Anti drie-eenheidsleer betoog: De Elohim (God) van Yahusha de Messias herontdekken

Publicatie: juni 2021

Anti drie-eenheidsleer betoog: De Elohim (God) van Yahusha de Messias herontdekken


De meeste christenen hebben geleerd dat hun Messias zowel "volledig God als volledig mens" is; dat hij de Almachtige God is, gekleed in menselijk vlees. Er wordt hun ook geleerd dat naast de Messias twee andere individuen ook volledig God zijn: de Vader, en een andere persoon die de Heilige Geest wordt genoemd. Alle drie deze personen, zo wordt beweerd, zijn gelijk; niemand is groter dan de ander. Maar hoewel ze alle drie goddelijk zijn, zijn ze op de een of andere manier niet drie goden. In plaats daarvan wordt gezegd dat ze op mysterieuze wijze dezelfde enkele essentie delen; een onverklaarbaar “drie-in-een” wezen.


Deze mysterieuze "leer van de drie-eenheid" de kern van het christelijk geloof geworden. Hoewel christelijke kerken het tegenwoordig eigenlijk oneens zijn over veel details van deze doctrine, en de meesten toegeven dat het uiteindelijk onmogelijk te begrijpen is, wordt vaak beweerd dat het noodzakelijk is voor redding.


Maar wat als nu als de Messias zelf deze dingen nooit heeft geleerd? Wat als de Schrift echt iets heel anders leert?


Zou het kunnen dat de echte boodschap van het Nieuwe Testament radicaal verkeerd is geïnterpreteerd, en dat die verkeerde interpretaties eenvoudig zijn doorgegeven aan de volgende generatie? Wat als de beweringen van de Messias zo slecht zijn begrepen en de christelijke traditie zo sterk beïnvloed is door oude, heidense filosofen, dat het oorspronkelijke geloof van de Messias en zijn discipelen tegenwoordig niet meer wordt erkend door veel gelovigen? Wat als de "leer van de drie-eenheid" en leugen is?


Zou u het willen weten?


Het is vrij duidelijk dat mensen de Schrift zo ongeveer alles kunnen laten zeggen wanneer ze maar hard genoeg proberen. Maar ik geloof dat de Schrift in feite heel duidelijk is over een echt belangrijke punten, in het bijzonder over wie de enige ware Elohim (God) is. Zou u tenslotte niet denken dat zo'n fundamentele waarheid duidelijk in de Schrift zou moeten worden weergegeven? Hoe kan zoiets worden gedefinieerd door wat een traditie zegt of door mensen wordt gesuggereerd?


In tegenstelling tot de traditie geloven Nazareners dat de Schrift leert dat Elohim (Yahuah) slechts één is, de Vader. Dat deze ene God de Elohim en Vader van Yahusha Hamashiach is. Yahusha is daarom niet de enige ware God zelf. Hij is zijn eerste geboren menselijke zoon, geboren uit het geslacht van David en voor eeuwig verwekt of geschapen naar het evenbeeld van Yahuah door de kracht van Yahuah Zijn Heilige Geest met als bewijs zijn opstanding.


Tegenwoordig wordt deze visie vaak unitarisme genoemd, of het geloof dat God één persoon is. Maar besef dat het geloof dat alleen de Vader Elohim is, vertegenwoordigt ook het klassieke monotheïsme dat het volk Israël duizenden jaren lang heeft beoefend. Mozes, David, Elia - ze geloofden allemaal dat Elohim één was. De Schrift laat ons zien dat dit ook de religie was van de eerste-eeuwse Jood, Yahusha Hamashiach.


Johannes 17:1-3 “Dit sprak Yahusha, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt, zoals U Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat Hij eeuwig leven geeft aan allen die U Hem gegeven hebt. En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Yahusha Hamashiach, Die U gezonden hebt.”


In gebed noemt Yahusha de Vader “de enige ware God” (Johannes 17:3). In feite zegt Yahusha vaak dat hij zelf een Elohim (God) heeft (Openbaring 3:2, 12, Markus 15:34). Zelfs nadat hij uit de dood is opgewekt, zegt hij tegen Maria dat God "mijn Vader en uw Vader, mijn God en uw God" is (Johannes 21:17). Hij leert de vrouw bij de bron dat “dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. Elohim is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.” (Johannes 4:23-24). Ongelooflijk genoeg is Yahusha het in een openbaar debat ook met een jood eens dat ‘onze Elohim’ slechts ‘één’ is (Markus 12:28). Voor Yahusha is dat de Vader alleen. Voor Yahusha is alleen de Vader Elohim: "Mijn Vader is het Die Mij eert, van Wie u zegt dat Hij uw Elohim is (Johannes 8:54).


