Bidden in de Geest - een effectief gebedsleven

Publicatie: februari 2022

Introductie

Hier is een vraag voor u: Hoe is uw gebedsleven? Is het sterk? Is het consistent? En het belangrijkste: is het effectief? Worden uw gebeden positief verhoord? En weet u trouwens of uw gebeden wel of niet door de Vader worden verhoord?


In dit artikel gaan we kijken naar een centrale waarheid of component voor effectief gebed. En die centrale waarheid van effectief gebed heeft te maken met "bidden in de Geest". Voordat sommigen van jullie mijn artikel negeren en afsluiten, wil ik zeggen dat dit geen discussie is over spreken en bidden in tongen. En we zullen het verschil tussen "bidden in tongen" en "bidden in de geest" bespreken zodra we bij de hoofdinhoud van dit artikel zijn aangekomen. Het zijn eigenlijk twee afzonderlijke aspecten van gebed die vaak door elkaar worden gehaald. Maar ik hoop dat tegen de tijd dat we deze discussie hebben afgerond, we een veel beter begrip zullen hebben van hoe we moeten bidden; de methode waarmee we moeten bidden; de middelen waarmee we moeten bidden: dit alles is bedoeld om ons gebedsleven te bekrachtigen en effectief en sterk te maken.


De vereisten van het Koninkrijk van Yahuah

Er zijn regels en sleutels om het koninkrijk van Yahuah binnen te gaan, En waarom zijn deze regels of sleutels tot het Koninkrijk belangrijk? En dit begrip is van groot belang wanneer we kijken naar het onderwerp ‘bidden in de Geest’. Daarom begin ik met dit onderwerp binnen dit artikel aangaande ‘bidden in de Geest’, want het is heel eenvoudig: als we die sleutels van het Koninkrijk niet hebben; als we de regels van het Koninkrijk niet gehoorzamen, dan kunnen we natuurlijk dit Koninkrijk niet beërven. Het was in feite de apostel Paulus (ook bekend als Shaul) die hierover schreef:


1 Korinthe 6:9-11 “Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van Yahuah niet zullen beërven? Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van Yahuah niet beërven. Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Yahusha en door de Geest van onze Elohim.”


Dit is behoorlijk moeilijk om te lezen, vooral als u echt naar deze waarheid kijkt in zijn grimmige realiteit. De overtredingen die Paulus aan bij de gelovigen te Korinthe naar voren bracht, zijn in wezen schendingen van de regels voor het Koninkrijk. En Paulus vertelt zijn lezers hier in wezen dat degenen die deelnemen aan een dergelijke dwaasheid (schendingen van de Thora en schendingen van de boodschap van de Messias), het Koninkrijk van Yahuah NIET zullen erven. Dit is een eenvoudige maar treurige boodschap, die vele mensen slecht kunnen verdragen omdat het ingaat tegen de lusten van hun vlees. Als wij rekening houden met de verwachtingen van de Messias, lopen velen het risico het Koninkrijk niet te halen.


Dat is de reden waarom de Messias zo nauwkeurig was in zijn instructies aan de discipelen, dat ze zich concentreren op de dingen van het Koninkrijk en in het naleven van Vader Zijn gerechtigheid in hun leven. Waarom is dit belangrijk om in een studie aangaande gebed aan te halen? Nu het was midden in het onderwijzen aangaande de regels en sleutels tot het Koninkrijk dat de Messias uit het niets de kwestie van het gebed ter sprake brengt. En Hij brengt deze kwestie van gebed naar voren in het midden van Zijn vergelijking en contrast met de praktijken en leringen van de Farizeeën (ook wel Prushim). En hoe ze baden tot Yahuah was een van de vele dingen die de Farizeeën deden welke tegen of in strijd waren met de wegen van Yahuah en van Zijn Koninkrijk. De Messias leerde Zijn discipelen:


Mattheüs 6:5-6 “En wanneer u bidt, zult u niet zijn als de huichelaars; want die zijn er zeer op gesteld om in de synagogen en op de hoeken van de straten te staan bidden om door de mensen gezien te worden. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben. Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.”


Maar dan voegt de Messias deze extra informatie toe aan Zijn leer, hetgeen belangrijk zal blijken voor onze discussie over gebed vandaag:


Mattheüs 6:7-8 “Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden. Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.”


Dus het feit dat Yahusha een groot aantal verzen besteedt aan het spreken en onderwijzen over gebed, zou voor de serieuze gelovige een aanwijzing moeten zijn van het cruciale belang van gebed. Meer nog, dit zou het belang moeten benadrukken van het juiste en effectieve gebed.


