De raad van de goddelozen – Psalmen 1

Publicatie: November 2014

De raad van de goddelozen – Psalmen 1

Psalmen 1:1-6 "Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen1 [KJV: ungodly], die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van YHWH en Zijn wet dag en nacht overdenkt. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken. Maar zo zijn de goddelozen niet: die zijn juist als het kaf, dat de wind wegblaast. Daarom blijven de goddelozen niet staande in het gericht, de zondaars niet in de gemeenschap van de rechtvaardigen. Want YHWH kent de weg van de rechtvaardigen, maar de weg van de goddelozen zal vergaan."

De eerste Psalm is een vertrouwd Schriftgedeelte het Woord van YHWH onze Schepper. Zij die hem nog niet hebben gememoriseerd doen er goed aan hem nu in hun harten te bergen en hem vaak te herhalen. Het oude gezegde “Vertrouwdheid broedt minachting” mag nooit waar worden voor enig deel van de Schrift. Deze kostbare Schriftplaats is gevuld met belangrijke instructies, beloften en waarschuwingen die vitaal zijn voor het geestelijke welzijn van elke gelovige.

Beschouw de eerste frase van vers 1: “Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen [KJV: ungodly]”. Geen enkele gelovige kan waarlijk gelukkig zijn als hij dit voorschrift negeert. Gelovigen die wandelen in de raad van de goddelozen kunnen YHWH niet behagen, noch kunnen zij het lichaam van de Messias opbouwen. Het is daarom essentieel de raad van de goddelozen te onderscheiden en deze compleet af te wijzen, ongeacht hoe goed dit initieel kan klinken of hoe attractief die mag gepresenteerd worden.

Ten eerste, het is nodig te begrijpen wat precies “de raad van de goddelozen” is volgens de Schrift. Veel gelovigen geloven foutief dat “de raad van de goddelozen” enkel verwijst naar raad gegeven door de goddelozen, de ongeredden. De waarheid, echter, is dat de raad van de goddelozen eigenlijk elke raad omvat die gegeven wordt door wie dan ook (gelovigen of ongelovige) die strijdt met de raad van YHWH– tegengesteld aan het Woord van YHWH.

Vandaag stellen theologen en andere religieuze leiders, zelfs zij die geïdentificeerd kunnen worden als evangelisch of conservatief, er behagen in de dingen zo gecompliceerd voor te stellen dat de gewone gelovige erdoor verbijsterd staat en in de war geraakt. Maar een persoonlijke studie van YHWH Zijn Woord zal ons tot de erg simpele maar precieze conclusie brengen dat ieder die raad geeft in strijd met wat gegeven wordt in de Schrift , een goddeloze raad geeft, en dat zulke raad moet afgewezen worden, zelfs wanneer die komt van de lippen of pennen van religieuze leiders of andere mede gelovigen.

De enige test om te weten of gegeven advies goddelijk of goddeloos is, is of ze Schriftuurlijk is. Het grote gevaar vandaag is dat zoveel hoog gerespecteerde religieuze leiders raad geven die in strijd is met YHWH Zijn Woord, waardoor niet-onderscheidende gelovigen wandelen in de raad van de goddelozen. Ongetwijfeld is dit een meesterzet van satanisch bedrog, en onderhavige korte studie zal specifieke voorbeelden geven van de manier waarop populaire sprekers en leraren de gelovigen op een dwaalspoor leiden.

De raad van de goddelozen identificeren

Deze wonderlijke Psalm zou herhaaldelijk moeten gelezen worden. Memoriseer hem. Hij is gevuld met goede en behulpzame instructies en belangrijke waarschuwingen voor elk kind van de Schepper. Bemerk de waarschuwing van vers één over het niet wandelen in de raad van de goddelozen. Gelovigen die zich willen verheugen in ware zegen en ware blijheid moeten de raad van de goddelozen identificeren wanneer ze deze horen of lezen. Hoe kunnen wij dan succesvol de raad van de goddelozen identificeren?

