Misbruik van de Schrift om menselijke standpunten te rechtvaardigen

Publicatie: Maart 2021

Misbruik van de Schrift

Wie kent ze niet, mensen die de Schrift gebruiken om haastig hun standpunten te bewijzen en te rechtvaardigen.

2 Petrus 1:16-21 "Want wij zijn geen kunstig bedachte verzinsels gevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Heere Yahusha Hamashiach bekendmaakten, maar wij zijn ooggetuigen geweest van Zijn majesteit. Want Hij heeft van YHWH de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen een stem als deze van de verheven heerlijkheid tot Hem kwam: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb. En deze stem hebben wij gehoord, toen deze vanuit de hemel kwam, terwijl wij met Hem op de heilige berg waren. En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van YHWH, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken."

2 Petrus 3:15-18 "en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft, zoals ook in alle brieven (van Paulus zelf), wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften. U dan, geliefden, omdat u dit van tevoren weet, wees op uw hoede, zodat u niet door de dwaling van normloze mensen wordt meegesleept en afvalt van uw eigen vastheid. Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Yahusha Hamashiach. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen."

Word niet bedrogen! Enkel omdat veelal chrstelijke gelovige de geschriften misbruiken. Petrus schrijft dat sommige zaken die Paulus leert moeijk te begrijpen zijn. Hoevaak halenhyper genade gelovigen Paulus wel niet aan om te bewijzen dat Yahuah zijn Thora is vernietgd aan het kruis? Dat mensen de schrifte gebruiken betekent niet dat hij de Elohim van Schrift kent. De Schrift wordt vaak verkeerd gebruikt en misbruikt omdat sommige zaken moeilijk te begrijpen zijn. Dus als het te makkelijk klint, is het waarschijnlijk niet waar! In Mattheüs 4 citeerde zelfs Satan uit de Schrift. Als Satan de Schrift kan misbruiken, kunnen dan zijn volgelingen niet hetzelfde?

Mattheüs 4:5-6 "Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad en zette Hem op het hoogste gedeelte van de tempel, en hij zei tegen Hem: Als U de Zoon van YHWH bent, werp Uzelf dan naar beneden, want er staat geschreven dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven, en dat zij U op de handen zullen dragen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot."

Mensen hebben de Schrift gebruikt om zowat elke doctrine te bewijzen welke hun past en daarmee elke onschriftuurlijke handeling te rechtvaardigen. Hoe zouden we de Schrift moeten lezen? Zouden we de Schrift willen laten zeggen wat wij willen dat hij zegt, of zouden we toelaten dat de Schrift exact zegt wat hij zegt?

Helaas beslissen de meeste mensen wat zij willen geloven en gaan daarna naar de Schrift om steun te vinden voor hun standpunt. Ik zal eens bizar voorbeeld geven waarbij zonde kan worden gerechtvaardigd met gebruikmaking van de Schrift:

“Veronderstel dat iemand een bank wil beroven om het geld te gebruiken voor een kwistige vakantie. Kan hij dan in de Schrift steun vinden voor deze misdaad? Inderdaad kan hij dat omdat de Bijbel zegt: ‘Alle dingen zijn mij geoorloofd’ (1 Korinthiërs 6:12; 10:23) en ‘Ik vermag alle dingen’ 1 (Filippenzen 4:13, SV1977).

Dit is slechts een extreem voorbeeld over hoe mensen naar de Schrift kunnen gaan om steun te vinden voor hun handelingen, zelfs handelingen die geheel tegengesteld zijn aan de wil en het Woord van Yahuah”. Hoewel dit voorbeeld extreem is, worden boven aangehaalde teksten in veel kringen te pas en te onpas aangehaald om zonde te rechtvaardigen! Bedenk dat vanuit een bepaald oogpunt alle zonden gelijk zijn, dit omdat elke zonde ons afsnijdt van een relatie met YHWH (Romeinen 3:23). Jakobus legt uit waarom: “Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.” (Jakobus 2:10). Dus hoewel het voorbeeld extreem is, hebben alle zonden die gerechtvaardigworden doormiddel van het gebruik van teksten buiten de context van de gehele schrift dezelfde uitwerking! De dwaasheid van dit voorbeeld is duidelijk genoeg, maar de Schrift wordt veel vaker misbruikt, op meer subtiele en slinkse wijzen. Petrus waarschuwde ons dat er mensen zijn die de Schrift zullen willen verdraaien, tot hun eigen verderf (2 Petrus 3:16). Mochten wij onze geesten onderdompelen in Yahuah Zijn ware leer en toestaan dat de Schrift ons denken vormgeeft, dan wordt 2 Petrus 3:18 ons deel: “Maar groei in de genade en kennis (progressieve openbaring van de GEHELE Schrift) van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus Yahusha Hamashiach”.

