Is de Thora aan het kruis genageld?

Publicatie: Januari 2015

Is Thora aan het kruis genageld? Het antwoord is nee!!

Paulus) schrijft in Kolossenzen 2:13-15 het volgende:

“En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees (letterlijk: met uw voorhuid), samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen. Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd”

Verschillende christelijke Bijbelverklaarders schrijven dat met het ‘handschrift dat tegen ons getuigde’ de Thora wordt bedoeld. Zij gaan ervan uit dat de wet van Mozes, die zij als een zware last van eisen beschouwen, door de kruisdood van Christus teniet is gedaan. Anderen stellen dat Paulus hier bedoelt te zeggen dat ‘de 10 woorden’ (Deuteronomium 4:13), die met de vinger van YHWH op stenen tafelen waren geschreven, niet langer van kracht zijn.

De vraag is of Paulus hier werkelijk tracht te zeggen dat YHWH Zijn Thora, zij het dan in beeldspraak, aan het kruis (het vloekhout) is genageld en daardoor niet langer van kracht is. In dat geval weerspreekt Paulus Yahusha Zijn woorden in Mattheüs 5:17, waar Hij expliciet zegt dat Hij niet was gekomen om de Thora (wet) en de profeten te ontbinden (= buiten werking stellen/niet langer als bindend verklaren). Om er achter te komen wat Paulus voor ogen stond willen we het woord ‘handschrift’ nader onderzoeken.

Het Griekse woord voor handschrift (NBG-vertaling: bewijsstuk) dat Paulus hier gebruikt is cheirographon.

Dit was letterlijk een met de handgeschreven akte.

Een voorbeeld van zo’n handgeschreven akte vinden we in Deuteronomium 24:1-4, waar over een echtscheidingsakte wordt gesproken. In deze akte staan allerlei zaken die overeengekomen worden en die met de hand ondertekend zijn. Wanneer er een echtscheiding plaatsvond huurde men een schrijver in, die een akte opmaakte die door beide partijen met de hand moest worden ondertekend.

(In de meeste Bijbelvertalingen wordt deze akte een scheidbrief, scheidingsbrief, of akte van scheiding genoemd. Zie bijvoorbeeld Markus 10:4. In het Hebreeuws heet het een ‘Sefer-kritoet’ of Gêt.)

Het woord Cheirographon wordt verder gebruikt voor een handgeschreven en ondertekende schuldbekentenis, of schuldigverklaring. Wanneer de schuld was afbetaald werd de Cheirographon ongeldig gemaakt door deze met een scherp voorwerp te doorboren.

Maar de Cheirographon werd ook gebruikt bij de kruisiging van een crimineel. Alle aanklachten (soms een hele waslijst) werden op een stuk perkament geschreven en aan het kruis van de misdadiger vastgenageld, zodat iedereen kon zien waarvoor hij was veroordeeld. In het Latijn werd de schriftelijke aanklacht een titlos genoemd. Johannes gebruikt het woord titlos voor de beschuldiging die op het kruis van Yahusha hing (Johannes 19:19). Het was zelfs in drie talen (Johannes 19:20).

De aanklacht tegen Yahusha was opmerkelijk: “koning der Joden”!

“En het opschrift met Zijn beschuldiging was boven Hem geschreven: DE KONING VAN DE JODEN”. (Vgl. Markus 15:26.)

Wat dus aan het kruis werd genageld was niet de wet (met de bindende ‘statuten’, of ‘inzettingen’), maar datgene dat aan de grondslag lag van de veroordeling; de overtreding van de wet.

Paulus maakt aan de hand van dit voorbeeld duidelijk dat het document waarop al onze zonden staan geschreven, dat is ‘alles dat tegen ons getuigde’, met Yahusha aan het kruis is genageld. Daardoor zijn wij vrij van iedere aanklacht. Yahusha heeft dus niet met de Thora afgerekend, maar met onze schuld!

Elke verkondiging die uitmaakt dat de wet aan het kruis genageld is en daarmee teniet gedaan is, betreft een leugen.

Mensen laat u niet misleiden....... !!