Contextuele uitleg van 'Het feest van de Eersteling'

Publicatie: Mei 2021

Instelling van het feest van de Eersteling

Het hele feest van de Eersteling is ingesteld om te te erkennen wie de bron is van zegeningen is, YAHUAH de enige ware Elohim. De Israëliet kregen als opdracht de eerste schoof van de oogst naar de priester. De priester bewoog vervolgens de schoof door hem op en neer te bewegen als dankoffer voor Yahuah. Bedenk daarbij dat Yahuah Eigenaar is van het land Kanaän:

Leviticus 25:23 "Verder mag het land niet voor altijd verkocht worden, want het land behoort Mij toe. U bent immers vreemdelingen en bijwoners bij Mij."

Hij zorgde er dan ook voor dat het land vruchtbaar was en op tijd regen kreeg zodat alle gewassen tot bloei konden komen:

Deuteronomium 28:12 "YHWH zal voor u Zijn rijke schatkamer, de hemel, openen, door uw land regen te geven op zijn tijd en door al het werk van uw handen te zegenen. U zult aan vele volken uitlenen, maar u zult zelf niet hoeven te lenen."

Een rijke oogst is dus volledig te danken aan de zegen die Yahuah geeft. Daarom is de eerste opbrengst die wordt geoogst ook voor Hem bestemd. Yahuah sprak tot mozes het volgende aangaande het feest van de Eerstelingen:

Leviticus 23:9-14 "YHWH sprak tot Mozes: Spreek tot de Israëlieten, en zeg tegen hen: Wanneer u in het land komt dat Ik u geven zal, en u de oogst ervan binnenhaalt, dan moet u de eerste schoof van uw oogst naar de priester brengen. Hij moet de schoof voor het aangezicht van YHW bewegen, opdat Hij een welgevallen in u vindt. Op de dag na de sabbat moet de priester de schoof bewegen. U moet op de dag dat u de schoof beweegt, een lam zonder enig gebrek van een jaar oud als brandoffer voor YHWH bereiden, met een bijbehorend graanoffer van twee tiende efa meelbloem, met olie gemengd, als een vuuroffer voor YHWH, een aangename geur, en een bijbehorend plengoffer van een kwart hin wijn. U mag geen brood, geroosterd graan en vers graan eten tot op deze zelfde dag dat u de offergave van uw God gebracht hebt. Het is een eeuwige verordening, al uw generaties door, in al uw woongebieden."

Er vallen verschillende Geestelijke lessen te leren uit het feest van de Eersteling , ik zal de fysieke naar geestelijke parallellen tussen haakjes plaatsen... ()

Leviticus 23:10 "Spreek tot de (ware zaden van Abraham in deze eindtijd, letterlijk kinderen van Israël) Israëlieten, en zeg tegen hen: Wanneer u in het land (het komende koninkrijk op aarde) komt dat Ik u geven zal, en u de oogst ervan binnenhaalt (de zonen van Yahuah brengen in heerlijkheid en gerechtigheid), dan moet u de eerste schoof (de uitverkorenen) van uw oogst (de ware aanbidders) naar de priester (Messias, onze hogepriester) brengen."

Leviticus 23:11 "Hij (de Hogepriester) moet de schoof voor het aangezicht van Yahuah bewegen (presenteert ze als een gezuiverde oogst), opdat Hij een welgevallen in u vindt. Op de dag na de (laatste Hoge) sabbat (van het Feest van Ongezuurde Broden) moet de priester de schoof bewegen (bewegen: om op te tillen of te schudden)."

Het tellen van de dagen tot Sjavoe'ot, het tellen van de Omer

Deuteronomium 16:9-11 "Zeven weken moet u voor uzelf aftellen. U moet de zeven weken beginnen te tellen vanaf het moment dat men met de sikkel begint te oogsten in het staande koren. DAARNA moet u het Wekenfeest (Sjavoe'ot) houden voor YHWH, uw God. Wat u geven moet, is een vrijwillige gave van uw hand, naar de mate waarin YHWH, uw God, u zegent. En u moet u verblijden voor het aangezicht van YHWH, uw God, u, uw zoon en uw dochter, uw slaaf en uw slavin, de Leviet die binnen uw poorten is, en de vreemdeling, de wees en de weduwe die in uw midden zijn, op de plaats die YHWH, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen."

