Abortus (is moord)

Publicatie: april 2021

Inleiding

De kwestie van abortus is misschien wel een van de meest gevoelige en beladen onderwerpen in de politieke sfeer. Zoals vaak het geval is, is het standpunt van het jodendom nogal genuanceerd en past het niet noodzakelijk precies in beide zijden van het debat. We zullen proberen een basisoverzicht te geven van onze benadering van abortus door de belangrijkste bronnen over dit onderwerp te presenteren vanuit de Thora.


Abortus in de Schrift

De eerste verwijzing naar abortus is in Genesis, waar het Noach en zijn nakomelingen verboden is om te moorden: Genesis 9:6 "Vergiet iemand het bloed van de mens, door de mens zal diens bloed vergoten worden; want naar het beeld van Elohim heeft Hij de mens gemaakt.


Laat mij u er op wijzen dat de uitdrukking "mand het bloed van de mens, door de mens" nauwkeuriger wordt vertaald als "iemand die het bloed van de mens in de mens vergiet". Op basis hiervan leren we dat onder normale omstandigheden het doden van een foetus wordt beschouwd als een halsmisdaad voor alle nakomelingen van Noach, d.w.z. de mensheid.


Afzonderlijk gelezen zou men kunnen concluderen dat abortus verwant is aan moord. Maar de dingen zijn niet zo eenvoudig. Dit is wat we lezen in Exodus:


Exodus 21:22 "Wanneer mannen vechten en daarbij een zwangere vrouw zó treffen dat haar kind geboren wordt, maar er geen dodelijk letsel is, dan moet de schuldige zeker een boete betalen, zo groot als de echtgenoot van de vrouw hem oplegt. Hij moet die betalen via de rechters."


Aangezien de Thora alleen een geldelijke vergoeding maar geen doodstraf verplicht, beschouwt de Thora de foetus in eerste plaats als eigendom. Dat de doodstraf niet geeist wordt kan op verschillende manieren worden verklaard: (A) De foetus kan al dan niet volledig levensvatbaar zijn geweest en er is geen manier om het zeker te weten. Dit technische aspect weerhoudt ons er dus van om de aanvaller aansprakelijk te stellen voor de doodstraf. (B) De context van dit vers gaat over moord, maar in feite kunnen er een aantal andere verboden zijn die zijn overtreden. We moeten echter duidelijk vaststellen dat abortus onder normale omstandigheden verboden is en wel degelijk als moord beschouwd moet worden. In onze moderne tijd kan namelijk wel degelijk leven worden vastgesteld (een simpele echo geeft uitsluitsel) en dit leven wordt planmatig met voorbedachte rade gestopt, moord! Yahuah Zijn volk hoort de Thora meer te eren dan die van mensen. Alhoewel abortus in meer en meer landen vandaag wettelijk is, betekent dit niet dat het juist is in Yahuah Zijn ogen.


De juiste feiten op een rij, abortus is moord!

De Schrift verbiedt het aborteren van een ongeboren kind. Beschouw de volgende waarheden en feiten:


1. De Schrift zegt dat de mens geschapen is naar Yahuah Zijn beeld en gelijkenis (Genesis 1:26). De mens is niet het product van blinde naturalistische evolutie, en hij is geen dier dat gedood kan worden naar gerieven.


De leer van evolutie (anti schepping) is een drijvende kracht geweest achter de abortusindustrie, omdat ze leert dat de mens slechts een dier is. In feite beweert de evolutionaire “recapitulatietheorie” dat het embryo niet volledig mens is dan laat in zijn groeistadium.