Dit zijn de vijf meest misbruikte Schriftplaatsen

Filippenzen 4:13 "Ik vermag alle dingen in Hem, die mij kracht geeft."

Hoewel vaak voor dit doel gebruikt is dit vers is niet bedoeld als geestelijke oppepper, waardoor je dingen kunt doen die zeker altijd succesvol zullen zijn. Je wordt bijvoorbeeld niet plotseling een succesvolle voedballer en kunt met deze tekst zonder een goed voorbereiding niet met een 10 slagen voor je examen.

CONTEXT: Als Paulus deze tekst schrijft, staat hij onder huisarrest. Hij is in afwachting van zijn proces en kan de doodstraf krijgen, omdat hij over de opstanding van Yahusha heeft gesproken. Palus voelt zich niet verslagen onder deze omstandigheden, maar maakt van de gelegenheid gebruik de gemeenschap van gelovigen te onderwijzen. Hij schrijft dat hij alle omstandigheden kan verdragen, hoogte- en dieptepunten, omdat Yahuah hem daar zelf in de gevangenis de kracht voor geeft. Kortweg bedoelde Paulus niet zozeer: 'Ik kan alles bereiken', maar 'ik kan alles verdragen', zelfs in de gevangenis.

Psalm 46:11 "Geef het op en weet dat Ik God ben; Ik zal geroemd worden onder de heidenvolken, Ik zal geroemd worden op de aarde."

Dit vers wordt vaak in het Engels aangehaald met de zin 'Be still, and know that I am God'. Door alleen deze zin te citeren, wordt de betekenis geweld aangedaan. Je kunt de zin 'Be still, and know that I am God' onder andere op kettinkjes, koffiemokken en screensavers tegenkomen.

CONTEXT: Door dit vers in de context te lezen, wordt duidelijk dat de Psalm niet de nadruk legt om het stil zijn, maar op de grootheid van Yahuah. Hij heeft alles onder controle. De Psalmnist wijst erop dat Yahuah wereldwijd alle oorlogen uitbant en oorlogstuig onbruikbaar maakt. Overal op aarde zal Hij geëerd en verhoogd worden. Het is duidelijk dat niets Yahuah van Zijn plan kan weerhouden. Dat is zowel een bemoedigimg, als een troost.

Matteüs 26:11 "De armen hebt u immers altijd bij u"

Dit is misschien niet één enorm populairste vers om te misbruiken, maar toch wordt deze tekst vaak verkeerd begrepen. Ik hoor in veel christelijke kringen dat deze tekst veel wordt genoemd bij het bestrijden van armoede. Er zullen altijd arme mensen zijn. Dus waarom zouden we ons hiertegen verzetten?

Maar de context schetst een heel ander beeld. Yahusha verwees bij deze uitspraak naar Deuteronomium 15, waarin Israël werd bevolen om na zeven jaar alle schulden kwijt te schelden. Vers 4 begint met "Overigens hoeft er onder u geen arme te zijn", met als vervolg, "als u tenminste de stem van YHWH, uw Elohim, nauwgezet gehoorzaamt". Even later staat er in vers 11 geschreven: "Want armen zullen binnen uw land nooit ontbreken". In feite werd dit opgedragen om des te meer vrijgevig te zijn in de richting van de armen. Dit is in lijn met Markus 14:7 "Want de armen hebt u altijd bij u en wanneer u wilt, kunt u hun weldoen, maar Mij hebt u niet altijd".

Lukas 11:9 "Bid, en u zal gegeven worden"

Het is verleidelijk en voor sommige predikers lucratief om deze tekst uit de Schrift te behandelen als een ijzersterke belofte. "Wat u ook zal vragen, promotie, rijkdom of een echtgenoot, God zal het je geven."

