De betekenis van Yom Teruah, het bazuinenfeest

Publicatie: September 2019

De betekenis van Yom Teruah, het bazuinenfeest

In deze artikel wil ik het feest onderzoeken dat een nieuw jaar begint. In de Thora staat dit feest bekend als Yom Teruah, de dag van Shofar geluid, het feest van trompetten. Let op dat dit feest nooit Rosh HaShanah wordt genoemd in de Thora.

Yom Teruah, de dag van het blazen van de Shofar, vindt plaats op de eerste dag van de zevende maand, de maand Tishri op de Bijbelse kalender. Omdat het op de eerste dag van de maand gevierd dient te worden, is het per definitie ook een nieuwe maan. Dit is een dag om dichter bij YHWH te komen! Laten we dit artikel beginnen door te kijken wat de Schrift te zeggen hebben over het naderen van YHWH:

Jesaja 55:1-8 O, a"lle dorstigen, kom tot de wateren, en u die geen geld hebt, kom, koop en eet, ja, kom, koop zonder geld, zonder prijs, wijn en melk. Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan? Luister aandachtig naar Mij, eet het goede, en laat uw ziel vreugde scheppen in de overvloed. Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten: de betrouwbare gunstbewijzen aan David. Zie, Ik heb Hem gegeven als Getuige voor de volken, als Vorst en Gebieder voor de volken. Zie, U zult een volk roepen dat U niet kende, en het volk dat U niet kende, zal naar U toe snellen omwille van YHWH, Uw Elohim, voor de Heilige van Israël, want Hij heeft U verheerlijkt. Zoek YHWH terwijl Hij te vinden is, roep Hem aan terwijl Hij nabij is. Laat de goddeloze zijn weg verlaten, de man van ongerechtigheid zijn gedachten. Laat hij zich bekeren tot YHWH, dan zal Hij Zich over hem ontfermen, tot onze Elohim, want Hij vergeeft veelvuldig. Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt YHWH."

Wanneer is YHWH in de buurt? Wanneer wij hem zoeken, tot hem uitroepen. Laten we de Feestdag van het uitroepen naar onze Schepper een nader bekijken.

Leviticus 23:24 "Spreek tot de Israëlieten en zeg: In de zevende maand, op de eerste dag van de maand, moet u een rustdag houden, een gedenkdag aangekondigd door bazuingeschal, een heilige samenkomst."

Mattheüs 24:36-37 "Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader. Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn."

Markus 13:32 "Maar die dag en dat moment is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, ook aan de Zoon niet, maar alleen aan de Vader."

Markus 7:6-13 "Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan. Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn. Want terwijl u het gebod van YHWH nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u. En Hij zei tegen hen: U stelt YHWH Zijn gebod op een mooie manier terzijde om u aan uw overlevering te houden! Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen, en zo maakt u YHWH Zijn Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u."

Velen brengen elk jaar tijd door met het vieren van het feest van Rosh haShanah zonder te beseffen dat het geen schriftuurlijk feest is !! De meesten weten niet dat Rosh haShanah niet in de Thora of de overige geschriften beschreven staat! Het is gekaapt door de rabbijnse religie van het jodendom en is veranderd van de schriftuurlijke Yom Teruah (feest van trompetten) om hun eigen agenda te huisvesten. Yom Teruah heet ook "dag die niemand kent". Hoewel elk van de andere feesten in de Schrift van tevoren bekend zijn omdat ze allemaal vallen na het waarnemen van een nieuwe maan, Yom Teruah is de enige uitzondering omdat dit het enige feest is dat wordt bepaald door het werkelijke waarnemen van de nieuwe maan - dus "niemand" kan de exacte dag of het juiste tijdstip berekenen waarop deze feestdag zal beginnen. Dus als we Yahusha zijn woorden lezen en verklaren dat Hij op een tijdstip zou komen dat "niemand weet", hoevelen van ons begrijpen dan dat dit een Hebreeuws idioom is dat verwijst naar het "Yom Teruah"? Een idioom is een uitdrukking die niet klopt in een andere taal dan die wordt gesproken. Dat is het geval met dit Hebreeuwse idioom dat Yahusha gebruikte voor het Bazuinenfeest! Yom Teruah typologie is te vinden in de woorden van Yahusha haMashiach (de Hebreeuwse Messias van Israël).