Deze theorie werd gepopulariseerd door Ernst Haeckel, Charles Darwins prominentste supporter in Duitsland. Haeckel leerde: “ontogenie recapituleert fylogenie”. Ontogenie is de groei in de baarmoeder, en fylogenie betreft de evolutionaire ontwikkelingsstadia van een enkele cel tot vis tot amfibie tot reptiel tot zoogdier tot aap tot mens. Dus wordt de foetus slechts in een later stadium menselijk. Haeckel produceerde tekeningen die toonden dat het menselijk embryo hetzelfde is als dat van dieren zoals een vis, een varken, een aap; maar de tekeningen waren bedrog. Haeckel mislabelde embryo’s; hij veranderde de grootte van embryo’s; hij wiste delen; hij voegde delen toe; hij veranderde delen. Bijvoorbeeld: hij nam een tekening van een aap-embryo en verwijderde de armen, benen, navel, hart en moederkoek om het te doen lijken op een vis-embryo. Hij labelde het daarna “Embryo van een Gibbon in het visstadium”. Haeckels theorie werd helemaal weerlegd, maar zijn tekeningen zie je nog steeds in leerboeken vandaag. Haeckels mythe heeft de moderne abortusindustrie aangemoedigd. In 1957 schreef kinderpsycholoog Benjamin Spock het volgende: “Elk kind volgt in zijn ontwikkeling de hele oergeschiedenis van het mensdom, fysiek en geestelijk, stap voor stap. Een baby vertrekt in de baarmoeder als één enkele kleine cel, precies de manier waarop het eerste levende ding verscheen in de oceaan. Weken later, als het in het vruchtwater van de baarmoeder ligt, heeft hij kieuwen zoals een vis…” (Baby and Child Care, p. 223).


In 1990 argumenteerden Carl Sagan en zijn vrouw dat abortus ethisch verantwoord is op grond van dat de foetus niet helemaal menselijk is tot zijn zesde maand. De recapitulatietheorie van Haeckel als feit hanterend, beweerden zij dat het embryo begint als “een soort van parasiet” en daarna verandert in iets als een vis, met “kieuwbogen” en daarna “reptielachtig” wordt en uiteindelijk “zoogdierachtig”. Tegen het eind van de tweede maand is de foetus “nog steeds niet menselijk” (“The Question of Abortion: A Search for the Answers”, Parade, 22 april 1990).


2. Yahuah verbiedt de mens onschuldig bloed te vergieten. Twintig keer verbiedt de Schrift het vergieten van “onschuldig bloed” (b.v. Deuteronomium. 19:10-13; 2 Koningen 21:16). Dit verwijst naar het onrechtvaardig doden van een persoon (1 Samuel 19:5). Het doden van een moordenaar, bijvoorbeeld, is een rechtvaardige zaak, maar het doden van een onschuldig persoon is onrechtvaardig. Yahuah haat hen die onschuldig bloed vergieten (Spreuken 6:16-17). En wie is onschuldiger dan een ongeboren kind?


3. De moderne wetenschap noemt een ongeboren kind een “foetus”, maar het wordt in de Thora een “kind” genoemd (Genesis 25:22). Kinderen die sterven voordat ze geboren zijn worden “kinderkens” genoemd (Job 3:16). Daarom staat het doden van een “foetus” gelijk aan het doden van een klein kind. De Schrift zegt dat kinderen onderscheiden wezens zijn, zelfs als ze nog in de baarmoeder bevinden. Dit was waar voor Esau en Jakob (Genesis 25:23). Jeremia werd een profeet genoemd terwijl hij nog in de baarmoeder was (Jeremia 1:5), en Johannes de Doper werd vervuld met de Geest en reageerde op de Messias toen hij nog in de baarmoeder was (Lukas 1:15, 41-44).


4. De Thora eiste een straf als een ongeboren baby letsel werd toegebracht (Exodus 21:22-23). De verwonding of dood van een ongeboren kind werd behandeld als een ernstig misdrijf.


5. De Thora leert dat Yahuah de conceptie bestuurt (Genesis 20:18; 29:31; 30:22). De Schrift leert dat kinderen het erfdeel van Yahuah zijn (Psalm 127:3). Het kind in de baarmoeder is niet het eigendom van de moeder maar is het eigendom van Yahuah.