Het belang van gebed

We weten dat effectief en juist gebed van cruciaal belang is voor de levenswandel van elke discipel van de Messias, omdat we in Lukas lezen:


Lukas 18:1 “En Hij sprak ook een gelijkenis tot hen met het oog daarop dat men altijd moet bidden en niet de moed verliezen.”


Lukas 21:36 “Waak dan te allen tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten, en om te kunnen bestaan voor de Zoon des mensen.”


Het cruciale belang van gepast en effectief gebed werd aangetoond door de discipelen van onze Messias in de dagen na Zijn hemelvaart en de uitstorting van de Ruach op de dag van Shavuot:


Handelingen 1:14 “Dezen bleven allen eensgezind volharden in het bidden en smeken, met de vrouwen en Maria, de moeder van Yahusha, en met Zijn broers.”


Handelingen 6:4 “Wij echter zullen volharden in het gebed en in de bediening van het Woord.”


De apostel Paulus maakte de leden van zijn vergaderingen ook duidelijk dat het van cruciaal belang is om effectief en gepast te bidden:


Romeinen 12:12 “Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed.”


Filippenzen 4:6 “Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij Yahuah;”


1 Thessalonicenzen 5:16-18 “Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden. Dank Yahuah in alles. Want dit is de wil van Yahuah in de Messias Yahusha voor u.”


En dit zijn slechts fragmenten met betrekking tot het belang dat Yahusha en Zijn apostelen hechten aan gebed.


Gebed: het minst begrepen – minst gebruikte – meest misbruikte hulpmiddel

Het is dus een algemeen begrip (of het zou in ieder geval een algemeen begrip moeten zijn) onder Nazareners en Schrift studenten, dat wanneer iets keer op keer in de Schrift wordt genoemd, datgene dat keer op keer wordt genoemd belangrijk is. Aangezien dit het geval is met het onderwerp en de kwestie van gebed, moeten we ons afvragen waarom gebed dan het minst begrepen en gebruikt wordt door gelovigen; en waarom het vaak het meest misbruikte instrument in het arsenaal van geestelijke wapens en instrumenten van een discipel is? En het feit dat de Messias het onderwerp gebed in Zijn ‘Bergrede’ heeft ingesloten, zou in mijn optiek suggereren dat een effectief en correct uitgevoerd gebed één van de sleutels is om het Koninkrijk van Yahuah te verwerven.


Helaas worstelen velen van ons met gebed. Sommigen van ons vermijden het gebed helemaal. En veel te veel van ons, die weten dat gebed belangrijk is, bidden een standaard gebed welke bestaat uit een geformeerde basis standaard om te voldoen aan een mandaat om te bidden. Zo lijken onze individuele en gezamenlijke gebeden alle kanten op te gaan en het ontbreekt aan inhoud en begrip aangaande gebed.


De keerzijde van onze problemen met gebed is dat behoeften niet goed en effectief in gebed bij de Vader worden gebracht. Waarom? Omdat velen van ons worstelen om de waarde, kracht en het belang van gebed in ons leven te begrijpen. Daarom zijn onze gebeden maar al te vaak niet doeltreffend.


Het universele onbehagen dat verband houdt met gebed

Vele geloven voelen zich onbehaaglijk wanneer er wordt gevraagd om persoonlijk of privé te bidden. Of erger nog, wanneer gevraagd wordt om gezamenlijk gebed te leiden (d.w.z. gebed in een gemeenschap of groepssetting).


Veel van Yahuah Zijn mensen geven er om verschillende redenen gewoon niet om om in gebed te gaan. En waarschijnlijk de grootste van alle redenen om niet vrijwillig in gebed te gaan, is dat velen worstelen met het niet weten hoe of waarvoor te bidden in een bepaalde situatie. Velen van ons hebben onzekerheden dat onze gebeden nergens toe zullen leiden. En als we in ons hart geloven dat onze inspanningen nergens toe leiden dan passen we 'Fake it till you make it' toe en gaan we gewoon door met gekunstelde bewegingen (en dit soort gebeden hebben meestal geen inhoud of kracht). Of nog erger, we vermijden het bidden helemaal.