Leviticus 23:15 "U moet dan vanaf de dag na de sabbat gaan tellen, vanaf de dag dat u de schoof (Omer) van het beweegoffer gebracht hebt. Zeven volle weken (sabbaten) zullen het zijn."

Het woord Omer heeft meerdere betekenissen. Letterlijk is het een handjevol graan. Het wordt vertaald met gomer, garve en schoof. Omer is tevens een inhoudsmaat voor droge stoffen van bijna 2 liter. "Een gomer nu is het tiende van een efa" (Exodus 16:36). Het manna in de woestijn werd met een omer afgemeten. Mozes sprak: "… een gomer per hoofd naar het aantal van uw personen" (Exodus 16:16b).

Het tellen van de dagen tot Sjavoe'ot is bedoeld om ons te herinneren aan de fysieke schaduw en de geestelijke waarheid:

Fysiek schaduwbeeld - De kinderen van Israël die met Pesach (avond) uit de slavernij werden bevrijd, verlieten de slavernij van Egypte op de eerste dag van het Feest van Ongezuurde Broden. Ze staken de Rode Zee over waar de natie Israël door het water werd gewassen (Mikwa) op het Feest van Ongezuurde Broden. Daarna wandelden de kinderen van Israël 7 weken (7 weken van de Omer) door de woestijn. Toen de berg Sinaï hadden bereikt ontvingen ze de Thora ontvingen die in steen geschreven was op Sjavoe'ot.

De geestelijke waarheid - De kinderen van Yahuah, bevrijd van de slavernij van de zonde met Pesach, hebben een leven van zonde achtergelaten op de eerste dag van het Feest van Ongezuurde Broden. We inspecteren onze levens op zonde terwijl we overstaken naar een nieuwe en levende weg (via Mikwa) tijdens Het Feest van Ongezuurde Broden. En we ontvingen de Thora die op Sjavoe'ot in ons hart was geschreven toen de Geest van Heiligheid werd gezonden om Jeremia Hoofdstuk 31 te vervullen.

Tijdens Sjavoe'ot lezen we Exodus 19:1 tot 20:23; Numeri 28: 26-31; Ezechiël 1: 1-28, 3:12. (Zie ook Handelingen 2, Johannes 14: 15-18, Efeze 2: 11-22).

Het was op Sjavoe'ot dat Yahuah Zijn belofte vervulde om "de wet op ons hart te schrijven" en het Yahushaïsche Verbond begon toen Yahuah Jeremia Hoofdstuk 31 vervulde.

Wanneer de Schoof schudden

Omtrent het moment van het schudden van de Schoof bestaat er een eindeloos debat, ik heb verschillende dwingende argumenten gelezen die leren:


  • Het feest van de Eersteling start op de 16e Abib, de dag na de eerste dag van het Feest van Ongezuurde Broden.

  • Volgens de overlevering begint feest van de Eersteling op de eerste dag na de eerste wekelijkse sabbat en na de eerste dag van de ongezuurde broden.

  • Weer anderen beweren dat het een totaal ander Feest is dan Pesach en Ongezuurde Broden en je begint met tellen op de eerste dag na de eerste sabbat na de laatste dag van het Feest van Ongezuurde Broden.

Het probleem dat speeld is dat de Schrift er niet volledig duidelijk over is. Hier is mijn persoonlijke conclusie over de kwestie, maar het is tussen mij en mijn Vader. Yahusha kwam om de lentefeesten te vervullen. Hij vervulde deze als volgt:

  • Dinsdag eind van de 13e Abib 's avonds toen de 14e Abib begon (begin van de voorbereidingsdag voor Pesach) vierde Yahusha de Chagigah (herdenkingsmaaltijd) met zijn discipelen.

