Wat raadde Paulus de Galaten echt aan?

Publicatie: juni 2021

"U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren."

Wat bedoelde Paulus toen hij in Galaten 4:10-11 schreef over het houden van speciale dagen, maanden, tijden en jaren? Bedoelde hij dat de Galaten niet langer de zevendedags Shabbat en andere heilige dagen van Leviticus 23 moesten houden? Hier is het duidelijke antwoord.

De Galaten aan wie Paulus (Sha'ul) het evangelie predikte in ongeveer 53 na Chr. waren heidenen, zeer waarschijnlijk afstammelingen van Yafeth, een van Noachs zonen, net als andere mensen van de mediterrane kustgebieden en eilanden (Genesis 10:5) . Het is nu bekend dat de Galaten een zeer corrupt en bijgelovig volk was, dat de heidense moeder van goden, Agdistis genaamd, had aanbeden.

Klaarblijkelijk was Paulus de eerste die naar de Galaten kwam met de boodschap van het Evangelie, want we lezen: Handelingen 16:6 "En nadat zij door Frygië en het land van Galatië gereisd waren, werden zij door de Heilige Geest verhinderd het Woord in Asia te spreken." Dit bezoek was omstreeks het jaar 53 na Chr.. Het tweede bezoek kwam omstreeks 56 GT, waar hij door het hele land van Galatië en Frygië rok: Handelingen 18:23 ".... reisde vervolgens door het land van Galatië en Frygië en hij versterkte alle discipelen." Paulus kreeg samen met Barnabas de verantwoordelijkheid om de heidenen te onderwijzen, terwijl Petrus in het algemeen tot de Joden predikte: Galaten 2:9 "En toen Jakobus, Kefas (Petrus) en Johannes, die geacht werden steunpilaren te zijn, de mij gegeven genade erkenden, gaven zij mij en Barnabas de rechterhand van gemeenschap, opdat wíj (Paulus en Barnabas) naar de heidenen en zíj naar de besnedenen zouden gaan." Dit gegeven versterkt het feit dat de Galaten heidens waren. Ik zal uitleggen waarom dit gegeven van groot belang is om de raad van Paulus aan de Galaten te begrijpen.

Omdat ze heidenen waren, hadden ze nog nooit van Yahuah, de Schepper, gehoord. Noch hadden ze iets begrepen van Zijn instructies, de Thora. Velen hebben hen voor Joods gehouden, afstammelingen van Yahudah. Maar het waren zeker geen Joden, ook omdat Paulus hen vaak heidenen noemt. Het was Paulus die de heidense Galaten de waarheid van Yahuah leerde en hen ertoe bracht van hun heidense, afgodische wegen af te keren tot de zuivere aanbidding van Yahuah in geest en waarheid. Blijkbaar had Paulus bericht gekregen dat de broeders in Galatië in de war en ontmoedigd raakten door de tegenstrijdige leringen van heidenen en judaïsten.

Paulus schreef het volgende aan hen:

Galaten 4:8-10 "Maar destijds, toen u Yahuah niet kende, diende u hen die van nature geen goden zijn; en nu u Yahuah kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme(zalige) grondbeginselen (elementen), die u weer van voren af aan wilt dienen? U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren."

Duidelijk is hieruit dat de Galaten niet konden "terugkeren" naar dagen of jaren die ze in het verleden nooit hadden gekend. Voordat Paulus hen onderwees, wisten ze niets van de Shabbat, noch van Schriftuurlijke feesten of jubeljaren.

Terugkomend op de "zwakke en arm(zalige) grondbeginselen (elementen)", merken we op dat uit de concordantie het woord "grondbeginselen" onmiskenbaar van het Griekse woord "stoicheia" afkomstig is. Het lijkt erop dat in de tijd van Paulus stoicheia verwees naar de zon, de maan, de sterren en de planeten. Ze werden allemaal geassocieerd met heidense goden en godinnen en ze regelden de voortgang van de kalender en dus de grote heidense feesten ter ere van de heidense goden. Dit is hetzelfde woord dat door Petrus (Kepha ) wordt gebruikt in 2 Petrus 3:10 "Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de ELEMENTEN (stoicheia) brandend vergaan" en ook in vers 12 "u, die de komst van de dag van Elohim verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de ELEMENTEN (stoicheia) brandend zullen wegsmelten.”.

Volgens Paulus waren deze goden demonisch, dus verwees hij naar de demonische slavernij waarin de Galaten werden vastgehouden voordat ze het evangelie kregen onderwezen.

De "dagen, maanden, seizoenen en jaren" waar Paulus over schreef, hebben niets te maken met de door Yahuah vastgestelde tijden in Leviticus 23.

Paulus smeekt hen in Galaten 4:12 "Wees zoals ik, want ook ik ben zoals u, broeders; ik smeek het u! U hebt mij in geen enkel opzicht onrecht aangedaan." Paulus leert de Galaten op geen enkele manier om de sabbat niet te houden, want hijzelf hield de zevendedags Shabbat:

Handelingen 13:42-44 "En toen de Joden weggegaan waren uit de synagoge, drongen de heidenen erop aan dat op de volgende sabbat dezelfde woorden tot hen gesproken zouden worden. En toen de synagoge uitgegaan was, volgden velen van de Joden en van de godvrezende proselieten Paulus en Barnabas. Die spraken tot hen en spoorden hen aan om bij de genade van Yahuah te blijven. En op de volgende sabbat kwam bijna heel de stad samen om het Woord van Yahuah te horen."

Handelingen 16:13 "En op de dag van de sabbat gingen wij de stad uit, de rivier langs, waar het gebed gewoonlijk plaatsvond; en nadat wij daar waren gaan zitten, spraken wij tot de vrouwen die er samengekomen waren."

