De onderwijzing van Yahusha over het eerste en grootste gebod in de Thora.

Publicatie: Maart 2018

De onderwijzing van de Shema door Yahusha de Messias

Deuteronomium 6:4 “Hoor, Israël: YHWH is onze Elohim; YHWH is één!”

Wat betekent nu eigenlijk deze formulering "YHWH is één!" ?

Laten we eens lezen wat de persoonlijke opvatting is van Yahusha over deze formulering.

Marcus 12:28-34 "En een der Schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander redetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Yahusha antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, YHWH is onze Elohim, YHWH is één, en gij zult YHWH, uw Elohim, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de Schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij (YHWH) één is en dat er géén ander is dan Hij (YHWH). En Hem (YHWH) lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Yahusha, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk van YHWH. En niemand durfde Hem meer iets vragen."

We lezen dus hoe Yahusha zegt "YHWH is één", hetgeen door de Farizeeër wordt opgevat als "er is géén ander dan Hij (YHWH)". Het verslag vertelt ons vervolgens dat Yahusha deze uitlegging verstandig vond. We mogen er daarom zeker van zijn dat "YHWH is één" betekent dat er géén ander is dan YHWH. YHWH is de énige!

Wat betekent nu eigenlijk de uitspraak “YHWH is één” ?

De Hebreeuwse grondtekst spreekt hier van het woord echad, dat één, éérste, of énige betekent. Het is afgeleid van het werkwoord achad dat bij elkaar brengen of tot een eenheid maken betekent. Om deze reden kan echad ook verwijzen naar een eenheid. Deze gedachte vinden wij bijvoorbeeld terug in Gen 2:24 “Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn”.

Op analoge wijze kan men veronderstellen dat ook YHWH een eenheid zou kunnen zijn, in die zin dat Hij uit afzonderlijke delen bestaat die toch als één moeten worden beschouwd. Dit is de kerngedachte van de drie-eenheidleer en deze interpretatie van Deut 6:4 is daarom de meest populaire in het christendom.

Feitelijk is deze lezing echter geen uitlegging van de tekst maar een inlegging. Men heeft u eerder reeds de leer van de drie-eenheid onderwezen en u las vanuit die kennis de uitspraak “YHWH is één”. Daarmee werd er dus iets in de tekst gelegd. Persoonlijk geef ik er echter de voorkeur aan om de tekst zoveel mogelijk voor zichzelf te laten spreken. Dan pas kun je werkelijk spreken van exegese of uitlegging.

Het is onjuist te beweren dat het Hebreeuwse woord echad (in Deuteronomium 6:4 op een ´samengestelde drie-eenheid´ wijst. Een vaak aangehaalde verdediging van de drie-eenheidsleer stelt dat er bij ´echad´ een meervoudigheid wordt geïmpliceerd, wanneer het woord een verzamelnaam aanduidt, zoals ´bos´ of ´kudde´. Deze reden is misleidend. De betekenis van pluraliteit is afgeleid van de verzamelnaam (kudde, enz.), niet van het woord ´een´.

Echad is in het Hebreeuws het cijfer ´een´. ‘Abraham was enig man [echad]’ (Ezechiël 33:24, SV); ‘maar alleen’ (NBG). Jesaja 51:2 beschrijft Abraham ook als ‘eenling’ (echad, ‘alleen’, SV), waarbij er geen misverstand over de betekenis van dit eenvoudige woord kan bestaan.

Echad verschijnt in vertalingen ook als het cijfer ‘een’, ‘enkel’, ‘alleen’, ‘volledig, onverdeeld’, ‘een enkele’. De normale betekenis van het woord is ‘een – niet twee’ (Pred. 4:8).’ YHWH is onze Elohim; YHWH is één‘ (Deut. 6:4, SV – het door Yahusah in Marcus 12:36 aangehaald vers).

De Ene Elohim wordt in Maleachi met de Vader geïdentificeerd (Mal. 1:6 en 2:10) en wordt in het Nieuwe Testament voortdurend onderscheiden van Yahusha, de Zoon van YHWH, die gepresenteerd wordt als een afzonderlijk individu. In de Hebreeuwse Bijbel is ‘de gezalfde des Heren’ de Koning van Israël . Deze afgevaardigde van YHWH wordt geen enkele maal met Elohim verward. ‘

Laten we bijvoorbeeld eens heel eerlijk kijken naar het gebruik van het woord “echad” in het gehele boek Deuteronomium. Dit boek gebruikt het woord welgeteld 23x, dus dat zal ons zeker meer inzicht geven:

Deuteronomium 1:23

Dit is de eerste keer dat het woord echad wordt gebruikt en heeft het de betekenis van allereerste.

7x heeft het woord echad de betekenis van het getal één, of slechts één. (Deut. 1:23, 17:6, 19:15, 24:5, 28:7, 28:25, 32:30).

16x heeft het woord echad de betekenis van één bepaalde onder meerdere. (Deut. 4:42, 12:14, 13:12, 15:7(2x), 16:5, 17:2, 18:6, 19:5, 11, 21:15(2x), 23:16, 25:5, 11, 28:55).

Het mag opvallend genoemd worden dat het gehele boek Deuteronomium nooit verwijst naar een -eenheid- wanneer het woord echad wordt gebruikt.

Lezen we in het licht van deze kennis Deut. 6:4 “Hoor, Israël: YHWH is onze Elohim; YHWH echad!”, dan mag duidelijk zijn wat de tekst bedoelt te zeggen, namelijk: YHWH is de énige Elohim!

Er wordt in het geheel niet gesproken over een "eenheid", maar de nadruk ligt overduidelijk op het getuigenis dat er slechts één Elohim is, namelijk YHWH.

Dezelfde conclusie kunnen we overigens trekken uit de uitspraak van Yahusha zelf.

Hij citeert Deuteronomium 6:4 in Marcus 12:30 met de woorden: “Hoor, Israël: YHWH is onze Elohim; YHWH is één!”.