In het oude Israël zouden er "twee getuigen" zijn die op de muren van Jeruzalem zouden staan ​​en "waken" voor de eerste strook van de nieuwe maan. Toen de nieuwe maan aan de hemel verscheen, zouden deze "twee getuigen" de Shofar (trompet van ramshoorn) laten klinken en alle mensen in de stad zouden onmiddellijk uit hun handen laten vallen wat ze aan het doen waren en ze zouden naar de tempel gaan voor de viering van "De dag van het blazen van de Shofar" of in het Hebreeuws, "Yom Teruw'ah". De tempeldeuren stonden slechts kort na zonsondergang open (het begin van de Hebreeuwse "dag") - dus iedereen die er niet in slaagde om de tempel te bereiken voordat de "deuren gesloten waren" werd buiten het feest gelaten omdat eenmaal ze waren gesloten, niemand kon binnenkomen. Omdat dit feest bij zonsondergang begon, moesten olielampen vol zijn zodat ze in het donker hun weg naar de tempel konden vinden. In Mattheüs 25 vinden we dat onze Messias ons een gelijkenis vertelt over tien maagden. Slechts vijf van deze maagden waren wijs en hadden hun olielampen gevuld toen de bruidegom kwam. Maar de andere vijf dwaze maagden hadden zich niet voorbereid door hun lampen met olie te vullen. Toen de "dag dat niemand het weet" was aangebroken, klonken de twee getuigen de "trompet" en de vijf wijze maagden waren klaar om naar het feest te gaan - maar de dwaze maagden hadden geen olie in hun lampen, dus konden ze hun weg niet vinden in het donker. De dwaze maagden gingen olie kopen voor hun lampen waardoor ze te laat waren voor het feest. Toen de deuren gesloten waren, werden de vijf dwaze maagden geweigerd. Veel van deze inwoners zouden ook op het veld werken of bij malen bij de molen (Mattheüs 24: 40-42). zodat ze, toen ze het geluid van de Shofar hoorden, wisten dat hun werk klaar was. Onze Messias sprak ook in de taal van de typologie van het Feest van de Trompetten toen hij zei dat we "moeten werken zolang het nog dag is, want de nacht komt wanneer niemand kan werken" (Johannes 9: 4). Degenen die op het veld werkten, moesten zich naar de tempel haasten voordat de deuren gesloten waren. De persoon die alert was en naar het geluid van de Shofar luisterde, werd "genomen" door het geluid van de trompet; dit was zijn signaal om zich naar de tempel te haasten. Maar de persoon die niet alert was en niet waakte, zou het geluid van de trompet niet horen en ze zouden "achtergelaten" worden in het veld of nog steeds malen bij de molen - niet wetende dat de dag gekomen was.

Yom Teruah is in de volksmond bekend geworden als Rosh haShanah omdat het Hebreeuwse woord Rosh 'hoofd' of 'begin' betekent, ha betekent 'het' en Shanah betekent 'jaar' - dus 'het begin van het jaar'. De Schrift maar echter duidelijk dat het begin van het fysieke jaar dezelfde maand is als dat wanneer Pesach (Pascha) wordt gevierd. Schriftuurlijk begint het nieuwe jaar op de 1e van Nisan (Leviticus 23: 5) terwijl Yom Teruah wordt gevierd op de 1e van Tishri, de zevende maand (Leviticus 23:24). Daarom heeft Rosh haShanah effectief Yom Teruah vervangen om het traditioneel gevierde Hebreeuwse "Nieuwjaar" te worden in een bevrediging naar andere wereldculturen en daarmee worden de woorden van YHWH ontkent. Net zoals de Messias zei dat de traditie van mensen zou doen in de passage bij de opening van dit artikel. Op de 1e dag van de zevende maand (Tishrei) beveelt de Thora ons om de heilige dag van Yom Teruah in acht te nemen (Leviticus 23:24, Numeri 29: 1-6). Een van de unieke dingen over Yom Teruah is dat de Thora niet zegt wat het doel van deze heilige dag is. Zoals we hebben gezien, heeft Yom Teruah niets gemeen met het begin van een fysiek "nieuw jaar".

