De valse leringen van de Vrijmetselarij

Publicatie: april 2021

1. Hoe kan u snel weten dat de fundamentele leringen van de Vrijmetselarij vals zijn?

Ga eenvoudig de feiten na De Vrijmetselarij eist van zijn leden te geloven in het bestaan van een Opperwezen, en ook te geloven dat er slechts één Elohim (God) is. De Vrijmetselarij verwijst naar zijn god als de ‘Grote Architect van het Universum’ (‘Great Architect of the Universe’, GAOTU). Zij leren dat alle mensen, van alle verschillende religies de ware God aanbidden, maar dat zij slechts verschillende namen gebruiken. Het is op deze basis dat Hindoes, Moslims, Boeddhisten,Christenen of wat voor geloof dan ook, allen Vrijmetselaars kunnen zijn. De Vrijmetselarij eist een geloof in het bestaan van een Opperwezen, maar zij maken geen definitie van dat wezen.


De Schrift openbaart echter dat de waarheid enigszins anders ligt:


Jesaja 45:5 “Ik ben Yahuah , en niemand meer, buiten Mij is er geen God”


De Schrift leert ook dat zij die heidense religie beoefenen in feite afgoden en demonen dienen en niet de de ene ware Elohim Yahuah. Psalm 96:5 openbaart dat de goden van de vele volken, die Israël omringden, afgoden waren. Deze mensen aanbaden niet de Elohim van Abraham, Isaäk en Jakob:


1 Kronieken 16:26 en Psalm 96:5 “Want al de goden der volken zijn afgoden; maar Yahuah heeft de hemelen gemaakt”


Paulus waarschuwde de gelovigen te Korinthe om geen deel te hebben aan heidense aanbidding. Hij openbaarde dat de heidenen demonen aanbidden in plaats van Yahuah.


1 Korinthe 10:19-20 "Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is? Ja, [ik zeg], dat hetgeen de heidenen offeren, zij de duivelen offeren, en niet aan God; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt”


De Schrift leert in Lukas 4:33 dat demonen geesten zijn: "En in de synagoge was een mens, hebbende een geest van een onreine duivel”


Hindoeïsme, Boeddhisme, Wicca, en andere hedendaagse heidense religies, aanbidden demonen en niet de ene ware Elohim Yahuah uit de Schrift. Wij kunnen dit weten omdat ieder die Yahusha de Messias afwijst, daarmee Yahuah afwijst:


2 Johannes 9 “Een ieder, die overtreedt, en niet blijft in de leer van de Messias, die heeft Yahuah niet; die in de leer van de Messias blijft, deze heeft beide de Vader en de Zoon”


Uit deze Schriftuurlijke feiten blijkt duidelijk dat de fundamentele leer van de Vrijmetselarij, dat alle mensen Elohim (God) aanbidden, niet juist is. Gezien de Vrijmetselarij niet de leer van de Messias volgt, kan de god van de Vrijmetselarij niet de Elohim van de Schrift zijn.


Vermits Yahuah een Geest is, zou u de volgende vraag kunnen stellen aan een ‘Worshipful Master’ (‘achtbare meester’), of een andere Vrijmetselaar:


Is Vishnu, de god die de Hindoes aanbidden, dezelfde geest waarnaar u verwijst als de Grote Architect van het Universum?


Het is een eenvoudige vraag. Het antwoord is “Ja”, of “Neen”.


Indien de Vrijmetselaar antwoordt met “Ja”, dan zult u weten dat hij het verschil niet kent tussen de God van de Schrift en een demon. Hij kent Yahuah niet. Hoe kan hij dan een ware gelovige zijn?


Indien hij antwoordt met “Neen”, dan hebt u hem duidelijk aangetoond dat alle mensen niet dezelfde God aanbidden, met verschillende namen. Wanneer de Vrijmetselaar de god van een Hindoe aanvaardt als een Opperwezen, dan verklaart hij dat demonen Opperwezens zijn. Hoe kan hij zeker zijn dat de geest die hij in de loge aanbidt wel de Grote Architect van het Universum is, en niet een demon?


Verheft de Vrijmetselarij Yahusha de Messias als de enige Weg naar de verlossing, zoals staat in Johannes 14?


Johannes 14:6 “Yahusha zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij”.