CONTEXT: Lukas 11:9 moet worden beschouwt als een onderdeel van een groter verhaal waarin Yahusha kort daarvoor in Lukas 1-4 al heeft aangegeven wat we mogen vragen. Na een korte passage waarin Maria en Martha (Lukas 10) ter sprake komen over wat het belangrijkste is, namelijk leerling van Yahusha zijn, vragen Zijn volgelingen hoe je moet bidden. Yahusha vertelt hen te vragen om belangrijke zaken als dagelijks brood en vergeving van zonden. Pas dan zegt Hij: 'Bid, en u zal gegeven worden'. Zie dit uit zijn verband genomen stukje tekst dus niet als 'vraag wat je maar wilt', maar 'vraag om de belangrijke zaken van het leven, zoals dagelijks brood, vergeving van zonden en het niet in verzoeking leiden.'

Jeremia 29:11 "Mijn plan met jullie staat vast – spreekt YHWH. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven.”

Heeft u te maken met moeilijkheden op het werk? Wees rustig. Er is hoop. Zit u krap bij kas? Ontspan. God zal u helpen. Deze tekst wordt vaak geciteerd om mensen te bemoedigen die een moeilijke periode doormaken. De tekst doet het ook goed als hart onder de riem voor net afgestudeerden. Als losstaande tekst lijkt het alsof Yahuah iedereen populair, rijk, gezond of beroemd wil maken. Toch is dat niet zo.

CONTEXT: Zeze woorden van Jeremia hebben niets te maken met uw omstandigheden. In 597 voor Christus viel koning Nebukadnezar Juda binnen. Hij liet 10.000 inwoners van Jeruzalem naar Babylon verbannen. Ver van huis. Zonder eigen bezittingen. Vanuit Jeruzalem schreef Jeremia aan de ballingen: Jeremia 29:5 "Bouw huizen en woon erin, leg tuinen aan en eet de vrucht ervan, neem vrouwen en verwek zonen en dochters…". Toch beloofde Yahuah dat het hier niet bij bleef. Zeventig jaar later keerden ze terug naar huis. Daarop slaat de 'hoopvolle toekomst' in bovenstaand vers. Bovendien had de 'hoopvolle toekomst' voor de meeste ballingen alleen betrekking op hun kinderen en kleinkinderen. Het geluk dat in het vooruitzicht werd gesteld, heeft niet met geld of materiële zegeningen te maken, maar met geestelijke en fysieke redding. De belofte is dat YHWH doorgaat met Zijn plannen, en dat Zijn volk daar onderdeel van is. Met andere woorden, Jeremia 29:11 gaat niet over je persoonlijke ontplooiing.

Het geluk dat in het vooruitzicht werd gesteld, heeft niet met geld of materiële zegeningen te maken, maar met geestelijke en fysieke redding. De belofte is dat YHWH doorgaat met Zijn plannen, en dat Zijn volk daar onderdeel van is. Met andere woorden, Jeremia 29:11 gaat niet over je persoonlijke ontplooiing.

Context, Context

Wie niet misleid wil worden moet zijn begrip van de tekst toetsen aan minimaal uitgangspunten: context en context. Ja u leest het goed! De eerste en regel voor het toetsen van een contextueel begrip van de Schrift is: rekening houden met de context. Om concreet uit te leggen hoe dit werkt, neem nogmaals de tekst uit Jeremia 29:11 als voorbeeld, dit omdat dit wel zo'n beetje de meerst misbruikte tekst van allemaal is!

1. De context van de schrijver en zijn eerste lezers of toehoorders
Om de context van de schrijver en de eerste lezers te achterhalen kan ik iedereen aanraden om een goede studiebijbel te gebruiken. Bij Jeremia 29:11 hoef u slechts een paar verzen om de tekst heen te lezen om erachter te komen dat het hier om een brief aan de Judese ballingen in Babylonië gaat.

