In het boek Openbaring is Elohim niet het Lam, en het Lam is niet Elohim

Publicatie: juni 2021

In het boek Openbaring is Elohim niet het Lam, en het Lam is niet Elohim

Het boek Openbaring is "de openbaring van Yahusha Hamashiach, die Elohim hem gaf" (1:1). Vanaf het allereerste vers wordt ons verteld dat de Messias niet ‘God’ is. Yahuah onderscheidt zich van Yahusha.


De Vader is de Elohim van Yahusha Hamashiach in het boek Openbaring, net zoals andere Schriftgedeelten vele malen getuigen!


Johannes 20:17 “Yahusha zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga naar Mijn broeders en zeg tegen hen: Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn Elohim en uw Elohim.”


Romeinen 15:6 “opdat u eensgezind, met één mond, Elohim en Vader van onze Heere Yahusha Hamashiach verheerlijkt.”


2 Korinthe 1:3 “Geprezen zij de Elohim en Vader van onze Heere Yahusha Hamashiach, de Vader van de barmhartigheden en de God van alle vertroosting,”


2 Korinthe 11:31 “De Elohim en Vader van onze Heere Yahusha Hamashiach, Die te prijzen is tot in eeuwigheid, weet dat ik niet lieg.”


Efeze 1:3 “Gezegend zij de Elohim en Vader van onze Heere Yahusha Hamashiach, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Hamashiach,”


Efeze 1:17 “opdat de Elohim van onze Heere Yahusha Hamashiach, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem,”


1 Petrus 1:3 Geprezen zij de Elohim en Vader van onze Heere Yahusha Hamashiach, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Yahusha Hamashiach uit de doden,


Yahusha vertelde de gemeenschap van Sardis dat hun werken niet volmaakt waren op de plaats van zijn Elohim (Openbaring 3:2). Vier keer in één vers (Openbaring 3:12) verwees Yahusha naar “mijn Elohim”. Dit is de opgestane, verheerlijkte Messias die spreekt aan de rechterhand van Yahuah. Er mag geen twijfel meer zijn over het feit dat Yahusha een God heeft en niet Zelf Elohim is.


Met andere woorden, Jezus Christus wordt niet alleen onderscheiden van de Vader in het boek Openbaring, hij wordt ook onderscheiden van Elohim.


Het boek Openbaring maakt duidelijk onderscheid tussen de Almachtige Elohim, "Hij die op de troon zit" (Openbaring 4) en "het Lam dat staat alsof het geslacht was" (Openbaring 5). De twee zijn nooit verward. Het Lam is niet Elohim (die op de troon zit), Elohim is niet het Lam. De Elohim van hoofdstuk 4 wordt aanbeden omdat Hij Elohim is die alles heeft geschapen. Het Lam van hoofdstuk 5 wordt niet aanbeden omdat Hij Elohim is, maar omdat Hij werd geslacht en door zijn bloed mensen voor Elohim heeft vrijgekocht (Openbaring 5:10).


We kunnen het er allemaal over eens zijn dat "het Lam, staande alsof het geslacht was" in het boek Openbaring 5:6, Yahusha de Messias is, die werd gedood, maar vervolgens uit de dood opstond. Elohim daarentegen sterft niet en staat niet op uit de dood.


Merk op hoe het Lam voortdurend wordt onderscheiden van Elohim, die op de troon zit. Dat wil zeggen, Elohim is niet het Lam, en het Lam is niet Elohim:


Openbaring 5:13 “En elk schepsel dat in de hemel, op de aarde, onder de aarde en op de zee is, en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: Aan Hem Die op de troon zit, EN aan het Lam zij de dankzegging, de eer, de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.”


Openbaring 6:16 “En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit, EN voor de toorn van het Lam.”


Openbaring 7:9 “Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon EN vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand.”


Openbaring 7:10 “En zij riepen met een luide stem: De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, EN van het Lam!”


Hetzelfde onderscheid tussen Elohim enerzijds en het Lam anderzijds wordt gemaakt in Openbaring 7:17, 14:4, 15:3, 21:22, 21:23, 22:1 en 22:3. Op veel andere plaatsen in het boek Openbaring worden Yahusha Hamashiach en de symbolen die Hij vertegenwoordigen onderscheiden van Elohim (bijvoorbeeld Openbaring 11:15, 12:5).


De laatste twee verwijzingen naar Elohim en het Lam in het boek Openbaring (Openbaring 22:1 en 22:3) bevatten de zinsnede “de troon van Elohim en van het Lam”. Sommige drie-eenheid gelovigen beweren dat deze uitdrukking laat zien dat het Lam Elohim is. Maar deze veronderstelling is om verschillende redenen onjuist:


  1. Ook in deze verzen wordt Elohim onderscheiden van het Lam. Wie Elohim ook is, Hij is niet het Lam. Het Lam is niet Elohim, en Elohim is niet het Lam. Het Lam werd geslacht en opgewekt. Elohim wordt niet gedood en opgewekt. Romeinen 1 leert ons dat Yahuah onsterfelijk is

  2. Deze onjuiste interpretatie negeert alle andere verwijzingen in het boek Openbaring die ook onderscheid maken tussen Elohim en het Lam, en die stellen dat het Lam een Elohim heeft.

  3. Het Lam deelt de troon van Elohim omdat Elohim dit aan het Lam heeft gegeven: “En hij zal hen hoeden ……….. zoals ook Ik die macht van Mijn Vader heb ontvangen.” (Openbaring 2:27, 3:21, vgl. Mattheüs 28:18). Als parallel plaatste Yahuah zowel David als Salomo op Zijn (Godelijke) troon. “Toen zat Salomo op de troon van Yahuah als koning in de plaats van zijn vader David, en hij was voorspoedig; en heel Israël luisterde naar hem.” (1 Kronieken 29:23). Maar David noch Salomo waren Elohim alleen omdat ze door Yahuah waren aangesteld om als Zijn vertegenwoordigers op Zijn troon te regeren. Als door Elohim uitverkoren, gezalfde koningen kregen David en Salomo toestemming om op Zijn troon te zitten. Zo ook de opgestane Yahusha Hamashiach.


Het is duidelijk uit het boek Openbaring op te maken dat Yahusha, het Lam is dat werd geslacht maar dat Hij nu leeft. Yahusha is de eerstgeborene uit de dood, het begin van Yahuah Zijn nieuwe schepping, maar Hij is niet Yahuah Elohim.


Soms beweren drie-eenheid aanhangers dat de godheid van de Messias geleidelijk aan de apostelen werd geopenbaard. Als dat het geval was, zouden we verwachten dat Yahusha duidelijk wordt voorgesteld als Elohim in het boek Openbaring, het laatste boek van de nieuwtestamentische canon. Toch is dat niet het geval. In plaats daarvan maakt het boek Openbaring onderscheid tussen Elohim en de Messias. Openbaring vertelt ons dat Yahuah niet Yahusha is en dat de Messias niet Elohim is.