Het is duidelijk dat de Vrijmetselarij niet de leer van de Messias volgt. Daarom hebben Vrijmetselaars Yahuah niet:


2 Johannes 9 “Een ieder, die overtreedt, en niet blijft in de leer van de Messias, die heeft Yahuah niet; die in de leer van de Messias blijft, deze heeft beide de Vader en de Zoon”


Vrijmetselarij is een heidense religie. Paulus waarschuwde dat het voor een mens niet mogelijk is deel te hebben aan het heidendom en tegelijk ware gelovigen te zijn. Hij schreef:


1 Korinthe 10:21 “Gij kunt de drinkbeker des Heeren niet drinken, en de drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen”


In Johannes 4:24, zegt Yahusha ons: “Yahuah is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten [Yahuah] aanbidden in geest en waarheid”.


Indien een mens zich heeft laten bedotten door de Vrijmetselaars leugen dat alle mensen dezelfde god aanbidden, maar dat ze gewoon andere namen gebruiken, dan kan hij niet in waarheid aanbidden. Daarom kan hij niet God aanbidden wanneer hij in de loge gaat.


2. Waarom noemt de Vrijmetselarij hun god de Grote Architect van het Universum?

Veronderstel dat een groep mannen uit heidense religies samenkomen om een mannenclub te vormen. Iedere man afzonderlijk wil elke vergadering beginnen met een gebed tot zijn demon-god. Zij zouden daarmee akkoord kunnen gaan maar zij zouden het moeilijk hebben om een naam te vinden die iedereen zou kunnen accepteren. Hindoes zouden Visnu willen aanbidden, en de mannen van andere heidense religies willen uiteraard hun eigen demon-god aanbidden, zonder de ene religie boven de andere te bevoordelen. Bovendien, als zij een heidense naam kiezen, dan zou het onmogelijk zijn om ware gelovige in de club te krijgen en samen met hen in gebed te gaan. Als zij echter een neutrale naam kiezen, zoals b.v. de Soevereine Grote Schepper van het Universum, en de gebeden in zijn naam opzenden, dan zan zou je kunnen denken dat iedereen tevreden zou kunnen zijn. Maar is dat ook echt zo? Aanbidden zij daarmee de Elohim van Abraham, Isaäk en Jakob, de enige ware Elohim van de Schrift? Neen, zij aanbidden nog steeds demonen.


Beschouw nu de situatie van een ware gelovige die een Hindoetempel binnenkomt en deelneemt aan de aanbiddingsdienst, gesteld dat hij tot Yahusha bidt in dit gezamenlijke gebed tot Visnu. Zou de Elohim van Abraham, Isaäk en Jakob dan zo’n gebed accepteren? Het antwoord wordt gevonden in Paulus’ eerste brief aan de Korinthiërs:


1 Korinthe 10:20-22 “Ja, [ik zeg], dat hetgeen de heidenen offeren, zij de duivelen offeren, en niet aan Elohim (Yahuah); en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt. Gij kunt de drinkbeker des Heeren niet drinken, en de drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen. Of tergen wij Yahuah? Zijn wij sterker dan Hij?”


Neem nu dat de Hindoes ermee zouden instemmen de naam Visnu te veranderen in ‘Soevereine Grote Schepper van het Universum’. Zelfs indien zij ermee zouden instemmen de naam te veranderen waarmee zij hun demon-god identificeren, blijven de elementen van heidense aanbiddingsrituelen bestaan. Zou het met een substituut-naam voor de demon-god dan aanvaardbaar zijn voor een ware gelovige om te participeren in de Hindoe-ceremonie van aanbidding? Wat als de Hindoes zouden vragen dat een ware gelovige voorgaat in de diensten, en ze hem toestaan de Visnugebeden te eindigen in Yahusha Zijn naam? Zou het daardoor het ware geloof worden?


Deze voorbeelden tonen precies het model van de aanbidding in de Vrijmetselaarsloges!!