Hoewel Yom Teruah in de Schrift als een feestdag wordt beschouwd, wordt het door YHWH NIET als een Hoge Heilige Dag beschouwd. In de traditionele, orthodoxe religie van het jodendom is Rosh haShanah echter zo geworden! Hoewel Yom Teruah en Jom Kippoer twee zeer belangrijke feestdagen zijn in de Hebreeuwse kalender, hecht het moderne Jodendom veel meer belang aan beiden dan eigenlijk gerechtvaardigd of zelfs verdedigbaar is. Het moderne orthodoxe jodendom beschouwt Rosh haShanah en Yom Kippur (en de dagen ertussen) als "DE" Hoge Heilige Dagen terwijl dit niet de mening van YHWH is - want Hij heeft noch Yom Teruah noch Yom Kippur een Hoge Heilige Dag verklaard. De drie Hoge Heilige Dagen ingesteld door YHWH zijn:

• 1) De eerste dag van Matzoh (feest van ongezuurde broden) op 15 Nisan - de dag na Pesach (Pascha).

• 2) Shavu'ot (Pinksteren) - heel laat in de lente, vijftig dagen vanaf de eerste dag na Pesach.

• 3) De eerste dag van Sukk'ot (het Loofhuttenfeest) op 15 Tishri - 5 dagen na Jom Kipoer en 15 dagen na Jom Teruah.

Deze drie door Elohim geordende Hoge Heilige Dagen zijn de ENIGE op de kalender van YHWH- er zijn GEEN ANDERE Hoge Heilige Dagen ergens vermeld! (Exodus 23: 14-17, Deuteronomium 16:16). Er zijn ook GEEN "Hebreeuwse" Heilige Dagen, want er zijn alleen de Heilige Dagen van YHWH die de Zonen van Israël werden geboden om getrouw te observeren als hun vorm van aanbidding van De Elohim van Abraham (Leviticus 23: 1-2). De heilige dagen waarover in de Schrift wordt gesproken, zijn door YHWH geordend als "vastgestelde tijden" die hij voor zichzelf heilig beschouwt.

Het vieren van het nieuwe jaar op de 1e van Tishri zijn door de mens gemaakte tradities en gewoonten die niet zijn afgeleid van de Thora en Tanakh (OT) maar zijn ontstaan tijdens en zijn geëvolueerd sinds de Babylonische ballingschap- en zijn uitgebreid beschreven in de Talmoed (Rabbijnse commentaren). Op Rosh haShanah komen Joden van over de hele wereld samen in synagogen om de dag te vieren dat haShem (de naam) Adam en Eva heeft geschapen. MAAR in de Schriften werd Eva op een later tijdstip gecreëerd na de schepping van Adam. Rosh haShanah begint op de eerste dag van Tishri en duurt twee dagen die het begin zijn van de Yamim Noraim, de tien dagen van verzoening. MAAR in de Schriften duurt Yom Teruah slechts één dag, en is Yom Kippoer de enige (eenzame) verzoendag. Volgens de geschriften is er GEEN speciale betekenis voor de acht dagen tussen Yom Teruah en Yom Kippur.