Dus velen van ons maken eenvoudigweg bewegingen van het uiten van lege woorden (denk aan Mattheüs 6:7-13) die we schaapachtig of onwetend bestempelen als gebed. Bij deze halfslachtige pogingen tot gebed worstelen velen van ons met de uitvoering ervan; hoe we onze gebeden kunnen verwoorden. En daardoor lijdt ons gebedsleven onmetelijk, zodat de problemen en mensen waarvoor we moeten bidden niet de geestelijke aandacht krijgen die ze verdienen.


Dus als gebed zo belangrijk zou moeten zijn voor onze wandel met de Messias - zodanig dat het een van de sleutels tot het Koninkrijk lijkt te zijn, waarom is bidden dan zo'n uitdaging voor zovelen van ons? Waarom worstelen velen van ons in ons gebedsleven? Was gebed zo uitdagend bedoeld?


De uitdaging van gebed

De uitdaging van het gebed is gebaseerd op een gebrek aan begrip van het medium. Welnu, ik geloof dat ik een solide, door de Schrift ondersteunde reden heb voor deze strijd en uitdaging die zovelen van ons hebben gehad in verband met effectief en gepast gebed. En de reden waarom gebed voor velen van ons een uitdaging is, is omdat we het medium waarin gebed zou moeten plaatsvinden niet volledig begrijpen. De meesten van ons bidden fysiek, in het vlees. Maar bidden is NIET bedoeld als een oefening van het vlees. Denk even na over de volgende sleutelpassage.


Johannes 4:23-24 “Maar de tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. Yahuah is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.”


Om gebed effectief en consistent voor ons te laten werken, moeten we echte interactie zoeken met de Vader; communiceren, aanbidden, zoeken. Ja, bidden tot de Vader in de geest en in Yahuah Zijn onbetwistbare waarheden die Hij ons zo genadig heeft gegeven in Zijn eeuwige Woord van Waarheid (Thora). Er is geen andere manier om effectief met de Almachtige te communiceren, vrees ik.


De christelijke kerk leert haar leden niet Schriftuurlijk te bidden

De zogenaamde "Kerk" heeft haar leden jammerlijk in de steek gelaten door er niet in te slagen om Schriftuurlijke discipelen te maken en het Lichaam van Messias te onderwijzen op de manier waarop onze Messias discipelen maakte. Om gebed goed te begrijpen zou elke gelovige correct en nauwkeurig de waarheid, het doel en het belang van de Ruach HaKadosh in hun leven onderwezen moeten worden.


De Messias verkondigde aan zijn discipelen het volgende:


Johannes 14:16-17 “En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet (d.w.z. theoreo - de wereld heeft niet de "ogen om de Geest van Yahuah te zien en te herkennen") en kent Hem niet (gnosko - ken Hem intiem), maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn (volbracht zoals beloofd door de Messias op Shavuot, dat slechts een paar maanden later zou plaatsvinden).”


De cruciale realiteit en het belang van het geestenrijk

De realiteit van het geestenrijk en de Ruach HaKadosh (Heilige Geest) is extreem belangrijk voor het leven van een discipel dat Yahusha. Het is daarom dat Hij Nicodemus informeerde over het feit dat "tenzij iemand geboren wordt uit water en de Geest, die ziel het Koninkrijk van Yahuah niet kan binnengaan." Waarom? Yahusha legt uit waarom: “Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.” (Johannes 3:5-6).


De term "geboren" zoals hier wordt gebruikt door Yahusha, is de Griekse term "gennao". Gennao betekent: “datgene waardoor iemand een radicale verandering in zijn persoon/zijn ervaart, zodanig dat hij tot een nieuw schepsel wordt gemaakt. Dat nieuwe schepsel leeft in de fysieke wereld, maar het moet begrijpen hoe te handelen in de geestelijke wereld.”


Yahusha beschrijft de Heilige Geest niet als simpelweg "iets" dat op een of andere manier op een gelovige rust als een soort zegel of garantie voor zijn/haar toekomstige toelating tot het Koninkrijk. De Heilige Geest fungeert inderdaad als een teken en een bron van de hoop maar het is zoveel meer dan dat. Want Yahusha vertelt ons dat Hij een Trooster zond als een "alles-in-één" hulpbron voor ons. Een hulpbron die ons toerust en versterkt en geneest en leidt naar alle Waarheid - alle begrip.


Johannes 14:15-16 “Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht. En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.”


Handelingen 1:8 “maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.”


Ezechiël 36:27 “Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.”