  • Woensdag - Gedurende de dag op de 14e gaf Yahusha zijn leven als een levend offer en offerde zichzelf als het Pesachlam om ons allemaal toegang te geven tot het altaar van Yahuah.

  • Woensdagavond aan het einde van de 14e, begin 15e Abib, gingen de Joden naar huis om het Pesachlam te eten op de eerste dag van het Feest van Ongezuurde Broden. Nacht één in het graf.

  • Donderdag - dag 1 en nacht twee in het graf

  • Vrijdag - dag 2 en nacht 3 in het graf

  • Zaterdag / sabbat - dag 3 in het graf (3 volle dagen / nachten) Yahusha wordt opgewekt aan het einde van de dag voor zonsondergang en vervult zijn eigen profetische woorden en het teken van Jona.

Mattheüs 12:40 "Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn."

  • Zondag (eerste dag na de eerste wekelijkse sabbat, na de eerste dag van het feest der ongezuurde broden) - Maria gaat naar het graf en ontmoet de herrezen Messias. Yahusha vertelt haar dat ze zich op dat moment niet aan hem moet vastklampen omdat hij "zichzelf nog moet presenteren aan zijn Vader" als de eerste vrucht van de opstanding, d.w.z. vervulling van het Feest van de Eerste Vruchten.

Volgens de opeenvolging van gebeurtenissen hierboven, vervulde Yahusha Zijn eigen profetie om 3 dagen en 3 nachten volgens het teken van Jona in het graf te blijven. Dit bevestigt de traditie van het zwaaien met de garve op de eerste dag na de eerste sabbat, na de eerste dag van het feest der ongezuurde broden; de telling die de Joden de hele tijd hadden gerepeteerd. Dus ik zie geen reden om het "te veranderen". Elke andere poging om die traditie te veranderen lijkt de feitelijke vervulling, die door Yahusha werd gedemonstreerd bij het vervullen van de Lentefeesten van Yahuah, teniet te doen. Daarom blijf ik "in de voetsporen treden van Yahusha" die naar mijn mening dit lopende debat heeft beslecht.

De fysieke en geestelijke parallellen van het beweegoffer

Het aanbod van de schoof als beweegoffer begint met het feest van de Eersteling, dat begint net nadat het feest van ongezuurde broden is geëindigd. Het feest an de Eersteling duurt 49 dagen en eindigt op de 50e met Sjavoe'ot. Het beweegoffer wordt gebracht op de eerste dag nadat het Feest van Ongezuurde Broden is geëindigd. NIET de dag na de EERSTE dag van Ongezuurde Broden, zoals vaak ongefundeerd wordt onderwezen. Merk hieronder op; NA de laatste hoge sabbat van Ongezuurde Broden, DAN wordt het beweegoffer gebracht en begint het feest van de Eersteling. Het is een totaal uniek en ander feest.

Leviticus 23:8 (Het feest van ongezuurde broden)

"Zeven dagen lang moet u YHWH een vuuroffer aanbieden. Op de zevende dag is er dan een heilige samenkomst. Geen enkel dienstwerk mag u dan doen (op die dag)."

Deuteronomium 16:8 (het einde van Ongezuurde Broden)

"Zes dagen moet u ongezuurde broden eten. Op de zevende dag is er een bijzondere samenkomst voor YHWH, uw God; dan mag u geen werk doen."

Deuteronomium 16:9-10 (Het feest van de Eersteling)

"Zeven weken moet u voor uzelf aftellen. U moet de zeven weken beginnen te tellen VANAF HET MOMENT dat men met de sikkel begint te oogsten (let op het teken in de Mazzaroth voor de rijping) in het staande koren (H7054; qamah) [naar Ongezuurde Broden vers 8]. Daarna moet u het Wekenfeest houden voor YHWH, uw God. Wat u geven moet, is een vrijwillige gave [aan YHWH, uw Elohim] van uw hand, naar de mate waarin YHWH, uw God, u zegent."