Ten eerste, we moeten erkennen dat wij leven in dagen waarin goddelijke raad een schaars product is. Waarom? Omdat deze tegengesteld is aan de overheersende stemming van de meeste gelovigen die geluk zoeken los van gehoorzaamheid aan het Woord. Een lauwe, Laodiceaanse geest overheerst, welke geest een tragisch verdraaide kijk geeft op de kerk vergeleken met hoe God ze ziet:

Openbaring 3:14-19 "En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping: Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet! Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen. Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent. Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien. Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u."

Teveel gelovigen zoeken genoegen in “dingen” in plaats van in de Messias, en teveel leiders meten hun succes af op de basis van hun populariteit in plaats van op de getrouwheid aan YHWH Zijn Woord. De Bijbel leert:

1 Timotheüs 6:6 “de godsvrucht is een bron van grote winst, vergezeld van tevredenheid”

Maar veel teveel gelovigen zoeken voldoening los van de godsvrucht. Dit betekent dat de godvruchtige persoon van onze tijd in de minderheid is – geen gemakkelijke plaats om te zijn voor zover dit het vlees betreft. Uiteraard, als we de Schrift bestuderen wordt het duidelijk dat dit altijd al zo geweest is, want de psalmist roept uit tot de Schepper:

Psalmen 12:2 “Breng verlossing, YHWH, want goedertieren mensen zijn er niet meer, onder de mensenkinderen zijn er nog maar weinig trouw”

Het probleem is dat, wanneer de godvruchtige gelovige zich in de “eenzame” minderheid vindt, Satan zijn best doet om het kind van YHWH te overtuigen dat hij te strikt is, te rechtlijnig, te enggeestig. En Satan valt gewoonlijk op deze manier aan via medegelovigen die te laks zijn, te onzorgvuldig en te breedgeestig in hun positie en gemeenschappen. Maar, als wij studenten van het Woord zijn, zullen we niet onwetend zijn van Satans gedachten:

2 Korinthiërs 2:11"Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend."

We zullen krachtig maar liefdevol de raad van de goddelozen afwijzen, zelfs al wordt deze gegeven door predikers en leraren wier bedieningen behulpzaam geweest zijn op andere manieren, of door medegelovigen die we erg liefhebben. Tot gelovigen die godvruchtig wandelen in de Messias wordt gezegd dat zij vervolging zullen lijden:

2 Timoteüs 3:12"En ook allen die godvruchtig willen leven in Yahusha de Messias, zullen vervolgd worden."

Maar laten we nooit de waarheid van Psalmen 4:4 vergeten: “Weet toch: de YHWH heeft Zich een gunsteling afgezonderd; YHWH hoort als ik tot Hem roep”.

De raad van God vs. de raad van de goddelozen

“Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen … maar die zijn vreugde vindt in de wet van de YHWH en Zijn wet dag en nacht overdenkt”. Als wij deze Psalm bestuderen, worden wij herinnerd aan een ander belangrijk principe waar de Schepper continu over spreekt in Zijn Woord: anders dan de populaire maar onschriftuurlijke raad van de goddelozen in onze dag, om positive-only te zijn, gebruikt YHWH positieve én negatieve raad. Hij zegt Zijn kinderen niet enkel wat wel te doen maar ook wat niet te doen.

Als wij een wandel in de raad van de goddelozen moeten vermijden, moeten we leren dat wij nooit onze eigen gedachten kunnen vertrouwen of de gedachten van enig persoon. In Jesaja 55:8 zegt YHWH dat Zijn gedachten niet onze gedachten zijn. In Psalmen 94:11 lezen we:

Psalmen 94:11 “YHWH kent de gedachten van de mens: vluchtig [KJV vanity: ijdel, leeg] zijn ze”.