Judas 1:20 “Maar u, geliefden, bouw uzelf op in uw allerheiligst geloof en bid in de Heilige Geest,”


Ik leg u hier vandaag voor dat de reden waarom onze gebeden niet zo effectief zijn als ze zouden moeten zijn, is omdat we erop staan te leven en te werken in het vlees, terwijl ons is verteld om te leven en te werken in de Geest. Bijgevolg zullen we, wanneer we in het vlees leven en handelen, standaard neigen naar of neigen naar bidden in het vlees. In romeinen 8 kunnen we lezen dat Paulus ons oproept te leven vanuit de Geest en niet vanuit het vlees, daar “het denken van het vlees is vijandschap tegen Yahuah. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van Yahuah, want het kan dat ook niet” (Romeinen 8:7)


En mensen, dit is in een notendop het probleem dat gelovigen hebben met betrekking tot gebed. We bidden uitsluitend in het vlees. En helaas hebben we niet geleerd hoe belangrijk het is om in de Geest te bidden en hoe we dat moeten doen. Het probleem dat de meesten van ons in ons gebedsleven tegenkomen, is dat we standaard bidden in het "vlees". Duidelijk en eenvoudig: Ieder van ons heeft de Heilige Geest nodig om volledig te functioneren in ons gebedsleven. Waarom? Waarom hebben we de Heilige Geest nodig in ons gebedsleven?


Simpel gezegd: het vlees is erg zwak en niet in staat tot een Geestelijke effectief gebed. Betreffende de cruciale rol die de Heilige Geest speelt in het gebedsleven van een discipel van Yahusha, schreef Paulus aan de Romeinse gelovigen:


Romeinen 8:26-27 “En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van Yahuah voor de heiligen pleit.”


Dit is waarom we de Heilige Geest nodig hebben. Hij werkt niet alleen in onze gebeden, maar in elk denkbaar deel van ons dagelijks leven. En dit is de belangrijkste reden waarom we moeten stoppen met het negeren van de rol van de Heilige Geest in ons leven.


Om onze gebeden effectief, relevant en krachtig te laten zijn, moeten onze gebeden gevoed worden door de Heilige Geest. Waarom? Omdat ons vlees niet in staat is effectief in contact te komen met de dingen van het geestenrijk; vooral de dingen van de Heilige Geest. Het vlees is zeer zwak. We hebben de Geest nodig om namens ons te bemiddelen in overeenstemming met de wil van de Vader.


De factor voor geestelijke oorlogsvoering

De andere belangrijke reden waarom we moeten leren bidden in de Geest is omdat we midden in een wrede oorlog zitten. Wij zijn soldaten in een geestelijke strijd die voortdurend overal om ons heen wordt gevoerd. En die oorlog wordt gevoerd in het geestenrijk. We zien duidelijk bewijs van deze oorlog als deze overgaat in ons fysieke rijk (bijvoorbeeld ziekten, geweld, chaos en verwarring, hopeloosheid, enzovoort). Maar de echte oorlog wordt gevoerd in de hemelse gewesten - in het geestenrijk.


Paulus onthulde deze gruwelijke realiteit toen hij schreef aan de gelovigen te Efeze:


Efeze 6:12-13 “Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. Neem daarom de hele wapenrusting van Yahuah aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.”


En dan plaatst Paulus deze geestelijke oorlog in een schitterend perspectief als het gaat om het gebedsleven van een gelovige wanneer hij slechts vier verzen later schrijft:


Efeze 6:17-18 “En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Yahuah Zijn Woord (Thora), terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.”


Dus de zwakheid van ons vlees en de realiteit van een alomtegenwoordige geestelijke oorlog die om ons heen wordt gevoerd, vereisen dat we in elk aspect van ons leven in de Geest werken; vooral in ons gebedsleven.


We vinden in Galaten 5:24, waar Paulus de Galaten leert dat als ze door de Geest leven, ze zich ook in overeenstemming met de Geest moeten gedragen. Petrus vertelde zijn lezers dat ze door de Geest moeten leven op de manier waarin Yahuah heeft voorzien (1 Petrus 4:6).


Als we in de Geest willen werken, ligt het voor de hand dat onze gebeden moeten worden uitgevoerd in, door, doormidden en met de Geest. Een van onze verantwoordelijkheden als afgezanten van het Koninkrijk is om namens anderen te bidden en te bemiddelen. Het is dus absoluut noodzakelijk dat we begrijpen hoe we moeten bidden en waarvoor we moeten bidden. Het vlees verstaat de dingen van het vlees, de Geest de dingen van de Geest (1 Korinthe 2:11).