De eerste vruchten (behalve de Messias) worden niet alleen gesymboliseerd door tarwe (broden), maar door alle eerste vruchten van alle verschillende voorjaars oogsten die plaatsvinden tijdens de zeven weken die leiden naar Sjavoe'ot. Deze verschillende soorten 'eerste vruchten' symboliseren ook [naast de Joden] de verschillende overblijfsel van de verloren schapen van het huis van Israël. Welke nog altijd zijn verspreid onder de heidenen. De Apostel Paulus leert ook dat deze weken een repetitie zijn voor een nog toekomstig evenement:

Romeinen 8:23 "En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam."

Misschien kunnen we dieper begrip vinden op een andere gebied, maar eerst de niet zo basale "basics".

Exodus 34:22 (De twee oogstperiodes)

"Ook moet u [Als eerste] voor uzelf het Wekenfeest houden, dat is het feest bij de eerste vruchten van de (de lente) tarweoogst; en OOK het [Tweede] Feest van de inzameling (Loofhuttenfeest of inzameling), bij de (heilige) jaarwisseling (in de herfst, niet in de winter)."

Leviticus 23:10-11 (Het aanbod van schoof en de Eersteling - Geestelijke parallellen)

"Spreek tot de Israëlieten (alle ware zonen van Yahuah, ofwel het ware geestelijke zaad van Abraham), en zeg tegen hen: Wanneer u in het land komt dat Ik u geven zal (het komende Koninkrijk van YHWH), en u de (menselijke) oogst ervan binnenhaalt, dan moet u de eerste schoof (van de eerste vrucht / uitverkorenen van de mensheid) van uw (menselijke) oogst (van ware aanbidders) naar de priester brengen (de Messias, onze Zadok-hogepriester). Hij (de hoge Zadok-priester) moet de schoof voor het aangezicht van YHWH bewegen (presenteren als een zuivere oogst), opdat Hij een welgevallen in u vindt. Op de dag NA de (laatste Hoge) sabbat (Strong's H7676), de sabbat die plaatsvindt na de eerste dag van het feest van ongezuurde broden) moet de (hoge) priester de schoof bewegen (na zonsopgang op de eerste dag van de week en het begin van het nieuwe feest van de Eersteling welke 49 dagen zal duren en eindigt op de 50e dag met Sjavoe'ot)."

Dit zou in overeenstemming zijn met elk feest dat zijn eigen unieke jaarlijkse herhaling kent op de kalender van Yahuah, waarbij een unieke geestelijke waarheid wordt onderwezen. Dus we hebben Pesach, dan het Feest van Ongezuurde Broden en DAN de 7 weken van het Feest van de Eersteling (Eerste Vruchten). Deze 7 weken vertegenwoordigen de 49 Jubileeën [Het boek Jubileeën is een hervertelling van wat beschreven wordt in het Bijbelboek Genesis en de eerste twaalf hoofdstukken van Exodus. Daarbij wordt de geschiedenis ingedeeld in perioden van 49 jaar ] vóór de regering van het Koninkrijk op de 50ste dag waarop Sjavoe'ot wordt gevierd.

Het offer van de eerste schoof is symboliek voor ware aanbidding. Deze ware aanbidding bestaat uit het accepteren en volgen van het voorbeeld dat de Messias ons gaf, namelijk het voorbeeld van "Zelfopoffering. Dit offer bestaat uit een vrijwillige gehoorzaamheid aan de "rechtvaardige intentie" van Yahuah's wetten. Het vereist "Bekering" (afwijzing van "zelf"), en het mentaal ontvangen van "De Geest van YAHUAH" (Heilige Geest). De Heilige Geest wordt hier perfect geïmpliceerd door de uitdrukking "gemengd met olie". Zoals we verder lezen in Leviticus 23:

Leviticus 23:12-17 (Het feest van de Eersteling)