Binnen de religie van het jodendom is VERZONNEN dat op Rosh haShanah de hele mensheid wordt geoordeeld. Die haShem (de God van Abraham) schrijft het oordeel voor elke persoon in het boek des levens. Het is VERZONNEN dat dit oordeel is gebaseerd op het leven van mensen van het jaar ervoor, en is de beslissing over wat er het komende jaar met elke persoon zal gebeuren. Het wordt verder VERONDERSTELD dat het oordeel niet definitief is. Dat de dagen tussen Rosh haShanah en Yom Kippur mensen een tijd geven om het oordeel voorgoed te veranderen. Het is VERZONNEN dat elke persoon de kans krijgt om zijn volgend jaar te verbeteren door Teshuvah (vergeving te vragen), Tefillah (gebed) en Tzedakah (liefdadigheid). Op Rosh haShanah is het gebruikelijk om elkaar "L'Shanah Tovah Tikatevuh" te wensen - moge je worden geschreven voor een goed jaar. Het is ook VERZONNEN dat Rosh haShanah niet het einde van het oordeel is, er werd VERZONNEN dat alleen op Yom Kippoer het oordeel definitief is. Dit door mensen gemaakte praktijken, tradities en gewoonten - maar ze weerspiegelen NIET de woorden van YHWH. Deze voorbeelden geven reden om te vermoeden dat moderne orthodoxe rabbijnse religieuze autoriteiten hun EIGEN geschriften zelfs nooit hebben gelezen, omdat ze ongepaste voorrang geven aan rabbijnse commentaren (Talmoed, et.al.) terwijl ze de Thora en de Tenach negeren.

Dus, hoe moeten de feesten in de verordeningen van de Thora worden gehouden? Moeten ze worden nageleefd door de wettische principes van de religie van het Jodendom? Of moeten ze worden verheven naar het hogere niveau van Ruach waar Yahusha over sprak? Ik houd alle feesten - alleen niet op de ritualistische manier waaraan de meesten gewend zijn. Ik aanbid de Vader in Ruach en Waarheid - ik vervang de ene niet door de andere (Johannes 4: 23-24). Hij is mijn Teruah geworden omdat ik consequent luister naar Zijn bazuin (stem); Ik vier loofhuttenfeest omdat YHWH mijn Soekot is geworden waar ik constant verblijf; Ik vier Shavu'ot omdat Hij is mijn Shavu'ot is en vult me dagelijks met Zijn Geest; Ik vier Pasch Hij is mijn Pasch(verzoening) geworden is: Hij is mijn Kippoer (berouw); enzovoort. Ik verhoog de feesten van YHWH in Geest, ik erken ze en zal ze vieren, echter niet niet op rituele wijze, maar in de Ruach en kennis van de Thora.

WAAROM ZOU ALLE ZONEN VAN YHWH YOM TERUAH MOET VIEREN?

Omdat 'heidense'gelovigen nadrukkelijk wordt verteld (d.w.z. niet minder dan drie keer in Jesaja 56: 1-8) om niet alleen het Nieuwe Verbond te grijpen maar ook om de Shabbat te houden. Daarom, omdat Yom Teruah een Sabbat is (Leviticus 23: 23-25), volgt hieruit dat we Yom Teruah moeten houden.

Omdat 'heidense' gelovigen die voorheen 'vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte' waren (Efeziërs 2: 12-14) nu medeburgers zijn van van "Geestelijk Israël" (Efeziërs 2: 12-14,19) want ze zijn geënt in op 'Geestelijke Israël', de olijfboom ( Romeinen 11: 16-24) en namen deel aan het verbond van Israël (Jeremia 31:31, 32:40, Romeinen 11:17). Als het lidmaatschap van de heidenen in het Nieuwe Verbond de heiden en Israël één maakten (Efeziërs 2: 12-14,19, Romeinen 11: 16-24), is het alleen logisch dat deze- omwille van de opbouw - zich ook moet houden aan de toepasselijke wetten van dat verbond.

Omdat Yom Teruah, net als bij de wekelijkse Sabbat en de andere jaarlijkse Schriftuurlijke feesten, geen feest is dat aan Israël behoort, maar aan de YHWH. De feesten zijn tijden die door YHWH zijn aangewezen voor aanbidding en andere specifieke gedenktekens. YHWH Zijn vastgestelde tijden zijn eeuwige afspraken die Zijn kinderen in acht moet nemen.