Openbaring 1:8 - Betekent de Alpha en de Omega zijn dat de Messias Elohim is?

Publicatie: juni 2021

Openbaring 1:8 - Betekent de Alpha en de Omega zijn dat de Messias Elohim is?

Openbaring 1:8 “Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere (God), Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.”


Deze woorden zijn in context van toepassing op Yahuah Elohim, niet op Yahusha de Messias. De ene, "wie is, en wie was en wie zal komen" wordt duidelijk uit de context geïdentificeerd. Openbaring 1:4 en 5 luidt: “ Johannes aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: genade zij u en vrede, van Hem Die is en Die was en Die komt, en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn, en van Yahusha Hamashiach, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed,” De scheiding tussen “degene die was, is en zal komen” en de Messias is duidelijk te zien. Hoewel deze tekst vaak wordt aangehaald om te bewijzen dat Yahusha Elohim is, laat de tekst duidelijk onderscheid zien. Degene "die is en die was en die komt" is Elohim en niet de Messias. Yahuah is de almachtige Elohim in het oneindige verleden en hij zal voor altijd de almachtige Elohim blijven. Hij is de enige die ‘van eeuwigheid tot eeuwigheid’ Elohim is (Psalm 90:2). Niemand anders zal en kan voor eeuwig Elohim zijn, dit is het tijdskader waarmee Yahuah hier in Openbaring wordt aangeduid.


Met ‘de Alfa en de Omega’ wordt dus Yahuah Elohim, de Almachtige, bedoeld. Deze uitdrukking komt drie keer in de Bijbel voor (Openbaring 1:8; 21:6; 22:13). De Statenvertaling (1977) gebruikt de uitdrukking nog een vierde keer, in Openbaring 1:11. Maar de meeste moderne Bijbelvertalingen laten deze vermelding weg omdat die niet in de oudste Griekse manuscripten voorkomt maar kennelijk aan latere exemplaren van de Bijbel is toegevoegd.


Het vers in Openbaring 1:8 is daarbij dubbelzinnig gemaakt in bijvoorbeeld de HSV omdat het woord "God" is weggelaten uit de Griekse tekst waaruit de HSV is vertaald. Niettemin toont modern tekstonderzoek onomstotelijk aan dat het moet worden opgenomen, en moderne versies bevatten het woord "God". Zie hiervoor bijvoorbeeld Engelse vertalingen zoals de NIV.


Hoewel er geen bewijs is uit de historische bronnen dat iemand "de Alfa en Omega" wordt genoemd, zegt bijvoorbeeld Bullinger dat de uitdrukking "een hebraïsme is, algemeen gebruikt door de oude Hebreeuwse commentatoren om alles van het begin tot het einde aan te duiden ; bijvoorbeeld 'Adam overtrad de hele wet van Aleph tot Tav' (Yalcut Rubeni, fol. 17.4)” Er moet dus geconcludeerd worden dat de uitdrukking iets te maken heeft met iets beginnen en eindigen, of het geheel van iets. Kortweg: 'de zekere vervulling van zijn doeleinden aangeven; dat wat hij is begonnen, hij zal voortzetten tot zijn voltooiing'.


Aangezien zowel Yahuah als Yahusha op hun eigen manier "het Begin en het Einde" van iets zijn, is dat een goede reden om aan te nemen dat een dergelijke titel van "het Begin en het Einde" in de juiste context op hen beiden van toepassing kan zijn. Echter is er geen goede reden waarom de twee daardoor tot "één God" worden gemaakt. De titels “Heer” (zie Romeinen 10:9), “Verlosser” (zie Lukas 1:47) en “Koning der koningen” (zie 1 Timotheüs 6:14-16) zijn zowel van toepassing op Yahuah als op Yahusha, evenals op andere mannen. Net als bij 'Heer', 'Verlosser' en 'Koning der koningen', past deze titel bij beide. Yahuah is werkelijk het begin en het einde van alle dingen, terwijl Yahusha het begin en het einde is, omdat hij de eerstgeborene uit de dood is, de Auteur en Voltooier van het geloof wordt genoemd en de Man zal zijn door wie Yahuah de wereld zal oordelen. Wie is dan precies wanneer ‘de eerste en de laatste’? Schriftuurlijk past deze uitdrukking dan ook zowel op Yahuah en op Zijn Messias, Yahusha, maar met verschillende betekenissen. Hier volgen twee voorbeelden.