Dus wat moeten we van dit alles denken? Waarom zegt de christelijke traditie dat God 'drie verschillende personen in één wezen' is, terwijl Yahusha dat nooit deed? We zien dat zelfs de oorspronkelijke discipelen van Yahusha het met hun meester eens waren over wie God is: “toch is er voor ons maar één Elohim: de Vader, uit Wie alle dingen zijn” (1 Korinthe 8:6). Zelfs nadat Yahusha naar de hemel was opgevaren, gingen de apostelen door met het loven van “de Elohim en Vader van onze Heer Yahusha Hamashiach (1 Petrus 1:3, Efeze 1:3, Romeinen 15:6, Kolossenzen 1:3). Waarom spreken de meeste christenen tegenwoordig niet op deze manier? Waarom zeggen zoveel groepen dat de Vader, de Messias en ook nog de Heilige Geest, allemaal de ware God zijn, terwijl Yahusha zei dat "de enige ware God" de Vader is? (Johannes 17:3)


Elke encyclopedie zal u informeren dat, historisch gezien, de formele leerstelling van "Eén God in drie personen", pas in de vierde eeuw na Christus op het toneel verscheen. Dat is driehonderd jaar na Yahusha onze Messias. Terwijl christenen beweren dat de drie-eenheid het geloof van de Messias en zijn apostelen was, bewijst de geschiedenis dat de leerstelling in feite het product was van eeuwen van langzame, post-bijbelse ontwikkeling. Hoewel de apostelen in de Schrift over Elohim, de Messias en de Heilige Geest spreken, spreken ze er niet over op de manier waarop latere katholieke theologen dat doen. Ze zeggen zeker niet dat ze een drie-eenheid zijn, een drievoudige God, laat staan dat je in het idee moet geloven om hierdoor gered te worden. In feite geloofden veel mensen in het Nieuwe Testament in Yahusha als de Messias en volgden hem in Zijn wandel zonder ooit te zijn verteld dat God een drie-eenheid is. In feite gingen duizenden hem volgen toen ze geloofden wat er in Handelingen 2 staat geschreven: "Yahusha de Nazarener, een Man Die u van Godswege aangewezen is door krachten, wonderen en tekenen, die Elohim in uw midden door Hem gedaan heeft, zoals u ook zelf weet” (Handelingen 2:22).


Verrassend genoeg vinden we ook niemand in de vroege kerk die debatteert over de controversiële principes van de doctrine, hoewel ze ruzie maakten over zoveel andere minder centrale zaken. Latere drie-eenheid gelovigen hebben echter voortdurend ruzie gemaakt met joden en niet drie-eenheid gelovigen over deze doctrine. Is het niet vreemd dat de oorspronkelijke (deels joodse) gelovigen uit het Nieuwe Testament niet discussiëren over wat de kern van hun geloof zou zijn geweest? Zou het gewoon kunnen zijn dat ze nog nooit van de leer van de drie-eenheid hadden gehoord?


Johannes 8:40 “Maar nu probeert u Mij te doden, een (ik ben een) Mens Die de waarheid tot u gesproken heeft, die Ik van Elohim (niet van mijzelf) gehoord heb. Dat deed Abraham niet.”