Handelingen 17:2 "En Paulus ging naar zijn gewoonte bij hen naar binnen en drie sabbatten lang ging hij met hen in gesprek vanuit de Schriften."

Handelingen 18:4 "En hij sprak iedere sabbat in de synagoge en probeerde Joden en Grieken te overtuigen."

Paulus hield ook de jaarlijkse Shabbatten en daarmee het Feest van Ongezuurde Broden, want wij lezen dat hij Filippi niet verliet voordat de dagen van de ongezuurde broden voorbij waren:

Handelingen 20:6 "Wij echter vertrokken na de dagen van de ongezuurde broden per schip van Filippi en kwamen binnen vijf dagen bij hen in Troas aan, waar wij zeven dagen verbleven."

Paulus hield Loofhutten:

Handelingen 18:21 "Maar hij nam afscheid van hen en zei: Ik moet beslist het komende feest in Jeruzalem vieren, maar ik zal bij u terugkeren, als God het wil. En hij voer weg uit Efeze."

Ook lezen we dat Paulus het feest van Sjavoe'ot hield:

Handelingen 20:16 "Want Paulus had zich voorgenomen Efeze voorbij te varen om geen tijd in Asia te hoeven doorbrengen, want hij haastte zich om, als het mogelijk voor hem was, op Sjavoe'ot in Jeruzalem te zijn."

Nergens in de Schrift vinden we de uitdrukking dagen, maanden, tijden en jaren die verwijzen naar de vastgestelde tijden van Jahweh. Als de schrijvers van het brieven uit het 'Nieuwe Testament' de sabbat bedoelen, noemen ze gewoon "Shabbat". Galaten 4:8-12 onthult dat de pas bekeerde Galaten terugkeerden naar de aanbidding van hun heidense godheden, die helemaal geen goden zijn. Nu ze Yahuah kennen, of liever nu Jahweh hen instemmend erkent, vraagt ​​Paulus waarom ze terugkeren naar de heidense tradities van heidense aanbidding?

Paulus moedigt de Galaten aan om vast te staan ​​in de vrijheid van de ware aanbidding. In de belofte die hen is gegeven door de Messias Yahusha. Yahuah's instructies werden door Mozes aan de Israëlieten gegeven om zonde te identificeren en werden vergeleken met een leermeester tot de komst van de Messias, zodat we gerechtvaardigd zouden worden door geloof..

Galaten 3:24 "Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot de Messias, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden."

De wet was onze leermeester totdat de Messias gekomen is, nu zijn we instaat om Yahuah's instructies door de Geest te houden. Waarom vergeleek Paulus de wet met een leermeester? Wat maakt deze illustratie zo toepasselijk?

Het eerste aspect is de beschermende aard van de Wet. Paulus legde men werd „bewaakt onder de wet”. Het was alsof ze onder de beschermende hoede van een leermeester stonden: Galaten 3:23 "Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden". De Wet heeft invloed op elk aspect van het leven. Vleselijke lusten en begeerten worden erdoor beteugeld. De Wet oefende toezicht uit op gedrag en bestrafte waar fouten worden gemaakt. Hierdoor was elke Israëliet zich bewust werd van zijn eigen onvolmaaktheden.

De Wet was ook een bescherming tegen verderfelijke invloeden, zoals de ontaarde zeden en religieuze gebruiken van de volken rondom Israël. Zo was Yahuah Zijn verbod op huwelijken met heidenen heel belangrijk voor het geestelijke welzijn van het hele volk (Deuteronomium 7:3,4). Zulke wetten beschermden de zuiverheid van aanbidding van Yahuah Zijn volk en zouden hen in staat stellen de Messias te herkennen. Het zijn beslist liefdevolle voorzieningen. Mozes zei tegen zijn mede-Israëlieten: Deuteronomium 8:5 "Weet dan in uw hart dat Yahuah, uw Elohim, u gehoorzaamheid bijbrengt zoals een man zijn zoon gehoorzaamheid bijbrengt"

Een misschien nog belangrijker element van Paulus zijn 'leermeester' illustratie was dat een leermeester maar tijdelijk gezag uitoefende. De primaire missie van Yahusha was om de Wet van Yahuah te vervullen en daarmee te transponeren naar het vernieuwde verbond. Ezechiël profeteerde over de Wet in het vernieuwde verbond:

Ezechiël 36:26-27 "Dan zal Ik (Yahuah) u een nieuw hart (voor Mijn wet en Ik zal Mijn Wet erop schrijven, Jeremia 31) geven en een nieuwe geest (van liefdevolle gehoorzaamheid) in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen (naleving van de Wet zonder liefde) uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven. Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken (Yahuah besnijdt ons hart) dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt."

In dit vernieuwde verbond, waarbij de wet op ons hart is geschreven hebben wij geen 'harde leermeester meer nodig. Doordat wij Zijn Geest in ons binnenste hebben ontvangen, zal Yahuah Zelf maken dat wij met plezier in Zijn verordeningen gaan wandelen. Wij gaan zonder de oude 'leermeester' van bepalingen die onze dood eisen wanneer wij de Thora overtreden, Yahuah Zijn bepalingen in acht houden. Met de Geest die in ons woont, zoeken we vrijwillig de wil van Yahuah en houden we gehoorzaam Zijn geboden. Dit is de boodschap die Paulus ons geeft via de Galaten. Paulus leert ons niet om de heilige dagen van Yahuah te negeren of te vergeten. Integendeel, hij dringt er bij ons op aan dat we het niveau van volledige gehoorzaamheid bereiken. Het niveau dat Yahshua aan de dag legde in het houden van alle wetten van Yahuah.