Jesaja 44:6

In Jesaja 44:6 zegt Yahuah: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste. Er is geen andere Elohim dan ik.”. Hier benadrukt Yahuah dat hij de eeuwige ware God is. Buiten hem is er geen ander (Deuteronomium 4:35, 39). In dit geval heeft de uitdrukking ‘“de eerste en de laatste”dezelfde betekenis als “de Alfa en de Omega”.


Openbaring 1:17, 18 en 2:8

De uitdrukking “de Eerste [protos, niet alfa] en de Laatste [eschatos, niet omega]” komt voor in Openbaring 1:17, 18 en 2:8. Uit de context van deze verzen bleek dat de tekst op iemand van toepassing is die is gestorven en later weer tot leven kwam. Deze verzen kunnen dus niet op Yahuah slaan, want hij is nooit gestorven (Habakuk 1:12). Maar Yahusha is wel gestorven en weer tot leven gekomen (Handelingen 3:13-15). Hij was de eerste mens die opstond uit de dood om nu ‘voor altijd en eeuwig’ te leven (Openbaring 1:18; Kolossenzen 1:18). Hij was rechtstreekse door Yahuah opgewekt uit de laatste dood (Handelingen 10:40). In deze betekenis kan Yahusha de Messiuas dan ook met recht ‘de Eerste en de Laatste’ worden genoemd.


Bewijst Openbaring 22:13 dat Yahusha ‘de Alfa en de Omega’ is? Nee. Degene die in Openbaring 22:13 aan het woord is, wordt niet bij name genoemd en in dit hoofdstuk zijn verschillende personen aan het woord. Het is dan ook logisch om te concluderen dat ‘de Alfa en de Omega’ in Openbaring 22:13 dezelfde persoon is als degene aan wie de titel ook op andere plekken in Openbaring wordt gegeven: Yahuah Elohim.


Veel christenen leren onder meer aan de hand van “de Alfa en de Omega” teksten uit Openbaring dat Yahuah een drie-eenheid is met Zijn Messias en de Heilige Geest. Uit dit artikel is duidelijk geworden dat de uitdrukking Schriftuurlijk past op zowel Yahuah als op Zijn Messias, Yahusha, maar met verschillende betekenissen. Er moet dus geconcludeerd worden dat de uitdrukking “de Alfa en de Omega” iets te maken heeft met iets beginnen en eindigen, of het geheel van iets. In Openbaring gaat het om Yahuah, Hij is werkelijk het begin en het einde van alle dingen. Yahuah is de enige die ‘van eeuwigheid tot eeuwigheid’ Elohim is (Psalm 90:2). Hoewel de titel van "het Begin en het Einde" in de juiste context op zowel Yahuah als Yahusha van toepassing kan zijn, is geen goede reden waarom de twee daardoor tot "één Elohim" kunnen worden gezien.


De Elohim van de Bijbel wordt nooit als een deel van een drie-eenheid beschreven. Kijk eens goed naar de volgende Schriftteksten:


Deuteronomium 6:4 “Luister, Israël! Yahuah onze God, Yahuah is één!”


Psalm 83:19 “Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is YAHUAH! – U alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde.”


Samengevat: De uitdrukking ‘de Eerste [protos, niet alfa] en de Laatste [eschatos, niet omega]’ komt voor in Openbaring 1:17, 18 en 2:8. Uit de context van deze verzen bleek dat de tekst op iemand van toepassing is die is gestorven en later weer tot leven kwam. Deze verzen kunnen dus niet op Elohim slaan, want Hij is nooit gestorven (Habakuk 1:12). Maar de Messias is wel gestorven en weer tot leven gekomen (Handelingen 3:13-15). Hij was de eerste mens opstaande als onsterfelijke wezen, “de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.” (Openbaring 1:18; Kolossenzen 1:18). Op de laatste dag is de Messias degene die ons doet opstaan (Johannes 6:40, 44). Hij was daarom de laatste die rechtstreeks door Jehovah werd opgewekt uit de dood (Handelingen 10:40). In deze betekenis moet de Messias dan ook met recht ‘de Eerste en de Laatste’ worden genoemd.