van Yahuah? Bevestig allereerst het verschil dat Yahuah in uw leven maakt. Ten tweede, prijs Yahuah voor Zijn bescherming en verlossing in uw leven. En ten derde, vertel anderen hoe Yahuah u heeft geholpen.


Kijk nu met mij naar vers 8: "Onze hulp is in de Naam van Yahuah, Die hemel en aarde gemaakt heeft." (Psalm 124:8) Dit vers sluit aan bij de openingsverzen van Psalm 121 waar we lezen: “Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. Mijn hulp is van Yahuah, Die hemel en aarde gemaakt heeft.” (Psalm 121:1-2)


We vermeldden aan het begin van deze serie over de ‘Psalmen van de beklimming’ dat deze zin, “de Maker van hemel en aarde”, drie keer voorkomt in de Psalmen van de beklimming. Precies bij het begin in Psalm 121, meer naar het midden hier in Psalm 124, en het zal de Psalmen van de beklimming in het allerlaatste vers van Psalm 134 aan het einde afsluiten.


Eerder in Psalm 121 lag de nadruk op Yahuah als Maker van hemel en aarde, terwijl hier in vers 8 de nadruk ligt op de Naam van Yahuah. De Naam van Elohim hier is opnieuw Yahuah, Zijn verbondsnaam die spreekt van zijn karakter, zijn trouw, zijn aanwezigheid, zijn macht, zijn eigenschappen.


Stel nu "de naam van Yahuah" hier in vers 8 tegenover "mensen" zoals in vers 2. Mens versus Yahuah - wie denkt u dat gaat winnen? Nogmaals, waarom zou u bang zijn voor dat wat uit de grond of het stof komt als u Yahuah aan uw zijde hebt?


Het is interessant, als u de voortgang van deze psalm bestudeerd volgt, zul u merken dat de Psalmist eerst heel Israël aanmoedigt om het verschil dat Yahuah maakt te bevestigen (verzen 1-5). Vervolgens prijst de psalmist Yahuah voor zijn bescherming en verlossing (verzen 6-7). En nu getuigt de psalmist eindelijk van het feit dat het Yahuah is die hen heeft geholpen (vers 8).


En zo gaat de psalm van bevestiging naar lofprijzing naar getuigenis. Waarom bent u ontsnapt? Want Yahuah, de Maker van hemel en aarde staat aan uw kant! En als Yahuah de hemel en de aarde heeft gemaakt, dan kan Hij alles! Dus u kunt hem vertrouwen. U kunt op Hem vertrouwen.


Wat doet de psalmist, David, hier? Hij getuigt dat Yahuah degene is Die hem heeft geholpen toen hij in de problemen zat. En wij moeten hetzelfde doen. We moeten anderen vertellen hoe Yahuah ons heeft geholpen.


A. Geef Yahuah de eer voor wat Hij heeft gedaan - Psalm 115:1; Markus 5:19


Er zijn twee dingen die we hier moeten doen. Zorg er allereerst voor dat u Yahuah de eer geeft voor wat hij heeft gedaan. Psalm 115:1 zegt: "Niet ons, Yahuah, niet ons, maar geef Uw Naam eer, om Uw goedertierenheid, om Uw trouw." (Psalm 115:1). Ben u uit moeilijkheden ontsnapt? Heeft u de overstroming overleefd? Neem de eer niet voor uzelf, maar geef hem de eer wie eer toekomt. Geef Yahuah de eer voor wat Hij heeft gedaan.


In het Nieuwe Testament lezen we hoe Yahusha een man bevrijdde die bezeten was door vele demonen. De man was een wrak. Hij woonde tussen de graven en niemand kon hem binden, zelfs niet met een ketting. Dag en nacht tussen de graven en in de heuvels zou hij het uitschreeuwen en zichzelf met stenen snijden. Yahusha wierp onder de autoriteit van Yahuah de demonen uit en voor het eerst in lange tijd was de man vrij en bij zijn volle verstand. De man smeekte om met Yahusha mee te gaan, maar de Messias stond hem niet toe en zei tegen hem: "Ga naar uw huis, naar de uwen, en bericht hun alles wat Yahuah voor u gedaan heeft, en hoe Hij Zich over u ontfermd heeft." (Markus 5:19). Yahusha stond niet toe dat de de man hem zou gaan volgen, dan zou Yahusha de eer krijgen en dat is niet de bedoeling. Nee de Messias zei tegen de man dat hij naar huis moest gaan om te getuigen en anderen te vertellen hoe Yahuah hem hielp. Om alleen Yahuah de eer te geven van zijn redding uit hulpeloosheid toen hij gevangen zat