Als we zorgvuldig aandacht besteden aan de Schrift, en als we worden onderwezen over leugens die door het katholieke christendom de wereld in zijn geholpen, beginnen we de waarheid te zien. Terwijl Yahusha beweert "de Messias, de Zoon van de levende Elohim" te zijn (Mattheüs 16:16-17) beweert hij nooit dat hij op de een of andere manier de levende Elohim zelf is. Hoewel zijn tegenstanders hem vaak verkeerd begrepen of hem woorden in de mond proberen te leggen om hem te beschuldigen, zegt hij nooit duidelijk dat hij de levende Elohim is. Als zijn tegenstanders hem hiervan beschuldigen, corrigeert hij hen zelfs: "....omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon" (Johannes 10:36). In plaats van te beweren God te zijn, ontdekken we dat Yahusha een goede gezagsgetrouwe gelovige is die het gebod volgt om de ene Elohim te aanbidden met heel zijn hart, de Vader, de God van zijn voorouders. Yahusha beschrijft zichzelf consequent als Yahuah Zijn Zoon, zijn aangestelde dienaar en degene aan wie Yahuah alle autoriteit heeft gegeven om in Zijn naam te werken en te spreken. Hij beschrijft zichzelf zelfs als "een man" die alleen maar "de waarheid predikte die ik van God hoorde" (Johannes 8:40). Met Yahuah Zijn hulp leidde de mens Yahusha een godvruchtig leven en werd hij het perfecte Pesachoffer voor onze zonden, de enige manier om bij de Vader te komen. Door zijn gehoorzaamheid wekte Elohim Yahusha op uit de dood en maakte hem Heer van alles, zelfs hoger dan de engelen. Het enige dat nu hoger is dan de Messias is Elohim zelf (1 Korinthe 15:27-28). Deze eenvoudige waarheden, hoewel ze in de Schrift staan, zijn lange tijd verwaarloosd en verduisterd door de meest populaire ideeën van het reguliere christendom.


De geschiedenis is, net als de Schrift, ook heel duidelijk over veel dingen. Dat het vroege christendom sterk werd beïnvloed door de leer van heidense filosofen als Plato, valt niet te ontkennen. De verslagen bewijzen dat veel van de oude katholieke theologen die de drie-eenheid ontwikkelden, in hun formuleringen putten uit Griekse bronnen, waardoor christenen de scheidslijn tussen de ene God, de Vader, en de ene Messias, Yahusha, vervaagden. Uiteindelijk resulteren deze ideeën in de officiële drie-in-een God. Dit zijn dezelfde vermenging van filosofie en Schriftuurlijke waarheid waar de apostel Paulus ons zo sterk voor waarschuwde voordat hij stierf (Kolossenzen 2:8, Handelingen 20:29-31, 1 Timotheüs 4:1, 2 Timotheüs 4:3-4 ).


Ondanks dit alles bevinden blijven christenen vasthouden aan de drie-eenheidsleer. Gelukkig bevinden wij ons tegenwoordig in een unieke positie. We hebben toegang tot betere manuscripten, hulpmiddelen voor Schriftstudie en een schat aan wetenschappelijke kennis. Dit kan Nazareners helpen de fouten van de traditie te herkennen en uiteindelijk het ware geloof te herstellen. Met Yahuah Zijn hulp kunnen wij de diepte van het geloof van Yahusha Hamashiach herontdekking en Hem in Zijn wandel op aarde volgen.


Het is tijd om moedig te handelen. Wat op het spel staat is niets minder dan de waarheid over Yahuah. Wat heeft u te verliezen door de zaak volledig te onderzoeken? De Schrift is bestand tegen kritisch onderzoek. Onze theologie zou dat ook moeten zijn. In tegenstelling tot de traditie vertelt de Schrift ons niet dat u in de drie-eenheidsleer moet geloven om gered te worden. In feite verklaart het helemaal niets over deze leugenachtige doctrine die de ware identiteit van Yahuah verdoezeld. Maar wat het ons wel vertelt, is dat de Yahusha Hamashiach van ieder van ons verwacht dat we ‘Yahuah aanbidden in geest en waarheid', dat wil zeggen, Yahuah aanbidden voor wie Hij werkelijk is.


“Maar de tijd komt en is nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid”. (Johannes 4:23-24)


Die Schrift getuigt dat er maar één Elohim is. Ter overdenking geef ik u enkele Schriftplaatsen rond de enigheid van Yahuah. Wanneer u nog geloofd in de drie-eenheidsleer onderzoek het! Het grote gebod om Yahuah lief te hebben met heel ons hart, ziel en verstand, kan immers in principe alleen onderhouden worden, als we er zeker van zijn wie Hij is. Bedenk dat bij het beleid van de drie-eenheidsleer afdoet aan Yahuah Zijn eer, wanneer hij niet meer de Enige is. Om de drie-eenheid leugen te bewijzen moeten christenen teksten draaien en uit hun context halen. Hoe anders is het met deze schriftplaatsen die één voor één waarheid blootleggen en geen ruimte laten voor enige twijfel:


Exodus 33:20 “Hij zeide: Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven.”