Dus als we willen dat onze gebeden effectief zijn, moeten onze gebeden op de Geest gebaseerd zijn. Want we hebben Schriftuurlijk bepaald dat het vlees niet in staat is om geestelijke dingen aan te boren. En om onze gebeden in waarheid te bidden, moeten we ons verbinden met de kostbare Heilige Geest van Waarheid.


Bidden in het vlees is uitsluitend afhankelijk van menselijke vermogens Weet dit: gebed dat uit dienst van van of gebruik maakt van de kracht van het vlees, is uitsluitend afhankelijk van menselijke capaciteiten en inspanningen.


We zien hiervan het bewijs wanneer mensen volmaakt doordachte en theologisch correcte gebeden bidden. In deze op vlees gebaseerde gebeden:


  • Vertrouwen mensen maar al te vaak op mooie woorden; luide onstuimige uitingen; en de lengte van hun gebeden zodat ze het gevoel hebben dat Yahuah hen hoort.

  • Of ze struikelen over zichzelf in hun gebeden en hun gebeden lijken alle kanten op te gaan.

  • Yahusha instrueerde ons om onze gebeden niet uit te voeren zoals de heidenen doen – wat in wezen bidden is volgens de aard van iemands vlees (Mattheüs 6:7).

  • Dit zijn allemaal mislukte en versluierde pogingen om de rol van de Geest in onze gebeden te vervangen.


Op het vlees gebaseerde gebeden zijn maar al te vaak valse gebeden. Maar de Heilige Geest helpt met onze zwakheden in het vlees door ons te leren bidden. Het is dan noodzakelijk dat we leren bidden in de Geest en dit gebed leren begrijpen, want een van de rollen van de Heilige Geest in het leven van een discipel van de Messias, is dat de Geest ons helpt in onze zwakheid door ons te leren hoe we moeten bidden en wat we moeten handelen.


Wat bedoelt Paulus met "bidden in de Geest"?

Bedoelde Paulus bidden in glossalia - onbekende tongen - extatische talen? Charismatisch christendom leert dat bidden in de Geest bidden in tongen betekent en ze zullen maar al te vaak verwijzen naar 1 Korinthe 14:14-19 als hun bewijstekst hiervoor:


1 Korinthe 14:14-19 “Want als ik in een andere taal bid, bidt mijn geest, maar mijn verstand blijft zonder vrucht. Hoe is het dan? Ik zal met mijn geest bidden, maar ik zal ook met mijn verstand bidden. Ik zal met mijn geest lofzingen, maar ik zal ook met mijn verstand lofzingen. Want anders, als u dankzegt met uw geest, hoe zal hij die de plaats inneemt van de niet-ingewijde, amen zeggen op uw dankzegging, wanneer hij niet weet wat u zegt? Immers, u dankt wel op een mooie manier, maar de ander wordt niet opgebouwd. Ik dank mijn Elohim dat ik in meer andere talen spreek dan u allen. In de gemeente echter wil ik liever vijf woorden spreken met mijn verstand, om ook anderen te onderwijzen, dan tienduizend woorden in een andere taal.”


Laat mij eerst duidelijk zeggen: bidden in de Geest betekent op zichzelf NIET bidden in onbekende tongen. Geloof ik in de werkzaamheid en relevantie van glossalia of tongentaal? Absoluut. Geloof ik dat bidden in tongen vandaag de dag van enige geestelijke waarde is? Absoluut. Maar geloof ik dat iemand in tongen moet bidden om in de Geest te bidden: NEE.


Het punt in 1 Korinthe 14:14-19 gaat eigenlijk over discipelen die niet blindelings bidden (d.w.z. niet weten hoe ze moeten bidden en of waarvoor ze moeten bidden), maar in plaats daarvan bidden met begrip en kennis. En begrip en kennis in gebed komt uitsluitend door het werk van de Heilige Geest in onze gebeden.