"U moet op de dag dat u de schoof (van de symbolische eerstelingen) beweegt, een lam zonder enig gebrek van een jaar oud als brandoffer (onze eigen lichamen offeren als levende offerlammen zonder vlek of smet naar Mikwa) voor YHWH bereiden, met een bijbehorend graanoffer van twee tiende efa meelbloem (symbolische eerstelingen), MET OLIE (symbolische zalving) gemengd, als een vuuroffer (geestelijk gezuiverd door het woord van Yahuah, de Thora, door verdrukking) voor YHWH, een aangename geur, en een bijbehorend plengoffer van een kwart hin wijn (zelfopoffering). U mag geen brood, geroosterd graan en vers graan eten tot op deze zelfde dag dat u de offergave van uw Elohim (de Messias) gebracht hebt. Het is een eeuwige verordening, al uw generaties door, in al uw woongebieden. U moet dan vanaf de dag na de sabbat gaan tellen [wanneer de sikkel staande koren snijdt na de "laatste dag der ongezuurde broden"], vanaf de dag dat u de schoof van het beweegoffer gebracht hebt. Zeven (wekelijkse sabbatten) volle weken zullen het zijn (negenenveertig dagen). Tot de dag (negenenveertig plus één is gelijk aan vijftig) na de zevende (weekelijkse sabbaten) sabbat moet u vijftig dagen ( 50e dag is Sjavoe'ot) tellen. Dan moet u YHWH een nieuw (totaal apart feest) graanoffer aanbieden. Uit uw woongebieden moet u twee broden (niet langer schoven, maar volledig bereid) meebrengen, bestemd voor een beweegoffer. Ze moeten van twee tiende efa meelbloem zijn, met zuurdeeg (gegist) [symboliserend degenen die uit de zonde zijn gekomen en gunst of genade in Yahuah's ogen hebben gevonden] gebakken; het zijn de eerstelingen (symbolische kleine lenteoogst van de uitverkorenen) voor YHWH."

De twee broden vertegenwoordigen Yahuah Elohim, die profetisch Zijn volledig voorbereide kinderen (vervolmaakt door verdrukking) uit de naties verzamelt. Een overblijfsel van zowel het Huis van Israël als het Huis van Juda, een nieuwe bruid. De twee broden vertegenwoordigen ook de voorziening van een dubbele portie.

Deuteronomium 16: 9-12 (offergaven, naastenliefde en de vreugde van broeders)

"Zeven weken (49 dagen / 49 Jubileeën / 7.000 jaar) moet u voor uzelf aftellen. U moet de zeven weken beginnen te tellen (symbolisch voor zesduizend gepasseerde jaren en het begin van het zevende millennium) vanaf het moment dat men met de sikkel begint te oogsten (en er een "beweegoffer" van maakt op de eerste dag na de laatste Hoge sabbat der Ongezuurde Broden) in het staande koren. Daarna moet u het Wekenfeest (Sjavoe'ot) houden voor YHWH, uw God. Wat u geven moet, is een vrijwillige gave (liefdadigheid) van uw hand (je werk of bediening), naar de mate waarin YHWH, uw God, u zegent. En u moet u verblijden voor het aangezicht van YHWH, uw God, u, uw zoon en uw dochter, uw slaaf en uw slavin, de Leviet (priester) die binnen uw poorten is, en de vreemdeling, de wees en de weduwe die in uw midden zijn, op de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen (dit is uw plaats van heilige samenkomst, en kan uw thuis zijn). En u moet gedenken dat u een slaaf geweest bent in Egypte (een slaaf van de zonde) en deze verordeningen in acht nemen en houden."

De lentefeesten van Yahuah

Ik wilde deze zeer belangrijke realiteit rondom de lentefeesten benadrukken. Deze realiteit in mijn ogen veel belangrijker is dan “wanneer” we deze feesten exact vieren, ik bedoel dan de kalenderdata. Als we ze maar vieren, naar hun volgorde en duur van elkaar! Belangrijk is dus het bevel om ze te houden, hun volgorde en duur. Begrijp me niet verkeerd, de data is belangrijk, maar als het debat erover de realiteit overschaduwd dan missen we ons doel. Dus laat me duidelijk de volgorde van de lentefeesten illustreren, ongeacht op welke "datum" je ze houdt. Middels de illustratie wil ik ook de tijdsduur tussen de feesten helder schetsen, aangezien het zeer belangrijke repetities zijn van "hoe" deze dagen zullen worden vervuld.