Deuteronomium 4:15-16 “Neemt u er dan terdege voor in acht (want gij hebt generlei gedaante gezien op de dag dat de Here op Horeb tot u sprak uit het midden van het vuur) dat gij niet verderfelijk handelt door u een gesneden beeld te maken in de gedaante van enige afgod: een afbeelding van een mannelijk of vrouwelijk wezen;”

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat Yahuah de enige God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

Deuteronomium 6:4 “Hoor, Israel: Yahuah is onze God; Yahuah is een!” – Echad betekent Enige, niet eenheid. Zie bijvoorbeeld het vers hierboven en Johannes 17:3. De Messias is niet Yahuah zelf.

Deuteronomium 18:15 “Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal Yahuah, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren.”

Deuteronomium 32:39 “Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen God, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees, en niemand is er die redt uit mijn macht.”

1 Samuel 15:29 “Ook liegt de Onveranderlijke Israëls niet en Hij kent geen berouw; want Hij is geen mens, dat Hij berouw zou hebben.”

Jesaja 42:8 “Ik ben Yahuah, dat is mijn naam, en mijn eer zal Ik aan geen ander geven noch mijn lof aan de gesneden beelden.”

Jesaja 43:10 “Gij zijt, luidt het woord van Yahuah, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; voor Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn

Jesaja 46:9 “Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk;”

Maleachi 2:10 “Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom zijn wij dan trouweloos tegenover elkander en ontheiligen het verbond onzer vaderen?”

Mattheüs 16:16 “Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Messias, de Zoon van de levende God!

Mattheüs 19:17 “Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden.”

Markus 10:18 “En Yahusha zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.”

Marcus 12:32 “En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij.”

Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.”

Johannes 4:24 “Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden; maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid.”

Johannes 5:37 “En de Vader, die Mij gezonden heeft, die heeft van Mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit zijn stem gehoord of zijn gedaante gezien,”

Johannes 5:44 “Hoe kunt gij tot geloof komen, gij, die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt?”Hier staat eigenlijk ‘de enige echte God’

Johannes 6:27 “U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.” (NBV) – NBG heeft “op Hem heeft God, de Vader,”

Johannes 10:33 “De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt.”Valse aantijging, zoals later blijkt

Johannes 14:28 “Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb; Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik.”

Johannes 17:3 “Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Yahusha Hamashiach , die Gij gezonden hebt.”

Johannes 20:17 “Yahusha zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God”.

Romienen 1:7 “aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Yahusha Hamashiach.”

1 Korinthe 8:5-6 “Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar een God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Yahusha Hamashiach, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.”

Efeze 1:17 “opdat de God van onze Here Yahusha Hamashiach, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen:”

Efeze 4:4-6 “een lichaam en een Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping een Here, een geloof, een doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.”

Hebreeën 2:11 “Want Hij, die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit één; daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen,”

1 Timotheüs 1:17 “De Koning der eeuwen, de onvergankelijke, de onzienlijke, de enige God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid! Amen.”

1 Timotheüs 2:5 “Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Yahusha Hamashiach,”

1 Timotheüs 6:1-16) “welke te zijner tijd de zalige en enige Heerser zal doen aanschouwen, de Koning der koningen en de Here der Heren, die alleen onsterfelijkheid heeft en een die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige kracht! Amen.”

Note: In de teksten heb ik voor de duidelijk van het onderwerp "God" in dit artikel dit maal het Nederlandse woord God laten staan, natuurlijk stond er in het Hebreeeuws geen God, maar Elohim of El!

Het was al voorzegd in Daniël 7:25 dat de Satan de Thora en de Feestijden van Yahuah (Moadiem) zou wijzigen (hij zal er op uit zijn ‘tijden en wet’ te veranderen.) Wie had gedacht dat hij zelfs de Eenheid van Yahuah onder gelovigen ter discussie zou kunnen stellen! Jaren na Messias werd ‘besloten’ tot een drie-enige God.

Laten wij vasthouden aan die vorm van onderricht, dat ons is overgeleverd:

Deuteronomium 6:4 “Hoor, Israel: Yahuah is onze God; Yahuah is Eén!”