Bidden in tongen is niet wat Paulus bedoelde met bidden in de Geest. Paulus schrijft aan de Korinthiërs die zich bezighouden met gezamenlijk gebed – gebruikmakend van hun geest (dat wil zeggen, datgene wat Yahuah Zijn Geest in overeenstemming brengt met de onze) – maar daarbij gebruikmakend van de gave van tongen (glossalia – onbekende tongen). Waarvan ik geloof dat Paulus hier zeer duidelijk is, namelijk voor lofprijzingen van de gelovige tot Yahuah. Bijgevolg zal de persoon die bidt met gebruikmaking van deze vorm van gebed (d.w.z. het gebruik van glossalia voor het uitvoeren van gezamenlijk gebed) geen begrip hebben van de inhoud en de ware betekenis van hun gebeden. En dus is dit soort gebed niet gepast – of laten we zeggen dat het geen voorkeursmiddel is om gezamenlijk gebed uit te voeren. Waarom? Omdat zulke gebeden NIET opbouwen. Dat wil zeggen, ze onderwijzen of verbeteren ons moreel, intellectueel of geestelijk niet. Oprichting vereist altijd dat de persoon die de opbouw doet, begrijpt wat hij tegen de gemeenschap van gelovigen zegt.


Begrip is dus van cruciaal belang in gezamenlijk en zelfs individueel gebed. Zonder begrip weten we niet waar we voor moeten bidden of hoe we de Almachtige moeten smeken om de zaken die voor ons liggen aan te pakken.


Hier, in 1 Korinthe 14:14-19, is Paulus specifiek met de uitdrukking "mijn geest", die in het Grieks "tow-pneuma" is. Dit is anders dan de uitdrukking "in de geest" die "en-pneuma" is. Dus wanneer Paulus "mijn geest" of “tow-pneuma" specificeert, heeft hij over het aangaan van geestelijke eenrichtingscommunicatie met de Almachtige. Met andere woorden: de discipel van Yahusha zendt lofprijzingen en aanbidding naar Yahuah met behulp van tongentaal. Wanneer iemand zich bezighoudt met deze vorm van gebed, zoekt hij of zij GEEN begrip en leiding van Vader (vs. 16, 17). En contextueel bezien is dit natuurlijk het punt waar het Paulus in deze verzen omgaat, op het misbruik door de Korinthiërs van de gave van tongen, specifiek voor gezamenlijke gebeden (vers 19). Paulus brengt geen doctrine naar voren van gezamenlijk bidden in tongen, waar helaas zovelen in het charismatische christendom naar streven.


Sluit dit de praktijk van bidden in tongen überhaupt uit? Nee. Maar alleen omdat men, laten we zeggen in een onbekende taal zou bidden (of het nu gezamenlijk of privé is), betekent niet dat die persoon in feite “bidt in de Geest”; althans niet in de zin die Paulus op andere plaatsen in zijn geschriften beschrijft. Hier, in de eerste brief aan de korinthiërs, ondersteunt Paulus gebed dat gebaseerd is op "begrip". En dat begrip komt door de tussenkomst van de Heilige Geest.


Wat voor soort gebed we ook bidden, we moeten bidden in de Geest

Paulus schrijft aan de Efezische gelovigen dat ze er altijd naar moeten streven om in de Geest te bidden in wat voor soort gebed ze ook doen. Hij schrijft:


Efeze 6:18 “terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.”


Bidden in de Geest verwijst naar Yahusha Zijn verklaring en profetie dat er een tijd zou komen dat de ware aanbidders van Yahuah de Schepper zouden aanbidden in Geest en in Waarheid. Dus wanneer hij bidt in de Geest, nodigt de waarheid zoekende discipel van Yahusha effectief de Geest uit om zich met hun geest te verbinden. En het is de Heilige Geest die bemiddelt en werkt ten behoeve van die discipel om hun gebeden krachtdadig te maken (Romeinen 8:26, 27). Ziet u, de Vader wil dat Zijn kinderen slagen in overeenstemming met Zijn volmaakte wil.


Wij zijn genoodzaakt om terug te keren naar de brief van Paulus aan de Romeinse gelovigen, waar hij schreef:


Romeinen 8:26-27 “En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van Yahuah voor de heiligen pleit.”


Bidden in de Geest is gefocust, gericht en in veel gevallen zelfs profetisch. En het wordt verondersteld te worden beoefend “bij elke gelegenheid met alle gebed” dat we aangaan, zoals Paulus schreef in Efeze 6, “alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen” (Efeze 6:18).


Om onze gebeden effectief te laten zijn, moeten onze gebeden gericht zijn op de kern van de zaak. En om ervoor te zorgen dat onze gebeden gericht zijn op de kern van een zaak van een situatie, moeten we begrijpen hoe we voor die situatie moeten bidden. Het vlees dwingt ons om te bidden voor datgene dat ons vleselijke ogen zien of wat wij voelen in onze emoties, in veel gevallen het belangrijkste symptoom van een kwestie of probleem. Maar hoe zit het met het werkelijke probleem dat het symptoom veroorzaakt? Hoe zit het met de reden voor het probleem dat voor ons ligt; of de kern van de zaak? Het vlees probeert van nature het onmiddellijke symptoom aan te pakken, vaak zelfs nooit rekening houdend met de onderliggende zaak die het vleselijke zichtbare symptoom veroorzaakt.