De Vrijmetselarij leert dat er één god is en dat mensen van alle religies die ene god aanbidden, maar met gebruikmaking van verschillende namen. In een Vrijmetselaarsloge verenigen allen zich gezamenlijk in gebed tot de GAOTU. Christopher Haffner schreef Workman Unashamed, The Testimony of a Christian Freemason. Hij heeft deze Vrijmetselaarsmisleiding correct getekend, toen hij schreef:


“Beeld u in dat ik in de loge sta, met mijn hoofd gebogen in gebed, tussen broeder Mohammed Bokhary en broeder Arjun Melwani. Door geen van beiden wordt de ‘Grote Architect van het Universum’ als de Heilige Drie-eenheid beschouwd. Voor broeder Bokhary is hij bekend als Allah; voor broeder Melwani wordt hij waarschijnlijk aanzien als Visnu. Vermits ik geloof dat er slechts één God is, wordt ik geconfronteerd met drie mogelijkheden:


Zij bidden tot de duivel terwijl ik tot God bid;

Zij bidden tot niets omdat hun goden niet bestaan;

Zij bidden tot dezelfde God als ik maar hun begrip over Zijn natuur is deels onvolledig (zoals inderdaad ook het mijne - 1 Kor 13:12).

Zonder aarzeling neem ik de derde mogelijkheid aan”.

(Workman Unashamed, p 39)


Het is waarlijk beschamend dat Haffner 1 Korinthe 10 niet heeft gelezen en begrepen. Anders zou hij verstaan hebben dat heidenen demonen aanbidden, niet Yahuah. De Islam ontkent dat Yahusha de Messias van Yahuah is, en zij zeggen dat Yahusha slechts een profeet was. De Islamitische leer verklaart zelfs dat Allah, de god van de Islam, geen zoon heeft. Allah is niet de Elohim van de Schrift. Bovendien, indien Haffner 2 Johannes had gelezen en begrepen, dan had hij verstaan dat zij die Yahusha de Messias afwijzen en Zijn leer niet volgen, Yahuah niet hebben. Johannes schreef:


2 Johannes 9-11 “Een ieder, die overtreedt, en niet blijft in de leer van de Messias, die heeft Yahuah niet ; die in de leer van de Messias blijft, deze heeft beide de Vader en de Zoon. Indien iemand tot u komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Wees gegroet. Want die tot hem zegt: Wees gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken”


Met de woorden van deze passage in ons hoofd zal het duidelijk zijn dat zij die zich organiseerden in het paganisme van de Vrijmetselarij, geen christenen waren. Zij volhardden niet in de leer van de Schriften. Zouden ware gelovigen de substituut-naam ‘Grote Architect van het Universum’ voor Elohim Yahuah kunnen aannemen, en de naam van Yahusha wegmoffelen, zodat de heidenen hen konden vervoegen in gebed? Neen, ware gelovigen zouden Yahusha willen delen met de heidenen, opdat ook zij redding mochten ontvangen door geloof in Hem.


Het is waar dat er één Elohim is. Echter, alle mensen, in het bijzonder heidenen, aanbidden die éne Elohim niet. De aanbidders van Baäl leerden de waarheid op de berg Karmel. Baäl is niet de Elohim (God) van Abraham, Isaäk en Jakob. Het oordeel kwam snel op die berg (Zie 1 Koningen 18:20-40). De god van de vrijmetselarij, de GAOTU, is evenmin de Elohim (God) van de Schrift. Zal Yahuah de Vrijmetselaars, die de GAOTU aanbidden, anders oordelen dan de aanbidders van Baäl?


1 Korinthe 6:9-10Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van Yahuah niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk van Yahuah beërven”


Wat zal Yahusha de Vrijmetselaar zeggen die beweert dat hij een ware gelovige is?


Mattheüs 7:21-23 “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen te die dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!”


Door mee te doen aan heidense ceremonies zondigen mensen tegen Yahuah. Zij moeten zich realiseren dat GAOTU niet de Elohim van de Schrift is. Door zich van hun heidense wegen te bekeren maken zij aanspraak op de belofte die gevonden wordt in de eerste brief van Johannes:


1 Johannes 1:5-9 “En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat Yahuah een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is. Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet. Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed (Pesachoffer) van Yahusha de Messias, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelf, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid”


Indien u denk een ware gelovige te zijn die verstrikt is geraakt in de Vrijmetselarij, dan dringen wij erop aan uw betrokkenheid in de Vrijmetselarij als een zonde te belijden, en neem er resoluut afstand van. Yahuah wenst u te vergeven, maar zijn vergiffenis hangt af van uw belijdenis van zonden en berouw.