Deze waarheid wordt vaak vergeten, en we horen gelovigen zeggen: “Wel, Ik denk dit …” Elk kind van YHWH moet continu zijn eigen gedachten corrigeren op basis van vergelijking met Gods gedachten zoals gegeven in Zijn Woord – en dit betreft ook pastors, leraars en andere religieuze (christelijke) leiders. In feite hebben zij aan wie YHWH leiderschap gegeven heeft een speciale verplichting, niet enkel om positief de raad van YHWH te onderwijzen maar ook om negatief te waarschuwen tegen, en van de raad van de goddelozen te identificeren. Positivisme kan de meerderheid van de gelovigen vandaag behagen, maar positivisme zonder goddelijk negativisme kan de Schepper Zijn volk niet voorzien in de bescherming die noodzakelijk is om “stand te houden tegen de listige verleidingen van de duivel” (Efeziërs 6:11).

Fundamentalistische, bijbel vaste gelovigen moeten de absolute noodzaak inzien van YHWH Zijn handelen met ons met betrekking tot eigen denken. Hij is alwetend; Hij weet alle dingen; Hij begrijpt “van verre mijn gedachten” (Psalmen 139:2). Hij weet wanneer wij afglijden, zelfs voor wij het erkennen of iemand anders het ziet. Daarom zou ons constante gebed moeten zijn:

Psalmen 139:23-24 “Doorgrond mij, o YHWH , en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten. Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg”

Dagelijks gebed, gekoppeld aan overdenking van de Schepper Zijn Woord, dag en nacht, zal voorzien in goddelijke correctie voor onze ijdele gedachten en zal ons afhouden van een wandel in de raad van de goddelozen, iets wat God onwelgevallig is en grote schade brengt over onszelf en anderen.

De raad van de goddelozen met betrekking tot doctrine

De raad van de goddelozen is de basis geweest van de afvallige oecumenische beweging, sinds haar aanvang. Eén belangrijk basisprincipe in het onschriftuurlijke programma van de oecumenische “één wereld kerk”-beweging wordt gegeven in hun vaak herhaalde verklaring: “Wij moeten gemeenschap als primair stellen en leerstellige consensus zal volgen”. Het is belangrijk op te merken, echter, dat door het volgen van deze “raad van de goddelozen” de oecumenische beweging nu zijn doelstelling uitgebreid heeft om niet enkel “christelijke eenheid” maar ook eenheid van alle religies te omvatten.

Uiteraard, het is begrijpelijk hoe afvallige religieuze leiders zo’n goddeloze raad kunnen verdedigen vermits zij slechts in naam gelovigen zijn – zij zijn nooit wedergeboren door het Woord van YHWH en door zijn Ruach nieuw geboren. Maar, in recente jaren, werd deze zelfde raad der goddelozen omarmd en gepropageerd door hen die beweren evangelisch te zijn. Jaren geleden verklaarde Billy Graham, een belangrijkste evangelische woordvoerder van de wereld, in een meeting van de Nationale Raad van Kerken dat hij een studie had gemaakt van de Bijbel over de kwestie van gemeenschap, en dat hij ontdekte dat de Bijbel meer te zeggen heeft over gemeenschap dan over negatieve afscheiding. Waarin Graham echter faalde op te wijzen was dat in de meeste gevallen, waarin gemeenschap wordt genoemd, een waarschuwing wordt geïmpliceerd tegen onschriftuurlijke relaties!

Vandaag is de belangrijke drijfkracht van de evangelische-charismatische beweging: “Laten we onze verschillen vergeten en samenwerken, samen evangeliseren, samen studeren, en samen aanbidden”. Billy Graham en andere belangrijke charismatische leiders zeggen herhaaldelijk dat zij kunnen en willen de handen schudden met ieder die "jezus" predikt of die "jezus" “Heer” noemt. Maar zo’n beleid is duidelijk gebaseerd op de raad van de goddelozen. Dit negeert de woorden van Yahusha de Messias Zelf in Mattheüs 7:21: “Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is”.

Rooms katholieken noemen "jezus" “Heer” maar prediken een vals evangelie, wat het onder YHWH Zijn vervloeking brengt

Galaten 1:6-10 "Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Yahusha de Messias geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Yahusha de Messias willen verdraaien. Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt. Want ben ik nu bezig mensen te overtuigen, of YHWH? Of probeer ik mensen te behagen? Als ik immers nog mensen behaagde, zou ik geen dienstknecht van Yahusha de Messias zijn."