Er bestaat dus een verschil tussen gebeden die focussen op symptomen versus het onderliggende probleem. Wat als Yahuah de symptomen gebruikt waarvoor we bidden om de aandacht van die persoon te krijgen of om die persoon iets te leren? Misschien wil Yahuah iets in die persoon uitwerken of glorie en eer brengen aan Zichzelf en het Koninkrijk?


Zou bidden om verlichting van het onmiddellijke symptoom effect hebben als het tegen de wil van Yahuah in zou gaan? Zou er een verandering in het leven van die persoon worden aangebracht? Wat als de persoon in kwestie direct verantwoordelijk is voor de situatie waarin hij of zij zich bevinden, maar hij of zij geen berouw toont, eigenwijs blijft? Of dat een persoon blijft doen waarvan hij of zij weet dat het niet goed is? Wat als het individu in kwestie daarbij in een staat van ongehoorzaamheid blijft en dus in wezen oogst wat gezaaid is? Hoe helpt bidden om een onmiddellijke symptoom te elimineren dat bedoeld is om een ​​heilzame verandering in een persoon te beïnvloeden? De grote vraag die in deze situatie moet worden gesteld is: zal Yahuah zelfs onze gebeden verhoren? Waarschijnlijk niet.


Is het daarom niet logisch dat onze gebeden niet gericht zijn op de onmiddellijke situatie, maar in plaats daarvan op de kern van de zaak die correctie of hulp nodig heeft? Misschien heeft een persoon in kwestie een moeilijke situatie nodig om te herstellen of wordt bepaald gedrag gecorrigeerd? Of wil Yahuah misschien dat anderen zien dat het werk in het leven van die persoon wordt gedaan en dat ze zich als reactie op dat werk tot de Almachtige wenden, zodat ook zij een echte en wezenlijke relatie met Hem kunnen hebben?


Hetzelfde principe geldt voor medicijnen. De conventionele geneeskunde probeert tegenwoordig het symptoom te behandelen en niet de ziekte. Door deze krankzinnige logica te volgen van het behandelen van het symptoom zonder ooit de ziekte te behandelen, wordt de patiënt nooit echt beter. In veel gevallen verslechtert de patiënt. Andere voorbeelden die snel in mij opkomen, zijn financiën, relaties, carrières en burgerlijke of juridische zaken. We worden vaak gevraagd om te bidden voor mensen die een baan nodig hebben; vrij van financiële, relationele en juridische problemen.


We bevinden ons dus in een situatie waarin we, in onze gebeden, worden gedwongen om te bidden voor de verlossing van symptomen. Denk daarbij aan pijn, ziekte, depressie, angst, financiële problemen, huwelijksproblemen enzovoort. Maar nogmaals, dit is omdat we vertrouwen op ons vlees, om te bidden voor de genezing of herstel van het individu. De waarheid is echter dat we doorgaans niet de wijsheid en het begrip hebben om te bidden voor het werkelijke probleem dat de symptomen veroorzaakt. En helaas blijven onze gebeden maar al te vaak onbeantwoord.


Dus we bidden vleselijk om verlichting van het onmiddellijke symptoom: de behoefte aan een baan of carrière; een betere relatie; bevrijding van juridische en financiële problemen enzovoort. Maar hoe zit het met het onderliggende probleem dat in de eerste plaats tot deze onmiddellijke symptomen leidde? Wat als de persoon die met deze symptomen wordt geconfronteerd, dringend behoefte heeft aan, laten we zeggen, hart- en geestelijke correctie? Hoe goed we een persoon of onszelf ook denken te kennen, vaak zijn we ons niet bewust zijn van het onderliggende probleem of situatie die het onmiddellijke symptoom waarvoor wij vleselijk willen billen veroorzaakt. Soms zitten we zelf diep in de problemen en zien de oorzaak niet omdat we vanuit ons vlees blijven kijken naar onze symptomen.


