Deel 1 - Pasen of Pesach: de bron van Pasen en Pesach

Publicatie: April 2021

Deel 1 - Pasen of Pesach: de bron van Pasen en Pesach

Deze maand april vieren een miljard of meer mensen die zichzelf identificeren als christenen Pasen. De week ervoor zal een veel kleiner aantal mensen die afgezonderd zijn van religie door gehoorzaam te zijn aan bijbelse beginselen Pesach vieren.

Hoe verhouden deze twee scenario's zich? Aan de ene kant hebben we een leuke paaseierenjacht, paashazen in overvloed en een paaszondag zonsopgangdienst. Aan de andere kant een plechtige Pesachviering die doorgaans deelnemers bevat die op het smalle pad wandelen en ook deelnemen ongezuurd brood, de Thora onderhouden en daarmee hun liefde aan Yahuah bevestigen. Pasen lijkt leuker, vreugdevoller; Pascha lijkt ouderwets voor de onwetenden en serieuzer voor de ontwaken. Dit zijn enkele verschillen die aan de oppervlakte duidelijk zijn. Veel andere verschillen zijn niet zo duidelijk.

De gebruikelijke vroegste herinneringen aan Pasen waren onder meer het zoeken naar gekleurde eieren die werden beschilderd en verborgen volgens de katholieken traditie (de charismaten lijken misschien onwetend te zijn over de oorsprong van Pasen). Sommige mensen houden van de hardgekookte eieren, zelfs het eten van die kleurrijk versierde eieren is leuk en een echte traktatie voor hen. Toch hebben de meesten het paasseizoen met zijn paaseieren en paashazen nooit in twijfel getrokken. Dit wordt verondersteld de meest heilige feestdag van het jaar te zijn voor een volk dat christenen wordt genoemd. Maar ook voor anderen gaat het meer om plezier, of zoals bij kooplieden waar het draait om geld te verdienen met deze heidense traditie.

Ik vind dit merkwaardig, aangezien onze Bijbel duidelijk laat zien dat Yahusha, de Messias, het Pesach vierde met Zijn naaste volgelingen en hen en ons instrueerde om het te blijven houden tot Zijn terugkeer.

Mattheüs 26:26-29 "En terwijl zij aten (op de avond van Pesach!), nam Yahusha het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam. Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit, want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden (want een doodvonnis is uitgesproken over alle mensen vanwege de ongehoorzaamheid van 'één Man / Adam). Ik zeg u dat Ik van nu aan van de vrucht van de wijnstok niet zal drinken tot op de dag wanneer Ik die met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk van Mijn Vader."

Ik was later ook verrast om te lezen dat de apostel Paulus / Sha'ul expliciet de vergadering / gemeente in de Griekse havenstad Korinthe vertelde, van wie de meesten niet Joods waren en nooit Joods waren geweest, om Pesach te vieren als herinnering en herdenking van Yahusha's dood.

1 Korinthe 11:23-26 "Want ik heb van de Heere ontvangen, wat ik u ook heb overgeleverd, dat de Heere Yahusha in de nacht waarin Hij werd verraden, brood nam, en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de drinkbeker, na het gebruiken van de maaltijd, en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed. Doe dat, zo dikwijls als u die drinkt, tot Mijn gedachtenis. Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt."

En terwijl ik nog verder onderzoek deed, kon ik geen plaats in de Bijbel vinden waarin de apostelen of vroege samenkomst / gemeente Pasen vierden. Pasen wordt nergens in de Bijbel werd genoemd, nergens eieren of konijnen. Ik ontdekte zelfs dat de enige plaats waar het woord Pasen voorkomt is in Handelingen 12:4. Maar alleen de de bijbelvertaling van King James, maar ook hier is het oorspronkelijke woord daar eigenlijk Pascha, het Griekse woord voor Pesach!

Ik kon dit niet uitleggen. Hoe kwam het dat miljoenen en miljoenen mensen een feestdag vierden die duidelijk niet in de Bijbel staat, terwijl ze plichtsgetrouw een heilige viering negeerden die in de Bijbel staat? Dus ik vraag me af, waarop is ons geloof eigenlijk gebouwd? Gewoon niets dan leugens en traditie van mannen.

Zelfs de Katholieke Encyclopedie erkent dat Yahusha en Zijn apostelen nooit Pasen vierden, maar in plaats daarvan de zevende-dagsabbat vierden en de jaarlijkse feesten van Yahuah, inclusief het Pesach. Deze encyclopedie erkent dat ze de feesten vermeld in Leviticus 23 vierden (New Catholic Encyclopedia, Deel 5, 1967, blz. 867, "Early Christian Feasts").

U hebt misschien gehoord dat Pasen van heidense oorsprong kwam, maar misschien heb je dit simpelweg afgedaan als irrelevant. Per slot van rekening zou God het zeker niet erg vinden als u deze feestdag zou vieren om Hem te eren, nietwaar? Toch vindt Hij het erg. De Bijbel stelt duidelijk dat Yahuah aanbeden wil worden volgens de manier waarop Hij instrueert in de Schrift.