Afvallige protestanten noemen "jezus" “Heer” zelfs wanneer zij Zijn Woord afwijzen. Elke eenheid die gezonde leer negeert (correcte, gezonde leer) is een vloek, geen zegen. Het verheffen van gemeenschap of evangelisatie, boven leerstellige zuiverheid, staat gelijk aan een wandel in de raad van de goddelozen

De raad van de goddelozen met betrekking tot evangelisatie

Evangelisatie ligt nauw aan het hart van elke ware gelovige. Wij worden onderricht om het Evangelie te prediken aan alle schepselen:

Markus 16:15 "En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen."

Onze verantwoordelijkheid om getuigen te zijn voor Yahusha de Messias kan niet overbenadrukt worden, en we moeten ook het privilege erkennen van het brengen van “goed nieuws” aan een verloren en stervende wereld.

YHWH Zijn Woord benadrukt dat Evangelie als:

Romeinen 1:16 “een kracht is van YHWH tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek”

Dat het Evangelie vandaag net zo krachtig is als dat het was in het begin, is erg duidelijk. We moeten niet beschaamd zijn voor dit Evangelie, noch moeten we de inhoud ervan veranderen in het foute geloof dat wij het acceptabeler kunnen maken voor vandaag. De kracht van het Evangelie hangt af van zijn absolute zuiverheid.

Het is echter droevig dat de meeste van de belangrijkste evangelisatieprogramma’s van onze tijd duidelijk de raad van de goddelozen volgen in plaats van YHWH Zijn onbetwistbare Woord. Niet enkel leunen veel van deze programma’s zwaar op wereldlijke middelen en methodes om een horen van het Evangelie te bereiken, maar elke inspanning wordt gedaan om de evangelieboodschap minder offensief en aantrekkelijker te maken voor de goddelozen. Er is geen Schriftuurlijke licentie voor zo’n afglijden van de Schriftuurlijke principes van evangelisatie.

Zelfs nog ernstiger is het feit dat de meeste van de hedendaagse evangelisatie-inspanningen oecumenisch zijn van natuur: “Laten we onze leerstellige verschillen vergeten en gewoon 'jezus' prediken en het Evangelie”. Klinkt goed, niet? Is niet de taak van evangelisatie belangrijker dan een nadruk op leerstellige verschillen? Maar wacht even! Zogezegd “kleine leerstellige verschillen” zijn helemaal niet klein, en geen leer van de Schrift kan opzij gezet worden als “onbelangrijk” om enig doel te bereiken. Maar we ontdekken nu dat velen die beweren ware gelovigen te zijn de hand reiken naar hen die een vals evangelie prediken om de wereld te bereiken met Yahusha de Messias. Vandaag hebben we veel evangelisch gelovigen en charismaten die ervoor pleiten de hand te reiken naar de Rooms katholieke kerk om de wereld te evangeliseren. We zien het droevige spektakel van ’s werelds best gekende evangelist, dr. Billy Graham, die bekeerlingen terug naar de katholieke kerk stuurt, en ook oosters orthodoxe en protestantse kerken.

Evangelisatie vandaag lijkt veel succesvoller te zijn dan ooit te voren, gebaseerd op het aantal beleden “bekeringen”. Maar het hedendaagse verdraaide, besmette, oecumenische evangelisme volgt de raad van de goddelozen en help aan de bouw van de één-werelds georiënteerde kerk.

De raad van de goddelozen en oordelen

"Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt”. Hoe vaak worden de woorden van Yahusha de Messias (Mattheüs 7:1) verdraaid en dan gebruikt in een poging om Schriftuurlijk gefundeerde gelovigen in diskrediet te brengen die zoeken Yahusha Zijn gebod in Johannes 7:24 te gehoorzamen: “Oordeel niet naar wat voor ogen is, maar vel een rechtvaardig oordeel”.