Is het niet gemakkelijk in te zien waarom zoveel discipelen van de Messias een ondoeltreffende en in veel gevallen vleselijk gebedslevens hebben? Want elke keer dat we met onze smeekbeden naar Yahuah gaan, lijken ze onbeantwoord te blijven. Waarom? Omdat we alleen weten hoe we in het vlees moeten bidden!


Kunt u nu de noodzaak inzien om in de Geest te bidden? Kunt u nu de wijsheid zien achter het overdragen van onze gebeden aan de Heilige Geest, zodat Hij ons leert hoe we moeten bidden voor de zaak die voor ons ligt, en waarvoor we moeten bidden met betrekking tot die zaak? De Geest bekrachtigt onze gebeden en draagt ​​deze naar de Vader in de Naam van Yahusha. Onze gebeden gaan over van een staat van levenloosheid naar die van leven en kracht. Johannes beschreef de gebeden van heiligen in de troonzaal van Yahuah als zijnde vervat in gouden schalen vol geuren (Openbaring 5:8), en de rook van de wierook van die gebeden steeg voortdurend op tot voor Yahuah (Openbaring 8:4).


Bidden in de Geest is het tegenovergestelde van bidden in het vlees

Bidden in het vlees vertrouwt op onze menselijke capaciteiten en begrip. "Bidden in de Geest" heeft te maken met het binnengaan in een dimensie van gebed die onder de directe inspiratie van de Heilige Geest staat. Dus hij of zij die in de Geest bidt, zoekt met opzet de hulp van de Geest om hun gebeden te sturen en hulp bij het helpen begrijpen van de situatie die aandacht van gebed nodig heeft, zodat hij of zij weet hoe hij of zij zijn gebeden effectief kan richten.


Er is werkelijk GEEN ander effectief en waarheidsgetrouw gebed dan dat wat in de Geest wordt verricht.


Dus hoe bid u eigenlijk in de Geest? Ten eerste moeten we onze gebeden nooit overhaasten met hersenloze herhalingen van eerder aangeleerde gemeenplaatsen, of gewoon vragen om het eerste dat in ons opkomt. We moeten weerstand bieden aan simpelweg bidden voor datgene waarvoor we gevraagd zijn te bidden zonder leiding en begrip van de Heilige Geest.


We moeten het gebed aangaan, vrij van de lasten en afleidingen van de buitenwereld. Misschien zelfs een afgelegen gebedskamer binnengaan of eenzame plek opzoeken. En dan moeten we Yahuah smeken ons te leren hoe we voor een zaak moeten bidden door de leiding, sturing en openbaring van de Heilige Geest. We geven ons als het ware over aan de wil van Yahuah in ons gebed, niet de wil van ons vlees. Wanneer we het gebed ingaan met deze Geestelijke instelling en intentie, bidden we in de Geest en onze gebeden zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met Yahuah Zijn wil.


Het is absoluut noodzakelijk dat we onze onbekwaamheden en zwakheden toegeven, of beter nog aan Yahuah belijden. Yahuah eist transparantie van ons. Dan moeten we vertrouwen op ons geloof en de Vader onze gebeden toevertrouwen. Zodat Zijn wil in onze levens zal geschieden.


In de Hebreeënbrief lezen we dat het onmogelijk is om de Vader te behagen zonder geloof; “Zonder geloof is het echter onmogelijk Yahuah te behagen. Want wie tot Yahuah komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.” (Hebreeën 11:6).


Dus als we in de Geest bidden, moeten we:

  • Binnenkomen met een gerust geweten...

  • Schone handen…

  • Zonder persoonlijke agenda's zodat ons uiteindelijke doel is om de Naam van Yahuah te verheerlijken en te verheffen…

  • Met de wil om een open en eerlijk gesprek aan te gaan met Yahuah…

  • Komen met een open en gewillig hart dat de wil van Vader zoekt…

  • Luisteren naar de aansporing van de Heilige Geest om tussenbeide te komen volgens de wil van Yahuah...


We moeten daarbij reflecteren en mediteren over Yahuah Zijn Woord (Thora), het Woord dat op de tafels van ons hart en verstand is geschreven, om ons op één lijn te houden met Yahuah Zijn wegen en Zijn wil. Zijn Woord werkt samen met Zijn Geest om onze gebeden te leiden en ons begrip te versterken. Bidden in de Geest - "en-pneuma" - is waar we allemaal naar moeten streven als het gaat om ons gebedsleven. En als we dit eenmaal onder de knie hebben, moeten we altijd waakzaam en consequent blijven in ons bidden in absoluut geloof; zonder ophouden; en in de Geest.