Deuteronomium 12:29-32 "Wanneer de YHWH, uw Elohim, de volken waar u naartoe gaat om die uit hun bezit te verdrijven, van voor uw ogen uitroeit, en u hen verdreven hebt en in hun land bent gaan wonen, wees dan op uw hoede dat u niet, nadat zij van voor uw ogen weggevaagd zijn, in dezelfde valstrik komt, en dat u niet vraagt naar hun goden, door te zeggen: Zoals deze volken hun goden gediend hebben, zo zal ik het ook doen. U mag ten aanzien van de YHWH, uw Elohim, niet doen zoals zij! Want alles wat voor YHWH een gruwel is, wat Hij haat, hebben zij voor hun goden gedaan. Zij hebben voor hun goden immers zelfs hun zonen en hun dochters met vuur verbrand. Dit alles wat ik u gebied, moet u nauwlettend in acht nemen. U mag er niets aan toevoegen en er ook niets van afdoen."

Pasen, zelfs de naam zelf, vindt zijn oorsprong in de aanbidding van een oude vruchtbaarheidsgodin, Ishtar (of Ashtoreth zoals ze in bijbelse tijden in Israël werd genoemd - 1 Koningen 11: 5, 33; 2 Koningen 23:13). Ze werd aanbeden in veel oude naties, wat de oorsprong van het paasei helpt verklaren, een vruchtbaarheidssymbool dat geassocieerd wordt met deze godin (Alexander Hislop, The Two Babylons, 1959, pp.103, 109).

Ongeacht hoeveel goedbedoelende mensen Pasen vieren, ze kunnen geen religieuze feestdag legitimeren die niet de Messias vertegenwoordigt. Als een miljard mensen iets fout doen, is het nog steeds fout.

Maar de vraag die u aan uzelf moet stellen is. Als je een menselijk dogma volgt dat niet overeenkomt met de leringen of het voorbeeld van de messias, Bevindt u zich dan op religieus drijfzand zonder de levensader van Yahuah Zijn reddende waarheid?

Pasen kan in de Schrift niet worden gevonden als een bijbels gebod ter ere van een Messias.

Pasen is nooit ingesteld door de Allerhoogste.

Pasen is nooit goedgekeurd door de Messias.

Pasen werd in tegenstelling tot het Pesach nooit verschillende keren door de apostelen onderwezen.

Pasen werd nooit gevierd door de vroege nieuwtestamentische gemeenschap.

De duidelijke leer van Paulus in 1 Korinthe 5 s dat Yahusha's dood wordt gesymboliseerd door Pesach.

1 Korinthe 5:7-8 "Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons PESACHLAM is voor ons geslacht: Yahusha. Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid."

Wij die Zijn vergoten bloed aanvaarden, zouden niet langer in zonde moeten leven en toegeven aan de lusten van onze zelfzuchtige natuur. We worden zeer zeker gered door genade (dat wil zeggen een uitvoerende vergeving voor degenen die struikelen in het handhaven van de Thora) door geloof, en we zijn ook verplicht om Yahuah te eren door onze werken, gebaseerd op het houden van Zijn instructies / geboden:

Efeze 2:8-10 "Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van YHWH; niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Messias Yahusah om goede werken te doen, die YHWH van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen."

Mattheüs 19:17 "Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk Elohim. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht."

Geloof moet vergezeld gaan van onze werken, want geloof zonder werken is dood.

Jakobus 2:14-26 "Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken? Als er nu een broeder of zuster zonder kleding zou zijn en gebrek zou hebben aan dagelijks voedsel, en iemand van u zou tegen hen zeggen: Ga heen in vrede, word warm en word verzadigd, en u zou hun niet geven wat het lichaam nodig heeft, wat voor nut heeft dat dan? Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood. Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien. U gelooft dat YHWH één is; daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen. Maar wilt u weten, o dwaze mens, dat het geloof zonder de werken dood is? Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde? Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden? En de Schrift is vervuld die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van YHWH genoemd. U ziet dus nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof. En is Rachab, de hoer, niet op dezelfde manier uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boden heeft ontvangen en langs een andere weg heeft laten weggaan? Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood."

Dus hoe worden onze werken zelfs gerechtvaardigd als ons geloof is verbonden met iets dat de vader ons nooit als instructie heeft gegeven?

1 Korinthe 8:14 "En wat de afgodenoffers betreft: wij weten dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde bouwt op. En als iemand denkt iets te weten, dan heeft hij nog niets leren kennen zoals men behoort te kennen. Maar als iemand YHWH liefheeft, is hij door Hem gekend. Wat dus het eten van afgodenoffers betreft: wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere Elohim is dan Eén."


Vervolg: Deel 2 - Pasen of Pesach: Pasen was nooit Yahuah Zijn plan