B. Moedig anderen aan om ook op Yahuah te vertrouwen - Psalm 20:7; Handelingen 4:12


Dus geef Yahuah de eer voor wat Hij heeft gedaan. En moedig vervolgens anderen aan om ook op Yahuah te vertrouwen. Yahuah zal misschien uw getuigenis gebruiken om anderen aan te moedigen hun behoefte aan Hem te erkennen, om te begrijpen dat ze volledig afhankelijk zijn van Yahuah, dat ze het zonder Hem niet kunnen redden.


Psalm 20:7-8 leert: “Nu weet ik dat Yahuah Zijn gezalfde verlost! Hij zal hem verhoren uit Zijn heilige hemel, met machtige daden van heil door Zijn rechterhand. Dezen vertrouwen op strijdwagens en die op paarden, maar wíj zullen de Naam van Yahuah, onze Elohim in herinnering roepen.” (Psalm 20:7-8). Te veel mensen vertrouwen op hun eigen kunnen terwijl ze op Yahuah moeten vertrouwen.


Muhammed Ali zat ooit in een vliegtuig en de stewardess zei hem zijn veiligheidsgordel om te doen. Ali zei tegen haar: "Superman heeft geen veiligheidsgordel nodig." De stewardess antwoordde: "Superman heeft ook geen vliegtuig nodig." (Ravi Zacharias, Can Man Live Without God, (Word Publ., Dallas: 1994), p. 7). Hoevelen van ons denken dat we een supermens zijn, dat we onoverwinnelijk zijn, dat we Yahuah Zijn hulp niet nodig hebben?


Dit geldt vooral als het gaat om redding. Velen denken dat ze behoorlijk goede mensen zijn, dat ze Yahuah niet nodig hebben, dat ze op eigen kracht zaligheid kunnen bereiken. Maar Handelingen 4:12 zegt dit over de Messias: “En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.” (Handelingen 4:12)


Redding komt alleen door Yahusha Zijn zoenoffer als (Pesach)Lam geven door Yahuah. En dus moeten we anderen aanmoedigen om op Yahuah te vertrouwen, niet alleen voor de worstelingen in het leven, maar vooral voor hun eigen redding. Psalm 124:8 leert: "Onze hulp is in de Naam van Yahuah, Die hemel en aarde gemaakt heeft.” (Psalm 124:8) Handelingen 4:12 leert ons dat redding van de tweede dood (eeuwige dood) alleen door het Lam van Yahuah komt, geven door Yahuah, het plan van Yahuah vanaf het begin van de aarde. (Openbaring 5:6-7, 12).


Hoe erkent u uw volledige afhankelijkheid van Yahuah? 1. Bevestig het verschil dat Yahuah in uw leven maakt. 2. Prijs Yahuah voor zijn bescherming en verlossing in uw leven. 3. Vertel anderen hoe Yahuah u heeft geholpen.


CONCLUSIE


Wat een verschil maakt Yahuah in ons leven! Als Yahuah niet aan onze kant staat, dan worden we weggevaagd. Als Yahuah niet aan onze kant staat, komen we op zeker om. Als Yahuah niet aan onze kant staat, zitten we als vogels in de val. Als Yahuah niet aan onze kant was geweest, zou er geen hoop zijn, geen verlossing, geen redding van eeuwige vernietiging.


Ik kan vandaag tot u getuigen dat ik alles in mijn leven aan Yahuah te danken heb. En ik kan u deze dag verzekeren dat u op Yahuah kunt vertrouwen. Hij heeft rechtvaardig! Moet kunt hem uw leven toevertrouwen. U hebt Yahuah nodig, zonder hem kunt u niks beginnen!