6. De Schrift leert dat Yahuah het kind in de baarmoeder vormt (Psalm 139:13-16).


A. David zegt in Psalm 139:13: “Want U hebt mijn nieren geschapen, mij in de schoot van mijn moeder geweven”. Het woord “nieren” verwijst naar het immateriële deel van de mens, zijn hart, ziel en geest. De term “nieren” is nauw verwant met het “hart” en verwijst in het bijzonder naar ’s mensen wil, de zetel van zijn verlangens, affecties en passies. Zie Psalm 16:7; 26:2; 73:21; Spreuken 23:16; Jesaja 11:5; Jeremia 11:20; 17:10; 20:12; Openbaring 2:23. De mens heeft niet het recht zich te bemoeien met het proces van de conceptie. Wanneer er conceptie is, dan is er nieuw leven, en dat leven is een man of vrouw die gemaakt is naar Yahuah Zijn beeld. Dit is Yahuah Zijn domein. De mens weet er niet genoeg van om hier te interfereren. Wanneer voor wetenschappelijk onderzoek een vrouwelijke eicel wordt bevrucht en het nieuwe leven begint te groeien en het wordt daarna afgebroken, dan betekent dit dat een leven naar Yahuah Zijn beeld werd vernietigd. Dat de mens zich hoede!


B. Yahuah vormde Davids lichaam (Psalm 139:13-16). Hier denkt David aan de verbazingwekkende complexiteit van zijn lichaam en hij stelt dat Yahuah de auteur ervan is en dat Hij moet geëerd worden voor Zijn werken. “Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; een wonder zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed” (Psalm 139:14). Geen enkel ander bewijs voor het bestaan van een almachtige, alwijze Schepper is nodig dan de miraculeuze vorming van een mens.


David werd merkwaardig progressief geformeerd (Psalm 139:15, 16). Dit is een mooie beschrijving van hoe een baby in de baarmoeder groeit, te beginnen met de microscopisch kleine bevruchte eicel. De uitdrukking “in het diepste van de aarde” verwijst niet naar plaatsen in de aarde maar in de baarmoeder zelf. Het is een poëtische omschrijving van de baarmoeder als een donkere, ontoegankelijke plaats waar ’s mensen oog niet in doordringt. Het Hebreeuwse woord raqam dat vertaald werd met “geborduurd” in de HSV betekent inderdaad “borduren; als implicatie: fabriceren” (Strong’s 7551). Zie de toepassing van het woord ook in Exodus 26:36 en 38:23.


Een beschrijving van Davids lichaam was “was in Uw boek beschreven” voordat hij geformeerd werd (Psalm 139:16). Dit verbazingwekkend goddelijk boek van menselijke blauwdrukken bestaat in de hemel.


C. In het licht van deze Schriftuurlijke leer is abortus beslist moord. Dat kind is geen eigendom van de moeder; het behoort de Schepper toe. Een vrouw is niet vrij met haar lichaam te doen wat haar belieft, want zij is een geschapen wezen dat rekenschap verschuldigd is tegenover Yahuah, en bovendien: dat kindje in haar buik is een afzonderlijk lichaam en een afzonderlijk individu.


7. De moderne wetenschap heeft geleerd dat op het moment van de conceptie het bevruchte ei zijn eigen individuele leven heeft, apart van de moeder en de vader. Zij die abortus ondersteunen zeggen dat de keuze aan de moeder is, maar het nieuwe leven is een afzonderlijke persoon. Tegen 21 dagen begint het hart te kloppen en vloeit het bloed door het lichaam. Tegen 45 dagen kunnen de hersenen onderscheiden worden. Tegen 12 of 13 weken heeft de Baby vingernagels en zijn eigen, unieke vingerafdrukken, zuigt het op zijn duim en reageert hij op pijn.