Jeremia 29:1-3 "Dit zijn de woorden van de brief die de profeet Jeremia uit Jeruzalem gestuurd heeft aan de rest van de oudsten van de ballingen, aan de priesters, aan de profeten en aan heel het volk dat Nebukadnezar van Jeruzalem in ballingschap had gevoerd naar Babel nadat koning Jechonia, de koningin-moeder, de hovelingen, de vorsten van Juda en Jeruzalem, de ambachtslieden en de smeden uit Jeruzalem vertrokken waren – door de hand van Elasa, de zoon van Safan, en Gemarja, de zoon van Hilkia, die Zedekia, de koning van Juda, naar Babel gestuurd heeft, naar Nebukadnezar, de koning van Babel:"


Over de achtergrond van hun situatie leest u niet alleen in Jeremia, maar vooral ook in 2 Koningen 23-25. In veel bijbels staan dit soort aanverwante teksten ook in de marge van de tekst vermeld.


De ballingen zitten diep in de put: hun thuisland is verwoest, en ze moeten als slaven op het land van de Babylonische koning werken. Ze hopen vurig dat Yahuah snel zal ingrijpen en Babylon omver zal werpen, maar Jeremia stelt hen teleur: zeventig jaar zal de overheersing door de Babyloniërs duren, en geen dag minder! Maar Jeremia heeft wel een belofte voor de verre toekomst: ooit wordt de relatie tussen Yahuah en zijn volk hersteld en mogen de ballingen terugkeren naar Jeruzalem. Een veel specifiekere belofte dan u zou denken als u Jeremia 29:11 buiten zijn context leest.


2. De context binnen het bijbelboek en de Bijbel als geheel

Wanneer u het het boek Jeremia van begin tot einde leest, merk u dat hoofdstuk 29 een schakelmoment vormt. Tot nu toe heeft Jeremia vooral waarschuwingen uitgesproken, tot groot ongenoegen van zijn luisteraars. Nu, in hoofdstuk 29, zijn Jeremia’s voorspellingen uitgekomen: de Babyloniërs hebben een deel van het volk weggeleid. Na deze gebeurtenis slaat de toon van Jeremia’s boodschap om: niet langer hel en verdoemenis, maar troost voor de ballingen. De hoofdstukken 30-31 worden zelfs het ‘troostboek van Jeremia’ genoemd, omdat Jeremia hier (geheel tegen zijn gewoonte in) vergeving en herstel aankondigt. Als je dit troostboek echter op zichzelf leest, mis je de enorme tegenstelling met de rest van Jeremia’s boodschap: bekeer u, want als u op andere goden, machtige volken of op uzelf vertrouwt, gaat u gegarandeerd verloren!


Alleen diegene de moeite doet om niet alleen heel Jeremia maar ook andere delen van de Thora, de profeten en Pslamen te lezen, gaat parallellen ontdekken: met Exodus, waar Yahuah zijn volk ook bevrijdt uit slavernij. Met Deuteronomium, waar Yahuah ongeneeslijke zweren aankondigt als straf (Deuteronomium 28:35). Met Hosea en Ezechiël, die allebei spreken over Yahuah en Zijn onferming over Israel (Hosea 11:1, 13:5; Ezechiël 16). Deze wijze van Schriftstudie zal zichzelf altijd belonen. Want hoe vertrouwder u met grotere stukken tekst raakt, hoe meer verbanden u gaat ontdekken.


Conclusie

Overtuigd van de noodzaak van contextuele studie? Nog niet? Ik ken de vele bezwaren. Het kost teveel tijd en moeite om al die contexten te doorgronden. Daarnaast wordt er vaak gedacht dat er een master theologie nodig is om de Schrift op deze manier te kunnen lezen.

Het is waar dat het veel tijd en moeite kost. Maar nee u hoeft er geen theologie voor te studeren. Beter gezegd: Als u niet misleid wil worden door teksten die buiten hun context om verkeer worden begrepen, is het belangrijk om zelf de Schrift te bestuderen. Op een dag merkt u dan ineens dat u niet langer bezig bent met de Schrift te lezen als een verzameling tegeltjesspreuken, maar de Schrift echt gaat begrijpne. Het is alsof u een nieuwe wereld binnen treedt. Een wereld waarin Yahuah al eeuwen tot mensen spreekt. U verstaat zijn gedachten en begrijp zijn Goddelijke wil nu helder in context. Daarom is het de moete waard de Schrift te bestuderen in context en in context!