Zij die de woorden van onze Messias in Mattheüs 7:1 verdraaien, om te laten schijnen dat het verkeerd is enige wolf in schaapskleren te ontmaskeren zouden de rest van Mattheüs moeten lezen, in het bijzonder vers 15, waar Yahusha waarschuwt voor valse profeten die Hij “roofzuchtige wolven” noemt. Zij zouden Mattheüs 7:21-25 moeten lezen waar Yahusha dezen verwerpt die hypocriet beweren te dienen in Zijn naam en Zijn werk doen.

Wat verboden wordt in Mattheüs 7:1 is hypocriet oordelen gebaseerd op enige standaard anders dan het Woord van YHWH. Geen gelovige heeft het gezag iemand te oordelen, gered of niet gered, op basis van persoonlijke opinies of overwegingen. Maar die gelovigen die erin falen een rechtvaardig oordeel te vellen, niet louter gebaseerd op YHWH Zijn Woord, volgen duidelijk de raad van de goddelozen. Yahusha de Messias, de Rechtvaardige Rechter, zal het finale oordeel voeren, maar het oordelen waarover hier wordt gesproken, verwijst naar de handeling van onderscheiding van goed en kwaad, juist en verkeerd, dienaren van Yahusha en valse leraars!

“Non-judgmentalism” (niet-oordelend) is de term die vandaag veel gebruikt wordt door religieuze leiders in een poging de stemmen te stillen van YHWH Zijn wachters en het ontkrachten van hun waarschuwingen. Oecumenische afvalligen schermen met deze term telkens wanneer godvruchtige fundamentalisten hun boze daden en werken zochten te ontmaskeren. Recenter wordt non-judgmentalism gebruikt door evangelische gelovigen, charismaten en zelfs sommige fundamentalisten in een inspanning dezen te belasteren die hun toenemende compromissen met de vijanden van Yahusha de Messias en het Evangelie ontmaskeren.

Prominente evangelische leiders geven de raad van de goddelozen door het non-judgmentalism als een christelijke deugd te omhelzen. Studenten aan veel evangelische scholen worden geleerd “nooit tegen iemand te spreken”, om zo te voorkomen dat zij die dit goddeloos advies volgen zichzelf en anderen zouden beschermen tegen de vele valse leraars van onze dag, die zich bedrieglijk aanstellen als engelen van het licht. Word niet misleid. YHWH beveelt alle gelovigen rechtvaardig te oordelen – onderscheid te maken tussen goed en kwaad, juist en verkeerd, waarheid en dwaling. Wij moeten YHWH gehoorzamen, geen mensen!

De raad van de goddelozen en geestelijk pacifisme

Er bestaat vandaag bij veel gelovigen een groeiende tendens om een bedrieglijke onschriftuurlijke filosofie te accepteren die “geestelijk pacifisme” zou kunnen genoemd worden. Met toenemende frequentie komen volgende en soortgelijke uitspraken over de lippen van serieuze gelovigen: “Het waarlijk geloof behoeft geen verdediging” of “Conflict heeft geen plaats in het leven van de gelovige” of “YHWH zal zorg dragen voor al onze vijanden – de gelovige moet nooit betrokken raken in enige controverse met hen”. Terwijl zulke uitspraken voor velen een zekere aantrekkingskracht kunnen hebben, vertegenwoordigen ze beslist de raad van de goddelozen, niet de raad van YHWH.

YHWH is geen geestelijke pacifist en evenmin leert Hij Zijn kinderen geestelijke pacifisten te zijn. De Schrift zegt:

Jakobus 4:7 “Onderwerp u dan aan YHWH. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.”

In Judas 3 wordt de gelovige aangespoord “om te strijden voor het geloof dat eenmaal aan de heiligen overgeleverd is”. En we vinden dat zij die de Schepper waarlijk liefhebben wordt geboden: “haat het kwade” (Psalmen 97:10). Deze en vele andere Schriftplaatsen voorzien in het bewijs dat zij die geestelijk pacifisme verdedigen werkelijk in de raad van de goddelozen wandelen.

(Zie bv.: Psalmen 5:6; 11:5; 26:5; 31:7; 45:8; 97:10; 101:3; 119:104, 113, 128, 163. Spreuken 8:13; 13:5; 15:9; Amos 5:15; Lukas 16:15; Romeinen 12:9; Hebreeën 1:9. )

De ingesteldheid van geestelijk pacifisme bestaat voornamelijk binnen evangelische groepen, alhoewel een toenemend aantal van hen die geïdentificeerd willen worden als fundamentalisten nu bewegen in dezelfde onschriftuurlijke richting. Uiteraard is er een begrijpelijke aantrekkingskracht aan de filosofie van geestelijk pacifisme, alleen al omdat voortdurend conflict vermoeiend en vervelend is voor geest en lichaam. Welke getrouwe gelovige heeft niet verlangd naar bevrijding van strijd tegen de wereld, het vlees en Satan!

Maar, gelovigen die opteren voor de goddeloze raad van geestelijk pacifisme maken het slechts voor Satan gemakkelijker om hen en anderen verder te bedriegen. Getrouwe herders van de kudde kunnen geen geestelijke pacifisten zijn, want zo’n goddeloos beleid stelt de schapen bloot aan de willekeur van de wolven. De geest van geestelijk pacifisme klinkt alleen maar geestelijk, maar in werkelijkheid is ze vleselijk. YHWH roept al Zijn kinderen op om soldaten te zijn, geen pacifisten – en Hij rust hen uit met zowel offensieve als defensieve wapens (Efeziërs 6:10-18). Wij moeten ernaar streven om goede soldaten te zijn van Yahusha de Messias en toegewijd de goede strijd te strijden van het geloof, als wij Zijn goedkeuring wensen te krijgen.

De raad van de goddelozen met betrekking tot trots

YHWH zegt: “Trots komt vóór de ondergang, en hoogmoed komt vóór de val” (Spreuken 16:18).

In Jakobus 4:6 leren we: “YHWH keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade.”

De gelovige, geestelijk gezinde gelovige zal YHWH Zijn Woord gehoorzamen dat zegt:

1 Petrus 5:6 “Verneder u dan onder de krachtige hand van YHWH, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.”

Vandaag, echter, tracht Satan YHWH Zijn kinderen te duperen door de raad van de goddelozen te doen geloven met betrekking tot trots. Aan mensen wordt gezegd dat hun fundamentele problemen voortkomen uit een gebrek aan eigen trots en vanuit een laag zelfbeeld. Uiteraard is dit in directe contradictie van YHWH Zijn Woord; en oorspronkelijk is deze goddeloze raad afkomstig van psychologen, die de wereld hebben overspoeld met een filosofie gebaseerd op een nu populaire (maar valse) thesis: “U kan anderen niet liefhebben tenzij u uzelf leert liefhebben”. Wat een leugenaar Satan is! Welk een goddeloze raad verspreidt hij!

In recente jaren, echter is deze goddeloze raad dubbel bedrieglijk geworden, gezien ze wordt ontvangen met de grootste publiciteit ooit – niet door goddelozen, seculiere psychologen, maar door mannen zoals dr. Robert Schuller en anderen, wier televisieprogramma’s enorm veel mensen bereiken. Dr. Schuller beweert een echte evangelische gelovige te zijn, en is als zodanig geaccepteerd door Billy Graham en andere belangrijke charismatische leiders. Daarom, als zulke lieden “zelftrots, eigenwaarde, zelfverzekerdheid” en andere dwalingen promoten, gebaseerd op humanistische psychologie, is het voor niet-onderscheidende gelovigen gemakkelijker om misleid te worden.

De consistente leer van YHWH Zijn Woord vernietigt de goddeloze raad van dr. Schuller en alle anderen die zulke valse leringen omhelzen. De Schrift leert ons dat wij zelfs als gelovigen “niet op het vlees vertrouwen” (Filippenzen 3:3b). De apostel Paulus getuigde:

Romeinen 7:18a “Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont”

Zondaars, gered door genade, zullen op een dag verheerlijkte lichamen hebben, zoals Yahusha de Messias! Tot die heerlijke dag moeten alle gelovigen trots als een zonde beschouwen. Wij moeten nederig wandelen voor YHWH en resoluut alle raad van de goddelozen afwijzen.